zara @ cooling down work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyy

zara @ cooling down work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:10

hallo

Zara is mijn super stoere bijna 4 jarige pony. <3
Omdat ze eergister met mij gesprongen had, heb ik gister mijn nichtje erop laten rijden als cooling down en tegen spierpijn.
Lekker ontspannen voor Zara, en mijn nichtje die suuuuper blij was op een grote pony.

Zara is 7 maandjes onder het zadel, met 2 maanden rust ertussen ivm slecht weer en bevroren bak.
Ze is ontzettend braaf en heeft nog nooit een stap verkeerd gezet.
Het is een leergierige merrie, ze pakt alles heel snel op.
We hebben nog niet echt een niveau, maar halt, stap, draf en galop, de voorruit en de rem zitten er perfect op.

Ook probeer ik Zara ruimer te krijgen in haar draf, ze maakt al snel korte pasjes, zeker als iemand (zoals mn nichtje) haar niet genoeg voorwaarts rijd.

Verbeter puntjes van mijn nichtje:
- goed rechtzitten
- teugels op maat houden
- handjes netjes dragen
- op het goede been lichtrijden

Maar met zo een grote pony valt het voor haar niet mee ..

Sorry voor de slechte kwaliteit fotos, ze zijn met mijn gsm gemaakt.

Instappen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Draf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Galop (beetje rare momenten haha)
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor t kijken, wees een beetje lief :+

Shadow0

Re: zara @ cooling down work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:13

Het zadel ligt erg naar voren en de ruiter heeft erg korte beugels, waardoor ze erg in stoelzit komt te zitten en nogal uit balans lijkt. Met name het lichtrijden lijkt daardoor erg moeilijk te gaan, maar voor zo'n jonge pony lijkt het me dan ook nog moeilijker om een fijne ruime pas te maken.

Maar het lijkt me zo te zien een erg lieve pony die goed haar best doet :j

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:16

Shadow0 schreef:
Het zadel ligt erg naar voren en de ruiter heeft erg korte beugels, waardoor ze erg in stoelzit komt te zitten en nogal uit balans lijkt. Met name het lichtrijden lijkt daardoor erg moeilijk te gaan, maar voor zo'n jonge pony lijkt het me dan ook nog moeilijker om een fijne ruime pas te maken.

Maar het lijkt me zo te zien een erg lieve pony die goed haar best doet :j

Het zadel ligt niet teveel naar voren.
De korte beugels klopt, maar het zadel was zo groot voor haar, en in een springzadel met lange beugels zit je gewoon echt niet lekker.
Het was de eerste keer dat ze erop zat dus daarom even de korte beugels haha.
Mijn nichtje rijd nog niet zo lang, en alleen op shetlanders bij een pony club, en Zara was erg groot voor haar, en daardoor was ze haar balans idd kwijt ..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:22

joyy schreef:
De korte beugels klopt, maar het zadel was zo groot voor haar, en in een springzadel met lange beugels zit je gewoon echt niet lekker.

Maar dit ziet er voor de pony niet heel erg fijn uit. Je moet het zelf weten, maar als je de pony ruimer wilt krijgen in de draf, dan zou ik het persoonlijk niet zoeken in 'voorwaarts rijden' maar eerst zorgen dat de pony in elk geval niet gehinderd wordt.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:33

hmmmm ja ook ik vind t zadel echt te ver naar voren liggen zeker op de laatste 3 foto's lijkt t of die bij dr hals aanzet ligt ipv net achter dr schouders......

en de beugels zijn echt te kort waardoor ze giga ver uit dr zadel komt bij het lichtrijden.

en omdat je pony nog niet lang onderzadel is lijkt het me ook voor de pony niet fijn dat de ruiter moeilijker dr balans kan houden!!

verder super dat je pony zo braaf loopt met je nichtje!!!
wie weet in de toekomst je bijrijder!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:05

Knap dat je pony dit zo braaf doet hoor, dat wordt echt een kindvriendelijke pony!!

Tsja, en verder valt er wel een heleboel commentaar te geven, maar het rijden was verder niet echt dressuurmatig serieus bedoelt toch? Omdat je zegt, een beetje anti-spierpijn rondjes hobbelen! Idd, ze zit niet helemaal ideaal!

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 13:25

goldynf schreef:
hmmmm ja ook ik vind t zadel echt te ver naar voren liggen zeker op de laatste 3 foto's lijkt t of die bij dr hals aanzet ligt ipv net achter dr schouders......

en de beugels zijn echt te kort waardoor ze giga ver uit dr zadel komt bij het lichtrijden.

en omdat je pony nog niet lang onderzadel is lijkt het me ook voor de pony niet fijn dat de ruiter moeilijker dr balans kan houden!!

verder super dat je pony zo braaf loopt met je nichtje!!!
wie weet in de toekomst je bijrijder!

Thnx voor j reactie. Ik ga toch eens naar mijn zadel kijken, het is aangemeten en ligt perfect, maar misschien toch iets verder naar achter leggen in het vervolg.
Over de beugels klopt, maar als we ze langer deden waren ze te lang, bij een springzadel is t moeilijk om lang te zitten.
Ik denk dat het de pony niet stoort, ze weegt nog geen 30 kilo en hinderd Zara niet in haar mond of in haar beweging af en toe kiept ze alleen een klein beetje naar voren.

Jaaa het is echt een ideale pony voor kinderen, ze is zoo lief ! haha

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 13:26

Jethafa schreef:
Knap dat je pony dit zo braaf doet hoor, dat wordt echt een kindvriendelijke pony!!

Tsja, en verder valt er wel een heleboel commentaar te geven, maar het rijden was verder niet echt dressuurmatig serieus bedoelt toch? Omdat je zegt, een beetje anti-spierpijn rondjes hobbelen! Idd, ze zit niet helemaal ideaal!

Haha ja het was gewoon een beetje rondhobbelen 15 minuutjes omdat ze de dag van te voren veel had gewerkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:00

joyy schreef:
Ik denk dat het de pony niet stoort, ze weegt nog geen 30 kilo en hinderd Zara niet in haar mond of in haar beweging af en toe kiept ze alleen een klein beetje naar voren.

Ik denk dat ze de pony niet zo erg hindert dat het schadelijk is, maar wel voldoende om haar te belemmeren ruimere passen te maken. Als je daaraan wilt werken (en dit noem je zelf in de beginpost) dan is het belangrijk om daar iets aan te doen.

Als je geen inhoudelijk commentaar wilt, zou je kunnen overwegen een volgende post op ITP te zetten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 07:57

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op.
Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.