Paard springt niet als hindernis anders is.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

Paard springt niet als hindernis anders is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:02

Ja, Als ik een hindernis neerzet. Weigert mijn paard eerst een paar keer. Dan springt ze. Maar als ik de hindernis ergens anders neerzet. Of ik doe er een andere balk op wil ze niet meer springen. En gaat ze weer een paar keer weigeren voordat zeg springt.

Herkent iemand dit probleem en waarom doet zij dit?
Ik heb over 2 weken een wedstrijd dat wordt vast super erg :7

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:13

Precies hetzelfde probleem ;(

Liberna

Re: Paard springt niet als hindernis anders is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:07

is echt een kwestie van doorheen rijden, veel oefenen op verschillende plekken. Wees ook consequent, en correcties zijn dan ook niet verkeerd. Geef je paard niet de mogelijkheid om te weigeren.. pak er desnoods een zweep bij..
Ik heb hetzelfde probleem een aantal jaren geleden met m'n oude pony gehad, bij haar was het echt aanstellerij..
heb bij haar onder begeleiding veel getraint, en flink gecorrigeerd..

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:24

Lastig probleem.. Wees consequent, je paard mag niet langs de hindernis maar alleen erover heen. Dus niet na een weigering een heel rondje door de bak of langs de hindernis rijden, meteen (maar niet te dicht erop natuurlijk) weer aanrijden. Probeer zelf ook niet te veranderen als je begint met springen (mocht je bijvoorbeeld wat meer gespannen worden als je begint/bezig bent met springen), blijf rijden zoals altijd.
Verder zou ik zorgen dat je paard eerst helemaal ontspannen is voordat je begint met springen en veel oefenen met eerst dezelfde hindernis en daarna wat veranderingen aanbrengen. Je mag best eens streng zijn, maar zorg dat je je paard ook goed beloont als ze wel springt. Ga tijdens dat oefenen ook niet te lang door met springen, als ze het een aantal keer goed heeft gedaan stop dan zolang het nog goed gaat zodat ze er vertrouwen in krijgt.
Ik weet alleen niet hoe handig het is voor je paard om over 2 weken een springwedstrijd te doen als ze het zo eng vindt, het lijkt me best stressvol voor haar. Ik zou sowieso niet heel vaak gaan springen, tenzij ze over de angst heen komt en het toch leuk vindt.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:20

Heb je ook les?

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:44

Precies hetzelfde !
Weetje wat ook helpt, als ze weigert gewoon zorgen dat ze erover heen gaat !
Die van mij moest en zal erover heen, nou is die gek en ging uit stil staan er nog over heen springen maar ook al stapt ze erover heen het hielp bij mij meestal wel.
Veel succes ermee ;)

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:54

Nou gewoon veel oefenen. Gewoon veel verschillende hindernissen neer zetten en dan springen maar .. misschien dat een Instructie kan helpen :)

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:34

Doet je paard het uit angst of loopt ze gewoon te klieren?
Als ze gewoon loopt te klieren dan mag je haar best een keertje aanpakken.
Mijn pony die weigert ook heel veel, maar die vind het gewoon heel eng.
als ik hem dan aanpak dan raakt hij helemaal is de stress.
Als ze het eng vind kan je het best in een gecontroleerd tempo naar de hindernis toe rijden.
daarbij wel goed je been eraan houden (voor impuls) en goed tussen 2 teugels houden
zodat ze niet langs de hindernis kan lopen.
als ze weigert, en je merkt dat ze gaat stressen dan laat je haar even voor de hindernis staan
even snuffelen aan de hindernis en haar een beetje
op haar gemak stellen.
als je dan opnieuw aanrijdt dan springen ze meestal wel :)