Pony bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Pony bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 17:10

Hallo,
Ik heb een nieuwe verzorgpony genaamd Pipo.
Ik heb er vandaag opgezeten (in het weiland) en het ging goed.
Totdat hij begon te draven en te bokken, en toen viel ik er dus af. (ik moest wel heel erg lachen := )
Hij is het nog niet helemaal gewend om bereden te worden. Hij kan dus wel stap.
Maar hoe kan ik hem langzaamaan draf leren, en daarna galop?

lotjebruun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:13

Heeft je verzorg pony geen lichamelijkeklachten? Zo nee, dan zou ik het rustig op gaan bouwen, desnoods aan de longe tijdens het rijden. Eerst stappen tot de pony geheel ontspannen is en daarna korte stukje draven. Let op dat ej de pony niet stoor in zijn beweging.

Je kan ook een beugelriem om zijn hals doen, daar kan je je aan vast apkken als hij erg gaat bokken. Zo trek je de pony ook niet in zijn mond.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Pony bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:15

Ik zou eigenlijk met een ervaren iemand, die vaker jonge paarden heeft ingereden (en nee dat is niet een wat stoerdere vriendin met een groote mond, maar liefst een verantwoordelijke volwassene) de pony verder gaan beleren.

Als je het nu verpest zal de pony de rest van zijn leven problemen blijven houden. Dat soort dieren gaat van handelaar naar handelaar, dat wil je hem niet aan doen. :n

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 17:17

Hij heeft geen lichamelijke problemen, en is een heel lief paardje.
Is vroeger ook veel met kinderen in contact geweest.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:20

Maar dat zegt allemaal niks. De pony snapt kennelijk niet wat er van hem verwacht word, of snapt het dondersgoed en houd je voor het lapje. In beide gevallen heb je gewoon hulp nodig, anders gaat het van kwaad tot erger. Een paard verpesten is zo gebeurd, er een oplappen daarintegen. (En ja ik heb verreden paarden gezien, dat wil je niet weten.)

Is hij dan nagekeken door een DA?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:23

Hihi zoals ik het opmaak uit de tekst was je pony gewoon jolig en een beetje beledigd (= als er nog nooit zoveel mensen op hebben gezeten had ik dit ook gedaan als ponyzijnde :) ) Rustigaan doen en eventueel een ervaren persoon raadplegen :)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 17:26

Ja hij is al eens helemaal nagekeken.
Hij heeft ook papieren, stamboom etc.
Er zitten heel vaak kinderen op zijn rug, omdat dat de kleinkinderen zijn van de eigenares.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:48

Oké, maar toch kan het zijn dat hij in de tussentijd jolig heeft gedaan en er iets verkeerd geschoten is. Ik zal volgens bokt wel zeuren, maar het zou naar zijn als deze pony rijden naar gaat vinden voor de rest van z'n leven omdat hij nu pijn heeft maar dat niet duidelijk kan maken.

Dat er kinderen op zitten is leuk, maar zegt niks. Het gaat erom dat rijden meer inhoud dan erop zitten, dat er bepaalde knoppen geinstalleert moeten worden en dat je daar echt hulp voor nodig hebt! ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:49

omdat een paard een keer bokt betekend dat niet meteen dat 'ie pijn heeft hoor _O-

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:53

NHevaVD schreef:
omdat een paard een keer bokt betekend dat niet meteen dat 'ie pijn heeft hoor _O-

Er staat ook nergenst dat het eenmalig was, mischien doet hij het de volgende keer ook wel, en als dat zo is zou het banketstaaf zijn als hij gewoon ongemak heeft niet waar?

Maar goed, laten we wat paarden ons duidelijk proberen te maken vooral niet serieus nemen....

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:54

Ach joh, bokt denkt vaak meteen dat het paard lichamelijke klachten ofzo heeft, terwijl dit ook prima gewoon joligheid kan zijn! :j Paarden die maf doen in de wei hebben toch ook niet per definitie last van hun lijf ofzo? Of er nu iemand op zit of niet, hoeft niet altijd pijn of lichamelijk verkeerd te zijn.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:02

Sorry, maar dat vind ik gewoon een stom exuus. Je hebt gewoon je verantwoording naar het dier toe. Ze kunnen nou eenmaal niet praten, dus je moet gewoon allert zijn op ieder signaal van ongemak.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 19:20

Dus volgens (sommigen) van jullie moet ik:
Iemand laten meehelpen die goed overweg kan met pony's en al eerder een pony heeft laten inrijden.

Maar ik ken niemand die dat heeft gedaan :o

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:36

Op bokt zitten altijd wel mensen die je kunnen helpen. Mischien kun je een oproepje neerzetten of er toevallig een bokker in jou buurt is die hier ervaring mee heeft?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:42

Ik denk dat de pony stappen idd prima vind, maar omdat ie het niet snapt, zal ie gaan bokken in de draf..(gewicht op z'n rug wiebelt=eng!!)hihihi!!

