tips zadelloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya85

tips zadelloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:48

Ik vind het erg lastig om onder zadel te rijden op mijn shire.
Ik ben op zoek naar algemene tips, die mij kunnen helpen bij het zadelloos rijden.

Ik heb het gevoel dat ik niet genoeg op mijn billen zit, maar op de voorkant.
Ik durf ook niet echt te gaan zitten, vind het moeilijk om te ontspannend, waardoor ik mij zeg maar omhoog knijp, vreemde omschrijving, maar zo voelt het.

Kom maar op met die tips, dan ga ik het dit weekend weer proberen!
Laatst bijgewerkt door Soraya85 op 28-05-10 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sleeper

Re: tips zadelloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:50

Misschien kan je het proberen met een (zadel)dekje onder je? Het principe is hetzelfde, maar misschien voelt het wat veiliger waardoor je beter kan ontspannen?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:50

Oke, dat is misschien wel een goed idee. kan het wellicht proberen :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:08

Ik heb maar één tip wat betreft zadelloos rijden; niet doen.

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:01

& vooral je benen lang houden en ontspannen, heel lastig als je ontspannen heel moeilijk vind! En ik zou dus ik ook gewoon rustig in stap beginnen en rustig proberen te ontspannen.

marysa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:06

wat een onzin .. wie zet er nou neer .. niet zonder zadel rijden... zonder zadel rijden is goed voor je zit..! wat je kan proberen is een padje.. er zijn zelf (durdere) petjes met verstefeging zit heel lekker. doordat het padje goed op de rug licht en je pakt je past aan het lusje trek je het padje niet omhoog .. dat is best handig. je kan ook een touwtje om de nek van je paard doen.. begin bij de basis veel stappen .. totdat je genoeg vertrouwen hebt en durft te gaan "zitten" je kunt het verschil al snel merken aan je paard. hij gaat meer ontspannen en dat is zeker ook belangerijk.! gr marysa

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:11

Let op dat je eventuele tussenlagen wel goed vast maakt als je die gebruikt.
Zadeldekje met dekensingel was bij mij drama want het schoof alle kanten op.

Wat je kan helpen met je zithoek (heet dit zo? hoe je zit, hoe je bekken staat, meer op achter of op voor):
paard stil laten staan en dan rek en strek oefeningen doen met je benen.
Naar voren en achteren zwaaien, zijwaarts klein stukje optillen.
Rondjes met je voeten draaien, dat je enkels soepel worden.
Je kan ook dingen met je armen doen als hij braaf is, dat leidt jou af en ontspant wellicht.

Dit kan ook allemaal in het zadel, is hetzelfde principe.
Je voelt zelf wanneer je minder aanspant en het van wasknijper-idee naar in-het-paard-zitten gaat.

O ja, vast overbodig, maar ik had dit niet kunnen typen als ik die niet had destijds: cap op !

Oh en nog een tip: iemand vragen het paard aan de hand te leiden zodat jij op je gemak aan die ontspanning kan werken.
Als dat goed gaat kun je de teugels overnemen en vragen of je helper nog even meeloopt.
Zo kun je het langzaam en op een fijne manier opbouwen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:12

Steeds weer terugkerende mythe, zadelloos rijden is niet goed voor je zit, en óók niet goed voor je paard. Het heeft eigenlijk alleen maar nadelen.
Ik vermoed dat er een zekere "terug naar de natuur" valse romantiek ideeen aan ten grondslag liggen.

Noortje_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:13

Hmm, je moet toch echt ontspannen want anders lukt het niet.
gewoon denken dat er toch niks gebeurd pak jezelf aan!
had dit probleem eerst ook en het is me gelukt!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:14

Niet vergeten te ademen, en je voeten richting de grond houden..
dat zijn bij mij de struikelpunten. Als paardlief aanspant, stop ik met ademen -> dus span ook aan
en als je je benen gaat aanspannen trek je je voeten op..
Als ik merk dat ik me ga spannen (meestal in draf) ga ik terug stappen, aai een keer, beweeg even. en ga dan weer, als ik in stap ontspannen ben, verder in draf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:15

Misschien kun je beginnen met zonder beugels rijden? Dus gewoon even tijdens het rijden je beugels over de nek van het paard leggen en dan zonder beugels stappen/draven/galoperen. Als je dan goed je evenwicht hebt kun je misschien zonder zadel beginnen? :)
Ga ook niet teveel je zit corrigeren, daardoor ga je aanspannen, raak je nog meer uit evenwicht, ga je nóg meer aanspannen etc. etc. en uiteindelijk belandt je met je snufferd in het zand :))

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:15

Kuggur schreef:
Steeds weer terugkerende mythe, zadelloos rijden is niet goed voor je zit, en óók niet goed voor je paard. Het heeft eigenlijk alleen maar nadelen.
Ik vermoed dat er een zekere "terug naar de natuur" valse romantiek ideeen aan ten grondslag liggen.

