Eerst maar even een verhaal over ons niveau en waar we mee bezig zijn. Ilan is een 11 jarige c pony die ik sinds april vorig jaar start tussen de paarden. Na een lange stop vanaf ongeveer eind oktober tot half maart (ivm weer en slechte bak) zijn we weer gestart en wel in het L1 daar hebben we nu 3 winstpunten in gereden en over het algeheel ben ik er vrij tevreden over hoe het gaat. Ons grootste probleem punt is het wijken (zijn we vandaag overigens helemaal niet mee bezig geweest).
Nadat ik vorig jaar gestart ben heb ik het lessen vreselijk laten verslonzen. Ofwel ik heb gewoon niet meer gelest. Was dus weer hard nodig en heb vorige week zaterdag en afgelopen maandag weer les gehad (2 verschillende instructrices overigens). Eerste was mijn oude instructrice (waar ik ook gewoon bij blijf lessen) en de ander een nieuwe (waar ik ook bij blijf lessen). De bedoeling is gewoon dat ik 2 keer per week ga lessen voorlopig. Het is hard nodig en ik moet gewoon zorgen dat ik afspraken voor lessen blijf maken (ik ben daar gewoon erg laks in).
Op dit moment zijn we met les bezig om te zorgen dat Ilan gewoon weer beter op 2 teugels wordt. Ik heb vaak meer druk op links dan op rechts en dan krijg je zo'n vervelend handje wat daar tegenin gaat werken... Verder zijn we erachter gekomen dat Ilan graag alle druk op zn rechterschouders plaats, zowel linksom als rechtsom (weet ik dus ook meteen waar het probleem vandaan komt dat ie rechtsom in voltes en wendingen zo snel naar binnen valt). We zijn met lessen dus drukbezig met de schouder te plaatsen. Aangezien ik het zelf erg moeilijk vind om te voelen of dit goed gaat doe ik dit niet als ik geen les heb of alleen als mijn vriendin (die overigens ook instructrice is en bij mijn lessen aanwezig is geweest) erbij is zodat ze me even kan helpen of ik het goed doe of niet.
Verder zijn we bezig met het wat actiever maken van de achterhand zodat ook zijn voorbenen wat verder weggezet worden. Ik rij op wedstrijd namelijk graag te rustig en gecontroleerd waardoor mijn proeven nogal braafjes zijn en er weinig spectakel in zit om het maar zo te zeggen. Het actiever maken is waar we gistermiddag voornamelijk mee bezig zijn geweest.
1.

Stappen (overigens Ilan zn slechtste gang)
2.

Pasje naar voren om meneer actief te maken, voorkant komt daarna wel (vind ik heel moeilijk om de voorkant even te laten wat het is)
3.

En daar komt ie al een beetje naar beneden
4.

Hier kan je zien dat een constante aanleuning bewaren tijdens het overgangen rijden nog wel moeilijk is
5.

Hier begint ie dat voorbeen beter naar voren weg te zetten. Over de aanleuning hier ben ik absoluut niet tevreden hij is te strak in de hals en moet nog wat meer dalen
6.

Hier gaat ie al beter ontspannen in zn hals en blijft ie wel lekker voorwaarts lopen (alleen mijn houding is niet zo het je van het hier)
7.

Galopje, hier wordt ie (vooral thuis) heel sterk in en vind ik het dus heel moeilijk om die binnen teugel los te laten, vooral linksom
8.

Dit vind ik een fijn plaatje

9.

Halthouden, zakt ie te ver achter de loodlijn (alhoewel ik dat liever heb dan het volledig eruit drukken en daarbij het wegdrukken van zn rug wat ie ook vaak doet)
10.

Lekkerbekkie
alleen wordt ie hier echt te kort in zn hals net als op de vorige foto alleen blijft ie hier wel beter op de loodlijnNou brand maar los mensen! Alle commentaar is welkom, zou alleen wel fijn zijn als het onderbouwd is en er tips bij te staan hoe iets op te lossen valt
(na onze ongewenste winterstop ben ik wat kilootjes aangekomen en ben er hard mee bezig die er weer af te krijgen)