Neem iemand mee die er verstand van heeft, dan snapt hij het zo en kan jij lekker blijven zitten;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:33

ik denk dat deze pony goed moet worden ingereden..
hier heb je hulp bij nodig..

het zou KUNNEN dat het iets lichamelijks is maar daar zou ik bij een "onbeleerd" paard niet meteen van uit gaan.
blijft de pony dit langdurig doen dan zou ik hem na laten kijken,

alhoewel ik meer dnek dat dit of joligheid is.. of een manier om van je af te komen :D haha

heb veel paarden zadelmak gemaakt... en ze bokken allemaal wel eens..

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:37

Miss_Malfoy schreef:
Sorry, maar dat vind ik gewoon een stom exuus. Je hebt gewoon je verantwoording naar het dier toe. Ze kunnen nou eenmaal niet praten, dus je moet gewoon allert zijn op ieder signaal van ongemak.

Nou, persoonlijk vind ik het 'lichamelijk dit, lichamelijk dat, geestelijk niet goed, pijn etc.' nogal een excuus. Ik snap wat je wil zeggen en ben het hier ook mee eens, maar het hoeft niet meteen AUW AUW of vervelend te zijn, 't kan ook gewoon speelsheid of brutaliteit zijn!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:28

Dat is dan aan een meer ervaren iemand om te beoordelen, maar vanachter de computer heb je geen idee dus moet je alle opties open laten vind ik. En natuurlijk kan een paard speels doen of gewoon narrig zijn, ken ik allemaal, maar dan moet je wel de ervaring hebben om dat te zien.

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:49

lotjebruun schreef:
Heeft je verzorg pony geen lichamelijkeklachten? Zo nee, dan zou ik het rustig op gaan bouwen, desnoods aan de longe tijdens het rijden. Eerst stappen tot de pony geheel ontspannen is en daarna korte stukje draven. Let op dat ej de pony niet stoor in zijn beweging.

Je kan ook een beugelriem om zijn hals doen, daar kan je je aan vast apkken als hij erg gaat bokken. Zo trek je de pony ook niet in zijn mond.

Ik had het waarschijnlijk niet beter gezegd :).

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:31

hoi !'
ik zou eerst aan de longe beginnen met hoofdstel en zadel op,, eerst stappen natuurlijk ;)
dan rustig een stukje draven.. als dat goed gaat proberen te galloperen :P
en zo totdat dat allemaal goed gaat
dan probeer je erop te gaan zitten en t zelfde doen als aan de longe,, :P

hopelijk heb je er iets aan :P

Meisiemeis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:54

Hej TS, moest ik van jou zijn zou ik gewoon beginnen met stilletjes aan een band op te bouwen met dat paardje.
Gewoon beginnen met te poetsen, dan eens een zadeltje opleggen, eens buiten wandelen, eens longeren. Pas als dit alles goed verloopt een voorzichtig eens op in stap. Terwijl iemand je paard vasthoudt. En zo opbouwen nr eens een klein drafje, eventueel aan de longe.
Het is vooral belangrijk dat als je paard begint te bokken. Je hem goed vooruit rijdt. Been geven, kan wel eens extra bok veroorzaken. Maar je paard moet leren dat er maar een weg is: vooruit! Ookal moet je dan een paar toertjes in galop doen!
Veel succes ermee.

En als het niet lukt, vraag dan iemand die heel goed kan bljven zitten en mss wat meer ervaring heeft als jou met moeilijke paarden. Anders kan het een serieuze deuk in je zelfvertrouwen veroorzaken.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 15:37

Meisiemeis schreef:
Hej TS, moest ik van jou zijn zou ik gewoon beginnen met stilletjes aan een band op te bouwen met dat paardje.
Gewoon beginnen met te poetsen, dan eens een zadeltje opleggen, eens buiten wandelen, eens longeren. Pas als dit alles goed verloopt een voorzichtig eens op in stap. Terwijl iemand je paard vasthoudt. En zo opbouwen nr eens een klein drafje, eventueel aan de longe.
Het is vooral belangrijk dat als je paard begint te bokken. Je hem goed vooruit rijdt. Been geven, kan wel eens extra bok veroorzaken. Maar je paard moet leren dat er maar een weg is: vooruit! Ookal moet je dan een paar toertjes in galop doen!
Veel succes ermee.

En als het niet lukt, vraag dan iemand die heel goed kan bljven zitten en mss wat meer ervaring heeft als jou met moeilijke paarden. Anders kan het een serieuze deuk in je zelfvertrouwen veroorzaken.

Bedankt voor de tips!
Alleen mijn beenhulpen gebruik ik goed, maar daar lijkt mijn verzorgpony absoluut niet op te reageren.
Hoe hard je ook tikt, het werkt niet. Zou ik het anders een proberen met een zweepje?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:32

Waarom een zweepje gebruiken als hij toch niet weet wat dat betekend..

begin met trainen aan de hand (wandelen/longeren)

leer hem reageren op je stem.. klikken betekend doorlopen.. ho is ho
leer hem wat stap/draf/galop is en ga er daarna pas op..

dan kan je aan de hand van je stemcomando je behulp koppelen en dan komt het goed..

Maar begin niet aan stap 2 als stap 1 er nog niet in zit ;)