Mr. Zingie (Andalusiër) @ Work (Adb)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sin

Mr. Zingie (Andalusiër) @ Work (Adb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 16:58

Dit ben ik met mijn Andalusische ruin Zingaro (koosnaam Mr. Zingie of Zingie).
Ik heb al een lange lijdensweg met hem afgelegd, rugproblemen die steeds terugkwamen (zie mijn profiel), etc.. door een topic op bokt te plaatsen ben ik bij de Antoine De Bodt-methode gekomen, dit heeft ons beiden al erg veel deugd gedaan. Zingaro was namelijk erg scheef- extreem linksgebogen, liep met tactfouten, nooit nageeflijk te krijgen.. etc... vorige zomer ben ik bij Antoine zelf beginnen lessen.

Twee weken geleden hebben we eindelijk nog eens wat rij-fotos kunnen maken. Er is nog veel werk aan de winkel, maar voor jullie echt commentaar geven zou ik toch ook willen vragen eens te kijken waar we vandaan komen. ;)
Verder is opbouwende kritiek altijd welkom. ;)

Hij was wel supergespannen die dag, het meisje dat de foto's nam had even met hem gereden en mijn paard was er met haar vandoor gegaan, die spanning bleef nog even in z'n lijf aanwezig, dat zie je ook...

Ohja normaal rij ik altijd met een helm hoor ;)
Afbeelding

De aandacht duidelijk weg vaak ons grootste probleem, de aandacht erbij houden.
Afbeelding

Hier komt er al wat meer ontspanning in vind ik.
Afbeelding

Hoofdje komt naar beneden. (een jaar geleden kon hij alleen maar sterren kijken)
Afbeelding

In plaats van de overontwikkelde onderhals begint hij nu wat meer bovenhalsspieren te krijgen.
Afbeelding

'k vind mijn ellebogen hier toch iets te wijd open .. maja, 'k noem het maar Adb he :)
Afbeelding

Galopje.. daar kreeg ik hem niet echt ontspannen vond ik
Afbeelding

Hier loopt hij precies achter de loodlijn, maar hij is wel aan het bit.
Afbeelding

Zweefmoment
Afbeelding

Ik weet niet wat ik juist aan 't doen was, maar 'k vind z'n hoofd toch wat veel gekanteld. En ik kijk teveel naar de grond
Afbeelding

Stap .. mag iets losser denk ik..
Afbeelding

Dan Ff stoppen bij de camera
Afbeelding

Gedaan!

Terug afgestapt, in volgorde: ik , Zingie, de fotograaf :)
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :)

Renzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:10

Wat een gaaf paard!!! :D :D
Je ziet heel goed dat na een paar foto's, het paard meer op jou gaat letten, en meer ontspant :o

astridelise

Re: Mr. Zingie (Andalusiër) @ Work (Adb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:15

Ik vind jou vaak scheef zitten op jouw paard, daardoor is hij ook vaak uit balans.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:29

Ik zie het paard op veel foto's goed ontspannen. Maar ik denk dat hij nog veel meer zou kunnen ontspannen. En dat jij diegene bent die dat tegenhoudt. Je zit er soms een beetje op alsof je bang bent, waarschijnlijk helemaal niet, maar je hele houding ziet er kramperig uit. Te veel naar voren leunen en de handen naar je buik trekken. Geen onafhankelijke zit en balans, en dat haalt je paard uit balans. Hij reageert op jou houding, en die geeft op dit moment vaak het signaal 'spanning' af.

Probeer eens echt goed rechtop te gaan zitten, met je schouders, heup en hakken op één lijn. Je hebt zo te zien zachte handen dus dat is al een grote plus, zorg dat die ook altijd zo blijven. Ik zie hem op sommige foto's een beetje 'hangt' zoals foto 4. Je ziet ook dat jij niet trekt maar dat hij hangt. Dat duidt dan weer op een gebrek aan balans. Naarmate hij vordert zal hij meer kracht en balans krijgen, makkelijker ontspannen en in het geheel gewoon beter gaan lopen, gewoon een kwestie van geduld.

Lees deze post aub niet als kritiek want volgens mij ben je heel bewust met je rijden bezig. En ook met zijn rugproblemen etc en wil je echt dat het helemaal goedkomt. Dat vind ik altijd super om te lezen! Ik heb ook enkel deze foto's om te beoordelen dus ik kan het mis hebben. Je hebt al een heel goede instructeur en misschien kun je naast dat nog enkele zitlessen nemen om ook voor jezelf de puntjes op de i te zetten, ik denk dat dat al in één keer een grote verbetering zou betekenen.

