Benen naar voren steken, touwtje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cicigirly

Benen naar voren steken, touwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 14:52

Halooo,

Ik heb een probleempje,
Ik steek af en toe mijn benen naar voren , niet erg fijn want daardoor gaat me zit ook niet echt vooruit, en ik wil het graag afleren.
Nou zij iemand laatst dan moet je een touwtje aan de beugels en singel maken..

Ik snapte het niet helemaal ,
Wie weet hoe dit werkt?
en heeft er mischien een foto van?

(Mijn balans is goed, allemaal al naar gekeken, met instructie ens)

Lame

Re: Benen naar voren steken, touwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:54

Dat lijkt me niet zo'n strakke oplossing aangezien je dan vast zit en stel dat het mis gaat, dan hang je aan je paard...

Ik zou als ik jou was, zitlessen nemen.. aan de longe.. en zonder beugels.. Pas dan vind je je evenwicht en je balans.. Succes hoor!

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 14:55

Het lecht echt niet aan mijn balans,

Nee, zo werkte het niet volgens mij, het was puur dat als je je benen naar voren gaat steken je je beugels kwijt raakt.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:56

Het is niet de meest geweldige oplossing, maar je zit niet vast in je beugels, dus je kunt er wel redelijk gemakkelijk uit, mocht je vallen. Je kunt bijvoorbeeld spoorriempjes gebruiken en die om je singel en door je beugel doen ;)

Edit: ik zie nu dat je iets anders bedoelt, ik heb zo gauw geen idee wat je hiermee bedoelt. Half open beugels misschien?
Laatst bijgewerkt door levine op 31-05-10 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:57

Er zijn speciale riempjes voor om de stijgbeugels aan de singel vast te maken.

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:07

Abeltje, heb je ene voorbeeld.

kijkd aar kan ik wat mee !

levine, nee idd dat bedoelde ik niet.
Dit is echt iets waardoor je voeten eruit schieten als je je benen naar voren steekt, om het af te leren is dit.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:08

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:32

Neem zitles, al die hulpdingen gaan je probleem niet oplossen :n Als je werkt aan een onafhankelijke zit, komen die benen vanzelf. Niet gaan klooien met allerlei foefjes, neem gewoon goed les!

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:40

Ik wou hierom dus dit topic al niet openen, jullie weten niet wat de situatie is, ik heb goed les, mijn eerste 20 lessen waren ( rij 12 jaar) alleen maar balans en zit, en ik besteed er regelmatig aandacht aan , dus nee , hou daar aub over op ,

maar ik heb die link van abeltje al gesien ,

Van mijn part mag dit gesloten worden

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:55

Zo werkt het helaas niet, geen slotjes op verzoek. Je kunt doen met de reacties wat je wil, negeren kan altijd ;) Maar wat ik bedoel te zeggen is dat paardrijden een kunst is, een sport. En dat je daar aan moet blijven werken. Zelf welteverstaan. Zo makkelijk naar hulpmiddeltjes grijpen is eigenlijk gewoon de makkelijkste weg kiezen. Vraag je instructrice maar gewoon eens om je paard aan de longe te doen, beugels van het zadel en dan rijden. Dan zie je vanzelf hoe het staat met je balans!

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 17:09

Dat zit wel goed hoor ;)
ik rij heel vaak trouwens zonder beugels -.-

En dit is niet makkelijk naar en snel naar hulpmiddelen grijpen.... -.-
Ik werk hier al 2 jaar aan ofzo, en het is mij gewoon verteld dat het heel effectief is, en ik weet niet wat jullie je erbij voorstellen,
Maar het gaat niet ten koste van het paard -.- dat zien jullie hier verkeert.
Dit geeft GEEN hinder voor het paard.

Dus..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:44

Dat zeg ik toch ook niet? Paard heeft er idd geen last van, maar denk je dat die symmetry (daar gaat het hier over denk ik) ook nog helpt als je hem er niet meer aan hebt zitten...? Je kunt dat ding er nu eenmaal niet eeuwig aanplakken. Dan zul je toch echt je spieren en coördinatie moet trainen, en dat doe je nu eenmaal niet door er iets extra's aan te hangen :n

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:56

Ik steek op het ene paard mijn benen wel naar voren. Maar op mijn eigen paard niet. Op beide paarden rij ik met hetzelfde zadel. Tijdens de lessen wordt erop gewezen en nu merk ik steeds vaker dat mijn benen naar voren gaan en kan ik ze weer op de juiste plek leggen.
Bij mij gaan mijn benen naar voren als het paard wat lastiger wordt.
Probeer diep te zitten en zelf bewust te worden als je benen naar voren gaan. Als een paar lessen dat vaak gezegd wordt, merk je het zelf ook snel genoeg als je zelfstandig traint.

Succes!

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:09

emeraldo,

Bedankt !

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:16

dat raad ik je af als je dan valt den blijf je hangen!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:25

http://www.paardendrogist.nl/product/21 ... ry/350605/

Afbeelding
oor het gebruik van de Symmetry blijft u beter in het zadel zitten en verbetert daardoor uw zit. De symmetry verhoogt het "lichaamsbewustzijn" en het "spiergeheugen". Dit product is ook zeker geschikt voor springruiters omdat het onderbeen hiermee niet naar achteren kan worden geslingerd. U bevestigt de Symmetry makkelijk met klittenband vast aan uw stijgbeugel en de singel. Op momenten dat het noodzakelijk is, zal het klittenband makkelijk loslaten en is hierdoor veilig te gebruiken. Op dit moment is de Symmetry alleen verkrijgbaar in een maat voor volwassenen.

Het gebruik van de Symmetry is niet toegestaan bij wedstrijden maar is een effectief hulpmiddel bij de training.

Toch zou ik je zitles aanraden. Ik vond het zelf eerst ook onnodig, maar het werkt écht! Ik rijd al 13 jaar. Waarvan de meeste jaren op mijn eigenpaard. Toch blijft het ontzettend belangrijk om aan je houding te werken. Het kan een balans probleem zijn, wellicht zit je te ver achter in je zadel? Heb je niet het gevoel dat op het moment dat je je benen naar voren steekt achter over kukelt? Zitles... alleen dan kun je het gaan automatiseren in je hersenen. Nu hoef je er zelf niet bij na te denken, is misschien wel handig. Maar je haalt ze er af en binnen een week rijd je weer als daarvoor.

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:36

Nou kijk , ik zit erg rechtop -.-
een soort van stoel zit eigenlijk, ik heb vanavond zitles, dus zal eens vragen en kijken of het wat word, en waarschijnlijk word me vertelt wat ik allang weet -.-
Maarja tis t proberen waard, en hoe je zegt, na een week rijd je weer als daarvoor,

Baad het niet dan schaad het niet (A)

Micksam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:27

Wij hebben het ook wel eens gedaan met onrustige benen van de ruiter, gewoon een stro touwtje aan de binnenkant van je beugel naar de singel niet te strak dan heb je een beetje het idee waar je ze moet houden en dan gaat je gedachten niet alleen maar naar je benen maar kom je ook nog aan rijden toe.
Probeer maar eens dan kun je zelf aangeven of het wel of niet iets voor je is.