paard doodsbang bij opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leoenpat

paard doodsbang bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:44

We hebben een jong paard gekocht, een ruin van 3. Hij is een week of 5 zadelmak gemaakt. De eerste keer dat onze dochter erop wilde gaan steigerde hij gevaarlijk. Na een poging of 3 was duidelijk dat het paard doodsbang was. Ze kon niet op hem komen tenzij je heel erg levensmoe was het was echt te riskant.
Toen een ruiter erbij gehaald die als door een godswonder op hem kon komen. Vraag niet hoe . geluklkig bleef hij heel rustig, en ondanks het feit dat het paard zich letterlijk naar achter wilde laten vallen kon hij heeel rustig zijn been eroverheen krijgen en wonderlijk genoeg ging het daarna prima. Hij liet zich zonder problemen berijden. De keer erna precies hetzelfde verhaal. Bijna doodsangst bij het opstijgen. Weer naar achteren laten vallen stijgeren etc. HEt rijden daarna weer zonder grote problemen.
Nu is de vraag wat kan de reden zijn voor dit gedrag. Duidelijk is dat onze dochter er niet op kan rijden zo, dat er gelukkig iemand is die het aandurft en hem in alle rust wil proberen te leren dat opstijgen geen reden is voor dat gedrag.
Wie heeft ervaring met zo'n paard en kan me vertellen waardoor dit ontstaan is.

Gr

midgie

Re: paard doodsbang bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:08

Waarschijnlijk is er iets mis gegaan met het zadelmak maken, kun je dat niet achterhalen?
Ik zou in alle rust opnieuw beginnen, laat je dochter een band met het paard gaan krijgen, door met hem aan de slag te gaan vanaf de grond, als hij je dochter gaat vertrouwen zal hij haar ook makkelijker op zijn rug toelaten.
3 jaar is ook nog heel erg jong , dus doe het heel rustig aan , hij is tenslotte nog in de groei , lichamelijk maar ook geestelijk,

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:12

Oeh wel eng dat hij dat doet maarja daar zijn het jonge beestjes voor.

Heb je er voor het eerst een pop opgezet?
Inderdaad zorg dat je een goede band krijgt en super veel met hem praat en veel aandacht geven.
Misschien even dat hij die druk op zijn rug niet fijn vind misschien even voelen en na laten kijken?!
Door het rijden kan hij het namelijk wel ontlasten.

Succes ermee!

groetjes

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:18

Ik heb er ook zo een gehad, ging niet stijgeren maar wel aan de kletter. Doodsbang was ie. Er weer af was ook een verhaal apart. Maar gewoon heel rustig de tijd nemen, en in het begin het op en afstijgen als doel op zich stellen. Al doe je er een half uur over. Geen probleem, als je zelf maar niet opgefokt bent. En wanneer je zit er weer rustig af en weer opnieuw erop. Net zolang totdat ie (redelijk) rustig is. Hij moet de link leggen met "mens op = leuk!" Het rijden zelf gaat goed schrijf je, dus dat zou ik even laten. Je kan wel rijden, maar dan tussendoor er eventueel nog een keertje af en weer op.
Misschien duurt het een paar weken (zal wel meevallen, gaat wel snel wanneer je de rust erin houdt) maar dat geeft niet. Paard is nog jong en als je hem hierin vertrouwen geeft en hij dat vertrouwen krijgt kan het niet anders dan goedkomen! Succes.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 06:49

Ik denk dat het met rust en geduld zeker moet goedkomen.Maar als je een paard laat inrijden verwacht je dit niet echt ik was ook niet op de hoogte van dit probleem. Heb er niets over gehoord. Ik heb ook geen idee of dat daar ook was. We zijn alleen op afspraak langsgeweest en ik hem de man die hem inreed niet zien opstijgen , hij zat in het zadel toen ie de stal uitkwam.

Het is ook best een erg sterk paard, dus als hij omhoog gaat dan is dat best wel indrukwekkend. Maar het is geen gemeen paard, echt niet, zijn karakter is geweldig. Dus we geven echt nog niet op nu.
3 jaar is ook nog jong, beestje moet nog veel ervaringen opdoen.

gr

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 06:58

Hallo.
Wat vervelend dit, en ook nog gevaarlijk! Fijn dat je iemand hebt die het wel aandurft om op te stijgen. Brrr moet er niet aan denken.

Ik zou in ieder geval de man gaan benaderen die hem heeft ingereden. Eens vragen of hij naar je toe wil komen om te laten zien hoe hij het opstijgen heeft aangepakt. Als je paard bij die man er geen last van heeft gehad kan hij je helpen hiermee.
Als deze man er wel last van heeft gehad, dan zou ik maar beginnen met geld terug vragen. En ook de reden proberen te achterhalen waarom dit zo gebeurd is. Hij zou dit dan echt gemeld moeten hebben!

