voeten niet stil kunnen houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zonnestraal2

voeten niet stil kunnen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:46

Een probleem waar ik mezelf behoorlijk aan stoor is het feit dat ik mijn voeten
moeilijk stil kan houden in de beugels. Dit is met name in draf het geval.
Ik rij dressuurmatig met lange beugels. Ik kan het probleem niet op lossen door mijn
beugels korter te doen, want dan zitten mijn beugels weer té kort. Mijn beugels zitten
nu precies op goede lengte.
Ik probeer mijn hakken uit te drukken tijdens het draven, maar dit houd ik moeilijk vol wanneer
ik been geef en dan schieten mijn voeten weer verder in de beugels.
Heeft iemand tips?

Seltje

Re: voeten niet stil kunnen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:28

Wat je zelf zegt, hakken goed uitdrukken! en voor de rest oefenen, oefenen en oefenen. Misschien kun je ook is een zitles nemen aan de longe, dan hoef je niet op de rest te letten en alleen maar op je voeten.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:17

Je moet proberen in je bovenbeen los te blijven laten en vanaf je knie mooi af te laten hangen. Je enkel is de schokbreker, deze moet dus flexibel zijn. Verder helpt het als je denkbeeldig je beide voeten op de grond wilt zetten waardoor je iets meer druk in je beugel krijgt.

lotjebruun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:29

Een tijdje zonder beugels rijden helpt het ook goed. Je klemt waarschijnlijk nog teveel met je benen, waardoor er te weinig druk op de beugel komt te staan. Tijdens het zonder beugels rijden leer je goed je benen lang te maken en goed onafhankelijk te zitten.

En oefening baart kunst!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:59

Aan de andere kant kan je als je zonder beugels ook weer gaan zitten klemmen...
Probeer inderdaad losjes te zitten met je bovenbenen.

De bouw van het paard speelt overigens ook mee, op een rondgeribd paard wiebel je sneller en op een paard dat groot beweegt ook.

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:45

Inderdaad hakken goed uitdrukken en gewoon heel erg veel oefenen, oefening baart kunst ;).

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:49

Alles is gezegd: oefenen, hakken naar de grond "duwen", en je instructeur/instructrice laten hameren erop!!

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 22:13

hihi ik oefen er al 9 jaar op :+ heb vaak gereden zonder beugels maar ik zit nog steeds met het probleem.. :(
het is wel zo dat het per paard ( misschien per zadel ) verschilt ;)
ik zal proberen te letten op mijn bovenbeen!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:47

Belangrijk is je hak onder je heup te houden, zo zit je in balans en kun je je voet stil houden! Succes!

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:51

Ik heb er ook wel last van. Bij mij verschilt het ook zeker per paard en per zadel, de een bepaalt veel meer je houding dan de andere. En inderdaad ik oefen en oefen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:03

Helemaal niet expres je hakken uit gaan drukken... Daardoor ga je aangespannen zitten en dit heeft alleen maar het tegenovergestelde effect.

Mijn tip: beugels uit, en rijden maar :) Dan móet je wel stil zitten, en dit écht regelmatig doen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:19

Interessant topic, ik heb hier namelijk ook al jaren last mee en het lijkt maar niet te beteren!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:24

Hakken uitdrukken is zeer achterhaalt en ouderwets, je zet je paard in de voorwaartse beweging juist op de rem door je hakken uit te drukken waardoor je de beweging zeker niet op kunt vangen met je lichaam.

Je moet je voeten gewoon gelijk en losjes in de beugel houden. en je enkels bij het lichtrijden wel de flexibele vering laten maken om de druk op te vangen van het staan. Dus niet verkrampt uitdrukken zoals vroeger.

JE bovenbenen niet klemmen. Dat is de grootste oorzaak dat je voeten gaan bewegen tijdens het rijden. Dus ontspannen in bovenbeen en heupen en de beweging daar opvangen van het paard dus meebewegen. Begin hiermee in de stap te oefenen.

Test maar eens als je heel losjes en je voeten gelijk houdt in de beugel. Je paard stapt volg nu eens de bewegen van je paard met je heupen, doe vervolgens zelf je heupen een beetje sneller dan de pas van je paard laten bewegen en je zult zien dat je paard het tempo ook verhoogt en zo kun je dat terug ook doen. Dus niet zo vast zetten in je lijf en zeker niet met je hakken..dan verkrampt namelijk de rest van je houding automatisch.

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:32

Oefenen, oefenen en oefenen! :) Succes!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:40

ja ik heb daar ook last van alleen schuif ik m'n voet naar voren en kom dan klem te zitten in de beugel.

ik heb nu korfjes aan m'n beugels(ben dr een keer af gevallen en voet bleef in de beugel zitten en de riem schoot niet los...) maar nu gebeurt t bijna niet meer omdat t zooltje van t korfje erg ruw is en beter blijft zitten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:44

Kostolany schreef:
Hakken uitdrukken is zeer achterhaalt en ouderwets, je zet je paard in de voorwaartse beweging juist op de rem door je hakken uit te drukken waardoor je de beweging zeker niet op kunt vangen met je lichaam.

Je moet je voeten gewoon gelijk en losjes in de beugel houden. en je enkels bij het lichtrijden wel de flexibele vering laten maken om de druk op te vangen van het staan. Dus niet verkrampt uitdrukken zoals vroeger.

JE bovenbenen niet klemmen. Dat is de grootste oorzaak dat je voeten gaan bewegen tijdens het rijden. Dus ontspannen in bovenbeen en heupen en de beweging daar opvangen van het paard dus meebewegen. Begin hiermee in de stap te oefenen.

Test maar eens als je heel losjes en je voeten gelijk houdt in de beugel. Je paard stapt volg nu eens de bewegen van je paard met je heupen, doe vervolgens zelf je heupen een beetje sneller dan de pas van je paard laten bewegen en je zult zien dat je paard het tempo ook verhoogt en zo kun je dat terug ook doen. Dus niet zo vast zetten in je lijf en zeker niet met je hakken..dan verkrampt namelijk de rest van je houding automatisch.

Dank je wel, eindelijk iemand anders die het zegt :D

Meisiemeis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:58

Aangezien ik een beetje hetzelfde probleem heb, ben ik dit ook al bij enkelen nagegaan.

Het antwoord: OEFENEN EN NOG EENS OEFENEN :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:57

phormicola schreef:
Kostolany schreef:

Dank je wel, eindelijk iemand anders die het zegt :D

Hé, ik zei het ook O:) :')

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:40

Da's een symptoom-bestrijdingsmiddel.
Als je je been niet stilhoud komt dat wss vanuit je bovenbeen, en kun je dus het beste daar oplossen dan zulke dingen aan je beugels gaan hangen :D