Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
TessaVB schreef:Ik zeg 2.Ik zie soms 15/13 jarigen praten over een hefboomwerking bij een ongebroken stang
(lees; dus geen stang en trens) en dan vraag ik me af of ze het echt wel weten, of dat ze het een paar keer gelezen hebben en wijs over willen komen.
x_Marr schreef:TessaVB schreef:Ik zeg 2.Ik zie soms 15/13 jarigen praten over een hefboomwerking bij een ongebroken stang
(lees; dus geen stang en trens) en dan vraag ik me af of ze het echt wel weten, of dat ze het een paar keer gelezen hebben en wijs over willen komen.
Uh? Dit is niet de vraag die er wordt gesteld?
Biepje schreef:Ik ben het hier wel met je eens, mijn eerste instructeur heeft ooit heel duidelijk gezegd: "als iets niet gaat, ligt het 99% van de gevallen aan de ruiter". En ik werk steeds met paarden met dit principe indachtig. Krijg ik een paar serieuze bokken, dan is het paard eerder wat fris en had ik hem maar eerst moeten longeren,... Pas als iets stelselmatig is, ik er deskundige instructie bij heb gehad (om het langs de zijkant te bekijken) en het dan nog niet gaat, dan zal ik er iets peutig bij halen.
x_Marr schreef:Er kennen maar bar weinig mensen de signalen van hun paard bij pijn... zijn dus genoeg mensen die een topic openen met een probleem en daar gewoon niet bij stil hebben gestaan. Dan kunnen ze wel gaan roepen dat ze hun paard beter kennen, maar vaak is dat dus toch niet zo.
Helaas is het dus niet logisch om te zeggen dat de ruiter daar vast al naar heeft gekeken, helaas.
x_Marr schreef:Maar als je dat als TS dan al wel hebt gedaan kan je dat dan toch ook gewoon zeggen?![]()
Zolang een groot deel daar nog niet aan gedacht heeft snap ik niet waarom het logisch zou zijn om er maar vanuit te gaan dat dat al uitgesloten is![]()
Of heb jij liever dat je daar niks over zegt en dat het paard dan door loopt met pijn?
Dat kunenn wij inderdaad niet beoordelen, maar wij kunnen wel tips geven en ik vind het alleen maar goed dat daartussen ook osteopaten etc. tussenzitten. Kan namelijk nooit kwaad.
aerdenhout1 schreef:Je kan in elk geval al heel veel van b.v de houding van de ruiter aflezen. Paard van 3 jaar...net onder het zadel en op de 8 foto's loopt zo'n dier in Z houding, zware bitten, sporen die in de buik van het paard duwen en dan de vraag hoe krijg ik hem voorwaarts......en dit zijn maar enkele voorbeelden.
In 99 % van al de probleem gevallen is de ruiter er schuld aan dat zo'n dier problemen heeft!
En een dierenarts vraagt b.v niet of de eigenaar even een stukje wil voor rijden om te kijken WAAR het probleem vandaan komt...zouden ze eigenlijk wel moeten doen!
janouk schreef:Ik vind het juist wel een goed begin.
Eerst uitsluiten dat er iets medisch met het paard aan de hand is. Want het heeft weinig zin een paard door te trainen als het lichamelijke problemen heeft.
Dan uitsluiten dat er zadel, tuig- problemen zijn.
Je zal ze de kost moeten geven, die nog nooit in de mond van een paard hebben gekeken. Een flinke haak op de kies kan een hoop onrust in de mond geven. Bijvoorbeeld.
Pas als dat uitgesloten is, kan je naar mijn idee verder met de ruiter. Vaak is het een ruiterprobleem, maar je moet wel eerst de medische/tuig problemen uitsluiten.
Miss_Montana schreef:Kan me helemaal aansluiten bij de mening van de TS. Ben ook een beetje klaar met al die dooddoeners over dat er vast wel iets mis zal zijn met het paard. Daarnet ook weer, in een topic over een paard dat ergens moeite mee had werd ook gevraagd naar het welzijn van het dier. Dat is natuurlijk prima om te vragen en de TS geeft vervolgens antwoord dat deze onlangs is nagekeken en prima in z'n vel zit. Wordt er weer geantwoord dat 'mensen ook wel eens wat over het hoofd zien'. M.a.w. je moet alle logen, peuten, weetikveelwatten van het land erbij halen want de één zal vast iets zien wat we ander dan weer niet had gezien