Ik kan je helaas geen advies geven over hoe je dit het beste kan aanpakken. Daar gaat mijn paardenkennis niet ver genoeg voor. Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte, en ik raad je aan dat als de man die hem ingereden heeft je niet kan helpen, een professional in te schakelen.

Voor het paard moet dit binnen heel korte tijd opgelost zijn, anders wordt het voor hem echt traumatisch.

Nogmaals veel succes!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 06:59

Ik zou toch maar eens informeren of hij dat daar ook deed.
Het is al vreemd dat hij niet opsteeg terwijl jullie er bij waren.
Vrij schandalig dat ze dit er niet bijvermeld hebben vind ik.
Verder maar (veel)geduld hebben en de man die er nu mee bezig is maar even laten gaan.
Er kan best iets fout gegaan zijn, maar dit hoeft niet, sommige jonge paarden vinden dit gewoon heel eng.
Vaak gaat het al beter als je een poosje gereden hebt en dan daarna nogmaals gaat opstijgen, dit zou ik dus eens proberen.
Zien dat je er op komt, even rijden en daarna het opstijgen nog een paar maal herhalen.
Je hebt een fantastisch paard, dus even volhouden maar. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:03

Ik weet wel dat een paard je "even kwijt is" op het moment dat je net boven het zadel hangt. Veel paarden vinden dat wel eng..

Misschien is er bij die van jullie toen iets mis gegaan? Geschrokken, misschien wel gesteigerd en achterover gevallen? Ach, het blijft raden natuurlijk. Het kan van alles zijn. Er kan gewoon altijd wat mis gaan met beleren. Gelukkig heb je nu goede hulp en hopelijk komt het goed. Dat is belangrijker als weten wat er is gebeurd.

Mocht hij/zij dit gedrag houden en/of ook onder het rijden vreemd gedrag vertonen, laat het dier dan nakijken. Wie weet mankeert het wel wat.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:07

Zoals ook hierboven is vermeld, beginnen met navraag doen bij degene die het dier heeft ingereden. Daarna gaan trainen. Wij doen dat altijd gewoon als het dier nog vast staat, even aan de beugels hangen zonder erop te gaan. Even je voet in de beugel, en die er weer uithalen en je dier belonen als dat goed gaat. Even je voet in de beugel, en een klein beetje druk. Overdreven belonen als dit goed gaat. Dan voet in beugel, en jezelf een klein stukje omhoog trekken. weer terug naar beneden, en belonen als het goed gaat. Je blijft elke stap herhalen tot het goed gaat, voordat je een stap verder gaat.
Dan je voet in de beugel en opstijgen tot je met je buik op het zadel ligt. Goed belonen, weer er af en herhalen.
Daarna met buik op zadel, en been erover, maar romp plat houden, goed belonen en er weer af
Dan pas opstijgen, eerst nog romp plat houden, en langzaam en rustig recht komen.

Dit is geen proces van een uurtje, maar echt van enkele dagen. Ga er goed me aan de slag, dan komt dit waarschijnlijk wel goed, maar geef het dier de gelegenheid om tot rust te komen, zelfs als je met hem bezig bent.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:11

Ga een aantal dingen na ..

Hoe hebben ze het hem aangeleerd?
Met welk zadel is hij gereden (en gebruiken jullie het huidige zadel)?
Het lijkt me een typisch gefoezel aangezien jullie die mijnheer niet hebben zien opstijgen...

Gezien zijn karakter zo lief is en hij zo heftig reageerd is er meestal maar 1 oorzaak.... pijn
Dus dat houdt in dat je zijn rug moet laten nakijken (gekeurd??), het zadel moet laten nakijken en de singel.

Is dat goed, dan is het vaak het handigst om de oefening op te breken. Zoal hierboven beschreven
Veel geduld rust en belonen, succes!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:13

Heeft je paard bij jullie een ander zadel op dan bij de inrijder?

Vervelend probleem maar neemt er heel goed de tijd voor :j

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:16

wij hebben hetzelfde probleem ook gehad met een jong beest.Dat was ook bij het zadelmak maken gebeurd.Hij schrok en ging rennen en de ruiter sprong er vanaf...dat vinden ze vaak heel erg eng.Dat was ook het probleem..van de grond af dat hupje maken dat vond hij eng,en als je eenmaal erop zat was hij nog wel gespannen maar verder niets.Wij hebben met veel geduld het weer weg gekregen,maar dat heeft wel een half jaar geduurd en ik heb veel ervaring met paarden.Dus ik zou iemand zoeken die je daarmee kan helpen want anders blijf je dit probleem erg lang houden.Sommige zadelmak makers die stappen in de box op!..dan kan een paard niet omhoog gaan,maar dat zou ik zelf NOOIT doen,maar ik denk dat jullie paardje al lastig was met opstappen en dat ze dat misschien wel hebben gedaan,vandaar dat jullie het niet gezien hebben.Als je nog meer vragen hebt of tips wil dan stuur je me maar een pb.Ik ben er ondertussen wel een expert in geworden...suc6

