Oefeningen voor verzamelen gevraagd :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

Oefeningen voor verzamelen gevraagd :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:18

Hoi bokkers!

Ik rij op een Fries en heb daar pas een startkaart mee aangevraagd.
Ik ben nu bezig om haar te verzamelen omdat ze niet uit elkaar mag lopen.
Weten jullie oefeningen om haar verzameld te laten lopen?
Ik heb privé les en dat gaat erg goed.
Zelf doe ik veel (schijn)overgangen, vanuit arbeids galop naar middengalop en weer terug enz. om haar al een beetje op het achterbeen te krijgen.
Friesen zijn over het algemeen (je hebt altijd uitzonderingen!) niet heel sterk achter.
Weten jullie oefeningen om haar meer te laten verzamelen?

groetzz en alvast bedankt!

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:23

Wat ik deed om mijn paard sterker te maken achter, was draven op een volte en haar achterhand naar binnen zetten. Daarna weer rechtstellen en de oefening herhalen. Zo kun je haar mooi sluiten. En idd, zoals je al zei: overgangen! Zeer belangrijk. Zowel rechtuit als op een volte. :)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:26

Kun je uit leggen hoe je haar achterhand dan precies naar binnen zette?
Zette je haar buitenkant ook naar buiten of niet?

NathaxZoef schreef:
Wat ik deed om mijn paard sterker te maken achter, was draven op een volte en haar achterhand naar binnen zetten. Daarna weer rechtstellen en de oefening herhalen. Zo kun je haar mooi sluiten. En idd, zoals je al zei: overgangen! Zeer belangrijk. Zowel rechtuit als op een volte. :)

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:59

Ik weet niet of je bekend bent met de oefening 'travers' ? :) Bij de travers vraag je ook stelling naar binnen, maar als het puur om het versterken van de achterhand gaat, is dit niet noodzakelijk. Persoonlijk vind ik het makkelijker met doorzitten. Je rijdt dus een volte en zorgt dat je paard daar eerst recht op is. Paard moet goed aan de buitenteugel zijn. Vervolgens leg je je buitenbeen iets naar achter en je drijft zijn achterhand iets naar binnen. Daarbij moet de voorkant wel de gewone volte blijven volgen. Dus buitenkant niet naar buiten. Het is echt de bedoeling dat je paard op de volte blijft en alleen zn achterhand naar binnen komt. Waarschijnlijk zal het niet onmiddelijk lukken, of komt ie mssn even tegen de hand, of kun je hem niet netjes op de volte houden, maar het is een fijne oefening. Overigens leg ik zelf mijn been iets naar achter, maar andere ruiters doen de oefening misschien met hun been op dezelfde plaats. Dat is maar net wat je met je paard afspreekt :)

_Nicky_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:02

Inderdaad veel overgangen rijden. Wat bij mij helpt is om heel klein te gaan lichtrijden zodat je bij wijze van nog maar net uit het zadel komt en ook iets langer blijft 'plakken'. Wel zorgen dat de impuls dan niet verloren gaat, dus je been er wel aanhouden.

De tip hierboven van Nathaxzoef is ook wel handig!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:19

NathaxZoef schreef:
Ik weet niet of je bekend bent met de oefening 'travers' ? :) Bij de travers vraag je ook stelling naar binnen, maar als het puur om het versterken van de achterhand gaat, is dit niet noodzakelijk. Persoonlijk vind ik het makkelijker met doorzitten. Je rijdt dus een volte en zorgt dat je paard daar eerst recht op is. Paard moet goed aan de buitenteugel zijn. Vervolgens leg je je buitenbeen iets naar achter en je drijft zijn achterhand iets naar binnen. Daarbij moet de voorkant wel de gewone volte blijven volgen. Dus buitenkant niet naar buiten. Het is echt de bedoeling dat je paard op de volte blijft en alleen zn achterhand naar binnen komt. Waarschijnlijk zal het niet onmiddelijk lukken, of komt ie mssn even tegen de hand, of kun je hem niet netjes op de volte houden, maar het is een fijne oefening. Overigens leg ik zelf mijn been iets naar achter, maar andere ruiters doen de oefening misschien met hun been op dezelfde plaats. Dat is maar net wat je met je paard afspreekt :)

ja, ik ben er bekend mee :)
bedankt, hier had ik nog niet aangedacht!
Het kan toch ook gewoon op de hoefslag?
Of heeft het dan geen nut meer en dat je dat niet meer echt de achterhand traint.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:22

