orinoco

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paf

orinoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 13:27

hallo,

jammer genoeg moet ik jullie wat minder goede foto's laten zien, maar ik hoop dat jullie genoeg opbouwend commentaar hebben dat ik er van kan leren:Y) na een hele tijd bang zijn geweest, durf ik nu eindeiljk weer een beetje te rijden (ik viel er opggeven moment minsten 1 x per dag af :S) hij is jong/en alles is eng/ik ben onervaren/en kan geen bokken uitzitten. het werkt als ik hem hard aan het werk zet, dan let hij minder op alle enge dingen en is hij geconcentreerd bezig :Y) ons niveau is B, mijn zit is niet goed daar ben ik me van bewust en ik weet ook dat ik scheef ben }:0

kom maar op met het commentaar :+

losrijden/ ik zit een beetje ongemakkelijk maar dat is moment opname.
Afbeelding

draven/ mijn handen :O veelste streng/laag/ver uit elkaar
Afbeelding

een of andere maffe galoppas:P
Afbeelding

draf/mijn rechterhandje neemt graag het stuur over;) ook de teugels beetje te los
Afbeelding

draf/vind hem niet echt mooi lopen qua hoofdhouding/weer mijn rechterhandje
Afbeelding

alleen foto's van galop op de linkerhand, juist omdat die zo slecht ging (verkeerde galop):P natuurlijk heb ik ook rechtergalop gedaan. alleen een stukkie minder. zit ook telkens te ver naar voren, omdat ik hem zoveel mogelijk voorruit jaag! omdat hij nog wel eens sloom voor het been wil wezen.

Afbeelding

laten we op een been galoperen :D /mijn handen :o
Afbeelding

belonen }:0
Afbeelding

tsjaa
Afbeelding

&ja ik ben scheef
Afbeelding

jammer genoeg ben ik over geen enkele foto tevreden, maar ik hoop dat het binnen kort een stuk beter gaat.

leeneliefje

Re: orinoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:36

ik vind het opzich harstikke netjes gaan! :)
Alleen vind ik je nogal, 'wild' rijden.
Je benen liggen niet echt stil en duikelt ook nogal vaak
naar voren! En je kan je paard beter even rustig belonen door bijvoorbeeld braaf te zeggen dan echt voorover te ''storten' en je paardje daarme uit het evenwicht halen! Want dat is eigenlijk wat je doet met bijvoorbeeld op de laatste foto scheef te zitten! Verder vertelde je bij de galop dat je wat voor over zat omdat je hem vooruit probeerde te jagen. Maar hoe meer jij je best doet om hem 'op te jagen' hoe minder jou paard op eigen benen gallopeerd en hoe sneller hij ook weer terug valt! Dus je kan beter gewoon op je achterste gaan zitten en wanneer hij terug dreigt te vallen aandrukken, niet meegalloperen als het ware.
Ook vind ik je wat streng met je binnen hand, je ziet op de 4de en 5de foto echt dat je je hand optild.

Verder vind ik je pony mooi lopen en zijn jullie een leuke combi :)

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 13:41

leeneliefje schreef:
ik vind het opzich harstikke netjes gaan! :)
Alleen vind ik je nogal, 'wild' rijden.
Je benen liggen niet echt stil en duikelt ook nogal vaak
naar voren! En je kan je paard beter even rustig belonen door bijvoorbeeld braaf te zeggen dan echt voorover te ''storten' en je paardje daarme uit het evenwicht halen! Want dat is eigenlijk wat je doet met bijvoorbeeld op de laatste foto scheef te zitten! Verder vertelde je bij de galop dat je wat voor over zat omdat je hem vooruit probeerde te jagen. Maar hoe meer jij je best doet om hem 'op te jagen' hoe minder jou paard op eigen benen gallopeerd en hoe sneller hij ook weer terug valt! Dus je kan beter gewoon op je achterste gaan zitten en wanneer hij terug dreigt te vallen aandrukken, niet meegalloperen als het ware.
Ook vind ik je wat streng met je binnen hand, je ziet op de 4de en 5de foto echt dat je je hand optild.