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 07:18

Bedankt voor jullie reacties! Shan hij is het zeker waard om moeite voor te doen. Zijn gangen zijn formidabel. Zijn karakter en leeftijd maken dat we natuurlijk doorgaan totdat er weer een basis is om op verder te borduren. Paard en ruiter moeten vertrouwen blijven houden in elkaar. Zoals toen onze dochter wilde opstijgen, dat was zeker een gevaarlijke situatie, waar we totaal niet op voorbereid waren. Ik zag aan haar dat ze erg geschrokken was, en wij natuurlijk ook. Hij kwam echt gigantischn omhoog en tegelijertijd liet hij zich bijna vallen en dat keer op keer. Dan sta je wel even heel gek te kijken we dachten dat ie goed zadelmak was na 5 en een halve week.
Git zoals jij beschrijft zo doet de jongen het exact. Hij neemt hier echt de tijd voor, super rustig. Met een moed en geduld daar neem ik mijn petje voor af.Mijn hart klopte echt in mijn keel ik was zo bang dat hem wat zou overkomen. Want wanneer een paard zich naar achteren laat vallen moet je toch wel lef hebben om je daar niet door af te laten schrikken. Als hij het had opgegeven had ik het even niet meer geweten.
Ik weet de reden niet waarom hij zo doet. Wist ik dat maar ik heb niet gezien dat ie ingereden werd.
Tja..we gaan gewoon door met hem. Hij is het echt wel waard..:-))

Liess1 ik stuur je een pbtje kan alle hulp gebruiken..!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:19

leoenpat schreef:
We zijn alleen op afspraak langsgeweest en ik hem de man die hem inreed niet zien opstijgen , hij zat in het zadel toen ie de stal uitkwam.

Misschien zit het 'm daar in?
Ik weet wel dat "men" paarden die het opstijgen lastig vinden in een omgeving zetten waar minder ruimte is, zoals bijvoorbeeld in de gang van de stallen. Misschien is het paard dat zo gewend en vind het nu eng als er pas in de bak iemand opstijgt. Neemt natuurlijk niet weg dat hij dat moet leren, maar ik zou toch even navragen aan degene die hem ingereden heeft hoe hij het heeft aangepakt.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 07:24

Je ziet aan hem dat ie gewoon doodsbang is. Verkrampt dan helemaal. Je ziet hem zijn spieren aanspannen. Totdat je op hem zit, dan lijkt ie weer te kunnen ontspannen. Geen normale reactie in elk geval. Nee we gebruiken niet ons zadel dat is een dressuur zadel dan vliegt ie er nog sneller af. Het paard vertoont echt alle signalen van angst. Het is een vluchtdier en dat is wat ie wil, je ziet aan het hele beeld dat het beestje echt heel bang is. Dit gaat veel tijd kosten tijd en geduld.
Maar ik denk wel dat het apart is dat we nooit zagen dat degene die inreed opsteeg waar we bij waren of aan ons doorgaf dat dit een probleem was. Want hij is daar wel bijna 6 weken geweest.
Op dit moment is het levensgevaarlijk om op te komen en dan is dat toch info die we zouden moeten meekrijgen. Dit valt niet meer in de categorie jong paard beetje wennen, dit gaat echt wel een tikkeltje verder dan dat..
Laatst bijgewerkt door leoenpat op 09-06-10 07:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:25

Het lijkt erop dat het hangen in één beugel het probleem is, omdat hij met rijden geen problemen geeft.

Probeer eens op te stijgen met een krukje, of nog beter, vanaf een tafel zodat je alleen nog je been over het zadel hoeft te doen zonder in de stijgbeugel te gaan staan.

Mijn paard, nu 8 jaar, is nog niet blij als ik zonder krukje opstijg. Draaien, weglopen etc. maar met krukje staat ze voorbeeldig stil.
Het is nog beter voor de paardenrug ook.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 07:27

Helaas tiwi1969, daarvoor is de situatie te link hij komt met enorme kracht omhoog en tegelijkertijd probeert ie naar achteren weg te komen en valt dan naar achteren, het gevaar voor ruiter is dan te groot. Geloof me als je het zou zien zou je begrijpen dat met een krukje niet kan werken.Maar bedankt voor het meedenken!

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:33

tiwi1969 schreef:
Het lijkt erop dat het hangen in één beugel het probleem is, omdat hij met rijden geen problemen geeft.

