Niet meer willen stil staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Leonie

Niet meer willen stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 22:53

Ik rijd al een tijdje een 4jarige tinker. En sinds twee keer rijden wil hij niet meer stilstaan.
Hij negeerd alle hulpen die ik geef, en stapt gewoon door.
Ik wil hem niet stil trekken, dus ik zou graag willen weten of jullie wat tips voor mij hebben? :)

groetjes

Anoniem

Re: Niet meer willen stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:59

Je kunt het commando HO al vanaf de grond "heilig" maken zodat 'ie weet dat 'ie dan écht stil moet staan. Kwestie van consequent zijn en tijdig ingrijpen als 'ie niet luistert.
Vervolgens onder het zadel overnemen, en indien nodig toch écht even een paar keer op de rem hoor, kwartje moet toch echt even vallen.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:41

lekker de hoek in proberen te sturen?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:21

Als hij de hulpen helemaal negeert, ben je die waarschijnlijk eerder geleidelijk aan kwijt geraakt.

Of luistert hij op zo'n moment wel goed naar andere hulpen, en alleen niet op halthouden?

Als hij nergens goed naar luistert is het een kwestie van de hele tijd goed opletten of hij nog wel goed op jou let.
Hij mag niet afdwalen of in slaap soezen.
Als dat dreigt te gebeuren helpt het om afwisselende figuren en overgangen te rijden om hem bij de les te houden.

Figuren hoeven niet officieel te zijn.
Als die van mij bedenkt dat de kippen in de struiken een bom aan het plaatsen zijn en die voor ons aller veiligheid toch echt onschadelijk gemaakt moet worden, dan doe ik gelijk een wending of laat hem verruimen (iets wat hem moeite kosten en waar hij bij moet opletten), ook al ben ik nog niet bij een bordje.

Als het echt alleen het halthouden is, kun je nagaan of je de hulpen nog hetzelfde geeft als toen hij nog wel luisterde.
Met je zit afremmen in de beweging zonder te verstrakken.
Wat ook kan helpen is vragen of iemand meekijkt wat er precies gebeurt op zo'n moment.
Kijk ook naar zijn houding, let hij niet op of protesteert hij (hoofd laag of hoog)?

De hoek gebruiken is niet de beste oplossing, alleen voor noodgevallen zou ik dat doen.
Door de hulpen samen met duidelijk HO of HALT stemcommando geven moet het met wat geduld weer gaan lukken.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 08:52

Alvast bedankt voor julliie reacties!
Hij luistert goed naar alle andere hulpen, alleen stil staan doet hij niet.
Daarbij doet hij zijn hoofd niet omhoog maar houd hem gewoon laag.

Ik zal morgen even kijken of mijn houding veranderd is.

FriesVieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:49

Mij paard heeft precies het zelfde alleen als ik wil stilstaan dan pakt ze het bit vast en trekt ze zich er gewoon door heen of ze draait om ahahha