Rydar @ work! Wederopbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Rydar @ work! Wederopbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 12:11

Rydar en ik zijn sinds een paar maanden weer een beetje aan het rijden. Beide zijn er bijna 2 jaar uitgeweest dus het is best wel weer wennen aan elkaar en aan het rijden zelf.
Ik heb Rydar ondertussen al 6 jaar. 2 jaar geleden heb ik een whiplash opgelopen en ben daardoor gestopt met rijden, het ging op dat moment gewoon niet meer. Rydar werd toen door mijn verzorgstertje nog wel gereden, maar hij werd ongeveer een half jaar later dampig, dermate erg dat ik niet had verwacht dat de dierenarts hem níet zou inslapen. Maar na wat poedertjes-kuren en heel lang rust is hij sinds van de winter weer een stuk beter! Je hoort hem nog zelden hoesten :D We zijn dus weer heel rustig begonnen met op hem te rijden, en aangezien dat zo goed ging met mijn verzorgstertje en heb ik ook besloten weer les te gaan volgen en het paardrijden weer op recreatief niveau op te pakken. Lang rijden is voor mij nog steeds te zwaar, en daarnaast ben ik ook heel bang geworden om ervanaf te vallen, maar met hulp heb ik nu naar een paar lessen toch het plezier weer een stukje terug gevonden.

In het begin was Rydar heel erg vervelend en schoot hij er wel is vandoor, we kwamen er al vrij snel achter dat kwam doordat mijn zadel niet goed lag, en nu met mijn oude zadel loopt hij een stuk rustiger. We zijn in de les vooral bezig met ontspanning (zowel van zijn als van mijn kant). Rydar is in het begin altijd erg met zijn hoofd bezig dus moet hem dan gewoon laten doen, pas later neemt hij het bit goed aan. Ik had het idee dat ik heel erg naar voren zit, maar nu ik op de foto ben gezet viel het me nog reuze mee, welliswaar zag ik op enkele wel dat ik iets te ver naar voren zat, maar mn houding is beter als ik had gedacht :)

Afbeelding instappen (en dus geklooi met zn hoofd)
Afbeelding
Afbeelding deze hoek vind ik zelf 'eng', hier schrikken de paarden best vaak en kruip daarom hier wel is wat naar voren (waardoor ik weer een reactie bij mijn paard uitlok, weet het..) we zijn er iig aan bezig dit te veranderen.
Afbeelding indraven (ook nu zie je dat hij het bit nog niet aangenomen heeft)
Afbeelding vervelend doen
Afbeelding ook hier kruip ik weer iets naar voren..
Afbeelding inzet volte
Afbeelding ontspanning!!
Afbeelding het valt me op dat mijn linkervoet steeds een kapstokvoet is, terwijl mijn rechterteen wel netjes naar voren wijzen?
Afbeelding
Afbeelding galop :D (ook hierin zit ik weer tever naar voren, maar dit durfde ik eerst helemaal nog niet!)
Afbeelding lekker uitdraven.

commentaar mag uiteraard, maar houd aub rekening met bovenstaand verhaal :) ben zelf heel trots dat ik er weer op zit

we zijn en worden ook geen dressuurteam, ons doel is dat we straks weer alleen op buitenrit durven en dat we dan beide kunnen ontspannen!

Jethafa

Re: Rydar @ work! Wederopbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:54

Mooi verhaal, mooie foto's. Super dat jullie weer begonnen zijn hoor!! Ik vind Rydar echt een leuke pony.

Je hebt nog genoeg te oefenen, maar mij valt je binnenhand op in de hoeken. Probeer die echt niet op je been vast te zetten! Vooral op de 7e foto vind ik die niet zo vriendelijk. Verder vind ik het er juist ontspannen uit zien, zeker voor een combinatie met zo'n voorgeschiedenis!

Heel veel succes met je leuke paardje!!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:57

Aan het begin loopt hij erg gespannen maar je kunt goed zien dat hij aan het eind een stuk lekkerder loopt ;)
Goed dat je hem eerst gewoon even lekker laat klooien, hij merkt toch wel dat hij er niets mee opschiet. ;) Als je hem gaat dwingen om zijn hoofd stil te houden krijg je waarschijnlijk alleen maar een erg gespannen paard!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:59

Probeer zelfverzekerd te zitten, rechtop en meer voorwaarts te rijden, houd contact met de mond, ookal schud hij met zijn hoofd, probeer je handen gewoon stil te houden.

Heeft hij echt helemaal stil gestaan of heb je ander werk met hem gedaan? Wat extra longeerwerk en een dieetje zouden niet verkeerd zijn, hij lijkt wel drachtig :o

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:11

haha hij heeft idd gewoon stilgestaan en is nu idd wel aan de nogal erg dikke kant. hij rijd nu zo'n 2 keer per week en aan het begin van het seizoen was hij best in een redelijke vorm, maar nu idd op het land is hij schijnzwanger :+
heb overigens bij rydar graag een beetje extra vet in de zomer, aangezien hij dan de winter vrij goed door komt (hij valt altijd erg terug in de winter en gaat dan vaak hoesten)

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:15

Het ziet er leuk uit! Ook een leuke pony. Denk dat je spanning er voor zorgt dat je af en toe wat naar voren zit.. op het moment dat je weer wat zelfverzekerder word en je lekker je adem uit kan blazen op je paardje dan gaat het vast beter :) Als jullie lekker zo doorgaan en blijven lessen komt het vast helemaal goed met jullie! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:02

boeflover schreef:
haha hij heeft idd gewoon stilgestaan en is nu idd wel aan de nogal erg dikke kant. hij rijd nu zo'n 2 keer per week en aan het begin van het seizoen was hij best in een redelijke vorm, maar nu idd op het land is hij schijnzwanger :+
heb overigens bij rydar graag een beetje extra vet in de zomer, aangezien hij dan de winter vrij goed door komt (hij valt altijd erg terug in de winter en gaat dan vaak hoesten)

Dat snap ik maar een beetje vet is wat anders dan de buik die hij nu heeft ;)
Beetje vet is niet erg maar zoveel overgewicht is toch niet erg gezond ;)
Maar nu je weer gaat rijden komt het vast wel goed, misschien icm een wat kleiner weilandje.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:28

Hey, leuk paardje!
Blijf lekker ontspannen zitten, ook als er wat engs is!
Ik heb het idee dat je al een heel stuk bent gekomen dus; ga zo door!
Even over de winter; ik weet niet hoe hij behuist is, maar een buitenstal, zaagsel op de vloer en geen droog hooi doen wonderen voor een dampig paard!
Want dik zijn is niet goed, je moet juist proberen om hem in een goede conditie te houden, dat is het beste voor zijn longen!

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:10

Mooi verhaal,

knap dat je het zo voorelkaar hebt,
mag ik je vragen welke kuurtjes je hebt gehad?

mijne is sindskort ook dampig |( , en k weet niet zo goed wat ik der mee aan moet,
ik stap nu eigenlijk alleen nog maar, mja de bijna is inmiddels 24 maar moet ik derbij zeggen op de dampigheid na net een 10 jarige zonder gebreken tot nu toe ;)

strawberrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:07

leuke fjord heb je !
je mag alleen je teugels wat korter nemen en niet te veel trekken let ook op je kapstokjes maar dat geef je zelf al aan! ;)
Ik vind de ontspannen foto's er erg goed en fijn uitzien!
ga zo door en veel suc6 ! :)