heeft iemand tips voor het rijden van een heet paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

heeft iemand tips voor het rijden van een heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 17:19

Toen mijn huidige bijrijdpaard verkocht werd kreeg ik een nieuw paard aangeboden. Dit paard stond al bijna een jaar stil op dat moment doordat degene die haar eerst reed langdurig geblesseerd is. Ze is een engels volbloed van 20 jaar. Ze is de fokmerrie van de eigenaar van stal waar mijn vorige bijrijdpaard staat.
Aan de hand is het een heel lief paard en doet ze geen vlieg kwaad. Zodra je erop gaat zitten veranderd ze totaal. Voordat ik haar ging rijden werd mij verteld dat ze een paard is waar je gewoon lekker mee rond kan rijden maar niet veel van moet vragen. Doe je dat wel, word ze boos en gaat ze steigeren, gaat ze ervandoor enz. Je moet veel geduld met haar hebben en vooral niet boos worden. Je benen kun je bijna niet gebruiken want dan schiet ze weg.
Vroeger heeft ze M1 gelopen met de dochter van de eigenaar. Die woont nu ergens anders of is gestopt met rijden, dat weet ik niet precies. Veel verschillende mensen hebben haar tijdelijk gereden, maar met weinig succes. Ook de andere dochter van de eigenaar heeft haar gereden (zij is mijn instructrice bij mijn vorige bijrijdpaard en nu ook bij deze). Ook zij kon niet veel met dit paard. Het meisje dat nu langdurig geblesseerd kon wel gewoon met haar rijden, maar zij vroeg niet veel van haar.

Ik heb haar nu 6 keer gereden. De eigenaar en zijn dochter (mijn instructrice) zijn heel erg enthousiast. Ze hebben haar in 7 jaar tijd nooit meer zo zien lopen. in stap is ze meestal goed nageeflijk en ontspannen en dat was ze eerst nooit. Zodra ze nageeflijk is kan ik ook mijn benen aandrijven. Zodra ik aan ga draven is dit wel weer weg. Ik rij nu vooral veel figuren, vooral slangenvoltes en gewone voltes, en hou haar op die manier bezig. In het begin trapte ze er dan even in en wordt ze ook in de draf nageeflijk. Dit is de laatste paar keren met rijden alleen niet meer gelukt en krijg ik niet veel meer voor elkaar.
Als ik in draf zit gaat ze vaak zelf galloperen. Als ik haar van voren een klein beetje inhou gaat ze op haar plaats galloperen.
Ik laat haar regelmatig wat naar voren schakelen als ze even netjes draaft, omdat ze middendraf helemaal geweldig vind. Dit doet ze ook erg goed, maar soms is dit onmogelijk omdat ze blijft galloperen op haar plaats.
In de galop heeft ze meestal een normaal tempo, maar soms ook erg snel. Ook in de galop gaat ze 'huppelen' als ik haar een beetje tegenhou.
Haar van te voren longeren of eerst een beetje moe maken heeft geen zin. Ze gaat door tot ze erbij neervalt. Ze zal nooit langzamer worden omdat ze moe is.

Hoe denken jullie dat ik het beste om kan gaan met dit paard met rijden? ik heb om de week les van de dochter van de eigenaar. Hier heb ik natuurlijk veel aan, maar ik ben ook wel benieuwd naar hoe jullie er tegenaan kijken. Hoe jullie denken het op te lossen en misschien dat dat ook werkt.

Alvast bedankt voor jullie reactie

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:24

iig paard vaak rijden.....veel heette paarden moet je niet 2 dgn laten staan en dan weer opstappen...

meestal duurt t bij mijn heette merrie ong 3 mnd eer ze rustig is, ze probeert harder te gaan en als ik dat corrigeer word ze pissig...ook dat galoperen komt me bekend voor mijn merrie is de 2e paar rondjes heet en dan word ze rustiger omdat ze juist zo graag wil....

als ik je zo horo ben je goed bezig, en heeft t even tijd nodig,

ik gok dat als je een maand verder bent, het paard al veel progressie boekt...

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:55

Dit is ook interessant voor mij, ik kan er nog niet al te goed mee om gaan en ik rij op een behoorlijk hete merrie (vooral na de galop). Ik volg dit topic!

