ik heb leren verlicht staan door dat gewoon in mijn dressuur te oefenen, gewoon eens zeggen vandaag werk ik aan mijn verlichte zit. beugels beetje verkorten en verlicht staan. doe dit in de draf en de galop en eventueel zelfs in de stap. tijdens overgangen blijf je ook verlicht staan. hierbij let je erop dat je mooi je hielen laag houdt, dat je boven het midden van je zadel blijft. dat je teugels een licht contact hebben, dat je voor je blijft kijken, holle rug maken (en ik zeg altijd, je achterwerk achteruit duwen) maar je hoeft daarom niet zover uit je zadel te komen hoor. het is wel veel, maar door veel oefenen kom je er wel. Als dit allemaal geen probleem is ga je hoefslagfiguren rijden en grondbalken. later ga je oefenen op kleine kruisjes. gewoon tijdens het aanrijden en tijdens de sprong hetzelfde doen, niet extra naar voor, niets veranderen. en dan als dat geen problemen meer geeft kan je gewoon aanrijden ( zonder verlicht te gaan staan).
je handen meegeven, dat is iets wat je maar leert door veel springervaring op te doen. het is vooral belangrijk dat je voldoende meegeeft, beter te veel dan te weinig. dat komt later wel vanzelf.
op de foto te zien ga je eerder te weinig meegeven dan te veel, probeer ook daar wat aan te werken. dan zal hij zijn neus ook wat laten zakken op de sprong zelf