Verder vind ik je pony mooi lopen en zijn jullie een leuke combi :)

ik vind inderdaad dat je gelijk hebt. het ziet er inderdaad wild uit! en ook dat naar voren storten is niet goed. alleen ik zit van me zelf niet zo goed waardoor ik zo naar voren ga zitten, als ik dan hem wil belonen ga ik nog verder naar voren. het is ook niet de bedoeling dus dat ik met opjagen zo naar voren ga, dat gaat dus prongelijk. ik trek hem niet om met mijn binnen hand. ik rijd juist op de buiten teugel. ik houd alleen mijn rechter hand veel hoger dan mijn linker. :o

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:44

Ik snap helemaal wat je bedoelt met de galopt. Is ook harstikke irritant eigenlijk om dat er goed in te krijgen als je paardje dan gewoon niet voorwaards is. Maar het beste om te doen is de teugels ietsje langer laten en zelf goed op je k-ont te gaan zitten zodat je paardje zelf gallopeerd :) Is lastig, maar het werkt echt :j Oke, ik zei ook niet dat je hem om trok ik zei idd dat je die hand optilde. Dat is ook niet de bedoeling toch? ;)
Wil toch zeggen dat je bezig bent met je binnenhand :j

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:34

Het hoort er niet bij, maar wat een geweldig beest!
Je hebt er echt geluk mee! Ik wou dat ik zo'n paardje had!
<3 Apaloosa !! <3

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:50

Super dat je je lef weer terugkrijgt! Je lijkt in elk geval veel lol te hebben in het rijden!
Een paar kleine opmerkingen over de jouwe :P
Waar ij zegt op 1 been galopperen: kijk maar eens in slow motion naar de galop van een paard, dan zie je dat het heel normaal is :) het is eigenlijk de eerste fase van de galop. Zo land hij ook op 1 voorbeen, vlak voor hij even een zweefmoment heeft. Het is niet zo gek als dat het lijkt, het zijn gewoon wat minder charmante momenten voor een foto, maar er is niks geks aan verder :)

Over je rijden:
De foto met: "draf/vind hem niet echt mooi lopen qua hoofdhouding/weer mijn rechterhandje"
Dat vind ik de fijnste foto. Je hebt daar een mooi contact met de mond, hij is niet te diep, maar wel gebogen. Een prima basishouding.
Probeer er wel heeeel erg op de letten dat je voeten niet te ver door de beugels komen. Vooral bij de galopfoto's heb je bijna je hele voet door de beugel heenzitten. Laat dat echt niet verder komen dan bij de aanzet van je tenen. Daar voorbij wordt het gevaarlijk. :)
In de galop gaat hij volgens mij vrij hard en heb jij weinig in te brengen over hoe hij loopt. Als ik naar je stelling kijk, dan snap ik dat hij in de verkeerde galop zit. Probeer in een hoek of op een volte aan te springen, met de juiste stelling (niet teveel, want dan komt zijn schouder alsnog zo dat hij verkeerd aanspringt) en laat hem rustig aanspringen. En rij vooral veel overgangen naar de galop.

Heb je les? Probeer goed aan het contact met de mond en je beengebruik te werken :)

succes!

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:12

Commentaar is wel gegeven vind ik. Leuke pony heb je! :)

En je dekje vind ik ook leuk, waar heb je die gekocht en welk merk (of van welke winkel/site) is die?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:40

het lijkt wel alsof hij ook niet fijn reageert op je spoor..het lijkt alsof je hem steeds raakt ermee! kan je hem ook zonder spoor rijden?

de draf foto's zien er netjes uit...galop is goed balans zoeken! probeer hem eens eerst even wat voorwaarts/ neerwaarts te laten lopen in het begin zodat hij wat kan ontspannen en daarna wat meer op te pakken! dus lekker tempo zodat ie minder kans heeft om te bokken en meer teugel geven , wel contact houden!
wij hadden ook een paard dat wat sloom was en slecht aan het been...door voorwaarts/neerwaarts te gaan rijden werd ie steeds actiever..

je zou eventueel ook wat meer met je ellebogen kunnen gaan werken! dus als hij zakt je handen wat overdreven naar voren doen en als hij omhoog komt of je teugels gaan vieren, je ellebogen naar achter halen zodat je je handen op positie kan houden.. en zo contact met de mond blijven houden!

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:17

@ xDeems : ik ben idd super blij met hem. hij is pas sinds 2 maanden van mij, maar ik ben dolgelukkig

@ Daphaan : dankje voor je tips. ik ga zeker letten op mijn voeten, dat is idd een groot probleem :$ Hij loopt idd super snel over zijn schouders weg als ik hem op de volte probeer aan te laten springen waardoor hij alsnog verkeerd aanspringt. Ja ik heb les, alleen het gaat allemaal een beetje moeizaam(om vaak les te hebben), door allemaal omstandigheden.

