Ilan even terug naar wat basis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whitepanther

Ilan even terug naar wat basis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 11:57

Hoi bokkers!!

Eerst maar even een verhaal over ons niveau en waar we mee bezig zijn. Ilan is een 11 jarige c pony die ik sinds april vorig jaar start tussen de paarden. Na een lange stop vanaf ongeveer eind oktober tot half maart (ivm weer en slechte bak) zijn we weer gestart en wel in het L1 daar hebben we nu 3 winstpunten in gereden en over het algeheel ben ik er vrij tevreden over hoe het gaat. Ons grootste probleem punt is het wijken (zijn we vandaag overigens helemaal niet mee bezig geweest).

Nadat ik vorig jaar gestart ben heb ik het lessen vreselijk laten verslonzen. Ofwel ik heb gewoon niet meer gelest. Was dus weer hard nodig en heb vorige week zaterdag en afgelopen maandag weer les gehad (2 verschillende instructrices overigens). Eerste was mijn oude instructrice (waar ik ook gewoon bij blijf lessen) en de ander een nieuwe (waar ik ook bij blijf lessen). De bedoeling is gewoon dat ik 2 keer per week ga lessen voorlopig. Het is hard nodig en ik moet gewoon zorgen dat ik afspraken voor lessen blijf maken (ik ben daar gewoon erg laks in).

Op dit moment zijn we met les bezig om te zorgen dat Ilan gewoon weer beter op 2 teugels wordt. Ik heb vaak meer druk op links dan op rechts en dan krijg je zo'n vervelend handje wat daar tegenin gaat werken... Verder zijn we erachter gekomen dat Ilan graag alle druk op zn rechterschouders plaats, zowel linksom als rechtsom (weet ik dus ook meteen waar het probleem vandaan komt dat ie rechtsom in voltes en wendingen zo snel naar binnen valt). We zijn met lessen dus drukbezig met de schouder te plaatsen. Aangezien ik het zelf erg moeilijk vind om te voelen of dit goed gaat doe ik dit niet als ik geen les heb of alleen als mijn vriendin (die overigens ook instructrice is en bij mijn lessen aanwezig is geweest) erbij is zodat ze me even kan helpen of ik het goed doe of niet.

Verder zijn we bezig met het wat actiever maken van de achterhand zodat ook zijn voorbenen wat verder weggezet worden. Ik rij op wedstrijd namelijk graag te rustig en gecontroleerd waardoor mijn proeven nogal braafjes zijn en er weinig spectakel in zit om het maar zo te zeggen. Het actiever maken is waar we gistermiddag voornamelijk mee bezig zijn geweest.

1.
Afbeelding
Stappen (overigens Ilan zn slechtste gang)

2.
Afbeelding
Pasje naar voren om meneer actief te maken, voorkant komt daarna wel (vind ik heel moeilijk om de voorkant even te laten wat het is)

3.
Afbeelding
En daar komt ie al een beetje naar beneden

4.
Afbeelding
Hier kan je zien dat een constante aanleuning bewaren tijdens het overgangen rijden nog wel moeilijk is

5.
Afbeelding
Hier begint ie dat voorbeen beter naar voren weg te zetten. Over de aanleuning hier ben ik absoluut niet tevreden hij is te strak in de hals en moet nog wat meer dalen

6.
Afbeelding
Hier gaat ie al beter ontspannen in zn hals en blijft ie wel lekker voorwaarts lopen (alleen mijn houding is niet zo het je van het hier)

7.
Afbeelding
Galopje, hier wordt ie (vooral thuis) heel sterk in en vind ik het dus heel moeilijk om die binnen teugel los te laten, vooral linksom

8.
Afbeelding
Dit vind ik een fijn plaatje :D

9.
Afbeelding
Halthouden, zakt ie te ver achter de loodlijn (alhoewel ik dat liever heb dan het volledig eruit drukken en daarbij het wegdrukken van zn rug wat ie ook vaak doet)

10.
Afbeelding
Lekkerbekkie :) alleen wordt ie hier echt te kort in zn hals net als op de vorige foto alleen blijft ie hier wel beter op de loodlijn

Nou brand maar los mensen! Alle commentaar is welkom, zou alleen wel fijn zijn als het onderbouwd is en er tips bij te staan hoe iets op te lossen valt :D

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:10

Lien, ik vind dat je weer super met hem bezig bent, vooral dat je nu fanatiek aan het lessen bent geslagen en er echt voor gaat.

Je weet in ieder geval heel goed wat je moet verbeteren en met hulp gaat het je ook zeker lukken.

Waar jij op moet letten is dat jij je been lang houdt als je hulpen geeft en dan niet je hak op gaat trekken, dan kan jij je hulp ook beter doseren en hem scherper aan je been krijgen.

Blijf Iel een geweldige poown vinden die echt heel erg zn best voor jouw doet!!!!

