Het is lang geleden dat ik nog eens een bokje gedaan heb maar eindelijk ben ik weer eens on-topic geraakt !
Sinds kort (2 april) ben ik bezig met een 18 jarige merrie genaamd Pacha. Ze is een paard van mensen die wij kennen. Omdat er wegens privé redenen niet zoveel tijd meer was voor Pacha ben ik begonnen met de verzorging op mij te nemen. Ook mag ik lessen volgen met haar en is mijn bedoeling om mijn B-brevet (Jaja een Belgje!) te halen op 9 juli 2010.
Ze heeft 15 jaar military gelopen met haar huidige eigenares en is een dame met karakter! Ze is helemaal niet makkelijk om te rijden (duwen tegen het bit, willen weglopen, niet goed ontspannen al plooit ze wel, rug wegdrukken, bochten zijn moeilijk om haar te doen meedraaien, er zit vuur in haar poep!!
etc..) De ene les gaat het behoorlijk de andere totaal niet. Ook moet ik zeer consequent zijn van haar eigenares omdat ze een zeer hoge koppigheidsgraad heeft (Pacha). In deze les ging het ZEER slecht (het was meer een gevecht dan ontspannen rijden). Maar enkel goeie lessen tonen om commentaar te krijgen is ook niet de bedoeling! Om haar te ontspannen laat ik ze veel voltes lopen bij de opwarming dat ze echt moet draaien, teugels lossen doe ik niet, dan gaat ze er gewoon vandoor… ook schouder binnenwaarts probeer ik om haar te doen plooien of eens wijken als het goed gaat.
Hou er ook rekening mee dat ze 1,5 jaar NIET bereden is geweest en ik er nog maar 1 dikke maand mee aan het werk ben gegaan. Als ik bedenk dat haar huidige eigenares (ondertussen 22 jaar rijervaring) meer dan 1 jaar nodig heeft gehad om haar echt onder de knie te krijgen toen ze haar 16 jaar geleden kocht. Ben ik erg trots op mezelf en natuurlijk op Pacha.
Werkpunten:
- schouders meer achteruit
- benen aanhouden! (ik heb de neiging mijn benen los te laten ipv ze aan te houden omdat ze van zelf al zo vlot loopt
)- handen hoger
Inrijden

Net buiten

Inloop galopje

Draven

Even een klein gevechtje "hierrr!!"

Verlichte zit omdat ze zich eens goed zou strekken.

wijken (de 2de keer liep ze ook aan de teugel
)

Galopperen verlicht

galopperen verlicht

Naast elkaar oversteken

Net aanzetten voor een cross moment (dan is ze op haar best!)

Gelieve eerst te tekst te lezen alvorens comments te posten!
Bedankt voor het kijken
is wel een half uur maar langer moet je ook niet willen als privles.