Micksam

Re: heeft iemand tips voor het rijden van een heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:16

Onze ervaring is dat je een heet paard moet rijden daar wil ik mee zeggen echt aan het werk zetten met je been en niet met de handen wat heel veel ruiters doen op een voorwaarts diertje. De meesten steken de benen af en hangen alleen maar aan de teugels, laat het dier op eigen benen lopen dan zal ze zeker terug komen uit de gehaaste positie. Ik weet niet of je ook les heb maar anders zal ik die wel nemen.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:22

longeren is wel fijn om haar aan de stemhulp te krijgen. Met veel geduld en rust en veel efeisselen in tempo en figuren moet het uiteindelijk beter worden. Boos worden werkt tegen je. Heb zelf ook volbloed, waar ik veel geduld van heb geleerd te krijgen. Consequent zijn en lekker aan het werk houden. Moe worden ze niet, dus je moet vooral slimmer zijn! ;-p

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:13

ik heb dus weer even op mijn hete merrie gereden , na een rusttijd van 3 jaar....

en ik kan er de 1e 3 mnd dus niet echt met been aankomen..zoals ik ander paard wel rijd.....ik rijd haar voornl op stem en zit...en elke keer iets meer been....

bv galoperen alleen op stem en zit aanspringen en dan 1e halve rondje heel stil zitten....en dan word ze pas wat ontspannen...omdat ze zo graag wil....daarna kan ik iets meer met been er aan....als ik wel meer druk er op zou leggen met been..., dan word ze dus pislink en gaat heel snel achter mekaar steigeren en bokken.....dus ja heb ik niets aan...

ik doe ook geen tempowisselingen oid wwant daar word ze nog heter van, ik laat haar op 1 tempo lopen.....als ik na 3 mnd er weer wat aan kan komen, dan kan ze wel tempowisselingen doen....

dat is dus mijn aanpak met hete merrie...

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:17

hete paarden moet je op kunnen sluiten. En opsluiten doe je niet alleen met je handen, maar je zal je paard ook "tussen je benen" moeten houden, dus NIET je been afsteken, maar gewoon aan je paard houden. Met je been naar je hand toe blijven rijden, en aan de voorkant alleen dat begrenzen wat nodig is.
Niet te veel, want dan zou je de voorwaartse drang gaan afstraffen, terwijl dát juist goed is!
De kunst is alleen die drang naar voren op de juiste manier te gaan gebruiken.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:25

dat moeten dat duurt bij mijn paard dus even na 3 jaar stil staan, is dat bij mijn merrie niet na 3 keer weer klaar, daar gaat ff wat tijd over heen...

ik steek bv mn been niet af en hou hem stil langs haar lichaam....maar echt aan t been rijden kan ik de 1e tijd nog niet...tenzij ik graag zand wil happen... :D ze loopt met hele lichte aanleuning van voor en opvangen doe ik met stem....lopen trekken heeft geen zin, daar word ze kwaad van..

maar missch ik mijn paard alleen heet/gevoelig op been , dat is wat ik iig een heet paard noem.een paard wat gewoon zo graag wil werken...dat elk bewegingkje met zit of been reactie opleverd...

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:36

Paarden die hard gaan rennen kunnen dat ook doen omdat ze moeite hebben met balans houden. Als ze harder gaan rennen wordt het balans houden met gewicht op hun rug iets makkelijker, maar dit is natuurlijk niet wat je wil. Weet je of ze rechts of linksgebogen is? Houdt ze het bit vast links of rechts? Mijn merrie gaat ook vaak in eerste instantie rennen in draf, met oefeningen om haar soepel te maken op links en rechts, zodat ze beter inbuigt en niet scheef gaat hangen in de bochten (als bijv. een motorrijder in de bocht) komt ze na een rijdje in een rustigere arbeidsdraf waarop ze gaat ontspannen en dan kan je echt met haar aan t werk. Als ze weer gaat rennen: halve ophouding en weer rustig de beginoefeningen doen, totdat ze weer meer in balans is. Ik zie dat ook doordat het bit dan links en rechts gelijk in de mond zit, en niet links er verder uitsteekt (zij houdt links bit vast, links is ook haar minder soepele kant, ze is nl. rechtsgebogen).

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:46

ik kan me nite voorstellen dat een 20 jar merrie, die M drs heeft gelopen problemen met balans zou hebben,...

TS missch eens foto of filmpje van rijden...

dat zou veel duidelijkheid geven...

_Evelyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:29

veel rijden en als ze echt op de loop gaat, gewoon stoppen en even achteruit gaan, dan herbeginnen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:47

ik kan je mijn ervaring niet echt delen, want mijn volbloed is dressuurmatig nooit zo "hoog" gereden geweest.

