Limit @ dressuurwork na winterdip

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenx

Limit @ dressuurwork na winterdip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:35

Na een lange winter met een hele grote dip voor Limit en mij begint het nu weer Lente te worden.
Mijn laatste topic hier was in September, er was totaal geen rust. Vlak daarna ben ik bij Puck (Puchje op bokt) gaan lessen.
Limit moest spieren gaan gebruiken die hij niet kende en alles vanuit ontspanning wat toch heel wat anders was.
Hierdoor kwamen er veel problemen maar deze zijn allemaal opgelost en we oefenen fanatiek.

Ik heb Limit nu een jaar en een paar maanden, Limit is een KWPN van 10 jaar en ik heb nu denk ik zo'n 6 jaar rijervaring.

We oefenen vooral erop om alles te doen vanuit rust en zelf ontspannen te blijven, de achterhand eronder te krijgen, rechtrichten, nageven, de galop, etc. Verder zijn er dingen zoals mijn hakken die ik toch wel verdacht vaak opgetrokken heb }:0
Ook mijn handen mogen vaak weer even omhoog. Ik denk dat we rond B niveau zitten nu? Moeilijk te zeggen aangezien we nog nooit een wedstrijd hebben gereden. Er zijn dagen bij dat ik het gevoel heb dat hij een goede B proef kan lopen en dagen dat het hem niet gaat worden.

De foto's zijn van meerdere momenten, maar allemaal recent. Foto's van warm rijden zijn er niet gemaakt. En eigenlijk geldt voor de meeste foto's dat de achterhand er meer bij mag. Op de foto's met het witte dekje zaten mijn beugels te kort, bij de andere foto's had ik ze al langer gemaakt :)

1. Op de volte in stap, Ik geef net been + rare been ligging, rechtrichten
Afbeelding

2. Rechtervolte in draf, zijn moeilijke kant, binnenbeen van mij
Afbeelding

3. Draf
Afbeelding

4. Stap, hij zoekt nog heel erg naar de goede halshouding, dit is zo'n moment, hij loopt te diep en hierop volgde been van mij en kwam hij weer omhoog.
Afbeelding

5. draf linksom
Afbeelding

6. Ik vind dit een erg fijn plaatje :)
Afbeelding

7. Galop, lekker bewogen!
Afbeelding

8. Jammer dat de beugels hier nog te kort zaten
Afbeelding

Ten slot nog wat foto's uit een filmpje maar die zijn niet zo duidelijk en groot:
Afbeelding

Het gaat ons niet om prestatie maar om samen genieten en we hebben een sterke band opgebouwd! Ben toch benieuwd naar jullie meningen. Dit is mijn vorige topic (schaam schaam): [RT-HAW] Limit @ 1e keer op bokt
Wees een beetje lief voor ons!

Laureentje

Re: Limit @ dressuurwork na winterdip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:40

Ten eerste je hebt een fijn paardje.

Je geeft zelf al aan om te denken aan je benen, dus dat weet je al. Voor mijn gevoel lijkt het alsof je wat krampachtig rechtop wilt zitten. Probeer te denken zitvlak ten alle tijde midden in het zadel en schouders, armen en benen losjes, lekker ontspannen. Denk aan ritme.
Heb je nu een veelzijdigheidszadel? Voor mijn gevoel zouden de beugels voor dressuur nog een gaatje langer mogen.
Succes ermee

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:44

het ziet er gezellig uit zo samen en wat je al zelf aangeeft zijn je benen dus daar let je vast al op , wel ben ik het eens met laureentje en mogen je beugels rustig een paar gaten langer dan zal je zit ook beter worden .
veel plezier zo samen !! :D

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:47

In vergelijking tot de winter zijn jullie beiden zo enorm veel gegroeid! Van 't winter hadden jullie hier niet van durven dromen, maar jullie zouden er komen hoe dan ook! En dat wist ik ook :+:, dit ziet er gewoon helemaal super uit. <3
Een en al ontspanning!
Wat ik al vaak zat tegen jou loop te roepen is dat je je benen op z'n plek moet houden en als je been geeft niet naar achter moet leggen, op sommige momenten ook je handen meer dragen. En proberen lekker ontspannen rechtop zitten.
Vooral alles ontspannen!