Ik hoop snel weer foto's te zien want ik vind jullie een leuk stel en ik denk dat het helemaal goed gaat komen! Heel veel succes met hem!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:52

Het ziet er goed ontspannen uit
Maar ik vind dat je de teugels te slap hebt geen contact dus
Pak ze maar gewoon vast dat ze in een rechte lijn lopen
Ikzelf heb er ook moeite mee
Vandaag de hele tijd op gelet (ook dat ik rechtop dat en ellebogen naar achteren) en me paard liep alsof ie M moest lopen ipv B (was wel gewoon training helaas :P)

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 05:20

Hou je vast :D

Foto 1 & 2 Je zadel ligt op de li zijde van de rug en het paard valt op zijn linker schouder.
Ik zou stelling links vragen (zo dat het zadel recht op de rug komt) ipv stelling rechts

Foto 3 Je benen liggen te ver naar voren, probeer eens 2 passen te blijven staan in je zadel, ik denk niet dat dat lukt
Doordat je benen te ver naar voren liggen val je terug op de rug van je paard

Foto 4 Mooi moment

Foto 6 Open ellebogen is niet ala " de Bodt" ;)

Foto 7 & 8 Je paard is aan het vallen op zijn schouder, dit geeft veel spanning zoals je ziet
Stuur je paard recht op in jouw geval naar links en je zal zien dat je paard ontspant.
Bij veel spanning kan je ook een slingerlijn rijden en dan echt direct ontspannen als je paard ook onspant!

Foto 11 Handen zijn te laag en te vast, bit, teugel, hand en elleboog moet 1 lijn vormen.

Zoals ik op de foto's zie rijdt je een rechtsgebogen paard, en je rijdt het paard als een linksgebogen paard.
Dus je hulpen moeten precies andersom, als je van ver gekomen bent met je paard vind ik het al super knap van je

Laat iemand vanaf de grond kijken of je recht op je paard zit, het blijft moeilijk om dingen te voelen

Succes

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:27

ja kan ook je handen iets lager zitten en wat meer ontspannen zitten :) Verder echt een mooi paardje! :D

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:47

wat is hij mooi geworden

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:14

Het lijkt op een paar foto's alsof jij je evenwicht verliest... probeer op je billen te zitten en niet op je teugel te hangen en te rijden

chantie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:10

ik vind het er wel goed uitzien hoor... ik zou wel iets meer naar boven kijken ... je zit soms een beetje naar de grond te turen ;) op sommige foto's vind ik je wel te ver naar voren zitten... voor de rest ziet het er wel netjes uit

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:39

Ik heb van de hele methode nog nooit gehoord, excuses als ik hele rare dingen zeg ;) Compliment dat je bewust bezig bent met het zoeken naar verbetering. Dat kan ik erg waarderen.

Ik ga wel met de rest mee: waar jij zegt: het paard ontspant zich niet, zit jij vaak scheef/verkrampt. De eerste paard foto's heeft je paard een hele hoge onnagevelijke houding. Maar kijk eens naar jouw handen daar. Hoe kan hij die naar beneden volgen? Op de eerste foto waar jij zegt: hier komt de ontspanning, dat klopt, en kijk weer naar jouw handen: die zijn een stuk lager en dus loopt hij nu ook makkelijker naar beneden.
Natuurlijk, als hij ontspant, kan jij makkelijker een fijne houding aannemen, maar probeer je na al zijn scheefheid, nu de focus te leggen op hoe je zelf zit :) dat is mijn voornaamste tip.
Ik denk wel dat je goed bezig bent, maar focus je nu ergens anders op dan op het paard, dan denk ik dat je over een tijdje weer vooruit zal gaan :)
succes!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:11

Ik heb toch al veel topics voorbij zien komen van mensen die les hebben van AdB maar deze stijl ben ik nog nooit tegengekomen..

Het is toch juist zijn bedoeling dat je je handen hoger plaatst, zodat het contact met het bit beter wordt? En ik zie meestal mensen met veeeeeeel lossere teugels rondrijden? `Of ben ik nu in de war?