Wat ik je wel kan zeggen is, dat wanneer ze echt "heet" zijn eens goed doorgalopperen niet helpt, dit doen ze het liefst en hier zijn ze voor gebouwd en als ze dan nog eens lekker op je hand mogen steunen hebben ze het helemaal voor elkaar. en sommigen lopen zich letterlijk dood
opletten met overgangen soms worden ze van "te veel" overgangen "heet" en drammerig.
als ze gaat galopperen wanneer je wil aandraven, niet afstraffen of boos worden. Als je ze wil tegen houden en ze gaat ter plaatste galopperen, meer been bij. jij vroeg tenslotte draf. Zet ze op een volte 10-12m zodat ze achteraan goed moet ondertreden, meestal kan je van hieruit makkelijk op zit terug naar de draf rijden. Dus goed blijven zitten op je zitbeenknobbels.
Dit zijn momenten waarbij je je benen goed kan aanleggen en indien ze het niet kennen eraan laten wennen.
Ik stak in het begin ook mijn benen af op een overdreven voorwaarste reactie, uiteindelijk mocht ik na de eerste galopaansprong er niet meer aankomen met m'n benen of ze was altijd weg

voor de ontspanning is vw-nw, voltes vergrotenen verkleinen een goeie en om het tempo te controleren veel afwisselende stelling rijden

MNMN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:21

Ik heb altijd geleerd dat je hete paarden rustig moet "maken" en luie paarden heet... Met dit paard dus juist heel langzaam rijden, naar voren wil ze zelf al wel. Daardoor zal ze een betere balans ontwikkelen. Je kunt namelijk wel denken dat leeftijd en balans in verhouding staan, maar als dit paard gewend is om figuren in de snelste tijd af te leggen heeft dit weinig met balans te maken. In een lager tempo is dat voor jullie beiden makkelijker. Als het in dit tempo goed gaat kan je weer voorwaartser gaan rijden!

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 18:33

Bedankt allemaal voor jullie tips enzo!

Ik zal er zeker wat mee gaan doen;) Ik denk ook wel dat het even wat tijd nodig heeft en met veel geduld ik wel wat ga bereiken.

_evelyn_: ik denk niet dat achteruit gaan verstandig is nadat ik haar tegengehouden heb. Ik denk dat ze dan omhoog komt

Ik zal is kijken of ik een keer de mogelijkheid heb om foto's/filmpjes te laten maken

Ik heb vanmorgen weer gereden en het leek ineens een heel ander paard! ze was voor 80% nageeflijk, ook in de draf en galop! gewoon heerlijk ontspannen gereden. Na de galop was ze wel weer iets heter, maar dat vergeef ik haar natuurlijk.
ik heb alleen volgens mij niet anders gereden dan anders.. Dus of het ligt aan haar humeur, of ik doe toch net iets anders ofzo..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:41

Achteruit gaan moet zeker ook lukken dit is een zeer belangrijke oefening, moet je eigenlijk in elke training wel een paar keer inbouwen, let er wel steeds op dat je paard nageeflijk blijft en dit van bij het vragen om achterwaarts en de gehele duur van het achterwaarts gaan.
Nooit blijven trekken aan je teugels, vraag en geef toe.

Chris_Fire schreef:
Bedankt allemaal voor jullie tips enzo!

Ik zal er zeker wat mee gaan doen;) Ik denk ook wel dat het even wat tijd nodig heeft en met veel geduld ik wel wat ga bereiken.

_evelyn_: ik denk niet dat achteruit gaan verstandig is nadat ik haar tegengehouden heb. Ik denk dat ze dan omhoog komt

Ik zal is kijken of ik een keer de mogelijkheid heb om foto's/filmpjes te laten maken

Ik heb vanmorgen weer gereden en het leek ineens een heel ander paard! ze was voor 80% nageeflijk, ook in de draf en galop! gewoon heerlijk ontspannen gereden. Na de galop was ze wel weer iets heter, maar dat vergeef ik haar natuurlijk.
ik heb alleen volgens mij niet anders gereden dan anders.. Dus of het ligt aan haar humeur, of ik doe toch net iets anders ofzo..

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:45

Ik heb ook drie jaar een volbloed ruin gehad, ook deze was in de twintig. Het belangrijkste is; niet boos worden. Probeer er om te lachen en zeg haar rustig te blijven. Mijn bijrijdster is verschillende malen in paniek geweest; paard heet, dribbelen, druk etc. Ik stapte er dan op, zei dat hij normaal moest doen en rustig blijven en reed hem met 1 teugeltje verder, waarna hij geheel ontstpande
-volbloeden zijn geen kwpners, je moet altijd rustig blijven en ontspannen. En hoe harder ze werken, hoe meer energie en als jij boos, geiriteerd raakt, kun je het wel vergeten :D

veel succes.

