Wijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 09:56

Hoi :)
Ik ben nou begonnen met wijken, hij kende het al een beetje, maar hij neemt zijn achterhand niet mee!
Wat kan ik hiervoor doen?
Ik probeer mijn buitenteugel erbij te houden, maar dan doet hij het nog steets...

groetjes bumper

appelxkiwi

Re: Wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:43

Mijn paard nam zijn achterhand eerst ook niet meer. Ik moest toen heel ver mijn been naar achteren leggen en als ze het dan alsnog niet deed een tikje met mijn zweep. Ik weet niet of dit de juiste manier is, maar bij mij neemt ze nu wel der achterhand mee! :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:47

je moet zorgen dat ze goed actief zijn!
En zelf goed in balans blijven zitten.
Eerst goed warmrijden, veel overgangen, goed aan het been zetten.
Vervolgens enkele keren gewoon rechte lijnen door de bak rijden, binnehoefslag erbij pakken dus, en de AC-lijn een aantal keren.
Vervolgens kun je vanaf de binnenhoefslag enkele keren een 'diagonaal' rijden. Als je dat een paar keer hebt gedaan doe je weer hetzelfde, maar dan geef je er been bij zodat ze wijken.

Bij goede voorbereiding doen ze het meestal wel meteen, dus dat is mijn tip, goed voorbereiden!
Niet je been overdreven ver naar achter leggen, want dan raak je uit balans, en dan is het moeilijker voor je paard... Alleen desnoods een tikje erbij.

Mirjam95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:49

Ik had dat eerst ook heel erg
ik begon eerst in stap te wijken en toen in draf..nu gaat t al veel beter..alleen wijken voor t linkerbeen gaat nog niet super

Ik zou eerst gewoon idd rechte lijnen rijden want hij moet wel recht zijn
en eerst kun je ook altijd een zweep erbij doen

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:50

je hoeft toch ook niet meteen een tik te geven met de zweep? misschien is aanleggen al voldoende, dat ze die druk daar hebben en het zo leren.

verder heb ik weinig met wijken := mijn paard verdomde het gewoon helemaal tot ik hem met zn neus zowat op de stroomdraad zette en hij dus niet vooruit uit kon breken en dan goed opgesloten houden. suf beest :+

en ik heb ooit geleerd om 'op de pas' te drijven, dus op het moment dat hij zn achterbeen onderzet drijven, omdat hij anders dat been gewoon naar voren zet en als je op het juiste moment drijft hij het been onder zich zet.

hoop dat je er wat aan hebt.

rimini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:19

Les nemen van goede instructeur, niet zelf aanmodderen. Je brengt je pony hoogstwaarschijnlijk uit balans.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:58

Ik heb al les, van een gediplomeerde instructriese ;)

lotjebruun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:59

Eerst een paar passen voor je rechter been wijken. Let dan goed op dat je de buitenteugel goed in contact hou en buitenbeen er goed aan hebt. Met de buitenkant hou je je paard voorwaarts en recht.

Na 3 passen zet je je paard weer een paar passen en recht en doe je het voor andere been. Je mag je paard best helpen door een tikje achter je drijvende kuit te geven.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:03

Het is moeilijk te zeggen waar dat aan ligt vanaf de computer. Het kan ook aan je houding liggen en verdeling van het gewicht.

Daarbij moet hij wel aan je been zijn. Probeer eerst eens te oefenen door middel van voltes te verkleinen en vergroten.