Hoe dan ook, ik denk dat je nu eerst eens bij jezelf moet beginnen. Paard begint nageeflijk te worden, maar ik vind je inderdaad op veel foto's compleet uit balans zitten. Misschien reden voor wat zitlessen?

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:12

Lara_Silver schreef:
Ik zie het paard op veel foto's goed ontspannen. Maar ik denk dat hij nog veel meer zou kunnen ontspannen. En dat jij diegene bent die dat tegenhoudt. Je zit er soms een beetje op alsof je bang bent, waarschijnlijk helemaal niet, maar je hele houding ziet er kramperig uit. Te veel naar voren leunen en de handen naar je buik trekken. Geen onafhankelijke zit en balans, en dat haalt je paard uit balans. Hij reageert op jou houding, en die geeft op dit moment vaak het signaal 'spanning' af.

Probeer eens echt goed rechtop te gaan zitten, met je schouders, heup en hakken op één lijn. Je hebt zo te zien zachte handen dus dat is al een grote plus, zorg dat die ook altijd zo blijven. Ik zie hem op sommige foto's een beetje 'hangt' zoals foto 4. Je ziet ook dat jij niet trekt maar dat hij hangt. Dat duidt dan weer op een gebrek aan balans. Naarmate hij vordert zal hij meer kracht en balans krijgen, makkelijker ontspannen en in het geheel gewoon beter gaan lopen, gewoon een kwestie van geduld.

Lees deze post aub niet als kritiek want volgens mij ben je heel bewust met je rijden bezig. En ook met zijn rugproblemen etc en wil je echt dat het helemaal goedkomt. Dat vind ik altijd super om te lezen! Ik heb ook enkel deze foto's om te beoordelen dus ik kan het mis hebben. Je hebt al een heel goede instructeur en misschien kun je naast dat nog enkele zitlessen nemen om ook voor jezelf de puntjes op de i te zetten, ik denk dat dat al in één keer een grote verbetering zou betekenen.

Ik hoop snel weer foto's te zien want ik vind jullie een leuk stel en ik denk dat het helemaal goed gaat komen! Heel veel succes met hem!

Ik heb aan mijn instructrice gevraagd voor wat zitlessen deze week, dus ik heb je advies (en dat van enkele andere) niet de wind ingeslagen en meteen actie ondernomen! Advies is altijd een beetje slikken, maar ik vind dat je 't heel vriendelijk hebt gebracht .. en soms moet een mens toegeven dat hij niet alles kan weten he ;)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:26

labionics schreef:
Hou je vast :D

Foto 1 & 2 Je zadel ligt op de li zijde van de rug en het paard valt op zijn linker schouder.
Ik zou stelling links vragen (zo dat het zadel recht op de rug komt) ipv stelling rechts

Foto 3 Je benen liggen te ver naar voren, probeer eens 2 passen te blijven staan in je zadel, ik denk niet dat dat lukt
Doordat je benen te ver naar voren liggen val je terug op de rug van je paard

Foto 4 Mooi moment

Foto 6 Open ellebogen is niet ala " de Bodt" ;)

Foto 7 & 8 Je paard is aan het vallen op zijn schouder, dit geeft veel spanning zoals je ziet
Stuur je paard recht op in jouw geval naar links en je zal zien dat je paard ontspant.
Bij veel spanning kan je ook een slingerlijn rijden en dan echt direct ontspannen als je paard ook onspant!

Foto 11 Handen zijn te laag en te vast, bit, teugel, hand en elleboog moet 1 lijn vormen.

Zoals ik op de foto's zie rijdt je een rechtsgebogen paard, en je rijdt het paard als een linksgebogen paard.
Dus je hulpen moeten precies andersom, als je van ver gekomen bent met je paard vind ik het al super knap van je

Laat iemand vanaf de grond kijken of je recht op je paard zit, het blijft moeilijk om dingen te voelen

Succes

Labionics:

Je hebt gelijk, ik rij mijn paard nog te vaak alsof hij nog linksgebogen is, wat ook was en heel extreem zelfs, maar nu is hij inderdaad rechtsgebogen geworden.
Bij Antoine lukt het rijden meestal goed omdat hij me probeert bij te brengen wat ik moet voelen en hoe ik moet reageren. Eenmaal thuis blijkt het vaak moeilijker te zijn omdat ik er dan alleen voor sta. (en er is niet meteen iemand die mij op dat moment kan voorthelpen).
Nochtans lukt het me thuis soms ook al wel, als ik echt mijn tijd neem en er niemand (ook geen fotograaf) staat te kijken.
Bij mijn laatste les van Antoine heb ik geleerd hoe ik op de rechterhand mijn gewicht moet verplaatsen op mijn rechterstijgbeugel om zo het zadel midden op z'n rug te krijgen en de buiging niet te vergroten. Het is allemaal nog erg moeilijk en nieuw voor me.

