Verkeerde stelling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appelxkiwi

Verkeerde stelling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:52

Heee,
Ik rij nu sinds 8 maanden op een heel leuk beestje. Ze heet Sanne, is een 6-jarige, zwarte KWPN merrie. Ze vind het heel leuk om je uit te proberen. =p Ik krijg ongeveer 1x per week les van de eigenaar, daarnaast mag ik zelf weten wanneer ik zelf wil rijden.

De eerste paar keren dat ik op haar reed ging het allemaal prima, ze ging vrijwel gelijk aan de teugel, alleen haar stelling ging precies de verkeerde kant op, naar buiten dus. Na een tijdje heb ik dit eruit gekregen en ging het weer prima.
Na ongeveer 3 maanden is Sanne naar een andere stal gegaan, met een enorme bak. Toen ik daar ging rijden was ze enorm sloom en luisterde helemaal niet meer naar mij (wel als de eigenaar erop ging rijden). Dit hebben de eigenaar en ik verholpen door een aantal keer met spoortjes te gaan rijden. Na 4x met spoortjes gereden te hebben, gingen we het weer zonder doen. Dit ging ook allemaal goed. Alleen toen kreeg ik een probleem met de teugels. Ik gebruikte de binnenteugel teveel, waardoor Sanne vervelend werd. Ik heb toen een maand zonder teugels gereden aan de longeerlijn, zodat ik helemaal met mijn benen leerde rijden. Dit ging ook allemaal goed. Ik rij nu sinds een paar weken dus weer 'normaal'. Sanne luistert redelijk naar mijn binnenbeen, maar soms heeft ze toch weer stelling naar buiten. Wat moet ik doen als ze naar buiten kijkt? Als ik met mijn binnenbeen aangeef dat ik wil dat ze naar binnen kijkt, luistert ze niet. Geef ik een schop, luistert ze ook niet. Ik kan niet aan de teugels gaan 'trekken', omdat ze dan weer vervelend word en ik ben juist blij dat ik daar vanaf ben! :) Weten jullie misschien een manier om haar wel naar binnen te laten kijken, zonder aan de teugels te gaan hangen?

Daarnaast loopt Sanne op zich wel aan de teugel, maar dit doet ze niet voordat ik in de galop ben geweest. Ligt dit aan mij of komt het paard dan gewoon helemaal los na de galop?

Dit was een van de eerste keren dat ik op haar reed; Hoe bedoel je verkeerde stelling?!
Afbeelding

Begin van aan de teugel; ik weet dat ik mijn armen veel te recht heb.
Afbeelding

Dit is een foto van de eerste keer rijden met teugels, nadat ik een maand zonder heb gereden. (ik heb helaas geen goede foto dat ze mooi aan de teugel liep)
Afbeelding

Karenx

Re: Verkeerde stelling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:57

Nou dat ze pas na de galop lekker los is, is vrij normaal. Het losrijden gaat nog door t/m de galop, dus ook de eerste keren galop zouden puur moeten zijn voor het losmaken van de spieren. Mijn paard is ook echt een dieseltje, en het eerste kwartier hoef ik van hem geen nageefelijkheid te verwachten, maar daarna komt dat allemaal wel.

Ik denk dat stelling pas kan als je paard ontspannen en recht is. Is ze dus rechtgericht? En loopt ze nageefelijk?

Verder plaats ik mijn binnenhand dan iets naar binnen zonder meer druk erop te zetten. Zo is alleen de druk anders, ik doe hem niet omlaag alleen naar binnen.

lotjebruun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:06

Probeer eerts je paard goed los te rijden. Veel overgangen en tempo wisselingen.

Je paard moet daarna eerst goed recht op 2 teugels lopen. Dus je moet op allebei de teugels even veel teugel druk hebben. Zorg dat je paard recht onder je loopt en goed aan je been is.

Je kunt de stelling het eerst op de lange zijden proberen. Klein beetjede teugel van de hals en wanneer je wat stelling krijgt gelijk ontspannen op de teugel. Denk er om dat je je binnenbeen goed lang houd en voldoende contact met je buitenteugel houd.

Wanneer het op allebei de handen goed gaat kan je het op de volte proberen, eerst in stap later in draf. Denk er vooral goed om dat je je paard goed aan de buitenkant begrenst, buintenteugel en buitenbeen. Trek je paard niet om aan de binnen teugel, maar haal de teugel zachtjes van de hals af. Krijg je stelling ontspan op je teugel, blijf wel contact houden.

Met veel geduld en goede instructie moet het zeker gaan lukken. Ga vooral niet trekken of wordt boos dat werkt echt averechts.

Succes!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:22

Ik vind het heel goed dat je al zoveel problemen op hebt gelost zonder naar heftige middelen te grijpen. Je leest niet vaak dat men de teugels maar in een knoop hangt omdat de buiging niet wil lukken...
Probeer het buigprobleem op te lossen door veel voltes te rijden. Vraag stelling aan op je binnenteugel, en geef na als je paard ook nageeft!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:27

Elk paard is van nature scheef, net zoals ik het gemakkelijkst met rechts schrijf en jij misschien ook? Of met links.

Om je paard recht te krijgen moet je beide kanten evenveel belasten/trainen. Als je de slechte kant meer traint dan de goede kant, heb je het probleem straks op de andere kant, goede kant, zitten. Dus altijd evenredig belasten/trainen.
Verder heel goed op twee teugels rijden, en zorgen dat het paard niet over de schouder weg kan lopen, ik denk namelijk meer dat het in de buiging zit???

Om je paard makkelijker los te krijgen zou je kunnen proberen wat meer voorwaarts-neerwaarts los te rijden en daarin veel voltes en achtjes te rijden. Lekker veel buigen. :)

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:40

Bedankt voor alle tips! :D

kleinvosje @ Naja, veel dingen, bijv. aan de teugel lopen, lagen vooral aan mij, haha. =p Dus dan hadden die zware hulpmiddelen geen eens zin gehad. ;p

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:48

Daarom het compliment! De meesten vinden niet dat ze het zelf fout doen, en daarom grijpen ze maar naar hulpmiddelen, die het dan alleen maar erger maken! Gewoon rustig doorgaan, veel stelling en buiging vragen, neus hoeft dan nog niet eens perse op de loodlijn, mag er ook wel wat voor. Binnenteugel van de hals, buitenteugel tegen de hals, stelling vragen d.m.v. korte ophouding, de buitenteugel geeft wat de binnenteugel vraagt. (net als op de fiets).Buitenkuit begrenst de wending, de buiging is om het binnenbeen.

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 19:07

Okee, heel erg bedankt! :D