Problemen met wijken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleenmeer

Problemen met wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 17:59

Hallo Bokkers,

Ik heb sinds een tijdje een probleem dat me paard teveel naar binnne kijkt terwijl hij maar een heel klein beetje naar buiten hoort te kijken ik heb al heel veel manieren geprobeert om dit te verbeteren van grondwerk tot er op zitten met hulp teugels enzo maar het helpt niks het kan eigenlijk niet aan mij liggen want de andere trainpaarden hebben dat niet en ze kon het ook al niet toen ik er op begon te rijden het wijken veder kan ze wel maar met dat hoofd dat is een probleem maar nu ben ik einde raad en ik weet niet wat ik kan doen want ik wil haar natuurlijk wel normaal laten wijken want dit ziet er niet uit maar als ik laat merken dat ze 1 ding fout doet raaks ze helemaal in de stres en kan ze inene niks meer! Ik rij 2 dagen per week op haar dus kan er ook niet elke dag mee oefenen.

Wie kan mij helpen??

Jantine_

Re: Problemen met wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:02

Ik zie dat je 12 bent, mischien kun je les nemen i.p.v. hulpteugels te gebruiken?

Zorg dat je buitenteugel er genoeg aan hebt, voorderest kan ik alleen maar adviseren les te nemen. Zo heb je iemand die het probleem ziet en je daar mee kan helpen.

marleenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:03

Ja ik krijg les van de eigenaar maar dat zijn kinder lessen dus let ze er niet veel op dit is mijn vaste verzorgpony waar ik ook uitjes mee doe dus zal eens met de eigenaar overleggen wat zij wil maar zal inderdaad eens naar iemand zoeken die prive lessen kan geven ofzo.

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:08

Inderdaad in ieder geval les nemen.
Ik denk dat het paard het niet fout doet, maar dat het paard denkt dat hij het zo moet doen zoals hij het nu doet, waarschijnlijk is ergens in jou houding iets waardoor dat paard denkt dat het zo moet. Paarden doen niet zomaar iets fout namelijk, en aangezien je al zegt dat het paard gaat stressen als je boos op hem wordt, ga ik er vanuit dat een gevoelig paard is die op alles reageert wat jij doet.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:11

Als ze teveel stelling geeft, betekend dat jij teveel stelling vraagt.
Eerst netjes rechtstellen en daarna rustig 2/3 passen wijken. En inderdaad met buitenteugel goed begrenzen.
Heb je een filmpje of iets ervan, is misschien duidelijker?

marleenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:13

Nee helaas geen filpje kan ik misschien wel een eker rijden als ik er aan denk maar dat duurt denk wel effe

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:13

Je kunt ook proberen eerst goed je paard recht te stellen op de binnenhoefslag, en dan steeds wat pasjes richting de hoefslag toe te rijden.
Dan weer rechtuit en rechtstellen en nogmaals proberen, etc.

marleenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:12

Iemand nog meer tips dan les nemen??

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:50

Jantine_ schreef:
Ik zie dat je 12 bent, mischien kun je les nemen i.p.v. hulpteugels te gebruiken?

Zorg dat je buitenteugel er genoeg aan hebt, voorderest kan ik alleen maar adviseren les te nemen. Zo heb je iemand die het probleem ziet en je daar mee kan helpen.

idd, vind ik ook ;)

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:40

Lukt het bij de anderen die erop rijden wel?
Anders geef je bijvoorbeeld de hulp verkeerd...

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:49

Ik denk dat je je verzorgpaard eerst moet leren wat druk is. Als je hem leert wijken voor druk dan moet hij wel begrijpen wat je bedoelt. Als hij dit nooit geleerd heeft dan weet hij ook niet wat hij moet doen. Zorg dat je druk kunt uitoefenen (op welke plek dan ook!) zonder weerstand. Dus op de hals, hoofd, achterhand, buik. Als je dit doet moet hij meegeven en geen weerstand bieden. dus bv druk op zij neus, moet hij naar achteren lopen. Beloon hem gelijk daarna door te aaien. Let op: leer het hem! Dus niet met geweld. Als ze dit snappen dan zul je zien dat het beter zal gaan. Hij begrijpt nu gewoon niet wat je van hem verwacht.

marleenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 21:34

Nou de eigenaar rijd L en daar moet ze wijken moet nog steeds een vragen of ze dat ook bij haar doet en hoe ik dat moet doen maar bobbiaan ik zal dat eens proberen watn achteruit kan ze ook nog niet super gaat ze een beetje scheef

marleenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:34

Vandaag les gehad en het lag deels aan mijn houding ik ging te veel een kant op hangen en dus moet recht blijven zitten en meer druk op me buitenteugel houden dat moet ik eerst oefenen en als dat lukt gaat het misschien allemaal wat makkelijker dus heb vandaagg ook effe zonder zadel gereden en gewijkt en toen voelde ik ook echt dat ik ging hangen maar als ik dat nu doe dan val ik er af en dus is dat wel een goed idee om eens zonder zadel te gaan.