Probeer eens op te stijgen met een krukje, of nog beter, vanaf een tafel zodat je alleen nog je been over het zadel hoeft te doen zonder in de stijgbeugel te gaan staan.

Mijn paard, nu 8 jaar, is nog niet blij als ik zonder krukje opstijg. Draaien, weglopen etc. maar met krukje staat ze voorbeeldig stil.
Het is nog beter voor de paardenrug ook.

Mee eens, er is ooitonderzoek gedaan en daaruit kwam naar voren dat je gewischt verdubbeld als je vanaf de grond afstapt. Als je dus 60 Kg weegt, hangt er 120 Kg aan de zijkant van je paard.... :j

Verder trek je bij het opstappen vaak aan de wervels en duw je de ribbenboog in elkaar. Meerder redenen om niet prettig te reageren!! Zeker als je net bent ingereden en misschien een berg spierpijn of vaste ribben eraan hebt over gehouden....
Als het zadel ook nog eens niet lekker lig (vaak past dat net niet helemaal lekker), dan wordt het probleem alleen maar groter.

Wat het opstappen betreft.... Ik weet dat ze op veel stallen de ruiter een voetje geven bij het opstappen. Wellicht is dat ook hier gebeurd....
Op die manier belast je in ieder geval minder de rug....

Tenslotte is hij 3, dat is echt nog een baby!! Ik zou op die leeftijd nog niet gaan rijden en als dat dan al moest, dan misschien één keein de week een half uurtje... :o

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:37

Ik heb er ook één gehad die bang was met opstappen, die bouwde zo'n spanning op, dat ze de eerste 5 minuten erg gespannen bleef en me er dan ook afbokte. Daar was ook zeker iets misgegaan met zadelmak maken; leuk dat ze dat er dan ook even bij zeggen als je zo'n paard koopt....

Ik heb het paard (met eerlijk verhaal) verkocht, omdat ik er niet meer opdurfde toen ik er een keer gekneusde ribben aan over had gehouden.

Ik wens jullie veel succes en ik hoop dat jullie er wel in slagen het probleem op te lossen. :)

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 07:41

Er wordt heel voorzichtig en taktvol met hem omgesprongen iedere keer staat het op en af stappen centraal niet het inrijden. We realiseren ons dat het een ''peuter'' is. Een uit de kluiten gewasen peuter maar toch. Hij is inmiddels een week of 2 terug van het inrijden dus en daarna heeft hij bijna een week rust gehad.
gelukkig Lante bokt ie verder niet, is ie hartstikke braaf. Pakt ie het longeren goed op, wil graag leren doet echt zijn best.
Jammer dat het met jou paard niet meer ging. Ik heb er persoonlijk wel vertrouwen in dat het goed komt. Het is een sensibel paard maar wel eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:46

Waarom heb je dit paard gekocht? Je dochter is niet kundig genoeg om het dier te berijden(en te beleren en ja daar horen dit soort probleemen ook bij) Had dan een ouder dier gekocht. Waar je dochter wel fatsoenlijk op kon rijden. Dan maar met minder mooie gangen..

Verder zal dit een probleem zijn waar heel wat maanden werk in zal gaan zitten. En als het probleem bij zijn berijder op gelost is. Kan het goed zijn dat het weer van voor af aan begint bij jou dochter. Met veel rust en vertrouwen kom je er wel. Maar vind het gewoon heel jammer dat z'n paard gekocht word voor een onervaren ruiter

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:48

Nou, ik schaar mezelf ook niet meer onder de onervaren ruiters, maar zoiets zou ik toch ook niet zelf kunnen oplossen vrees ik. Ik denk dat dit zo extreem is dat je serieus goede hulp moet hebben (en volgens mij hebben ze dat).

Denk dat menig ruiter met ervaring hier van zou afschrikken hoor! Ik in ieder geval wel. Dus zo stellig zou ik het niet brengen eerlijk gezegd.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:49

Nini_roosje: De TS heeft het paard niet zelf beleerd en de dochter ook niet als je goed leest. ;)
Beetje makkelijk om dit soort commentaar te leveren zonder dat je de dochter ooit hebt zien rijden, vind je niet..?
Laatst bijgewerkt door Lante op 09-06-10 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:51

leoenpat schreef:
kan alle hulp gebruiken..!

Niet om het een of ander, maar zeker bij een bang paard is structuur heel belangrijk. Uit je berichtjes maak ik op dat je iemand hebt gevonden die het goed kan/durft en bovenal rustig is. Niets tegen het aanbod van wie dan ook, maar probeer er in eerste instantie zo weinig mogelijk mensen bij te betrekken. Één iemand die weet waar hij mee bezig is is voor paard op dit moment het best.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:52

http://www.twomoons.nl erbij halen. Zo te horen is je paard zo bang dat hij in shock raakt en dat is al heel ver.