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:11

de been aan houden en anders een tikje achter je been

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:25

Wel tjaaa het wijken voor het been.
de meeste mensen proberen al eens om een beetje de voorhand te verzetten , en de volgende stap is dan het wijken voor het been.
Persoonlijk vind ik dit een foute manier van werken, oefen eerst erop dat je paard heel duidelijk zijn schouders verzet als je dat vraagt (dus aandrijven net achter de sangel aan één zijde, andere been dus weg), en de teugel hou je dus één zijde tegen de hals, daar moet hij dus van wijken andere teugel openingsteugel dus ruimte geven om daar naartoe te gaan.
Als dat allemaal goed lukt dan pas gaan oefenen om de achterhand te verzetten zelfde systeem maar nu met het drijvende been dus 2handbreedtes achter de sangel.
Als dat goed gaat dan pas gaan oefenen op het wijken, drijvende been zit er dus nu tussenin dus 1handbreedte achter de sangel. En nu kan je dus gaan bijsturen net ietsje meer of minder de achterhand en/of voorhand.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:37

Een actief tempo aanhouden, goed begrenzen met je buitenteugel/been, binnenbeen goed terug leggen en heel belangrijk is dat je zelf recht blijft zitten en niet je heupen draait.

Zorg dat je eerst goed rechtricht, rijd op de binnenhoefslag, eerst een paar keer recht (en echt recht) oversteken, dan neem je afwisselend wat stelling om je binnen en buitenbeen, zorg dat je tussendoor je paard weer goed rechtrichten, dat moet je heel bewust doen.
Daarna kun je eens twee stappen wijken en weer goed rechtrichten, als hij goed recht is kun je weer een paar passen wijken enz.

Bij veel paarden gaan de eerste 2 stappen nog wel goed en vallen ze daarna door het buitenbeen dus probeer niet teveel ineens te doen. Je kunt ook het wijken afwisselen, dus 2 stappen links, rechtrichten, 2 stappen rechts enz.

Heel belangrijk is om tussendoor goed recht te richten, controleer dat ook door steeds stelling links en rechts te nemen en te controleren of hij nog goed om je been buigt, als dat niet beide kanten even soepel gaat ben je nog niet aan wijken toe.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:59

Zelf heb ik het aangeleerd om bij jonge paarden gewoon eerst de voorhand op de lijn te plaatsen en dan steeds proberen achter meer mee te laten nemen. Gewoon spelenderwijs, om het niet moeilijker te maken voor zo'n dier dan het al is. Hij moet eerst snappen wat jij wilt, anders gaat het sowieso niet werken.

Een andere methode die ik heb geleerd, om achter meer mee te laten nemen, dus nu is het begin van het wijken al bevestigd, is met behulp van de zweepje. Belangrijk hierbij is wel dat je je paard recht blijft houden. Je rijdt bijvoorbeeld op rechterhand op de hoefslag en aan het begin van de lange zijde (zweepje in je rechterhand) raak je dat rechterachterbeen wat aan. Niet slaan, gewoon een rustige en subtiele aanwijzing. Dit wel in combinatie met de andere hulpen (dus het wijken voor het linkerbeen, naar rechts). Door die aanwijzing te geven, zal hij op een gegeven moment dat rechterachterbeen meer gaan spreiden. Het probleem is vaak dat mensen het probleem bij het binnenachterbeen, het been aan de kant waar jij de hulp geeft waar hij voor moet wijken, zoeken ("want hij kruist achter niet genoeg"), terwijl de oplossing eigenlijk bij het buitenachterbeen ligt. Uiteindelijk moet hij natuurlijk wel kruisen, maar wanneer het buitenachterbeen dus zegmaar geprikkeld wordt, zal hij achter meer gaan spreiden en dus meer mee gaan nemen, en daardoor ook meer kruisen.

Dit duurt wel even, maar als ze het eenmaal doorhebben, gaat het echt goed, tenminste, uit eigen ervaring. Natuurlijk, uiteindelijk moet het paard wel op je been reageren, maar dit kan een hele handige en subtiele aanwijzing zijn, waardoor het voor beide makkelijker zal worden.

vereentje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:53

appelxkiwi schreef:
Mijn paard nam zijn achterhand eerst ook niet meer. Ik moest toen heel ver mijn been naar achteren leggen en als ze het dan alsnog niet deed een tikje met mijn zweep. Ik weet niet of dit de juiste manier is, maar bij mij neemt ze nu wel der achterhand mee! :)

Haha, dat doe ik ook. Met en zweepje, werkt best goed. :D

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:33

ik haal me buitenbeen nog meer naar achteren,, en anders een klein tikje met de zweep :P
meestal helpt dat bij mij wel