Fehaflits

Re: Ilan even terug naar wat basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:58

Ziet er goed uit, ik zou alleen proberen hem iets ruimer proberen te laten lopen.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:03

hoi hoi,
het lijkt een beetje alsof je wat te ver naar achter zit in je zadel, maar verder ziet t er goed uit vind ik! :)

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 22:21

ruth91 schreef:
hoi hoi,
het lijkt een beetje alsof je wat te ver naar achter zit in je zadel, maar verder ziet t er goed uit vind ik! :)

Klopt idd dat dit afentoe zo is ja, maar ik heb voornamelijk gewoon een dikke kont :+ (na onze ongewenste winterstop ben ik wat kilootjes aangekomen en ben er hard mee bezig die er weer af te krijgen)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:54

nee das flauw!

Ilan ziet er goed uit, op sommige foto's zit je met je benen iets naar voren, probeer ze netjes naar achteren te leggen.
En wat betreft hakken/benen optrekken snap ik nog wel, met een kleinere pony is het lastig met je kuiten drijven als die niet helemaal tegen het kleine lijfje aanliggen!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:12

wat ik opmerk is dat je soms je handen heel ver naar beneden duwt, waardoor je blokkeeert.
Verder ziet het er heel mooi uit en Ilan lijkt me echt een knuffel

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:51

Hallo,
Leuk om je topic te zien. Ik ben met dezelfde dingen bezig met rijles.
Ik heb een leuke oefening gekregen met lessen, en misschien dat je daar ook wat aan hebt.
Het paard stil zetten, enkel passen achterwaarts en meteen in een vlotte actieve draf voorwaarts. Heel goed voor de achterhand en om ruimte te krijgen in de voorhand. Ik vind het een hele fijne oefening.
En verder kan ik je als tip meegeven. Tijdens inrijden heel veel los proberen te laten van voren, uiteraard zonder verbinding te verliezen. Het paard echt uitnodigen om te zakken (wel actief houden achter), en vooral je binnenhand naar voren houden, want die werkt nl erg gemakkelijk terug. Pas als ie op deze manier ontspannen losgereden is hem wat meer oppakken.

Nou, veel plezier verder met de lessen het de wedstrijden.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:19

Lientje en ielliepielie!

Ik denk dat het achter in je zadel ook te maken heeft met je onderbenen die naar voren komen, daardoor is het ook makkelijk om je vast te zetten. (ben het dus niet helemaal eens met het kilo's verhaal hihi)

Ik moet zeggen als je juffie dat jullie weer lekker aan de gang zijn!

Vooral na wat rechtrichten en schouder plaatsen word hij veel rechter en dat hij van achter helemaal lekker sjouwen!

Lekker zo doorgaan, zet voor je zelf een doel en neem de stappen om er te komen, zo blijf je groeien!

Toppertjes!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:38

Eline je bent goed bezig maar je mag je hakken wel iets meer uitdrukken. :D

annaleiin schreef:
wat voor ras?

Dat zie je toch gelijk het bonte ras

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 00:10

nummer 8 is idd een super fijn plaatje :) ik wist niet dat je al L1 was met winst, wat goed :D Ziet er verder netjes uit, soms mogen jouw schouders wat meer naar achter en wel je benen aanhouden al is hij lekker voorwaarts zo te zien :) Hele stoere dekje trouwens!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:04

C pony??? Hoe groot is ie dan?
Echt? Of lees ik dat nu zo verkeerd in je openingspost..

Even HAW: Je benen wat mooier aansluiten en wat meer naar achteren leggen. Je hebt nu de schouder, elleboog, hak lijn niet.
En ook je handen wat meer dragen. Je geeft het zelf al aan, maar het ziet er niet overal helemaal ontspannen uit..

Succes met je wedstrijden!

Ow, en nog wat, heb je nooit een cap op????
Laatst bijgewerkt door lindake op 05-06-10 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht samengevoegd

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:13

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 06:19

Jullie zijn een leuke combinatie! :)
Probeer je benen iets meer naar achter te leggen, zelf geef je ook al goed commentaar. Lekker doorgaan zo, jullie komen er wel!

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:24

Allemaal bedankt voor de reacties. Mijn benen zijn idd een beetje een probleem, moet hard aan gewerkt gaan worden, maar als ik mn hakken maar goed uitdruk dan is het eigenlijk gewoon prima. Probleem is alleen dat ik de laatste tijd erg mn hakken ben gaan op trekken en daar moet ik gewoon goed op gaan letten.

@Vulina: Het is idd een C-pony. Hij is 136,5, dus wel een grote C hoor, maar wat dacht jij dat het was dan??

En wat betreft de cap, nee die draag ik niet als ik met dressuur trainingen bezig ben. Die heb ik alleen op met springen en op buitenrit, en wedstrijd natuurlijk. Ik kan hier nu een hele uitleg gaan zetten van waarom wel of niet, maar dat werkt toch niet. Iedereen heeft hier zo zijn eigen mening over en dat mag ook en als je er iets over wilt zeggen vind ik dat prima.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:42

Oow, ik had hem wat groter ingeschat! Toont wel groot dan...

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 21:02

Hij wordt idd vaak groter geschat. Maar hij is op zn 8ste en 9e nog gemeten door een officiele meter en die kwam beide keren hierop uit. Aangezien hij niet in de sport wordt uitgebracht tussen de pony's was het ook niet interessant om hem net onder d-pony in te menten dus er is ook niets aan gesjoemeld ofzo, wat je wel vaak ziet bij deze maten natuurlijk (wat ik ook wel weer snap)