4 jarige ruin inrijden tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovesemmie

4 jarige ruin inrijden tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:40

Ik heb sinds kort een 4 jarige ruin, bij zijn vorige eigenaar hebben ze wel een beetje de basisdingen bijgebracht, hoofdstelletje in, zadeltje erop en een paar keer iemand erop.
ik ga dus binnenkort ermee verder, en heb het nog nooit gedaan vind het wel een uitdaging, :D
nou ben ik beniewd hoe jullie zijn begonnen?
ik denk gewoon eerst, met een halster longeren, om een beetje aan de hulpen enzo te wennen? dan met een hoofdstel, tot dat allemaal goed gaat dan een beetje hangen, of een beetje gewicht op zijn rug laten dragen , en dan uiteindelijk zadel erop en er zelf op na een tijdje?

alvast bedankt!

judith__

Re: 4 jarige ruin inrijden tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:42

als je nog nooit zelf een paard hebt ingereden zzal ik er wel iemand bij halen met wat meer ervaring,
das mijn tip in ekl geval,

verder wel leuk natuurlijk, je krijgt er wel een mooie band door vind ik..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:42

eerst iemand erbij halen die er verstand van heeft zodat je niks fout kunt doen :)
Ik zou eerst beginnen met het longeren met zadel en al ,
daarna er op aan de longe en ga zo verder :)

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:47

_Bitje_ schreef:
eerst iemand erbij halen die er verstand van heeft zodat je niks fout kunt doen :)
Ik zou eerst beginnen met het longeren met zadel en al ,
daarna er op aan de longe en ga zo verder :)

ja dat was ook mijn bedoeling , krijg veel hulp maar die basis dingen kan ik zelf wel, vannaf het moment dat k er op ga aan de longe,neem ik meteen iemand met ervaring mee of ga prive lessen nemen zodat tie alles goed aanleerd

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:49

mooi dat je een ervaren iemand erbij betrekt, dat komt dus wel goed :)
veel succes :D!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:53

Als je al vragen hebt over de basisdingen betekent het volgens mij dat je het dus niet kan..

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:55

troi schreef:
Als je al vragen hebt over de basisdingen betekent het volgens mij dat je het dus niet kan..

ik vroeg alleen maar om ervaring, en om te vragen voor de zekerheid of de manier die in in gedachte had ook daadwerkelijk een goede manier zal zijn

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:56

_Bitje_ schreef:
mooi dat je een ervaren iemand erbij betrekt, dat komt dus wel goed :)
veel succes :D!

dankjwel heb er onwijs veel zin in! :D

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:42

Wat ik heel belangrijk vind bij jonge paarden is natuurlijk de basis maar ik vind dat ze eerst moeten leren zelfstandig naar voren blijven lopen. Want als je dit niet doet gaan ze later als je verder komt vaak terug lopen of achter de teugel.

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:12

ik heb het ook gedaan bij een jonge fries! ik heb het begin, met longeren en zadeltje op, singeltje, touwtjes en hoofdstel zelf gedaan, toen hulp gevraagd met hangen en erop zitten, vanaf dat ik er op kon ''rijden'' heb ik priveles gehad. allemaal goed gekomen en ik had het ook nog nooit eerder gedaan, dus ik zou zeggen, veel plezier want ik vond het echt super om te doen :)

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 09:21

Rooooomz schreef:
ik heb het ook gedaan bij een jonge fries! ik heb het begin, met longeren en zadeltje op, singeltje, touwtjes en hoofdstel zelf gedaan, toen hulp gevraagd met hangen en erop zitten, vanaf dat ik er op kon ''rijden'' heb ik priveles gehad. allemaal goed gekomen en ik had het ook nog nooit eerder gedaan, dus ik zou zeggen, veel plezier want ik vond het echt super om te doen :)

bedankt! haha nou het kan dus wel, ik heb hem eergisteren voor het eerst"gelongeerd" alleen met een halster en een longe, en het was ongelooflijk hij snapte het gewoon, alleen in stap was het wat moeilijker want ik liep naast hem en iemand anders stond in het midden en zodra ik bij hem weg liep volgde hij mij, maar gisteren weeer gedaan , en het ging echt al best goed, vooral in draf. als het allemaal goed gaat, doe ik het met een hoofdstel ,en dan met iets op ze rug en dan kan de pret beginnen, haha. hij accepteerd een dekje met bijvoorbeeld iets van gewicht (halster op het dekje gelegd ) hardstikke goed . hoop dat het goed komt!

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:26

Je kan best ook een keer longeren met bijzet dan leren ze al druk accepteren

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:59

In iedergeval als je er zelf op zit; voorwaarts laten lopen, en niet teveel in het mondje zitten. Uiteraart het werk langzaam opbouwen

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 21:52

hardstikke bedankt allemaal, als jullie iemand weten in de buurt van vlaardingen, die ervaring heeft met het inrijden van paarden zou ik het graag horen :D