Pony wil niet rechtsom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bey

Pony wil niet rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 18:19

Hallo, is heb sinds anderhalve week een nieuwe pony. Ze is 5 jaar, en is nu een half jaar ingereden.
Vandaag was het de 3e keer dat ik op haar reed. (ik rijd gewoon in de buitenbak)

De eerste keer dat ik op haar reed ging alles eigenlijk wel goed (kort ritje van een kwartiertje, alleen stap en draf)
De tweede keer, ging het ook wel goed, maar af en toe wou ze niet rechtsom. Maar met flink aansporen ging ze dan uiteindelijk wel.

En vandaag vertikte ze het dus gewoon om rechtsom te gaan. Ook in stap. Ik snap echt niet wat het probleem is.
Ik heb niet het idee dat ze bang is. Want het is niet zo dat ze ergens naar kijkt. Het maakt niet uit aan welke kant van de bak ik rijd. Ze wil alleen maar linksom. Dus ik de rechter teugel kort houden en flink aansporen, dan zet ze een paar pasjes, maar begint dan weer flink tegen te stribbelen, dan gaat ze achteruit lopen of een flinke draai naar links, als ze maar niet naar rechts hoeft. Als ik dan streng word en haar echt dwing om naar rechts te gaan, dan word het echt een gevecht..
Wel merkte ik dat als ze stilstond, haar neus naar de singel draait (en daar snuffelt, net achter haar voorbeen aan de rechterkant). Dus ik dacht misschien dat ze daar last van heeft of pijn misschien? Heb haar nog een keer opnieuw opgezadeld, maar er is me niks raars opgevallen.

Na het rijden heb ik de longeerlijn gepakt (omdat ik toch wel wou dat ze een paar rondjes rechtsom ging).
Ze heeft een paar rondjes rechtsom gelopen aan de longeerlijn, en toen opeens uit het niets draait ze zich om en gaat linksom lopen...
Dus ik een paar keer opnieuw proberen, maar elke keer stribbelt ze tegen. Linksom is er geen probleem..

Tips please :?

Micksam

Re: Pony wil niet rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:23

Misschien is ze heel vaak alleen maar linksom gereden, sommige ruiters rijden graag 1 kant op.
Als je de pony aan de longeerlijn heb begin dan met rechts en dan links en dan weer rechts zodat het een gewoonte gaat worden.
Als je denkt dat ze iets mankeerd dan zul je de DA er bij moeten halen.
Je kan ook iemand op het midden laten staan met een longeerzweep en die dan als drijfhulp gebruikt op de moeilijke kant.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:46

de pony is op beide kanten volop bereden.
Puur doorzetten , even hier doorheen desnoods met tik erbij.
Dit is proberen van haar.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:24

klink inderdaad als uitproberen .. inderdaad doorzetten desnoods met iemand erbij met een zweepje ...of aan de longeerlijn met jou erop.

heb je les? mischien wel verstandig om les te nemen zo kan die jou en je paard verder helpen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:58

@jackgirl: Hoe weet je dat zo zeker? :)

Is het misschien niet gewoon simpelweg dat het paard linksgebogen is en gewoon wat rechtrichtende arbeid nodig heeft? :)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:08

pony komt volgens mij bij jackgirl vandaan :D
en die hebben hem/haar doorgereden...

en dan nog maakt het niets uit als een paard links/rechtsgebogen is ...dan nog moet het paard gewoon lopen...
mijn jonge ruin vind rechtsom moeilijk en gaat soms ook in protest ( rennen en makkelijke kant zelf nemen) maar ook is het deels toch uitproberen of ie onder het werk vandaan kan komen .

edit : wat tekst aangepast
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 02-06-10 23:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:09

Dat vermoeden had ik ook al :D

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:25

Succubi schreef:
@jackgirl: Hoe weet je dat zo zeker? :)

Is het misschien niet gewoon simpelweg dat het paard linksgebogen is en gewoon wat rechtrichtende arbeid nodig heeft? :)

Klopt deze dame komt bij mij vandaan , dus ken d'r wel goed.
Daarom weet ik het zo zeker ;)
tuurlijk heeft een paard een moeilijke en een makelijke kant, maar dan mag hij nog niet "weigeren" die kant op te lopen.
als ze op deze manier onder haar werk probeerd vandaan te komen zal ze even daar doorheen gezet moeten worden.
Anders komt dat hele rechtrichten nooit aan bod :Y)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:30

@jackgirl: Ik heb paarden meegemaakt die 1 kant niet op kónden. Dus geen onwil maar het gewoon (nog) niet kunnen.
Aangezien ik het dier en haar niet ken en het paard alleen linksom wilt komt bij mij in mij op of het paard het wel kán :).
Voordat het een kant op word geslagen en (evt) in een krulletje word getrokken :).

Maar zoals ik al zei, ik ken het dier en haar niet dus heb er ook geen mening over! Het was gewoon het eerste wat ik mij opkwam :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:36

snap je idee hoor ;)

Maar ik weet wel dat ze gewoon goed op beide kanten gereden kan worden.
Ze heeft toen ze net zadelmak was ook wel eens bij mij zoiets gehad van .. ik doe dit of dat niet.
Als ik dan even doorzette en overtuigde was het goed en klaar.
Vandaar mijn reactie.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:29

Mijn 3-jarige zit/zat ook rechtsom vast. Ze kon niet zo lekker buigen achter de kaak en boog dus liever in haar hals in plaats van haar kaak.
Nu is de van mij nog heel erg jong, maar ik heb gisteren veel slangevoltes moeten rijden om een klein beetje stelling en buiging te kunnen vragen, voor zover dat nodig is bij een 3-jarige ;)
Dat werkte echt heel fijn voor mijn merrie. :-)

Bey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 20:34

Bedankt voor de antwoorden.

