Knappe Oakland weer eens @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Intervarno

Knappe Oakland weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 22:30

Ik vond het maar weer eens tijd voor een nieuw @work-topic van mij en mijn paard Oakland.

Even wat informatie. Oakland is een 7-jarige Oldenburgerruin v. Oxford. Ik heb hem nu 2,5 jaar en op dit moment rijden we B dressuur met winstpunten. Waar we op dit moment vooral aan werken is zijn hoofd-halshouding. Oakland vindt het nog erg moeilijk om wat lengte in zijn hals te krijgen. Hij kropt zich snel een beetje op, waardoor hij ontzettend achter de teugel kruipt en strak wordt in de bovenlijn. Omdat hij dit erg moeilijk vindt, probeer ik hem vooral juist wat lager in te stellen.

De foto's zijn stills uit een filmpje, vandaar dat de kwaliteit bagger is, maar ik vond ze toch wel de moeite waard om te laten zien en ik denk dat ze duidelijk genoeg zijn om commentaar op te geven :j

Deze beelden zijn van het eind van het rijden. Jammer genoeg merkte ik dat hij wat moe werd, waardoor het beeld niet heel actief meer is.

Aandachtspuntjes:
- Mijn handen: Ik zag dat ik mijn handen wel erg dicht op mijn lichaam heb, vooral in draf.
- Niet voorover vallen.
- Proberen Oak wat meer op de achterhand te houden.

Op de draffoto's heb ik hem dus expres wat lager ingesteld, op de galopfoto's heb ik hem wel opgepakt. Foto's staan niet op volgorde!

Hierbij dan de foto's:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding
Poging tot middendraf (opgepakt, wordt weer wat strak in de hals)

Brand maar los! :D

criollolover

Re: Knappe Oakland weer eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:36

jammer van de matige kwaliteit van de foto's, wat ik zie ziet er wel redelijk uit, ik zou persoonlijk dit paard niet lager instellen, maar juist proberen om wat meer van de teugel te rijden, meer los van de hand, paard op eigen benen te laten lopen. paard is 7 dus mag absoluut hoger ingesteld worden.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 22:48

Dankjewel voor je reactie :) Wat bedoel je precies met 'los van de hand rijden'? Want het probleem is dus juist dat hij een beetje té licht is in de hand, waardoor mijn teugels steeds een beetje gaan flapperen. Dus hij loopt absoluut niet op mijn hand, juist te weinig naar mijn zin. Ik stel hem altijd ook even wat hoger in (toevallig op deze foto's alleen in galop, maar altijd ook in draf), maar merk dan dat ik snel mijn contact een beetje kwijtraak. :j

Wat ik op dit moment ook veel doe is veel schakelen, dus mijn paard tegen mijn hand aan rijden, dat werkt opzich wel :)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:00

op de foto's kun je niet zien dat hij te licht in de hand is, ik zie aangespannen teugels, maar als jij dat zegt dan geloof ik dat wel hoor. en tja, te licht in de hand is altijd best wel moeilijk, het is dan wel goed dat je het contact dan gaat opzoeken. idd veel schakelen en schijnovergangen rijden, en wat je ook meer kunt doen is meer los vast, dus teugels even aannemen en dan weer loslaten

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 23:03

Nee, ik zie nu dat ik het in de openingspost ook niet zo goed heb uitgelegd en je het aan de foto's inderdaad echt niet kunt zien :) Ik kan morgen anders wel een stukje van het filmpje erop zetten, dan zie je het beter! Bedankt in ieder geval voor je tip, dat is wel iets om uit te proberen :j

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 13:37

Iemand nog een reactie? Ik weet dat de kwaliteit niet super is, maar dit is wel een hele schrale opkomst :+

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:34

Ziet er fijn uit, zeker de galopfoto's :)
Draf zie je er wel aan af dat hij ietwat opkropt, probeer daar wel op te letten maar dat geef je zelf al aan. Fijn voorwaarts rijden en naar je hand toe rijden. Opkroppen is altijd lastig, ik heb liever dat ze hun hoofd de lucht ingooien dan opkroppen, dat is er moeilijk uit te rijden.

Gaat vast goedkomen met jullie :) In ieder geval vind ik jullie een mooie combi!

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 22:06

Dankjewel! :j In de galop gaat het inderdaad al een stuk makkelijker! Opkroppen is inderdaad lastig... Mijn vorige pony was vaak juist een beetje sterk en toen zei ik altijd dat ik dat nooit meer wilde, maar nu ben ik erachter dat te licht in de hand nou ook niet altijd even handig is :Y)

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:49

Ik ben wel heel benieuwd naar het filmpje!

Wat ik nu zie, vind ik ook een erg leuke combi!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 13:43

Jammer dat je het niet zo goed kunt zien.
De eerste opmerking, het paard is 7 dus kan opgericht lopen, vind ik niet goed, het heeft nl. helemáál niks met leeftijd te maken, maar met de mate van africhting.
Ik denk nl dat je veel meer naar ontspanning toemoet, dit gedeelte van de africhting heb jij nl. overgeslagen, want het is heel belangrijk dat je paard je hand volgt als je dat aanbiedt en hoort bij de basis ontspanningsoefening.
Het wat lager instellen is goed, alleen moet daar ook nog meer lengte in, zo werk je aan de rugspieren.
De eerste foto vind ik er het mooist uitzien!

juutjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:49

heb even in je profiel gespiekt en moet zeggen dat je een erg leuk paard hebt! :D
filmpje zou idd makkelijker zijn om te beoordelen. Maar zover ik het kan zien ben ik het redelijk met mirandafuego eens.
maar ik vind niet at er gezecht mag worden dat ie niet goed is opgeleid door jou, want dat kunnen wij niet weten ;)
In de foto's in je profiel ziet het er minder 'opgekropt' uit als nu.
Probeer idd je paard verschillende houdingen aan te laten nemen. en houd hem daarbij vooral actief vanaf de achterhand. dan gaat hij vanzelf naar je hand toe komen. Veel overgangen en tempowisselingen. En pak hem een keer op zodat hij bovenin moet lopen maar wissel dat af met juist heel laag. dan komt dat hand volgen vanzelf ;)

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:27

Zie duidelijke vooruitgang in je rijden.

Je bent van ver gekomen met oakie!!

Als ik het goed xie op bepaalde foto's trek je je hakken nog op, houd je benen mooi lang en je hakken laag.

Hoofd-hals houding, ik weet dat een moeilijk punt is en je ziet ook steeds meer vooruitgang, niet meer dat opgekropte. Ik kan hier zelf geen advies over geven omdat ik zelf nog niet zover ben met rijden.