Mijn eerste keer op Bokt met manegepaard Tibor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iEER

Mijn eerste keer op Bokt met manegepaard Tibor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 13:48

Hei allemaal,
dit is mijn eerste topic op bokt.
Nadat ik al een tijdje vanalles heb bekeken op bokt, leek het mij een leuk idee om zelf ook is een topic te plaatsen.

Ik rijd 1x in de week paard en vind het echt super leuk om te doen.
Zelf rijd ik F-proeven en ben nu bij mijn 1ste x F12.
Het paard waar ik op rijd is Tibor. <3
Het is echt een super lief paard en reageert erg goed op je hulpen.
Ik ben van plan om op Tibje mijn F12 te gaan rijden.

Punten waar ik zelf nogal eens tegen aan loop:
* Mijn handen willen niet rechtop en ze doen nogal rare dingen
* Meer rechtop zitten, ik wil nogal snel naar voren gaan zitten.
* en zo heb ik nog wel een aantal punten
Hopelijk kunnen jullie mij een paar tips geven!

hier de foto's, ze staan niet op volgorde

1.Afbeelding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
mijn handen...
4.Afbeelding
5.Afbeelding
6.Afbeelding
7.Afbeelding
8.Afbeelding

bedankt voor het kijken

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:12

Ik vind het er niet slecht uitzien! De meeste punten geef je zelf al aan. Wat me vooral opvalt zijn inderdaad je handen, die mogen wel wat rechterop en wat meer bij elkaar. En probeer inderdaad af en toe met je schouders meer naar achter te blijven zitten.
Verder zit volgens mij de neusriem wat te laag, die zou van mij wel een gaatje hoger mogen.

iEER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 14:14

bedankt! :D
dat van de neusriem zal ik onthouden!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:19

Ik vind het er goed uitzien als je nagaat dat je 1x in de week rijdt en het een manegepaardje is. Leuk paardje trouwens :)
Probeer je handen ook wat hoger te houden enn dichter bij elkaar. Verder kantel je op sommige foto's ietsjes naar voren.
en mag ik vragen waarom de hulpteugel? :)
Ziet er leuk uit ga zo door :D

iEER

Re: Mijn eerste keer op Bokt met manegepaard Tibor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 14:22

Dankjewel!
Ik weet eigenlijk niet zeker waarom hij die hulpteugel heeft, bijna alle paarden op onze manege lopen met...

Hamilcar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:56

Zoals je zelf ook al noemde, mogen je handen iets rechterop en dichter bij elkaar. Je tenen mogen meer naar binnen wijzen, nu staan ze erg naar buiten toe. Je schouders hangen een beetje naar voren, deze mogen iets meer naar achteren. De rest van je verbeterpuntjes noemde je zelf al in je beginpost.
Het ziet er verder wel erg leuk en gezellig uit hoor! :)

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:00

Ziet er leuk uit! Let goed op je handen, daarbij vind ik het naar voren zitten niet echt storend ofzo.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:16

Ik vroeg me ook al af waarom die hulpteugel?
Vraag het eens na op je manege, als jij je (het) paard onder controle heb, heb je die hulpteugel niet nodig. Zo kun je niet leren wat het is om een paard goed naar beneden te vragen en hem daar te houden (vind ik)

Voor de rest ziet het er erg leuk uit.. leuk paardje :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:13

Het ziet eruit alsof het paard met de hulpteugel een beetje in een houding gedwongen wordt, ik zie hem namelijk nergens lekker loshangen. Probeer het paard dus zo te rijden dat hij zelf in de goed houding gaat lopen en de hulpteugel lekker los hangt, of probeer het zonder hulpteugel, als dat mag van je instructeur.

Verder vind ik het er netjes uitzien! Zit je keelriem trouwens goed? Ik vind het moeilijk te zien maar het lijkt alsof hij wel een gaatje langer kan.

Leuke combi zijn jullie, je past er leuk bij :)

iEER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 17:50

Ik zal het vragen of het ook een keertje zonder hulpteugel mag,
F12 moet sowieso zonder..