Dat mijn handen te laag zijn is waar, ik krijg van Antoine dan ook vaak onder mijn voeten, maar ik probeer er echt op te letten. Dat van mijn ellebogen komt ook omdat ik van Antoine meer vanuit mijn elleboog moet werken, maar ook dat is nog een zoektocht hoor.

De slingerlijnen rij ik vaak, maar daarin ben ik vaak weer te braaf.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ook hier was 't weer ff slikken voor me, maar ik weet dat het goedbedoeld is, allee dat hoop ik toch :D

*edit* ohja, ik kan perfect 2 passen blijven rechtstaan en dan weer zitten hoor, mijn evenwicht is eigenlijk redelijk goed, ook al lijken sommige mensen er hier sterk aan te twijfelen :)
Laatst bijgewerkt door Sin op 08-06-10 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:28

carineken schreef:
wat is hij mooi geworden

je kent hem nog van op Alberdienst?

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:32

Te lezen uit je eigen commentaar lijkt het net alsof je soms niet goed weet waar je mee bezig bent.
Als je wilt dat hij in balans gaat lopen. Dan moet je ervoor zorgen dat hij goed actief is. En dus overstapt in alle gangen. En om te beginnen hem lang en laag gaan rijden.
Als hij in balans is zal hij ook makkelijker recht worden.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:32

Tulandro schreef:
Ik heb toch al veel topics voorbij zien komen van mensen die les hebben van AdB maar deze stijl ben ik nog nooit tegengekomen..

Het is toch juist zijn bedoeling dat je je handen hoger plaatst, zodat het contact met het bit beter wordt? En ik zie meestal mensen met veeeeeeel lossere teugels rondrijden? `Of ben ik nu in de war?

Hoe dan ook, ik denk dat je nu eerst eens bij jezelf moet beginnen. Paard begint nageeflijk te worden, maar ik vind je inderdaad op veel foto's compleet uit balans zitten. Misschien reden voor wat zitlessen?

Alleen in het begin rij je normaal met veel lossere teugels, dat heb ik ook lang moeten doen, maar nu moet ik echt wel contact houden van Antoine.

Je onderste opmerking komt wel een beetje onvriendelijk en betweterig over eerlijk gezegd.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:37

lovehannah schreef:
Te lezen uit je eigen commentaar lijkt het net alsof je soms niet goed weet waar je mee bezig bent.

En waar kan jij dat uit opmaken?

lovehannah schreef:
Als je wilt dat hij in balans gaat lopen. Dan moet je ervoor zorgen dat hij goed actief is. En dus overstapt in alle gangen. En om te beginnen hem lang en laag gaan rijden.

1° mijn paard is goed actief en voorwaarts - dixit Adb zelf
2° overstapt in alle gangen.. alle leg mij dat nekeer uit
3° lang en laag rijden doen we niet zo lang het paard niet recht is

lovehannah schreef:

Kan je mij zeggen wat in balans lopen is?

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:45

Sin schreef:
lovehannah schreef:

En waar kan jij dat uit opmaken?

lovehannah schreef:

1° mijn paard is goed actief en voorwaarts - dixit Adb zelf
2° overstapt in alle gangen.. alle leg mij dat nekeer uit
3° lang en laag rijden doen we niet zo lang het paard niet recht is

lovehannah schreef:

Kan je mij zeggen wat in balans lopen is?

1. Ik kan lezen uit jou eigen commentaar dat ik het idee heb dat je af en toe niet weet waar je het over hebt. Uit je eigen commentaar dus.

2. Kun jij mij dan uitleggen waarom er bij jonge paarden vooral met lang en laag gewerkt wordt? Juist om het paard in balans te krijgen, zodat hij op eigen benen zal gaan lopen. En recht zal worden. Dus niet door teugels een rechter of linkerstelling zal krijgen.

