Paard geen conditie meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bongo4ever

Paard geen conditie meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 20:24

Ik heb sinds kort een verzorgpony gekregen en daar ben ik heel blij mee.
Het enige nadeel is dat de pony 5jaar stil heeft gestaan (is niks mee gedaan dus) en geen conditie meer heeft, de pony heeft het rijden niet afgeleerd want ik kon gelijk opstappen :o
Heeft iemand tips om de pony weer een goede conditie te laten krijgen?
Want na een kwartiertje is ze al helemaal bezweet (terwijl ik alleen maar heb gestapt en 5rondjes heb gedraaft). Ze is niet te dik ze is gewoon op een normaal gewicht en pony is een Quater Horse en is 12jaar oud voor als dat helpt.

groetjes me

mhollander

Re: Paard geen conditie meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:26

gefeliciteerd!

Zou gewoon eerst een paar keer kwartiertje/twintig minuten gaan rijden en dan steeds meer opbouwen. Steeds iets langer en intensiever gaan rijden.

Bongo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 20:32

mhollander schreef:
gefeliciteerd!

Zou gewoon eerst een paar keer kwartiertje/twintig minuten gaan rijden en dan steeds meer opbouwen. Steeds iets langer en intensiever gaan rijden.

Hoe snel moet het opbouwen? (daar heb ik geen verstand van :+ )
elke week 5minuten erbij of is dat dan te snel ;( ?

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:27

Vooral als de pony lang stil heeft gestaan moet je dit rustig opbouwen. Elke week 5 minuten erbij is prima, maar zorg ervoor dat je de arbeid beperkt houdt (dus bijvoorbeeld 10 minuten stappen en dan 5 minuten draven) en bouw het draf gedeelte langzaam uit. :) Als je bij een half uur bent en je pony houdt het goed vol, dan kun je eventueel galoptraining mee pakken.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:59

Gefeliciteerd :)

Kijk eens naar je paard hoe ze het op pakt. Ik zou om op te bouwen 2x in de week hoog uit 20 min rijden, en 2x in de week longeren (niet langer dan 20 min). Na twee weken zal je wel al verschil zien. Als ze niet enorm terug valt tijdens het werk, kan je tijdens het rijden wel 5 of 10 minutjes stapwerk er bij pakken.

Zorg er wel voor dat je ook afwisseld in stap en draf. Dus door stappen, rustig stappen, middenstap, langzame draf, normale draf, iets door laten draven.
Met longeren kan je haar (mits ze het aangeeft) wel galoperen. 5 Jaar stil staan, is volgens mij beinvloedbaar op haar balans. Laat haar deze eerst vinden.

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:27

Inderdaad rustig opbouwen. Beschouw haar als een 3-jarige, die rij je ook niet meer dan 2 -3 x in de week maximaal 20 minuten.

Als je te vlug opbouwt, loop je het risico dat ze last krijgt van haar spieren om vervolgens de kont tegen de krib te gooien.

Probleem heb ik namelijk ook met mijn 10-jarige merrie gehad met zadelmak maken. Ging te vlug, ze pakte alles zo snel op, vervolgens heeft ze een flinke terugslag gehad, omdat de spieren het niet meer aankonden.

Heel veel plezier ermee en vooral ook veel aandacht zonder zadel! ;)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:36

het ligt aan de pony hoe snel je kunt opbouwen...ik zou inderdaad beginnen met 15-20 min, en als hij die zonder problemen volmaakt 5 min erbij, dat weer 'n paar dagen etc. Beste is wel om te stoppen voordat ie bek en bekaf is. Maar dat voel je wel aan :)

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:42

beginnen met veel stappen en draven;)
rustig beginnen en steeds meer op bouwen
ik weet niet of ie verkeers mak is maar buiten rijden heeft bij mijn pony's ook erg gehopen;)

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:32

Begin met een paar dagen in de week en bouw dit rustig verder op. Zorg er in ieder geval voor dat het paard ook nog genoeg rust krijgt.
Als een paard na een kwartier al moe is, begin je bv. met 5 min stappen 5 min draven en dan lekker uit stappen. Zodra dit beter gaat kan je het verder opbouwen.
Probeer als je langer gaat rijden nog wel tussen door stukken te stappen.
Of een dagje longeren voor de afwisseling.
Als je merkt dat je paard een betere conditie krijgt kan je ook beginnen met stukken galop mee te pakken.

Als je er de mogelijkheid voor hebt is misschien een buiten rit met veel stappen ook leuk!
succes!

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:02

rustig beginnen met opbouwen!
eerst lekker longeren zodat ze die spieren gaat gebruiken, en na een tijdje er op.. en dan rustig aan doen zoals ook al word gezegd, wanneer je merkt dat je verzorgpony een betere conditie krijgt kan je haar wat meer aan het werk zetten, veel tempowisselingen rijden etc.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:03

Voor het opbouwen van de conditie is intervaltraining erg goed.
Dat gaat als volgt (dit is maar een voorbeeld):

5 minuten stappen
3 minuten draven
5 minuten stappen
3 minuten draven
en dan nog 5 minuten stappen

Het belangrijkst is dat je paard telkens de gelegenheid krijgt om op adem te komen tussendoor. Ik weet niet hoe slecht de conditie is, maar je kan ook beginnen met steeds 1 of 2 minuten draven natuurlijk.
Om het op te bouwen ga je straks vaker draven (dus langer rijden, maar wel steeds weer stappen tussendoor) Ook kan je dan ipv 3 minuten 4 en later 5 minuten gaan draven. En uiteindelijk neem je ook de galop erbij. (Over een paar maanden zou je bijvoorbeeld 5 min draven, 1 minuut galopperen en dat een aantal keer herhalen)

Verder is het helemaal niet erg dat je paard zweet, dat is juist goed, zeker met dit weer is het belangrijk dat het paard de warmte goed kwijt kan. Maar de ademhaling is waar je op moet letten voor de conditie, en om te zien hoe snel ze herstelt, en of het dus beter wordt. Maar veel zweten staat niet altijd gelijk aan slechte conditie!

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:40

Een pony die 5 jaar geen beweging heeft gehad kan je niet ineens intensief gaan rijden. De eerste keer kan je he beste gewoon 10 minuutjes gaan stappen, als dit goed gaat doe de de keer daarna weer 10 minuutjes, maar dan met een stukje draf, vervolgens bouw je het steeds op met +/- 5 minuutjes, succes!

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:55

Intervaltraining zoals Esther beschrijft is inderdaad heel goed, dat gebruiken atleten ook om hun concitie op te bouwen. Je kan dan alle onderdelen langzaam langer laten worden.
Wat ook wel wat wil helpen bij spieropbouw is wat extra supplementen speciaal voor spieropbouw bij te voeren.