Weigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cin_love

Weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 22:27

Ik heb mijn paard nog niet zo lang maar we zijn nu ongeveer 2 maanden gestart met springen.
Eerst ging hij heel hard crossen en was hij niet te houden dit heb ik met veel geduld zo goed als onder controle. Nu dacht is dat ik er bijna was en eindelijk rustig kon springen maar nu heeft meneer weer wat nieuws. Hij weigerd nu bij bijna elke hindernis waar hij over moet (hij gaat er meestal vlak lang dus klapt bijna met z'n hoofd tegen de staander) na een paar keer ervoor zetten en erheen rijden springt hij wel. Dan doet hij die hindernis normaal springen zoals het hoord maar zodra je een andere hindernis neemt begint het weer van voor af aan. Aan het einde springt hij alles wel maar het is wel de bedoeling dat hij gewoon springt. Toen hij zo hard ging sprong hij alles en nu heb ik hem onder controle en gaat hij dit dus doen.

Ik denk dat het nog steeds uitproberen is want zo lang heb ik hem nog niet. Hij heeft met dressuur ook al heel veel geprobeerd dus wij denken dat hij erg slim is. Heeft iemand misschien een idee om hem er normaal weer over te krijgen. Hij is bang voor de zweep dus ik wil het proberen zonder zweep proberen op te lossen. (ik weet niet waarom hij zo bang is voor de zweep maar zodra ik hem maar vast houd op hem is hij bijna niet te houden en richt hij zich helemaal op de zweep dus ik gebruik de zweep liever niet voor het springen. sporen heeft hij geen problemen mee)

alvast bedankt

Don_Zhivago

Re: Weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:50

Hoe is hij nu met de dressuur? gaat dat nu wel goed?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:28

Waarschijnlijk toch een gebrek aan controle.
Als hij er langs loopt, moet je hem voor de hindernis houden, niet weg laten lopen dus. Als de hindernis laag genoeg is kun je hem dan gewoon er overheen drukken.
Je paard moet leren dat er maar 1 weg is, en dat is erover. Dan heb je dus geen zweep of ander geweld nodig, alleen wat overtuigingskracht. Als je dit een aantal keer doet, dan begrijpt hij dat het echt de bedoeling is, dat ie in 1 keer over de hindernis gaat.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:03

Hou de sprongetjes even wat lager, zodat je paard ook vanuit stilstand eroverheen kan.

Zorg dat je hem recht op de hindernis afstuurt en hou hem recht tussen je handen en benen, als hij een beetje naar links of rechts uitwijkt, met been corrigeren en weer rechtmaken.

Als je in galop de controle nog niet hebt, doe het dan in draf, of stap.

Je moet eerst zorgen dat hij zonder teveel gedoe over de sprong gaat, daarna kun je de sprongen weer verhogen.

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:52

Hier ben ik het mee eens...
Het is heel belangrijk om eers je paard met dressuur onder controle te hebben voordat je gaat springen.
Als je je paard eenmaal zo ver hebt, dat hij tussen jou benen blijft en niet onder je vandaan loopt, zal hij/zij ook wel over de hindernis gaan.
Ik zou eerst beginnen met die controle opbouwen, dan over balkjes draven en dat vervolgens opbouwen naar een laag sprongetje.
schoentje schreef:
Waarschijnlijk toch een gebrek aan controle.
Als hij er langs loopt, moet je hem voor de hindernis houden, niet weg laten lopen dus. Als de hindernis laag genoeg is kun je hem dan gewoon er overheen drukken.
Je paard moet leren dat er maar 1 weg is, en dat is erover. Dan heb je dus geen zweep of ander geweld nodig, alleen wat overtuigingskracht. Als je dit een aantal keer doet, dan begrijpt hij dat het echt de bedoeling is, dat ie in 1 keer over de hindernis gaat.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:13

Bij springen gaat het in eerste instantie om controle over je paard zonder dat je springt. Dus naar voren gaan als je dat wilt en terugkomen als je dat wilt. Gaat dat bij jou goed (dus zonder dat je met springen begint)? Zoniet, ga dat dan eerst oefenen.
En dan vooral het naar voren gaan als je dat wilt, aangezien weigeren bijna altijd een gevolg is van te weinig aan het been zijn (ofwel naar voren ofwel opzij).

Heb je les? Laat je helpen bij dit probleem, want het is bijna onmogelijk om vanachter de computer te beoordelen waarom je paard weigert... Als je dus nog geen instructeur hebt, zoek er dan eentje! Dan gaat het vast snel weer beter.

Succes ermee!

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:01

ik heb les in het springen maar ik kan 2 weken niet naar les en wou thuis rustig in me eentje proberen.

de tip met lage sprongetjes ga ik zeker proberen in de les zet ik hem er ook voor maar dan mag ik van mijn instucteur hem niet laten springen pmdat het te hoog is maar thuis kan ik de balken ook op de grond leggen

hij reageerd zeer goed op mijn been naar voren dus dat is het niet en terug komen doet hij ook netjes alleen soms wil hij dus niet opzij voor mijn been maar daar werk ik elke dag aan tijdens het dressuur rijden thuis en de dressuur lessen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:04

Heb je inmiddels een fijn grondtempo? Of is het tempo inmiddels per ongeluk te laag geworden?

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:33

nee het tempo is zeker niet te laag het is eerder nog wat aan de hoge kant