Pacha, witte merrie voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lana_te

Pacha, witte merrie voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 21:45

Dag bokkers !

Het is lang geleden dat ik nog eens een bokje gedaan heb maar eindelijk ben ik weer eens on-topic geraakt !
Sinds kort (2 april) ben ik bezig met een 18 jarige merrie genaamd Pacha. Ze is een paard van mensen die wij kennen. Omdat er wegens privé redenen niet zoveel tijd meer was voor Pacha ben ik begonnen met de verzorging op mij te nemen. Ook mag ik lessen volgen met haar en is mijn bedoeling om mijn B-brevet (Jaja een Belgje!) te halen op 9 juli 2010.

Ze heeft 15 jaar military gelopen met haar huidige eigenares en is een dame met karakter! Ze is helemaal niet makkelijk om te rijden (duwen tegen het bit, willen weglopen, niet goed ontspannen al plooit ze wel, rug wegdrukken, bochten zijn moeilijk om haar te doen meedraaien, er zit vuur in haar poep!! :o etc..) De ene les gaat het behoorlijk de andere totaal niet. Ook moet ik zeer consequent zijn van haar eigenares omdat ze een zeer hoge koppigheidsgraad heeft (Pacha).

In deze les ging het ZEER slecht (het was meer een gevecht dan ontspannen rijden). Maar enkel goeie lessen tonen om commentaar te krijgen is ook niet de bedoeling! Om haar te ontspannen laat ik ze veel voltes lopen bij de opwarming dat ze echt moet draaien, teugels lossen doe ik niet, dan gaat ze er gewoon vandoor… ook schouder binnenwaarts probeer ik om haar te doen plooien of eens wijken als het goed gaat.

Hou er ook rekening mee dat ze 1,5 jaar NIET bereden is geweest en ik er nog maar 1 dikke maand mee aan het werk ben gegaan. Als ik bedenk dat haar huidige eigenares (ondertussen 22 jaar rijervaring) meer dan 1 jaar nodig heeft gehad om haar echt onder de knie te krijgen toen ze haar 16 jaar geleden kocht. Ben ik erg trots op mezelf en natuurlijk op Pacha.

Werkpunten:
- schouders meer achteruit
- benen aanhouden! (ik heb de neiging mijn benen los te laten ipv ze aan te houden omdat ze van zelf al zo vlot loopt :+ )
- handen hoger

Inrijden
Afbeelding
Net buiten
Afbeelding
Inloop galopje
Afbeelding
Draven
Afbeelding
Even een klein gevechtje "hierrr!!"
Afbeelding
Afbeelding
Verlichte zit omdat ze zich eens goed zou strekken.
Afbeelding
wijken (de 2de keer liep ze ook aan de teugel *\o/* )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Galopperen verlicht
Afbeelding
galopperen verlicht
Afbeelding
Naast elkaar oversteken
Afbeelding
Net aanzetten voor een cross moment (dan is ze op haar best!)
Afbeelding
Afbeelding

Gelieve eerst te tekst te lezen alvorens comments te posten!
Bedankt voor het kijken :evaw:

Lisan89

Re: Pacha, witte merrie voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:48

Op zich hartstikke leuk dat het in zo'n korte tijd al goed gaat!
Wat ik je zou willen aanraden is privéles, dan is 100% de aandacht voor jou en 't paard, en ik denk dat jullie daar allebei heel erg veel aan hebben!

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:49

Ziet er netjes uit!
Veel succes gewenst met je B-brevet. :)

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 21:53

@san: Heb ik al meerdere keren aan gedacht! Maar jammer genoeg is 30 euro per uur iets te duur voor mij. Daarom dat ik groepsles volg. Ik zou in een andere manege kunnen les volgen waar het goedkoper is zie ik jullie al denken, maar de eigenaares wil niet dat iemand anders dan zei met de trailer rijd met Pacha. (Pacha heeft claustrofobie) en dat vind ze een stap te ver. deze manege is namelijk 200meter van de stal vandaan. :)
Toch bedankt, ik kan het nog altijd overwegen in de toekomst

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:55

En om zelf een instructeur te zoeken die naar de manege komt en goedkoper is dan 30 euro per uur?
Heb ik ooit wel eens gedaan :+

Verder vind ik het geen slecht plaatje hoor, toen ik je post las, dacht ik op zn minst dat er een horde aan cross en rodeo foto's voorbij zouden komen ;-)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:57

is er niet elders iemand die goedkoper privéles geeft.
moet je even zoeken:)
en je heb ook mensen die naar je toe komen :)
met wat meer oefenen kom je er denk ik makkelijk!