SteefViana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:17

Hoi,

Mijn merrie is ook behoorlijk heet, wat ik vooral heb geleerd is dat je niet je benen moet afsteken!! Probeer veel afwisseling erin te houden zodat je paard niet al vantevoren weet wat er gaat gebeuren. Denk ook goed om je eigen houding, neig niet voorover te vallen omdat je paard wat harder gaat. En zorg voor goede instructie...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:23

Vooral toch been eraan houden. Anders wordt het verschil ook gewoon te groot voor de merrie tussen nooit been en een keertje wel als je denkt dat het kan.

Het moet nooit een kwestie zijn van geen been/wel been, maar altijd een kwestie van been eraan/been geven.

thessawiskey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:38

ja hoor,

geen zweepje gebruiken.
& dingen die los hangen ofseu vast maken
mischien dat hij daar van schrikt.,
of logeer hem eersst zodat hij iets rustiger word

una2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:11

ik heb het al eerder gelezen maar wil het nog wel even benadrukken; veel 'voorwaart meerijden'. Je beschrijft dat huppelen wat ik ook herken van hete paarden. Hoe meer je tegenhoudt, hoe meer drukte in kop en lijf. Verder zelf zoveel mogelijk ontspanning en rust in je eigen hoofd en lijf!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:24

Micksam schreef:
Onze ervaring is dat je een heet paard moet rijden daar wil ik mee zeggen echt aan het werk zetten met je been en niet met de handen wat heel veel ruiters doen op een voorwaarts diertje. De meesten steken de benen af en hangen alleen maar aan de teugels, laat het dier op eigen benen lopen dan zal ze zeker terug komen uit de gehaaste positie. Ik weet niet of je ook les heb maar anders zal ik die wel nemen.

Volledig mee eens. De merrie die ik had dacht ook enkel "vooruit vooruit vooruit". Ik heb heel lang geprobeerd om haar rustig te krijgen, tempo terug te rijden, op te sluiten, stilzetten als ze ging lopen,... enige resultaat: een héél vervelend paard onder mijn gat. Hoe meer ik terug reed in tempo en haar 'onder' mij wilde houden, hoe meer ik een bommetje kreeg dat elke moment kon uitbarsten. Minste dat ik dan iets toegaf vloog ze weg.
Ik had ook datzelfde probleem met moeilijkere oefeningen. Als het haar te moeilijk werd, dan kwam ze super hard in protest of ging ze van onder mij uit.

Wat ik uiteindelijk heb geleerd is dat je vooral mee vooruit moet denken. Die voorwaarste drang is super, die wil je er uiteindelijk niet volledig uit en die krijg je er ook niet uit. Als je paard vooruit wil, dan mag die ook vooruit, maar dan wel op jou commando. Dus been eraan en zelf vooruit beginnen rijden. En niet eventjes maar gewoon constant boven haar tempo uit rijden op JOU been. In dat hoge tempo begin je dan oefeningen te rijden: kleine voltes, slangevoltes met heel veel bogen, S-en,... oefeningen met kleine wendingen. In een kleine wending komt je paard automatisch iets terug in tempo, maar ook dan: been eraan en terug vooruit rijden. Jij wil vooruit, jij geeft been, je laat je paard niet de keuze om trager of sneller te gaan. Verder ook gewoon niet aan dat hoofd prutsen, teugels gewoon in contact, meer moet dat eventjes niet zijn. Na een tijdje ga je voelen dat je paard zelf wil terug komen in tempo. Maak daar dan gebruik van om zelf met je zit haar wat terug te rijden in tempo, niet lang: hooguit een korte zijde, daarna weer op jou been in tempo vooruit. Daar kan je dan in beginnen te spelen: telkens wat terug en weer vooruit.

Ook bij moeilijke oefeningen als ze in protest komt, of als die ontspanning even weg is: niet oplossen met je handen, oplossen door je been eraan te leggen en haar vooruit te rijden.

Het klinkt tegenstrijdig natuurlijk, maar door die motor écht te activeren en zelf de touwtjes in handen te nemen, krijg je een veel fijner resultaat. Door haar enkel constant terug te rijden, krijg je héél veel energie onder je die nergens naartoe kan en krijg je uitbarstingen en alles behalve ontspanning.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:41

tantjeuh schreef:
Volledig mee eens. De merrie die ik had dacht ook enkel "vooruit vooruit vooruit". Ik heb heel lang geprobeerd om haar rustig te krijgen, tempo terug te rijden, op te sluiten, stilzetten als ze ging lopen,... enige resultaat: een héél vervelend paard onder mijn gat. Hoe meer ik terug reed in tempo en haar 'onder' mij wilde houden, hoe meer ik een bommetje kreeg dat elke moment kon uitbarsten. Minste dat ik dan iets toegaf vloog ze weg.
Ik had ook datzelfde probleem met moeilijkere oefeningen. Als het haar te moeilijk werd, dan kwam ze super hard in protest of ging ze van onder mij uit.