:+:

Pasje03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:49

Zit er leuk uit zo. Idd je beugels mogen iets langer, want nu steekt je knie iets over het zadel heen. Voor de rest: netjes hoor!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:50

Dankjullie wel allemaal :)

Ja ik zag het ook al , mijn beugels zijn nog steeds wel verdacht kort. Het is een dressuurzadel dus dan helemaal :+

Laureentje: ik probeer juist te ontspannen, heb deze zit eigenlijk van mezelf :+
Eerst zat ik vooral heel erg met een holle rug en deed ookwel pijn om echt recht te zitten (heb scoliose)
maar heb veel geoefend met mijn moeder (=fysio) buiten paardrijden om en nu zit ik zo, maar dankje voor je tips ga het eens proberen! :)

elude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:54

Lim begint echt netjes te ontspannen Lies.
Alleen je moet er inderdaad op letten dat je je hakken uitdrukt en je benen lang houd.
En dat je je handen blijft dragen. :)
Jullie komen er wel! :+:

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:25

Ik moet zeggen dat je heel netjes op je paard zit! :)
Alleen je benen mogen nog wat meer op z'n plek, maar je bovenlijf heeft een erg mooie houding.

Je paard loopt er ook mooi bij, hij wordt soms nog wel wat lang in de hals, dat heeft mijn pony net zo.
Maar ik heb eerdere topics van je bekeken en het gaat steeds beter!
Blijven oefenen en trainen en dan komt het allemaal wel goed. :D

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:07

als je je beugels wat langer had gedaan ziet het wat mooier uit. Maar verder erg netjes gereden!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:12

Hey Lisa Marie,

wat vliegen jullie toch vooruit he, de laatste tijd. Ben echt heel trots op jullie als combinatie. Ik zal inderdaad volgende keer eens kijken naar je beugellengte, nu je wat meer in het zadel zit dan erop, kunnen deze best wat langer denk ik.
(voor de andere lezers: ik heb deze bewust wat korter gelaten, zodat ze eerst goed haar zit kon ontwikkelen, zoals jullie zien spant Lisa Marie haar onderrug aan. Met kortere beugels kan zij d'r bekken nét iets makkelijker kantelen, waardoor ook de spanning van de onderrug af komt. Als ze ontspant, mag ze langer zitten :+ )

Je weet zelf waar je aan moet werken, foto's kunnen wat dat betreft heel goed zijn. Ik kan wel elke keer herhalen 'knieeën ontspannen', maar als je dit zelf ziet op foto's wordt het wat duidelijker denk ik.

Laat Limit voorlopig nog maar lekker lang over zijn rug lopen en pas als hij actiever loopt, dan kun je hem wat oppakken. Hij vindt het juist makkelijk om lekker omhoog te lopen met z'n koppie, maar leer het hem maar dat hij lengte moet nemen bovenin.

You go girl! :D
Laatst bijgewerkt door Puchje op 31-05-10 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:12

Wat een kasteel van een paard. Of valt dat mee?

Inderdaad hakjes naar beneden. Soms lijk je iets te ver naar achter te zitten. Kan natuurlijk met beugels te maken hebben. En je handen staan soms horizontaal ipv verticaal (rechtop). Hij zou nog iets meer van achter naar voor mogen. Dan komt hij ook makkelijker in die juiste halshouding waar je het over had terrecht.

Ga zo door zou ik zeggen. ;)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:14

Ik vind de houding van je bovenlijf erg mooi, je benen zijn idd een aandachtpuntje, maar op veel foto's liggen die ook mooi. Is je zadel niet wat groot voor je? Beugels mogen nog een stukje langer

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:19

Dank jullie wel allemaal :)
Ga vanavond mijn beugels nog 1 of 2 gaatjes langer doen. En eens kijken. Misschien vraag ik wel een vriendin om even snel een vergelijkingsfoto te maken.

Het zadel zou inderdaad 'te groot' voor mij zijn maar ik heb er geen last van, hij zit lekker en het belangrijkste ligt op het moment perfect op Limit wat ik toch belangrijker vindt! Bovendien ik denk dat ik nog wel iets groei (hoop ik) :+

Kimbaie: Hij is wel een beetje groot ja, hij is 1.73 meter en de reus van stal en inderdaad fors gebouwd. Maar ik ben niet heel groot en niet dik ;)

Puck: toen ik de foto's zag dacht ik inderdaad, wat doen die benen nu? En had na de eerste foto's mijn beugels al meteen langer gedaan maar kennelijk nog niet lang genoeg. Ook zag ik mijn armen ja en ga daar ook op letten. Voor de rest liep hij voor mijn gevoel heel anders in de nek.

