Probleempjes met wijken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Probleempjes met wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 22:01

Ik heb een paar dingen waar ik met het wijken nog tegen aan loop. Ik heb goed les, en we werken hier ook hard aan, maar extra tips kunnen nooit kwaad vind ik :)

1. Hij is vaak véél te snel in wijken, dit los ik meestal op door in een heel rustig tempo in te komen, meestal gaat het dan wel weer.
2. Hij kantelt zijn hoofd heel erg, hij weet zich op zijn moment moeilijk een houding te geven
3. Hij vind het heel lastig om bijvoorbeeld maar 5 meter te wijken. als ik hem dan vanaf buiten begrens loopt ie helemaal door mijn hand heen over zijn schouder weg. (Hij wil dan naar de hoefslag?)

Ik zal binnenkort wel eens een filmpje maken, kunnen jullie zelf oordelen :)

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:23

NicoleHorses schreef:
Ik heb een paar dingen waar ik met het wijken nog tegen aan loop. Ik heb goed les, en we werken hier ook hard aan, maar extra tips kunnen nooit kwaad vind ik :)

1. Hij is vaak véél te snel in wijken, dit los ik meestal op door in een heel rustig tempo in te komen, meestal gaat het dan wel weer.
2. Hij kantelt zijn hoofd heel erg, hij weet zich op zijn moment moeilijk een houding te geven
3. Hij vind het heel lastig om bijvoorbeeld maar 5 meter te wijken. als ik hem dan vanaf buiten begrens loopt ie helemaal door mijn hand heen over zijn schouder weg. (Hij wil dan naar de hoefslag?)

Ik zal binnenkort wel eens een filmpje maken, kunnen jullie zelf oordelen :)

Als ik dit zo hoor dan heeft je paard/pony het trucje al door. Hij denkt al voor jou uit en zet het wijken dus zelf al in. Verras hem eens door gewoon rechtuit te rijden over de A-C lijn, of wijk eens de "verkeerde" kant op. Daarnaast kun je, als je paard/pony versneld tijdens het wijken, gewoon eens halthouden in de oefening, dit is helemaal niet erg want je bent immers aan het trainen. Zo leer je hem te wachten, ipv halthouden kun je natuurlijk ook een overgang naar stap maken. :)

Dat hij zijn hoofd kantelt kan liggen aan dat er een ongelijke drukverdeling (het niet over 2 teugels gaan) ontstaat. Dit kan doordat jij op de ene hand meer druk zet dan op de andere hand, of omdat je teveel stelling vraagt. Let op; bij het wijken hoeft maar hele lichte stelling te zijn, het is niet de bedoeling dat je hem inbuigt. Als hij door je hand heen over de schouder weg loopt, moet je hem juist terug drukken (dus de verkeerde kant op wijken). Ik hoop dat het zo duidelijk is. :) Succes! :)

EngeltjeS

Re: Probleempjes met wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:54

Je kan ook 2 pasjes wijken, dan weer recht door (op 2 teugels ;) ) en dan weer 2 pasjes wijken. Hierdoor moet ie op jou wachten, en concentreren op jou hulpen.

Zoals de gene boven mij al zegt: als hij kanteld, kan het inderdaad liggen aan de druk verdeling.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:14

od zigzag wijken, dus een paar pasjes voor je rechterbeen, rechstellen en dan een paar pasjes voor je linkerbeen.. Op die manier moet ti leren zijn balans te vinden in de zijgang en wordt hij daar sterker in..

Hij loopt een beetje onder het werk vandaan. Probeer hem bij het wijken goed te begrensen met je buitenteugel!!! Loopt ti hier door heen, rij dan een volte 10 meter of steek schuin over (wijk je bijvoorbeeld voor je linkerbeen, steek dan links de diagonaal over dus de andere kant op dan je wijkt). Wat ook een goede methode is om te wijken vanaf de hoefslag, dan moet ti met zn schouder van het schot afkomen! Vind die vast heel moeilijk maar is beter dan vanaf de middenlijn..

succes iig ;)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 13:42

Mhh hier kan ik wel wat mee :) bedankt!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:45

Je kan ook van de hoefslag af wijken naar de AC lijn, worden ze ook veel scherper van. Als je wel van de AC lijn naar de hoefslag wijkt, laat hem dan niet tever doorwijken, probeer op de binnenhoefslag te stoppen en rechtuit te gaan. Als dat niet in draf wil, eerst in stap oefenen. Hij moet wel alert blijven op jou, ze willen nogal eens trekken naar de hoefslag.
Probeer ook eens de halshouding tijdens het wijken te wisselen. Laat 'm eens lang en laag wat pasjes opzij gaan, stel 'm eens wat dieper in en laat 'm verder wijken. Als dit nog wat lastig gaat, kan je ook beginnen met volte vergroten en verkleinen. Daar worden ze ook nog eens scherper van aan je been en soepeler, je kan immers ook wat meer buiging vragen dan normaal.
Spelen met de scherpte van het wijken, dus hoe scherp je wil scharen, is ook een leuke oefening. Laat hem wat minder opzij gaan en dan weer wat scherper, zodat hij alert blijft op je zit en benen. Let wel goed op dat je je binnenhand niet blokkeert, want daardoor kan hij inderdaad gaan kantelen. Laat af en toe je binnenhand eens los: als hij goed nageeflijk is hoort hij nageeflijk te blijven, en op die manier blokkeer jij hem ook niet tijdens het wijken. Blijf dat dus controleren, ook of je wel meezit.
Wat bij mij goed heeft geholpen om het tempo te controleren zijn overgangen tijdens het wijken. Dus beginnen in stap te wijken en dan tijdens het wijken een overgang maken naar draf. Andersom kan ook, van draf naar stap, inderdaad af en toe naar halt en weer verder. Combineer dit met de verschillende hoofd-halshoudingen en je hebt héél veel mogelijkheden om te oefenen. Het ligt eraan wat je zelf het fijnste vindt om mee te werken :P .
Hoop dat je er wat aan hebt, succes in ieder geval!