Wat ik uiteindelijk heb geleerd is dat je vooral mee vooruit moet denken. Die voorwaarste drang is super, die wil je er uiteindelijk niet volledig uit en die krijg je er ook niet uit. Als je paard vooruit wil, dan mag die ook vooruit, maar dan wel op jou commando. Dus been eraan en zelf vooruit beginnen rijden. En niet eventjes maar gewoon constant boven haar tempo uit rijden op JOU been. In dat hoge tempo begin je dan oefeningen te rijden: kleine voltes, slangevoltes met heel veel bogen, S-en,... oefeningen met kleine wendingen. In een kleine wending komt je paard automatisch iets terug in tempo, maar ook dan: been eraan en terug vooruit rijden. Jij wil vooruit, jij geeft been, je laat je paard niet de keuze om trager of sneller te gaan. Verder ook gewoon niet aan dat hoofd prutsen, teugels gewoon in contact, meer moet dat eventjes niet zijn. Na een tijdje ga je voelen dat je paard zelf wil terug komen in tempo. Maak daar dan gebruik van om zelf met je zit haar wat terug te rijden in tempo, niet lang: hooguit een korte zijde, daarna weer op jou been in tempo vooruit. Daar kan je dan in beginnen te spelen: telkens wat terug en weer vooruit.

Ook bij moeilijke oefeningen als ze in protest komt, of als die ontspanning even weg is: niet oplossen met je handen, oplossen door je been eraan te leggen en haar vooruit te rijden.

Het klinkt tegenstrijdig natuurlijk, maar door die motor écht te activeren en zelf de touwtjes in handen te nemen, krijg je een veel fijner resultaat. Door haar enkel constant terug te rijden, krijg je héél veel energie onder je die nergens naartoe kan en krijg je uitbarstingen en alles behalve ontspanning.

Wat een duidelijk verhaal. Ik had vandaag les en moest mijn merrie ook continue met halve ophoudingen meer onder mij krijgen. Uiteindelijk aan het eind van de les ging ik haar wel met lange teugel voorwaarts neerwaarts rijden in een redelijke draf, nog steeds wel snel maar niet meer pijlsnel. Ze ontspande goed, dus het leek allemaal prima. Totdat ik even met het uitstappen mijn beugels uitdeed en ze die tegen haar buik voelde tikken, dat vond madame een reden om eens even hard door de bak te peren en kon ik zand happen. Vond het ook wel typisch een uitbarsting van een paard dat haar energie beetje veel had opgekropt.

Tantjeuh, als ik het goed begrijp start jij dus altijd met dat voorwaartse rijden op jouw tempo en kom je na een tijdje terug in een ontspannen arbeidstempo zodat je ook wat kalmer je oefeningen kan doen? Je begint dus altijd in een hoog tempo? Ik zal het eens proberen hoe dat werkt bij mijn merrie.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:51

Fransje_70 schreef:
Tantjeuh, als ik het goed begrijp start jij dus altijd met dat voorwaartse rijden op jouw tempo en kom je na een tijdje terug in een ontspannen arbeidstempo zodat je ook wat kalmer je oefeningen kan doen? Je begint dus altijd in een hoog tempo? Ik zal het eens proberen hoe dat werkt bij mijn merrie.

Met mijn merrie startte ik inderdaad altijd in een goed voorwaarts tempo, waarbij ik constant aan haar doorgaf: "vooruit", zonder aan de voorkant ook maar iets te vragen. Na een tijdje voelde je haar onder je ontspannen, begon ze aan de voorkant ook netjes te zakken (terwijl ik nog steeds niets deed aan de voorkant) en begon ze echt te "lopen". Daar reed ik dan een paar minuutjes in door, nog steeds gewoon iets boven haar tempo. Dan beginnen om eventjes te verzamelen op zit en benen, en weer volledig voorwaarts te gaan, bv in een slangevolte met heel veel bogen: verzamelen in de wendingen, verruimen van vijf meter voor tot vijf meter na de middenlijn. Na een half uurtje liep ze dan perfect rustig en ontspannen (op de momenten na dat ze fouten maakte of het moeilijk werd, dan blokkeerde ze altijd weer even en is de oplossing weer: vooruit vooruit. Gelukkig kon ik dan wel meteen weer na lange zijde tempo weer gewoon opvangen er zo verderrijden)