3. Een paard dat in balans loopt, loop in takt. Een paard dat op de achterhand loopt en dus ook werkelijk zal gaan dragen zal schwung krijgen in de beweging.

4. Een paard dat overstapt zet zijn achterbenen over de afdruk van de voorbenen.

Het belangrijke van aan de teugel is dat een paard los wordt door heel het lijf. En de rugspieren ontspant en vandaar uit aanspant. Zo geld dat ook voor de andere spieren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:47

Hey jess!
Ziet er alweer veel beter uit eh! Ik zie zéker verandering! gewoon blijven lessen, leren dat goed gevoel te herkennen en daar je eigen stijl uit halen en dan komt dat allemaal goed!

Hij begint zijn hals écht anders te gebruiken dan voorheen ook!
Lovehanna: da methode van de bodt werkt nu eenmaal met stelling, daar kun je voor of tegen zijn, er zit wel degelijk een hele gedachtegang achter (die uiteraard meer inhoudt dan simpelweg stelling nemen).

Zingie is leuk trouwens :)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:54

Leuke foto's en je ziet duidelijk verschil tussen de eerste foto's in het begin en de foto's daarna, hij begint dan mooi te ontspannen.

@lovehannah: Om een paard helemaal recht te krijgen, moet je soms stelling & buiging gebruiken. Ik ben nog een paard tegen gekomen dat meteen uit zichzelf helemaal recht is als ik hem gewoon lang & laag rijdt :) Zeker jonge paarden niet.
En de theoretische uitleg van jouw 1ste puntje zal de TS wel begrepen hebben, ik denk dat ze zich afvraagt uit welk stukje van haar eigen commentaar dat je kan opmaken dat ze af en toe niet weet waar ze het over heeft.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:54

Hele verbetering weer tegenover de vorige foto's die ik zag van Zingie :) Hij begint meer te dragen en vooral het verschil in activiteit valt hard op !

Lovehanna : overstappen is een term die je kan toepassen op de stap, bij mijn weten niet over de andere gangen :) ( mijn paard probéért het wel in draf, met alle gevolgen vandien ;) )
Ik denk overigens dat puntje 1 misschien wat duidelijker geformuleerd mag worden? Waar precies in haar commentaar zie jij dat ze zich niet bewust is van waar ze mee bezig is?

Verder gaat AdB inderdaad heel veel om stelling, het is een andere methode en dus vaak wat raar om zien denk ik. Zit een hele theorie achter hoor :)

verder sluit ik me wel aan bij de commentaren over je houding, het is gewoon ook te wisselend... Maar je bent er hard mee bezig dus dat komt sowieso in orde! :D

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:55

Daphaan schreef:
Ik heb van de hele methode nog nooit gehoord, excuses als ik hele rare dingen zeg ;) Compliment dat je bewust bezig bent met het zoeken naar verbetering. Dat kan ik erg waarderen.

Ik ga wel met de rest mee: waar jij zegt: het paard ontspant zich niet, zit jij vaak scheef/verkrampt. De eerste paard foto's heeft je paard een hele hoge onnagevelijke houding. Maar kijk eens naar jouw handen daar. Hoe kan hij die naar beneden volgen? Op de eerste foto waar jij zegt: hier komt de ontspanning, dat klopt, en kijk weer naar jouw handen: die zijn een stuk lager en dus loopt hij nu ook makkelijker naar beneden.
Natuurlijk, als hij ontspant, kan jij makkelijker een fijne houding aannemen, maar probeer je na al zijn scheefheid, nu de focus te leggen op hoe je zelf zit :) dat is mijn voornaamste tip.
Ik denk wel dat je goed bezig bent, maar focus je nu ergens anders op dan op het paard, dan denk ik dat je over een tijdje weer vooruit zal gaan :)
succes!

hmm, 't is waar, maar ik hoor vaak van mensen dat ik te zacht ben met mijn handen, en nu ik wat meer teugel neem, ben ik ineens te hard?
Dan voel ik toch nog niet goed waar de lijn juist ligt hoor..
Maar de houding van mijn handen daar kan ik me wel in vinden ja.. ;)

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:59

Ik ben blijkbaar niet duidelijk, maargoed, weet zo even niet hoe ik het anders uit moet leggen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:59

ik weet niet hoe hij van te voren liep, en hoe jij reed, maar als ik lees hoe hard jij je best doet dan vind ik dat zeer zeker een compliment waard!! chapeau!!