Om bij mijn fries de achterhand sterket te maken (onder andere) ben ik nu bezig met veeeeeel balkjes laten lopen. In stap en draf en wisselend met afstanden en hoogte. Jippe (bijna 7) gebruikt na enkele weken al aanzienlijk beter zijn achterhand (doe het ong 2 tot 3 keer per week ong 15 minuten longeren met balkjes)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:29

Zilfstar schreef:
Om bij mijn fries de achterhand sterket te maken (onder andere) ben ik nu bezig met veeeeeel balkjes laten lopen. In stap en draf en wisselend met afstanden en hoogte. Jippe (bijna 7) gebruikt na enkele weken al aanzienlijk beter zijn achterhand (doe het ong 2 tot 3 keer per week ong 15 minuten longeren met balkjes)

oja, dat is natuurlijk ook een goed idee.
Toevallig gingen we vandaag ook balkjes draven.
Eerst struikelde ze heel erg, maar toen had de instructrice ze breder gelegt en toen liep ze er heel braaf overheen. Zelf hebben we over balken geen beschikking. Ik ga ook vaak naar een bak van iemand waar ik in mag rijden.
Daar zal ik morgen balken neerleggen en die laat ik dan liggen. Ik ga ong. 3 keer inde week naar buiten met haar. Niet buitenritje aan de lange teugel maar echt intensief dressuren. dan zal ik de balken morgen even inde bak neerleggen en kan ik die mooi laten liggen.

Anoniem

Re: Oefeningen voor verzamelen gevraagd :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:18

Ik zweer bij schouderbinnenwaarts, en bij deze oefening ook tempowisselingen/overgangen maken :)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 06:16

Bizzybijtje schreef:
Ik zweer bij schouderbinnenwaarts, en bij deze oefening ook tempowisselingen/overgangen maken :)

oke, dankjewel! Ik zal er vandaag mee aan de gang gaan!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:42

maaikedewit schreef:
Friesen zijn over het algemeen (je hebt altijd uitzonderingen!) niet heel sterk achter.

Wat heel goed werkt, puur als krachttraining is heuveltjes rijden of bij gebrek daaraan dijkjes oid (zolang deze maar niet TE steil zijn).
De clou is dat je dat zo langzaam mogelijk in stap doet. Halverwege een paar keer halthouden en weer wegstappen. Eventueel zelfs bij het afdalen een stapje achterwaarts. Succes gegarandeerd. :D

BigOrion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:38

Ik train 'm ook met travers of achterhand naar buiten op de volte en tegelijk ook tempowisselingen. Balkjes is ook erg goed. Wat ik altijd doe met longeren: balkjes iets te ver uit elkaar leggen (dat ie dus wat moet aanzetten om het te 'halen'). Arbeidsdraf op de volte en vlak voor de balkjes laten aanzetten. Mijn paard is er een stuk achtiever en sterker van geworden!

succes!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:26

Geachte Maaikedewit,
Met hetgeen ik nu schrijf wil ik NIET wat hierboven staat tegenspreken, integendeel.
Maar er is iets dat onbreekt bij de de tip schouderbinnenwaarts: deze is bijzonder nuttig in galop omdat een paard bij het galoperen (doe het maar eens zelf, als niemand het ziet) het buitenachterbeen zwaarder belast. Door middel van schoudervoor/binnenwaarts 'dwingt' U uw paard meer last op het binnenbeen te nemen. Tot zover is dit algemeen bekend.
Wat meer over het hoofd wordt gezien, is dat recht houden van het paard in de galop, of anders gezegd; de buiging uit het gehele paard halen tijdens de galop, ook dat zorgt voor een betere verzamelbaarheid. Juist door de buiging wil het bitenachterbeen erg lang in de teunfase blijven; haal ik de buiging uit het lijf, dan trekt het paard het buitenachterbeen sneller naar voren. Als ik daarnaast ook nog de schouder iets naar binnen kan plaatsen (schoudervoor is vaak voldoende) dan belast ik meer het binnenachterbeen, dus ontlast ik het buitenachterbeen, waardoor het buitenachterbeen ook nog sneller los komt van de boden.
Dus deze twee factoren (rechthouden en schoudervoor/binnenwaarts) helpen het paard meer gesloten te galoperen. Dat is nog geen verzameling maar wel een voorwaarde om tot verzameling te komen.