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:29

Bedankt voor de comments!
Ik ga inderdaad eens op zoek. :)
Ik heb ongeveer wel al iemand gevonden, maar zei moet tijd hebben.

bedankt

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:36

Ik zie bij de momenten dat je paard 'aan de teugel loopt'. Ze haar onderhals gebruikt ipv de kapspier.
Ook zei je dat ze nogal 'snel' is. Zorg er alsnog voor dat je paard makkelijk op het been te rijden is. Dat is erg belangrijk.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:40

Jullie hebben nog heel wat te studeren samen,maar leuk dat je nog met haar aan de gang gaat.
Rust roest immers!
Wel een verschrikking deze groepsles,ik geef zelf ook groepslessen,maar laat mijn leerlingen niet zo klassikaal oefeningen doe.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:23

Dat gevechtje :o dat los je niet op deze manier op. Met rukken wordt je paard niet makkelijker.

Ik vind die verlichte zit voor het strekken ook wel een beetje raar, als je wil strekken geef je met je zit en kuit die hulpen maar jij haalt je zit uit het zadel, dan kan die volgens mij nooit beter gaan strekken.

Verder ziet het er goed uit voor een groepsles op de manege

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:03

ambre schreef:
Jullie hebben nog heel wat te studeren samen,maar leuk dat je nog met haar aan de gang gaat.
Rust roest immers!
Wel een verschrikking deze groepsles,ik geef zelf ook groepslessen,maar laat mijn leerlingen niet zo klassikaal oefeningen doe.

Hoe bedoel je dat?

Ik denk dat je paard nog meer moet leren haar rug en hals te gebruiken , ze knikt inderdaad al wel met haar hoofd maar zou nog een heel stuk losser kunnen in de hals ;)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:06

lana_te schreef:
@san: Heb ik al meerdere keren aan gedacht! Maar jammer genoeg is 30 euro per uur iets te duur voor mij. Daarom dat ik groepsles volg. Ik zou in een andere manege kunnen les volgen waar het goedkoper is zie ik jullie al denken, maar de eigenaares wil niet dat iemand anders dan zei met de trailer rijd met Pacha. (Pacha heeft claustrofobie) en dat vind ze een stap te ver. deze manege is namelijk 200meter van de stal vandaan. :)
Toch bedankt, ik kan het nog altijd overwegen in de toekomst

Goed zoeken ik dacht ook dat het onmogelijk was en uiteindelijk vond ik er 2 voor 15 euro :) en zelfs 1 voor 10 :D is wel een half uur maar langer moet je ook niet willen als privles.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:29

Probeer anders het lesgeld van een privé les met een vriendin te delen.
Dat werkt bij ons erg goed, je krijgt uitleg en kan daarmee aan het werk, terwijl de ander uitleg krijgt en uit de ooghoeken ziet onze instructrice alles *D

Helaas voor jou komt mijn instructrice niet in België ;)

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 20:56

Bedankt voor jullie eerlijke comments!
Inderdaad het loopt niet soepel, morgen gaat haar eigenares mij les komen geven.
De groepsles valt mij zeker tegen! De lesgeefster zegt geen woord tegen mij, ondanks een serieuze probleem les woensdag. Erg frustrerend aangezien ik elke woensdag met een zeer goede lesgever rijd. (Die gaat niet op verplaatsing en de afstand is te ver, Pacha mag niet in de trailer met een ander, ik ga wel met haar van 4 - 9 juli op kamp met haar)

We blijven doorgaan en ik hoop dat het morgen goed gaat!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:04

Toch respect hoor! Ik weet hoe moeilijk het is om op een paard met een niet al te welwillend karakter te moeten opstappen! IK dacht toen ik je stukje las ook aj. Maar ik moet zeggen het ziet er voor zo'n korte tijd leuk uit hoor! Ik ben met mijn verzorgpaard bijna 2 jaar bezig geweest om het een beetje vloeiend te krijgen en nog hebben we nu bergen en hele diepe dalen! Geef het tijd en je komt er met z'n tweeen wel!