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:12

leuk paard rij je , de thiedemann kan niet snel iets verkeerd doen hoor ,is van alle hulpteugels wel
de vriendelijkste maar probeer hem nog iets meer verzameld te rijden zodat ie los gaat hangen en dus niet
meer werkt. daar moet je naar toe werken.
verder zou ik zeggen, goed je benen lang maken en niet optrekken.
verder had je het zelf al gezegd.
succes mt je wedstrijdjes

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:17

Ziet er netjes uit maar je mag je hakken volgens mij nog wel ietsje uitdrukken. Op foto 3 zit je op je tenen...

Marye_Esprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:13

Wat een leuk paardje! Vind het er al netjes uitzien. Let er wel op dat je je hakken laag houdt, je handen netjes rechtop hebt en je schouders naar achteren doet. Veel plezier en succes! :D

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:17

imd schreef:
Het ziet eruit alsof het paard met de hulpteugel een beetje in een houding gedwongen wordt, ik zie hem namelijk nergens lekker loshangen. Probeer het paard dus zo te rijden dat hij zelf in de goed houding gaat lopen en de hulpteugel lekker los hangt, of probeer het zonder hulpteugel, als dat mag van je instructeur.

Verder vind ik het er netjes uitzien! Zit je keelriem trouwens goed? Ik vind het moeilijk te zien maar het lijkt alsof hij wel een gaatje langer kan.

Leuke combi zijn jullie, je past er leuk bij :)

ik denk dat ie eraan hangt zodat het paard nog enigszins zijn rug gebruikt. Als hij nu al niet loshangt zal het paard echt niet in een betere houding gaan lopen als hij eraf gehaald wordt.. Veel manege paarden hebben last van hun rug door het eeuwige wegdrukken omdat ze niet over de rug worden gereden. Daarom hangen ze er soms een hulpteugel aan om het paard toch iets over de rug te laten lopen!

Mich_Danc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:52

als dat je eige hoofdstel is zou ik een andere aanschaffen, de neusriem is te laag, dat zorgt voor irritatie,

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:45

hee das bij de balij manege!! :D
leuk paardje, neusriem zou indd wat hoger moeten, moet je gewoon even aangeven, aan de gene van wie je les hebt!
indd nog iets meer je hakken uitdrukken af en toe, tenen naar binnen en geen piano handjes! :P

knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:31

volgende keer graag een vriendelijkere blik!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:43

Veel manegepaarden hebben last van hun rug door stuiterende beginners en hebben daarbij de neiging de rug weg te drukken, waardoor de bespiering in de rug afneemt en het paard dus nog meer last van de rug krijgt... Daarom is het dus belangrijk dat manege paarden met ruggebruik blijven lopen, dan blijven de spieren sterk genoeg om de stuiterende beginners goed te dragen en krijgen de paarden minder snel last van de rug. De hulpteugel zorgt er dus voor dat het paard het hoofd in een houding houdt zodat het de rug niet weg kan drukken en het is dus het behoud van het paard. Martingaal en thiedeman teugels zijn vaak gebruikte hulpteugels bij manege paarden. :)
Even ter info.

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:17

heeeeii
leuk stel zijn jullie al is het een manegepaard en rij maar 1x in de week.wat je zelf allemaal al zei wat je zag zag ik eigenlijk ook.
inderdaad de neusriem nog maar verder vind ik jullie een leuk stel.
veel succes nog

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:28

Hoi ziet er netjes uit. Kritiek op houding geef je zelf al.
Ik zou als ik jou was proberen hem meer actief te houden. Zorg dat je bij elke hulp die je geeft daadwerkelijk reactie krijgt. In het begin lastig, als hij weet waar hij aan toe is, zal je zien dat het daardoor steeds beter gaat en hoef je alleen nog hulp te geven als je iets wil veranderen. Natuurlijk wel eerlijk en heel duidelijk zijn wat je wil. Nu oogt het een beetje "gelaten", zo van ik loop wel maar daar houdt het bij op.