Nog iets over travers; in draf en stap is het zeer effectief; nog beter is echter de afwisseling tussen travers en renvers in die gangen. Bijzonder in draf (stap is wat gevoelig voor taktstoringen). Omdat een deel van het ruggebruik in draf plaats vindt in het horizontaal vlak; dus niet alleen door het op en neer gaan van de rug (vertiaal vlak) (die beweging is groter in galop), maar door het mee naar voren gaan van de heup met het achterbeen van dezelfde kant en terug als het andere achterbeen naar voren gaat. Bij travers wordt de al ingebogen kant, per pas nog meer ingebogen. En de buitenkant moet leren werken in een uitgerekte positie en daarin per pas in- en uit- bewegen. Beide achterbenen moeten in deze nieuwe schuin vooruittredende positie met kracht af te zetten. De rugspieren worden daardoor tegelijkertijd soepeler en sterker. Als men dan tamelijk snel kan omschakelen naar renvers is dat nog extra gymnastiek, immers een renvers is niets anders dan een travers op de 'verkeerde' hand, omgekeerd dus.
Dat alles zorgt ook voor meer afwisseling in het rijden, waardoor een paard attenter wordt op de hulpen: Meerdere vliegen in een klap.
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:13

Kadankovitch schreef:
Geachte Maaikedewit,
Met hetgeen ik nu schrijf wil ik NIET wat hierboven staat tegenspreken, integendeel.
Maar er is iets dat onbreekt bij de de tip schouderbinnenwaarts: deze is bijzonder nuttig in galop omdat een paard bij het galoperen (doe het maar eens zelf, als niemand het ziet) het buitenachterbeen zwaarder belast. Door middel van schoudervoor/binnenwaarts 'dwingt' U uw paard meer last op het binnenbeen te nemen. Tot zover is dit algemeen bekend.
Wat meer over het hoofd wordt gezien, is dat recht houden van het paard in de galop, of anders gezegd; de buiging uit het gehele paard halen tijdens de galop, ook dat zorgt voor een betere verzamelbaarheid. Juist door de buiging wil het bitenachterbeen erg lang in de teunfase blijven; haal ik de buiging uit het lijf, dan trekt het paard het buitenachterbeen sneller naar voren. Als ik daarnaast ook nog de schouder iets naar binnen kan plaatsen (schoudervoor is vaak voldoende) dan belast ik meer het binnenachterbeen, dus ontlast ik het buitenachterbeen, waardoor het buitenachterbeen ook nog sneller los komt van de boden.
Dus deze twee factoren (rechthouden en schoudervoor/binnenwaarts) helpen het paard meer gesloten te galoperen. Dat is nog geen verzameling maar wel een voorwaarde om tot verzameling te komen.

Nog iets over travers; in draf en stap is het zeer effectief; nog beter is echter de afwisseling tussen travers en renvers in die gangen. Bijzonder in draf (stap is wat gevoelig voor taktstoringen). Omdat een deel van het ruggebruik in draf plaats vindt in het horizontaal vlak; dus niet alleen door het op en neer gaan van de rug (vertiaal vlak) (die beweging is groter in galop), maar door het mee naar voren gaan van de heup met het achterbeen van dezelfde kant en terug als het andere achterbeen naar voren gaat. Bij travers wordt de al ingebogen kant, per pas nog meer ingebogen. En de buitenkant moet leren werken in een uitgerekte positie en daarin per pas in- en uit- bewegen. Beide achterbenen moeten in deze nieuwe schuin vooruittredende positie met kracht af te zetten. De rugspieren worden daardoor tegelijkertijd soepeler en sterker. Als men dan tamelijk snel kan omschakelen naar renvers is dat nog extra gymnastiek, immers een renvers is niets anders dan een travers op de 'verkeerde' hand, omgekeerd dus.
Dat alles zorgt ook voor meer afwisseling in het rijden, waardoor een paard attenter wordt op de hulpen: Meerdere vliegen in een klap.
Succes

Klopt dat het in galop echt heel effectief is, maar ik werk aan de lange teugel (galoperen gaat nog niet) dus was even vergeten dat dat er ook nog was :))