@ Ambrasoft : volgens mij is het pagony :$ maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. bij de divoza

@ tylando : op mijn spoor reageerd hij zeker goed, soms aan de heftige kant en ik gebruik ze haast niet, echt alleen om hulpen door te geven.al lijkt het idd op de foto's wel zo dat ik ze gebruik. maar als ik hem een 'por' zou geven zou ik dat direct vernemen aan zijn gedrag.. zelf vind ik de de draf er lang niet netjes uit zien. galop is idd nog wennen en balans zoeken, maar ik hoop dat dat ook gewoon een beetje tijd nodig heeft. aangezien ik hem nog maar 2 maand heb en door omstandig heden nog niet echt heel veel heb kunnen rijden. van flink tempo gaat het bok gehalte idd 100% omlaag, hij bedoelt het namelijk ook niet kwalijk maar gewoon uit verveling. ik zal zeker proberen wat meer voorwaarts/neerwaarts te rijden, al probeer ik het voor een groot deel wel!
met dat ellebogen, bedoel je druk houden op de teugels als hij niet zakt?

hoop dat ik nou alles heb gehad :$

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:21

Heb je je beugels niet veel te kort?

Ik zie dat je helemaal achter in je zadel zit en het kan zijn dat je daardoor op zijn rug drukt.
Hierdoor kan het ook zijn dat je voorover gaat zitten in de galop, omdat je zo je benen nog enigzins lang kan houden. :)

En probeer hem eerst rustig te krijgen met zijn koppie in stap, daarna in draf en daarna in galop, bouw het rustig op.

Succes!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:22

Als hij over je buitenschouder wegloopt, moet je hem begrenzen met je buitenteugel, zonder de nodige stelling te verliezen om in de juiste galop aan te springen.
Probeer goed te voelen wat je doet wanneer het goed gaat, en probeer telkens voor jezelf te bedenken wat je misschien hebt geadan waardoor hij in de verkeerde galop uitkwam :)
Hopelijk lukt het met lesnemen makkelijker over een tijdje :)

beugellengte is wel goed volgens mij.

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:23

@ upendo : dat vind ik een goed idee, ik ga ze morgen gelijk een gaatje langer maken. kijken hoe dat gaat? mijn zit is niet heel stevig, daarom had ik ze zo kort gedaan zodat ik zijn bokjes iets makkelijker uit kon zitten :$ ik ga proberen meer naar voren te zitten, wand ik wil zijn rug natuurlijk niet verpesten!
dankje voor je tips!!

@ daphaan : k ga het wel langer poberen die beugels, kijken naar het verschil ;) buiten teugel begrensen doe ik zeker, ik weet niet of ik het al gezegd heb. Maar ik (probeer) rijd op de buiten teugel. waardoor als ik een volte rijd, constant buiten teugel de bocht omstuur en stelling probeer te krijgen door kneepjes aan de binnen teugel te geven. hier oefen ik druk mee, en volgens mij gaat het steeds beter, hij loopt al een stuk minder over zijn schouder weg.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:26

@ tylando : op mijn spoor reageerd hij zeker goed, soms aan de heftige kant en ik gebruik ze haast niet, echt alleen om hulpen door te geven.al lijkt het idd op de foto's wel zo dat ik ze gebruik. maar als ik hem een 'por' zou geven zou ik dat direct vernemen aan zijn gedrag.. zelf vind ik de de draf er lang niet netjes uit zien. galop is idd nog wennen en balans zoeken, maar ik hoop dat dat ook gewoon een beetje tijd nodig heeft. aangezien ik hem nog maar 2 maand heb en door omstandig heden nog niet echt heel veel heb kunnen rijden. van flink tempo gaat het bok gehalte idd 100% omlaag, hij bedoelt het namelijk ook niet kwalijk maar gewoon uit verveling. ik zal zeker proberen wat meer voorwaarts/neerwaarts te rijden, al probeer ik het voor een groot deel wel!
met dat ellebogen, bedoel je druk houden op de teugels als hij niet zakt?

hoop dat ik nou alles heb gehad :$[/quote]

ik zeg ook niet dat hij niet goed reageert op je spoor,maar op de foto;s lijkt het alsof je je tenen naar buiten draait en hem steeds ( per ongeluk) raakt ..en dat ie dat niet echt prettig vind...

als je paard niet zakt moet je wat druk houden op je teugels en zodra hij reageert verminder je die druk..niet in 1 keer , maar door steeds even wat meer toe te geven. In fases zeg maar.. zodra hij weer terug komt gelijk weer even die ellebogen naar achter en met een goede reactie weer steeds meer geven.

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:29

@ tylando : ik ga er heel erg op letten, wand ik wil niet hem onnodig schoppen dat vind ik oneerlijk (A)
met dat teugel druk werk ik al :P

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:33

Proberen kan nooit kwaad :) Maar op foto 4 en 5 zie ik een keurige beenligging waar als je de beugels langer maakt, je denk ik problemen gaat krijgen met het houden van je beugel en je been te lang wordt, waardoor je knieën los komen te liggen :)