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:35

ik heb het er uiteindelijk heel goed ingekregen door extreem te wijken met het binnenbeen naar achteren, en buitenhand contact houden en binnenhand ook contact , maar met meer ruimte.
Buitenbeen op de singel :)
Mijn haflinger is nu ook in de wijk leerproces en dit gaat ook op de zelfde manier prima :D

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:38

wijken moet je doen als je paard helemaal los is gereden.
als je paard niet scheef is en als je paard snapt wat een pas opzij is.
dit snapt die van jou dus al.

de hulp voor het overdreven aangeven om te gaan wijken die ik ken is idd zoals _bitje_ zegt

dus ik zou die ook proberen.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:42

Even een andere, maar wel relevante, vraag denk ik over het wijken:
Leer je het paard dit het beste aan op een rechte lijn of op een volte?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:46

robin_hood schreef:
Even een andere, maar wel relevante, vraag denk ik over het wijken:
Leer je het paard dit het beste aan op een rechte lijn of op een volte?

op een volte zou ik dus niet doen, als je 1 x iets te veel binnenbeen geeft om hem ronder en groter te rijden zit ie
al te wijken. En dat is niet handig in een proef bijvoorbeeld :)
ik zou het lekker op de lange lijn doen, zoals het hoort, de ene keer alleen vanaf de hoefslag en de andere keer
vanaf de ac lijn :) zodat je paard niet gelijk wijken gaat inzetten als jij er niet omvraagt als je de AC lijn op rijd :)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:30

Geldt dat alleen als je paard al kan wijken of ook als je het hem wilt leren? Is het dan niet makkelijker om het hem aan te leren op een gebogen lijn?

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:40

robin_hood schreef:
Geldt dat alleen als je paard al kan wijken of ook als je het hem wilt leren? Is het dan niet makkelijker om het hem aan te leren op een gebogen lijn?

het lijkt mij dat als je t op een volte leert dat ie dan nog niet zijn hele lichaam mee neemt.
want je bent in een stelling dan met het paard.
en daarbij komt ook straks kan je geen volte meer normaal rijden ? als je paard t verkeerd opvat

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:51

idd "robin-hood" de volte is daar heel geschikt voor om dit aan te leren.
tevens ook oefenen met binnenstelling en met buitenstelling op de volte, wees heel waakzaam met je teugels en ook met je drijvende been dat je op het moment dat het paard het goed doet echt alle druk even laat wegvallen, en zo telkens opnieuw vragen en toegeven.
Het paard leert eigenlijk niet echt van de vraag maar net wel door juist dat moment van rust, het toegeven, het nageven van de ruiter

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:55

Ik vergat het paard altijd tegen te houden..
ik drukte hem voorwaarts opzij.
nu hou ik m tegen met mn hand, en duw hem als t ware opzij ;)

Dus ophouding, opzij, ophouding opzij.
je voorwaartse beweging moet je een zijbeweging van maken.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:53

aeolusnr1 schreef:
idd "robin-hood" de volte is daar heel geschikt voor om dit aan te leren.
tevens ook oefenen met binnenstelling en met buitenstelling op de volte, wees heel waakzaam met je teugels en ook met je drijvende been dat je op het moment dat het paard het goed doet echt alle druk even laat wegvallen, en zo telkens opnieuw vragen en toegeven.
Het paard leert eigenlijk niet echt van de vraag maar net wel door juist dat moment van rust, het toegeven, het nageven van de ruiter

Duidelijk! Bedankt voor je antwoord.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:33

en wat als je paard, in paniek raakt als jij je been aanlegt?

paard kan heel net en nageeflijk gereden worden, zodra er afgewend word, en ik mijn buitenteugel (probeer) te begrenzen en binnenbeen naar buiten wil drijven, trekt ze alles uit mn handen.
de andere hand snapt ze het wel (redelijk) en kan ik haar steeds nageeflijker laten wijken.

de geschiedenis van t paard is mij verder onbekend.