pony sterk met rijden. niet goed blijven zitten. TIPS ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keeltje135

pony sterk met rijden. niet goed blijven zitten. TIPS ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:33

hoi,
mijn pony(E) is erg sterk met rijden, het is echt moeilijk om haar terug te krijgen als ze sneller gaat, als ik stap wil ze de hele tijd draven en in draf wil ze galopperen. ik vind het moeilijk om haar terug te krijgen, terwijl ik op veel sterke en actieve paarden heb gereden (niet alleen op maneges). ik longeer haar van tevoren, maar alsnog raakt ze haar energie niet kwijt. ik heb geen zin om de hele tijd ligge te trekken of wat dan ook in haar mond, voor mij niet fijn en voor haar ook niet fijn. ook is ze erg gevoelig op het been, druk je haar ietsjes aan met je kuiten gaat ze al, laat staan met je hakken. hebben jullie advies?

en dan nog iets.. ze gooit er hoog op, waardoor ik niet zitten blijven kan in draf en galop, wat nogal een probleem is in allebei de gevallen, omdat ik met mijn benen (in galop) haar buik aanraak, waardoor ze er vandoor gaat. in de les ofzo kan ik wel gewoon doorzitten (dan rij ik niet op haar), maar zij gooit echt hoog op. zitles wordt geen optie helaas. hier ook advies bij?

ik wil geen duizenden dingen aan mijn paard gaan hangen. ik wil gewoon een fijn paardje hebben en geen die er vandoor gaat als ik haar eventjes aanraak, ervandoor gaat en ik haar niet meer goed terug kan pakken.

groetjes,
Kayleigh

Cocodox

Re: pony sterk met rijden. niet goed blijven zitten. TIPS ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:04

Hmm dat met die benen is vervelend ja... Werk je met een zweepje (niet iedereen doet dit....)? Laat haar aan de longe oefenen ... misschien is dat een optie. Maar ik durf het echt niet zo te zeggen, aangezien ik hier niet echt 100% verstand van heb?

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:05

Oh, dat zweepje was een nutteloze vraag :+
Sorry!

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 16:40

aan de longe helpt niet veel, aangezien dat niet helpt met het sterk zijn..
idd, zweepje zal ik toch maar niet gebruiken, zou wel heel dom zijn :') :+

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:52

Tsja, dat sterk zijn... denk dat je beter sown echte proffesional kan vragen :p? Heb hier niet echt verstand van.. Sorry!

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:23

Haha, ik herken mezelf er wel een beetje in..
Ik krijg ook les op een draver bij een vriendin (nooit op manege gereden) maar..
Ik probeer nu meer met m'n zit te rijden.. dus aan het begin toen ik mijn linker kuit er tegen aan legde,
voelde ik gelijk dat hij dacht *he ik mag er weer vandoor*, gewoon negeren die hap, en gelijk terug nemen, zo krijgt hij te weten dat dit niet de bedoeling is.
Nu is dat (gelukkig) wel minder geworden, omdat ik steeds meer op been rijdt, en meer op stem.
Dus ik denk als jij erg veel met je been en stem gaat rijden (als je dat dan nog niet zo veel doet, dat weet ik natuurlijk niet ghehe :o ), dat hij ook minder op je been gaat reageren/letten als je die eraan houdt (stil, niet met aandrijven bedoel ik) in galop of draf..
En misschien kan je leren hem op commando harder te laten gaan, dat hij onderscheidt leert maken wanneer je wel bedoelt dat hij harder mag en wanneer niet..
Maar verder heb ik er niet onwijs veel verstand van ofzo, het is gewoon dat ik je verhaal herkende, en ik dacht *pling* ik doe mijn verhaaltje, en laat ik dit topic in de gaten houden!