Waarom kan ik het niet duidelijk maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Waarom kan ik het niet duidelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 09:22

Misschien een beetje een rare titel maar .....

Een vriendin wilt nu al een tijdje een pony. Niet zo'n groot paard want dan is ze bang dat die te sterk word etc etc etc....
Nu heeft ze me verteld dat ze ongeveer een klein ponytje wou waar ze gewoon mee kon borstelen enz. :)
Zelf is ze ongeveer 1.75 net zo groot als mij.

Nu heeft ze bij een pony gekeken die 1.27 ongeveer is? Ze had me foto's gestuurd en verteld dat die echt super lief is.
Nou, helemaal leuk voor haar en dan zou ze een geweldige pony hebben om lekker met de borstelen. :)
Ik vraag haar wat ze met die pony wilt doen enz.
Vertel ze me ineens dat ze er intensief wilt mee gaan rijden, en lekker buitenritten wilt mee maken.. :?

Ik heb haar verteld dat het misschien slimmer is om een D-pony te komen of in iedergeval waar je wel goed op past.
Hier op had ze te zeggen dat de eigenaar die het ponytje nu nog heeft er ook altijd op reed. Vraag ik hoe groot de eigenaar is zegt ze: Ja, 1.50 M. :+

Kan ik zo iemand dan echt niet duidelijk maken dat je gewoon een groter iets zou moeten kopen als je er echt intensief op wilt rijden?
Natuurlijk moet ik me hier eigenlijk niet mee bemoeien, maar zou het zo zonde vinden voor hun allebei....

Somebitch

Re: Waarom kan ik het niet duidelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:23

Hmm niet erg slim van haar om op zo'n pony te willen rijden. Dit kan erg slecht zijn voor de gewrichten van het dier. Misschien kan je haar op bokt eens laten lezen wat de gevolgen hiervan zijn?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:26

Als jij het haar niet duidelijk kan maken, is het te hopen voor de pony dat de huidige eigenaar van de pony de pony niet aan jouw vriendin wil verkopen!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 09:26

Mootje schreef:
Als jij het haar niet duidelijk kan maken, is het te hopen voor de pony dat de huidige eigenaar van de pony de pony niet aan jouw vriendin wil verkopen!

Helaas zien die mensen dat denk ik ook niet in? Ze willen haar dol graag verkopen ....

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:29

Het kan nog zijn dat je vriendin een proefritje gaat maken op de pony en het dan niet vindt rijden. De verhouding tussen die 2 is er natuurlijk niet qua lengte (en gewicht lijkt me ook niet). Ik zou ook maar vertellen dat pony's vaak eigenwijzer kunnen zijn dan grotere paarden en dus ook best lastiger kunnen zijn.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 09:31

Nee, ze hoeft geen proefrit te maken vinden ze zelf. Ze zien later wel hoe 't gaat??
Ik voel me nu echt zo'n penny die 't allemaal maar beter weet. :+ Maar ik wil d'r zo graag duidelijk maken dat het gewoon niet lukt met zo'n kleintje..

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:35

En wie gaat die pony dan betalen, doet ze dat zelf? Als haar ouders dat doen, zullen die er zich toch ook wel mee bemoeien?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 09:36

Haar ouders zijn gescheiden, maar haar vader gaat die pony betalen.
Ze heeft ooit wel eens gereden, maar dit word haar eerste eigen pony.
Ze heeft verzorgpony's gehad shetlanders waar ze wedstrijden mee heeft gereden.
Ik heb d'r verteld dat ze toen veel jonger was en ook een stuk kleiner...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:37

Ik denk dat je hier weinig aan kunt doen..Volgens mij is je vriendin gewoon str*nt eigenwijs. Als je een pony zonder uit te proberen wil kopen... |o . Dit wordt helemaal niets..Sorry

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:40

laat haar deze topic lezen ;) ze kan idd beter een E pony kopen, zelfs een D pony vind ik nog te klein voor dr.. Ik ben zelf 1,70 en heb een pony van 1.56, kleiner zal ook echt niet gaan ;)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 09:45

Ik ben even groot als haar en heb zelf een paard van 1.72. Een beetje een te grote groeispurt gehad, maar ik heb d'r gekocht als 1.65.
Zelfs kleiner dan dat zou ik zelf niet gaan.

Ik heb wat reactie's naar d'r gestuurd uit dit topic. Maar krijg als antwoord: ok.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:49

[
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 14-07-22 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:53

Ja.. Dat is moeilijk. Helaas heb ik ook maar al te vaak in zo'n soort situatie gezeten. Mensen die bij jou als paardeneigenaar advies komen vragen en uiteindelijk toch doen wat ze zelf hebben bedacht, hoe onlogisch ook. Vaak kun je er niets mee. Omdat het je vriendin betreft kun je het onderwerp nog wel eens aansnijden. Maak haar duidelijk dat dit zielig is voor de pony. Maar als ze het maar niet wil aannemen, dan zit er niets anders op dan het los te laten..