Ik ga haar zondag weer rijden en hopelijk kan ik streng genoeg zijn ;).

Lessen wil ik in de toekomst wel met haar volgen. Maar wil haar eerst goed de baas zijn, voordat ik met haar naar buiten ga en samen met manegepaarden in de bak rijd.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:39

Even in de gaten houden of het ook aan het gebit kan liggen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:04

Bey schreef:
Bedankt voor de antwoorden.

Ik ga haar zondag weer rijden en hopelijk kan ik streng genoeg zijn ;).

Lessen wil ik in de toekomst wel met haar volgen. Maar wil haar eerst goed de baas zijn, voordat ik met haar naar buiten ga en samen met manegepaarden in de bak rijd.

Je kan ook gewoon privéles krijgen op je stal. Zo kan iemand je helpen met dit probleem :)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:09

@ stellaard dat is inderdaad een goeie ... volgende week komt voor mijn jonge ruin ook de tandarts even controleren ...want hij buigt ook niet fijn op zijn moeilijke kant ....zeer goede tip van je
en wat Succubi zegt - neem prive les aan huis/stal inderdaad hoe eerder je goede begeleiding krijgt is natuurlijk beter voor jou en je paard ;)

Bey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 22:03

Nou ik heb haar vanavond goed in het zweet gewerkt :D

Had er een zweepje bij gepakt maar daar werd ze erg onrustig van dus heb het maar met meer geduld aangepakt.
Eerst in stap hele kleine voltes rechtsom, en daarna steeds grotere voltes in stap, uiteindelijk de hele bak rond. Daarna in draf een kwartier alleen maar rechtsom gereden, daarna linksom, rechtsom, linksom enz.. Ging helemaal super uiteindelijk!
Toen even rustig gestapt met lange teugel, toen ik weer in draf ging, wou ze er opeens weer onderuit komen als ik naar rechts wou, maar ben streng gebleven ;) en heb weer een tijdje rechtsom gereden.

Ben blij dat het de goede kant op gaat :D .
Merk alleen wel dat ze minder soepel loopt als ik een volte rechtsom rijd. Ze loopt dus een volte rechtsom, maar steekt haar hoofd naar links. Dan probeer ik wel met been en teugel om haar rond te krijgen, maar het gaat wel een beetje moeizaam. Op de linker volte loopt ze wel mooi soepel.

Prive les is wel een goeie :). Moet nog wel even op zoek naar een instructeur, want ben hier nog niet zo bekend waar ik nu sta.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:08

Je kan het ook eens omdraaien om haar wat soepeler te krijgen. Dus op de linkerhand buitenstelling vragen.

Wel zou ik haar na laten kijken (tandarts/fysio/zadel), want je zegt zelf dat ze minder soepel is op de rechterhand ook al ben je strenger wat betekent dat ze hier dus wel degelijk moeite mee heeft en het dus niet alleen uit verzet of uitproberen is. En inderdaad een goede instructeur, die je leert rechtrichten :j

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:13

goed bezig !

Ze kan het wel degelijk hé , puur conseqent zijn.
Recht is haar moeilijke kant dat kan je ook merken doordat ze zo naar buiten gaat lopen met haar hoofd.
Kleine stukjes proberen te vragen , en tocht voldoende op recht blijven rijden. ( ook al is het meer werken , wel goed om die regelmatig te pakken )

Ook op voltes, blijven vragen ...
Valt ze door je been heen naar binnen , weer naar buiten sturen ( eventueel gewoon even met je hand ) en gewoon opnieuw proberen.

Noekje , linkerhand buitstelling kan je doen met een paard wat goed doorgereden is en de boel daarin goed kent.
Niet met een pony die nagevelijkheid en buiging nog niet helemaal onder de knie heeft. ( deels )

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:23

Daar ben ik het niet mee eens. Stelling hoeft niet gepaard met nagevelijkheid te gaan. Stelling wordt gebruikt voor het rechtrichten, wat hier erg van belang is en dus puur de basis is.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:59

noekje schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Stelling hoeft niet gepaard met nagevelijkheid te gaan. Stelling wordt gebruikt voor het rechtrichten, wat hier erg van belang is en dus puur de basis is.

Hier ben ik het ook mee eens. Mijn paard vind de linkerhand veel moeilijker dan rechterhand. Ik pas ook het trucje toe van in op de rechterhand in buitenstelling. Dit is voor hem veel makkelijker dan linkerhand-linkerstelling. Hij hoeft niet met zn koppie in de krul en hierdoor kan zijn rechterkant wel soepeler worden.

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:05

Misschien werkt het als je haar van tevoren op de rechterhand longeert??
En als ze dan toch linksom wil (met longeren, maar net zo goed met rijden) dan mag ze dat in geen geval doen. Niet zolang jij wilt dat ze rechtsom gaat.
Daar moet je heel streng en consequent in zijn, want als je het de ene keer wel een half rondje toelaat, dan denkt ze dat ze het de volgende keer wel een heel rondje kan proberen.
Dus: van nu af aan streng zijn en haar niet linksom laten als jij dat niet wilt!
(tip: als je rechtsom wilt moet je wel zorgen dat je je linkerteugel ontspant en leunt op je rechter stijgbeugel)