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:31

O maar Bizzybijtje, het is ook maar als aanvulling bedoeld. Strak komt iemand en voegd er hopelijk nog iets aan toe.
Lange teugelwerk vind ik heel leuk en nuttig, maar omdat ik niet zo goed ter been ben doe ik het alleen nog bij het erg verzamelde werk. In galop houdt dat in; slechts bij galoppirouettes. Maar ik kan me goed voorstellen voor iemand met een gezonde benenwagen, galop nog te snel is. De overgang van verzamelde draf naar verzamelde galop vind ik niet makkelijk.
En uiteindelijk gaat het om tips die de topicstarter moeten helpen. Mijn opmerkingen gingen misschien weer te ver.
Veel plezier nog aan de lange teugel (eigenlijk jalours).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:36

om meer spieren in de achterhand te kweken moet ik van mij instructrice, veel voltes vergroten en verkleinen (spiraalsgewijs), schakelen, schijnovergangen en schouderbinnen rijden

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:19

Bij travers heb je geen binnenstelling, de oefening wordt altijd gevraagd op een lange zijde en daarbij kijkt het paard waar hij heen gaat, rechtuit dus.
Traversachtig een volte rijden, kan wel met binnenstelling, want je zit op een volte (geen wedstrijdoefening).

Probeer eens een goede schouderbinnenwaarts te rijden op een volte. Reuzemoeilijk. Je paard wil aan alle kanten uitbreken en zoeken naar zijn grenzen ;) . Dit kan zowel in draf als galop. Stap is niet mijn favoriet, want daarin krijg je idd heel snel taktfouten.

Het sterker maken van een paard duurt jaren, oefeningen voor echt verzamelen komen pas als het paard al zijn puppy-klassen doorlopen is. Dus als het weet wat voor het been is, weet wat nageeflijkheid is, het gewicht in het gewone "werk" al enigszins op het achterbeen kan brengen.

Wijken is een leuke oefening om te testen of het paard voor de eenzijdige kuithulp opzij wil, daarom kan je deze oefening al vrij snel meenemen in de opleiding van een jong paard. Dit is de voorloper voor de zijgangen. Maar voor de echte zijgangen, sb, travers, renvers, appuyeren, zitten heel wat jaartjes werk.

Je kan allerlei dingen doen voor het trainen vd achterhand, ik zag voorbijkomen heuveltjes, balkjes en die zullen zeker helpen. Dus ook hier geen kant en klare oefening/oplossing. Bestond die maar :D

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:15

Ik denk dat je het belangrijkste al doet:
Veel schijnovergangen rijden.
Gewone overgangen kunnen ook helpen en zorgen dat ze actief is op je been.
Dus ook een keer verruimen.
Je zou een keer kunnen proberen om een lange zijde te verruimen en haar dan terug te nemen.
De volgende lange zijde laat je haar tot de helft van de bak verruimen en neem je haar terug en als ze weer terug is, laat je haar de 2e helft van die lange zijde nog een keer verruimen.
Als dit goed gaat, ga je haar 3x laten proberen te verruimen op één lange zijde, enz, enz.

Ik hoop dat het wil lukken, want ik weet hoe Friezen kunnen zijn :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:02

Citaat:
Bij travers heb je geen binnenstelling, de oefening wordt altijd gevraagd op een lange zijde en daarbij kijkt het paard waar hij heen gaat, rechtuit dus.

Deze zin begrijp ik niet geheel.
Wanneer hiermee bedoeld word dat binnenstelling de stelling is naar de zijde waar men naar toe rijd, dan is het toch binnenstelling.
Travers kan men toch ook rijden op andere lijnen als alleenmaar de langezijde?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:28

Bij travers kijkt een paard idd in de richting waar het paard heen gaat. Deze oefening wordt in de wedstrijdsport alleen gevraagd op een rechte lijn (lange zijde bijvoorbeeld).
Dit vind ik een echte buigingsoefening, het paard kijkt rechtuit, heeft de hals nagenoeg ;) recht, de boeg gaat recht vooruit, de voorvoeten lopen recht over de hoefslag, maar vanaf de schoft buigt het paard zijn ribben, de achterhand komt naar binnen, de achtervoeten sporen naast de voorvoeten, op 4 sporen. Daarom is deze oefening ook zo moeilijk.

Binnenstelling vraag je op een volte oa, deze loopt rond, dus dan kijkt een paard waar het heen gaat. Travers kan je rustig rijden op een volte, zowel in draf als galop (stap natuurlijk ook), dan rijdt je de oefening dus duidelijk wel met stelling.