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:13

Het is heel belangrijk om je paard eerst recht te richten voordat je gaat wijken.
Als je afwendt, zorg dan eerst dat je paard recht loopt en dat je hem onder controle hebt.
Als dat zo is, begin je met een paar pasjes wijken.
Zodra je merkt dat hij onder je vandaan gaat lopen (zowel harder gaan als over de schouder weglopen) neem je haar terug naar een langzaam drafje, stel je haar weer recht, zorg je dat je weer alle controle over haar hebt en dan ga je weer een paar pasjes proberen te wijken.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 18:00

Super bedankt! :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:03

Mijn pony deed dit ook. Probeer hele kleine stukjes te doen. als je pony harder gaat lopen, zelf heel langzaam meebewegen, dus een beetje tegenzitten. Hij moet zich aanpassen aan JOUW tempo. Verder echt op zoveel mogelijk op 2teugels houden, en geen absurde stelling richting de kant waar je niet heen wilt. Zo werd het mij vroeger geleerd, maar mijn laatste instructeur heeft mij duidelijk gemaakt dat je pony dan uit balans raakt. Succes!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:33

Oke, nou begin ik te twijfelen, hoe zou ik mijn handen dan moeten houden volgens jullie? en mijn benen? wie weet is er wel een betere manier voor :o

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:39

Tegenzitten zou ik dus nooit doen, dan geef je twee verschillende hulpen: zijwaarts met je been én niet zijwaarts gaan met je zit. Dan snapt het paard er ook niets van. Als ik dat bij mijn merrie doe gaat ze niet opzij, en alle redenen heeft ze daar dan voor. Eenduidig zijn in je hulp, belangrijk. Achterover zitten bij een te hoog tempo kan wel, maar tegenzitten zou ik niet proberen.
Je binnenbeen moet je in ieder geval niet te ver naar achteren leggen, een beetje is voldoende. Je binnenteugel moet je niet teveel willen vasthouden (dan geef je namelijk ook een andere hulp: buig je hals meer naar binnen en loop over de schouder weg). Het gaat uiteindelijk om gelijke drukverdeling, wellicht iets meer op je buitenteugel, maar zeker niet op je binnenteugel.
Kortom, ik zou eens een boel gaan proberen van het bovenstaande, dan is er vast wel wat bij wat goed helpt NicoleHorses! Ik bedoel, ik zet ook maar neer wat ik deed om mijn merrie goed te laten wijken, maar uiteindelijk hangt het van de combinatie af welke oefeningen het beste werken! :P
Wat zegt je instructeur/instructrice hierover eigenlijk?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:55

Bedankt! :) Mijn instructrise en ik zijn eigenlijk meer bezig met het tempo, ze zegt dat hij zijn halshouding nog moeilijk vind, maar ik denk eigenlijk gewoon dat ik er een beetje mee fout zit :) als zijzelf er op zit doet ie het wel beter (zij heeft dan ook wel echt veeeeeeel meer ervaring dan ik). ach, ik moet het allemaal ook nog wel een beetje leren :). maar we zijn met wijken vooral bezig hem rustig in te laten komen, kom je te snel in gaat ie te snel tot sneller. :)
Ik ga ermee aan de slag! Super bedankt :*

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:58

Tempobeheersing is ook in eerste instantie belangrijker dan de nageeflijkheid. Een paard wordt ook pas goed nageeflijk als je het tempo en het rijden volledig onder controle hebt, dus dat is logisch inderdaad :P .
De halshouding en nageeflijkheid tijdens het wijken, dat zijn dingen die mijn merrie ook lastig vond. Daar ben ik ook veel meer bezig geweest met de controle, dan komt dat ook vanzelf. Heel veel succes alvast, maar gaat vast wel lukken!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 21:03

Super bedankt!!!!!! :D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:02

Voor dat beter begrenzen kun je oefenen op het volte vergroten volte verkleinen,dat die dat snapt. Dat kun je later ook op wijken toepassen,ga ook kijken of hij onafhankelijk op de binnenhoefslag kan lopen. Als hij dat al niet kan,is de balans belangrijker op dat punt.

Kantelen, Weet je miss dat je in een van je handen iets strenger bent oid? Daar kan het ook door komen :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 10:25

ik ben bang in mijn binnenhand ja! Thanks