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:54

Ai, ik ken het een beetje. Je wilt het tegen haar zeggen zonder haar te kwetsen of betweterig te zijn. En dat is (vind ik) moeilijk. Gezien haar reactie (ok) wil ze denk ik niet luisteren. Dus ik weet verder ook niet wat je kan doen... :=

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 09:55

Ik moet het denk ik ook maar laten gaan. Ik heb het zo duidelijk proberen te maken.
Ik heb deze reactie's laten lezen, en het antwoord wat ik krijg is: ok.
Dan vraag ik: Ga je er dan wat aan doen. Dan is het antwoord: nee.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:56

Dan denk ik dat er weinig op zit TS. Hopelijk komt ze er zelf achter..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:41

Daarom blijf ik bij mijn eerdere antwoord TS.... Je kunt hier weinig mee helaas. Ze is niet van plan je (hele goede) adviezen aan te nemen..Je hebt het tenminste geprobeerd. Kan me trouwens goed voorstellen dat je er een rot gevoel over hebt. Ze begrijpt schijnbaar ook niet dat een pony van 1.27 soms nog veel lastiger, sterker en vervelender kan zijn dan een groter paard. Ik denk dat ze zowiezo niet toe is aan een eigen paard/pony omdat ze er diep van binnen bang voor is....

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:46

net wat aukelizzy zegt, zo'n kleintje kan ook heel sterk zijn en dan heb je ook niet altijd wat te vertellen als je op zn rug zit en hij haalt het in zn bol :n
of een paard sterk wordt (en hier misbruik van maakt) ligt aan de opvoeding

zonde van de pony, maar hier kun jij helaas niks aan doen :(:)

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:47

Vervelend zeg...
Maar je hebt je best gedaan, denk dat je vriending de rest zelf moet ondervinden.
Alleen jammer dat zo'n kleine pony er de dupe van wordt maar daar kun jij niets aan doen.

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:54

oei dat is geen goed idee om dan zo'n kleine pony te kopen :n
ik ben zelf 1.45 en heb een pony van 1.30
dus ja ....
maar ze zal het zelf wel begrijpen na een tijd (hopelijk)
ik weet niet of ze ook wedstrijden wilt doen maar als ze dat wilt , zal dat toch niet gaan want als je te groot bent voor je pony wordt je niet toegelaten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:31

Hmm heel lastig

Ik ben zelf 1.76 m , heb een paardje gekocht van 1.65m en vind het nog net kunnen. (fijn paard)
Misschien haar wat plaatjes laten zien met overduidelijke te grote ruiters? Zodat ze het beeld een beetje doorkrijgt?
Of op internet de gevolgen van een te zwaar iemand op een kleine pony 'opzoeken' en afdrukken?
Praten met d'r vader?
Veel succes ik hoop iig dat ze van gedachte verandert of dat je het verkeerd hebt verstaan dat ze intensief wil gaan rijden..

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:34

Lijkt me erg handig om wat groters te nemen. Ik ben 1.80 en heb een pony van 1.43, waar ik wel te groot voor ben, dus die rijd ik nog een paar keer tot de zomervakantie en heb sinds kort een paard van 1.68.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:38

Mijn pony is een new forest en 1.42m. Ik ben zelf 1.68m en weeg 52k. Ik rij met westernzadel wat wel anders toont. Buiten dat speelt de bouw van je paardje ook mee.

Mijn zoon is nu 13 en 1.56m. Voor zijn shet van 95cm heeft ie echt te lange benen. Hij heeft al zeker 2 jaar terug gezegd dat het rijden niet meer prettig was. Hij stapt hem nu alleen ene hele enkele keer nog uit na het longeren.

Buitenom dat ze dus niet proef wil rijden, gaat ze hem ook niet laten keuren? Het klinkt als een onverstandige keus om sowieso op deze manier zomaar even een pony aan te schaffen. jammer dat onervaren ouders het doen en niet inzien. Misschien moet iemand met haar vader praten wat nodig is voor de aanschaf van een pony?? een goede basis met rijden is gewenst, goede huisvesting, verzorging zoals hoefsmid, ontwormen, enten, tandarts en veearts waar nodig. Passend tuig is heel belangrijk en niet zoals je weleens ziet dat mensen zomaare en goedkoop zadel halen.

Mensen zeggen van hun paardje te houden, maar dat is niet zo als je hier niet allemaal aan kan voldoen gewoon. dat is egoisme.

laat haar dit maar lezen of liever nog aan haar vader die tenslotte verantwoordelijk is.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:16

unicorn_kiss schreef:
Hmm heel lastig

Ik ben zelf 1.76 m , heb een paardje gekocht van 1.65m en vind het nog net kunnen. (fijn paard)
Misschien haar wat plaatjes laten zien met overduidelijke te grote ruiters? Zodat ze het beeld een beetje doorkrijgt?
Of op internet de gevolgen van een te zwaar iemand op een kleine pony 'opzoeken' en afdrukken?
Praten met d'r vader?
Veel succes ik hoop iig dat ze van gedachte verandert of dat je het verkeerd hebt verstaan dat ze intensief wil gaan rijden..

mijn paard is ook "maar" 1.65 en ben zelf 1.74, rij met dressuurzadel (lange benen) maar dat gaat zeker hoor!!

Maarre 1.75 en een B ponyke? Dat gaat niet, enne hoe kleiner de stokmaat hoe eigenwijzer!! Blijf ik bij, geef mij maar een shire ;)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:51

Ik denk dat je er weinig aan kunt doen, ze is te eigenwijs, en denkt het zelf allemaal beter te weten gezien haar reactie.

Als ik op een pony zit (ongeveer een D pony), Ben ik al veel te groot, en dan ben ik 'maar' 1.68.

misschien moet je deze foto laten zien:
Afbeelding
gerum perdje :(:)