Dus Professor, ik vind travers op de langezijde geen binnenstellingsoefening, maar een pure buigingsoefening.
En ja, je kan de oefening overal uitvoeren, oa op voltes, maar dan vraag je wel binnenstelling, want anders kijkt het paard niet waar het heen gaat. En dan zou je een vierkante volte krijgen :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:08

setteke schreef:
Bij travers kijkt een paard idd in de richting waar het paard heen gaat. Deze oefening wordt in de wedstrijdsport alleen gevraagd op een rechte lijn (lange zijde bijvoorbeeld).
Dit vind ik een echte buigingsoefening, het paard kijkt rechtuit, heeft de hals nagenoeg ;) recht, de boeg gaat recht vooruit, de voorvoeten lopen recht over de hoefslag, maar vanaf de schoft buigt het paard zijn ribben, de achterhand komt naar binnen, de achtervoeten sporen naast de voorvoeten, op 4 sporen. Daarom is deze oefening ook zo moeilijk.

Binnenstelling vraag je op een volte oa, deze loopt rond, dus dan kijkt een paard waar het heen gaat. Travers kan je rustig rijden op een volte, zowel in draf als galop (stap natuurlijk ook), dan rijdt je de oefening dus duidelijk wel met stelling.

Dus Professor, ik vind travers op de langezijde geen binnenstellingsoefening, maar een pure buigingsoefening.
En ja, je kan de oefening overal uitvoeren, oa op voltes, maar dan vraag je wel binnenstelling, want anders kijkt het paard niet waar het heen gaat. En dan zou je een vierkante volte krijgen :D

Zonder stelling geen buiging, en wat u vind is niet gelijk luidend met wat de FEI het beschrijft.
Het paard kijkt in de richting waar het naar toe gaat.
Wedstrijdoefeningen zijn geen oefeningen maar uitvoeringen het word getoond, men heeft voordat men het paard daar voorsteld het paard de buiging geleerd.
De hals is net zo gebogen als de kleinste wending, dit is de volte van 6 meter.
Weet niet wat u onder travers verstaat.
Hier een afbeelding van Travers, waar ziet u geen stelling, of minimale stelling?
Afbeelding
Weet niet wat u nu werkelijk bedoeld met geen stelling, en op voltes meer stelling, denk dat de hoek die het paard afgesteld is van de lijn waar de achterbenen op gaan altijd 45 graden is, dus de stelling en de buiging is op elke lijn die men rijdt gelijk.

Vierkante voltes zijn geheel iets anders, dat noemt men zo wanneer men een kwart pirouette rijd 4 maal achter elkaar steeds na ca 10 meter, dit noemt men wel een vierkante volte. :D

U haalt waarschijnlijk het eenvoudige wijken voor de kuit door elkaar, daar word beschreven dat het paard een minimale stelling heeft welke gelijk is met het rijden op een rechte lijn.
Maar dat is geen verzamelde oefening bovendien in contra stelling.(stelling tegenover de beweging)
Laatst bijgewerkt door Professor op 05-06-10 19:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:10

Je kan hem laten wijken en zodra je op de hoefslag komt aan galopperen.. Daar worden ze sterk van en komen meer op de achterhand waardoor verzamelen makkelijker wordt.

Je moet het maar is proberen!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:52

Wel ja, we leggen er een lineaal langs, en dan krijg je een "minimale stelling", jij ook weer blij Professor. Met minimale stelling rijden veel ruiters/amazones ook wel rechtuit, om hun paard recht te houden. Maar ja, praktijk en boekjes liggen ver uit elkaar.
En trouwens, ik haal verder niets door elkaar.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:51

Voor wie nog een uitleg wilt hebben over de verbeterende werking van travers en renvers en het effect van de afwisselelende werking van de beide, kan zich via pb tot mijn wenden.
Ik vrees dat het hier weer uitdraait op een oorlog van de 'grauw-groenen' haarsplitsers ( :D GRAPJE). Zo niet bespaart me dat ook tijd.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:07

Maar Kadankovitch, even voor de goede orde, rijdt je travers nu werkelijk met binnenstelling? Als ik op internet kijk, loopt een paard met zijn hoofd echt rechtuit. Dus geen stelling, en zover ik weet, vraag je stelling net achter de oren. Buiging is een ander verhaal.

Ik wil je best pben hoor, maar ik ben de klasse van travers al voorbij. Daarbij scoorden we in het verleden altijd 7ens, dus zal het niet helemaal mis hebben.

Dit topic gaat niet over travers, maar over oefeningen voor verzameling, maar zag travers voorbij komen als oefening voor verzameling. Ik zie het niet als een oefening voor verzameling, maar als oefening voor buiging, als je de verzameling al enigzins onder de knie hebt.