Over die lengte in de nek dat doen we juist omdat Limit van zichzelf juist hoog wilt lopen maar hij ook dit moet kunnen voor het gebruik van de spieren.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:00

Ik vind dat je afentoe je schouders iets te ver naar achteren wil drukken om recht op te zitten waardoor het er niet echt zo relaxt uit ziet zeg maar niet ontspannen. Dus let daarwel op dat je niet te stijf/gespannen op een paard gaat zitten dat straal je dan ook weer uit naar je paard.

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:11

Gaat wel goedkomen Lies! :D

Je trekt je knieen wel vaak op, maar ik heb een tipje voor jou waardoor (door veel oefeningen) je dit niet meer gaat doen.
Maar soort van cirkeltjes met je knie, dit zorgt dat je dij spieren en de spieren rond je heup gaan ontspannen en zodat je onafhankelijk je been kunt gebruiken.
Werkt echt super!

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:14

Je mag wel wat je bekken kantelen zodat je op je zitbeenknobbels komt te zitten. (Zo heet dat toch? :=) Doe ik zelf ook altijd, dan zit je niet lekker relaxed en krijg er ook altijd rugpijn van. Het ziet er verder wel lekker ontspannen uit :)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:19

Ik vind het een fijn beeld geven hoor, en ook veel verbetering sinds je vorige topic! :)
Verbeterpuntje is je hakken meer uitdrukken, ook tijdens het beengeven. En je beugels langer, op alle foto's zit je voorbij de wrong.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:31

Normaal reageer ik niet zo vaak in dit soort topics, maar ben het niet eens met de mensen die zeggen dat je bovenlijf in een mooie houding is. Zover ik het kan zien (zeker foto 5 en 6), lijkt het alsof jij je rug hol houd en je kont naar achter drukt. Hierdoor kantel je je bekken de verkeerde kant uit en is het makkelijker om je benen zo naar achter te leggen. Doordat je houding niet goed is, rem jij het paard af.

Dus rug recht, bekken kantelen en je beugels een end langer om te voorkomen dat je in je oude patroon terug kan vallen.
Verder veel schakelen en aan je been zetten, want de achterhand moet er nog meer onder komen - wat ook weer beter is voor je aanleuning/halshouding.
Ik hoop dat je er wat aan heb ;)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:45

Wat mij opvalt is dat je op de volte behoorlijk stelling naar buiten hebt op sommige foto's, doe je dat met een bepaalde reden?

Verder ziet het er leuk uit :)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 20:56

Dankjullie wel weer! aan de tips heb ik zeker wat en ga er ook zeker wat aandoen.

Taartjeh: ja, we zijn nu heel erg bezig met het rechtrichten van Limit. En wij werken volgens de theorie dat zolang je paard nog niet recht is je ook nog geen stelling kunt vragen, dus ik zorg nu gewoon dat de druk op beide teugels gelijk is en dan maakt het niet uit of hij naar rechts of links kijkt ;)

Superwoman: bedankt, ik ga eraan werken! Ik herken het wat je zegt, maar zodra ik mijn bekken kantel doet het en mij pijn en mijn paard gaat op de rem (omdat hij het moeilijk vindt) juist iets om aan te werken dus dat ga ik ook zeker doen. Toch vind ik zelf dat er veel spanning weg is vergeleken met het vorige topic, en het probleem van een holle rug heb ik al langer. Beugels heb ik sowieso al langer gedaan, ik schakel heel veel vooral aan het begin van het rijden, na warmstappen bestaat een kwartier gewoon uit puur schakelen, en ben hier dus hard mee bezig.

Froexiie: je hebt helemaal gelijk! Moet ik ook gedaan, maar omdat het pijn doet ben je snel in de neiging weer terug te vallen snap je ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:02

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Letten jullie er op om niet in herhaling te vallen bij het geven van rijtechnische commentaar?