wending om de voorhand resp. achterhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siesz52

wending om de voorhand resp. achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 19:28

Hoi,

Ik heb het tweede boek van Chris Irwin vertaald maar ik zit nog met een rijtechnisch probleempje. Op p. 147 schrijft hij namelijk (volgens mij):

Stel je rijdt op de linkerhand door een roundpen en je gaat je paard met je (linker) binnenbeen laten wijken voor de kuit waardoor je hem langzaam, in een spiraal, wegbuigt van de rand. Je houdt je navel gericht tussen zijn oren en je wervelkolom precies in lijn met die van hem. Je rechterbeen ligt iets naar voren ten opzichte van de buikriem. Je zet je rechterbeen nu ter hoogte van je heup en gebruikt hem als begrenzing van zijn buitenschouder. Gebruik je rechterbeen niet om hem aan te drijven want dat blijft de taak van je linkerbeen. Nu gaan we blokkerende grenzen stellen met de teugels. In deze buiging naar links zegt de rechterteugel: "Nee, we gaan niet naar links met deze buiging, hou gewoon de buiging vast zonder naar links te wenden," terwijl de linkerteugel zegt: "Wat je ook doet, probeer niet naar rechts te kijken of naar rechts te wenden tijdens deze buiging naar links want dan verliezen we onze balans."
Dan, terwijl je linkerbinnenbeen het paard naar rechts blijft buigen en je rechterbeen zijn buitenschouder blokkeert - waardoor die niet naar rechts kan 'wegdrijven' - en terwijl allebei je teugels de buiging naar links gewoon op zijn plaats houden zonder het paard naar links of rechts te laten wenden, breng je je linkerbeen naar achteren, net voor zijn achterhand, op zijn lendenen. Als je dan op exact het juiste moment druk geeft, precies op het natuurlijke, diagonale, voorwaartse ritme van het paard, kun je hem een paar passen naar rechts laten zwenken, en meteen daarop kun je met dezelfde perfecte timing hetzelfde doen met je rechterbeen. Het paard spint dan als het ware van links naar rechts en terug.

Kan iemand zich hier iets bij voorstellen? Oftewel: heb ik het goed begrepen?

Ik hou me aanbevolen voor alle commentaar!

Frank.

lindake

Re: wending om de voorhand resp. achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:53

RT-HAW => RT-D

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:57

Aan het begin gaat het volgens mij al niet goed...?
Naar binnen laten wijken met je binnenbeen?
De eerste zin...

ff verder lezen

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:58

Nee ik wordt er niet echt wijs van..
Iemand anders?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:25

Kinkt voor mij ook niet logisch, zeker het been/handverhaal. Je been kan de reflectiepunten van een paard gebuiken maar je zit moet het doen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:40

Wordt links en rechts niet door elkander verward, linkerhand en voor links wijken?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:44

Volgens mij is het de bedoeling dat als je linksom in een roundpenn rijdt(dus theoretisch al met buiging naar links) je door de drijvende druk van je linkerbeen ervoor zorgt dat de achterhand zich naar rechts verplaatst zodat je dus diagonaal komt te staan.
Vanuit dit punt kun je de wending afmaken; ik zou dan kiezen voor een wending om de voorhand.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:51

Tegen de roundpen aan wenden?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:28

Ja zoiets; je begint dus met een wendig om de voorhand zodat de kont diagonaal tov het hek komt te staan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:28

Siesz52 schreef:
Hoi,

Ik heb het tweede boek van Chris Irwin vertaald maar ik zit nog met een rijtechnisch probleempje. Op p. 147 schrijft hij namelijk (volgens mij):

Stel je rijdt op de linkerhand door een roundpen en je gaat je paard met je (linker) binnenbeen laten wijken voor de kuit waardoor je hem langzaam, in een spiraal, wegbuigt van de rand. Je houdt je navel gericht tussen zijn oren en je wervelkolom precies in lijn met die van hem. Je rechterbeen ligt iets naar voren ten opzichte van de buikriem. Je zet je rechterbeen nu ter hoogte van je heup en gebruikt hem als begrenzing van zijn buitenschouder. Gebruik je rechterbeen niet om hem aan te drijven want dat blijft de taak van je linkerbeen. Nu gaan we blokkerende grenzen stellen met de teugels. In deze buiging naar links zegt de rechterteugel: "Nee, we gaan niet naar links met deze buiging, hou gewoon de buiging vast zonder naar links te wenden," terwijl de linkerteugel zegt: "Wat je ook doet, probeer niet naar rechts te kijken of naar rechts te wenden tijdens deze buiging naar links want dan verliezen we onze balans."
Dan, terwijl je linkerbinnenbeen het paard naar rechts DIT MOET LINKS ZIJN blijft buigen en je rechterbeen zijn buitenschouder blokkeert - waardoor die niet naar rechts kan 'wegdrijven'(niet over de rechterschouder weg kan lopen) - en terwijl allebei je teugels de buiging naar links gewoon op zijn plaats houden zonder het paard naar links of rechts te laten wenden, breng je je linkerbeen naar achteren, net voor zijn achterhand, op zijn lendenen. Als je dan op exact het juiste moment druk geeft, precies op het natuurlijke, diagonale(dan is het in draf, in stap is er tripidale en diogonale en laterale ondersteuning), voorwaartse ritme van het paard, kun je hem een paar passen naar rechts laten zwenken, en meteen daarop kun je met dezelfde perfecte timing hetzelfde doen met je rechterbeen. Het paard spint dan als het ware van links naar rechts en terug.

Kan iemand zich hier iets bij voorstellen? Oftewel: heb ik het goed begrepen?

Ik hou me aanbevolen voor alle commentaar!

Frank.

Er word gespronken over wijken voor de linkerkuit, en dan word erop eens links en rechts door elkaar gehaald.
Aan het einde word dat duidelijker omdat de schrijver zegt, wanneer ik nu de hulpen omdraai gaat de achterhand naar binnen.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 10:38

Ik heb een foutje gemaakt bij de vertaling!!!

Het moet niet beginnen met "Stel je rijdt op de linkerhand door een roundpen," maar "Stel je rijdt op de linkerhand aan de buitenkant van een (denkbeeldige) roundpen..."

Sorry dat ik jullie op het verkeerde been heb gezet!

Frank.