Ik klim ook weleens zonder zadel op mijn pony, soms omdat ik niet wíl opzadelen omdat ik weinig tijd heb. Soms omdat ik tijdens het wandelen opeens bij het bos sta en er dan op wil :))
Structureel zonder zadel rijden kan ik mij indenken, mar sporadisch zonder zadel op je paard klimmen lijkt mij niet zo vreselijk.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:24

Soraya85 schreef:
Ik ben op zoek naar algemene tips, die mij kunnen helpen bij het zadelloos rijden.

Ik durf ook niet echt te gaan zitten, vind het moeilijk om te ontspannend, waardoor ik mij zeg maar omhoog knijp, vreemde omschrijving, maar zo voelt het.

koop je een barepackpad. ik heb er ook zo eentje. zorgt ervoor dat je zitbeenknoppels zo niet voelt. En is dus veel aangenamer voor je paard. verder schuif je er niet op en zit je vaster.
Belangrijkste is ontspannen. Heel belangrijk. Dan lukt het wel. Ik rij heel graag eens zadelloos. vooral in gallop! heeft een heel goed gevoel

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:25

Bizzybijtje schreef:
Misschien kun je beginnen met zonder beugels rijden? Dus gewoon even tijdens het rijden je beugels over de nek van het paard leggen en dan zonder beugels stappen/draven/galoperen. Als je dan goed je evenwicht hebt kun je misschien zonder zadel beginnen? :)
Ga ook niet teveel je zit corrigeren, daardoor ga je aanspannen, raak je nog meer uit evenwicht, ga je nóg meer aanspannen etc. etc. en uiteindelijk belandt je met je snufferd in het zand :))

ik vind eigenlijk op mijn zadel zonder beugels rijden moeilijker dan zonder zadel rijden. hoe dat komt weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:29

charlotvanre schreef:
Bizzybijtje schreef:

ik vind eigenlijk op mijn zadel zonder beugels rijden moeilijker dan zonder zadel rijden. hoe dat komt weet ik niet.

Echt waar? Ik vind zonder zadel juist moeilijker _O-

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:37

Barebackpad halen, wel zo vriendelijk voor je paard, zeker aangezien jij nog niet kan ontspannen.

Je zult gewoon moeten oefenen, als jij aanspant, kun je niet meegaan met de beweging van het paard, je paard neemt jouw spanning ook over waardoor zijn rug wat meer 'stuitert'.

Je zult voor jezelf in moeten zien dat je er sneller afvalt als je aanspant, dan als je ontspant. Dus dat aanspannen omdat je bang bent dat er iets gebeurd, niet zo handig.

Blijf goed doorademen, gooi je bekken los en probeer de beweging van het paard te voelen. Beetje los teugeltje, alleen op je zit letten.

Draaf een keertje aan, en probeer op zit terug te nemen, hiervoor moet je iets dieper gaan zitten, wat niet kan als je jezelf omhoog knijpt. Luistert het paard hier niet naar, dan pak je rustig de teugel op.

Je moet niet elke stap van het paard willen controleren, maak gebruik van de extra drafpassen die die maakt, of elke onverwachtse overgang naar stap of stilstand. Blijven voelen en blijven oefenen.

Succes;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:39

in het begin deed ik er altijd een longeersingel omheen zodat ik me kon vast houden wanneer dat nodig was,
op een duur krijg je je evenwicht en is dat niet meer nodig :)

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:56

Om de bewegingen goed op te vangen moet je je goed ontspannen. Probeer je niet aan te spannen. Het is belangerijk dat je goed recht op zit, en je heupen naar achter kantelt ( zo vang je de bewegingen op) en je benen lang laat. En begin rustig aan. Eerst stappen, dan paar passen draf, en weer teurg nemen naar stap. :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:08

Kuggur schreef:

Ik vind dat je zeurt. :o Ze vraagt gewoon wat tips geen 'losse' opmerkingen zonder enige onderbouwing. Overigens hoef ik die onderbouwing ook niet te lezen, maar misschien kan je TS er blij mee maken?

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:21

Miss. kun je eerst een paar zit lessen of voltige lessen nemen voor een hele goede zit en houding zonder zadel. daarna kun je heel ontspannen en netjes zitten of je paard! succes

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:18

Sleeper schreef:
Ik vind dat je zeurt. :o Ze vraagt gewoon wat tips geen 'losse' opmerkingen zonder enige onderbouwing. Overigens hoef ik die onderbouwing ook niet te lezen, maar misschien kan je TS er blij mee maken?

Wat jij vindt maakt mij weinig uit. Er zijn al vele topics op bokt geweest over de funktie van een zadel., met de zoekfunctie zijn die gemakkelijk te vinden. Maar okay nog een keer dan (dat dit blijkbaar geen basiskennis is is trouwens bedroevend). De functie van een zadel is het verdelen van de kracht die de ruiter op een paarden rug uitoefent over een groter oppervlak (en nee, dat kun je niet compenseren met geweldige rijkunst). Dit gebeurt het best met een goed passend boomzadel. Als je ervoor kiest geen zadel te gebruiken belast je je paard dus onnodig veel. Kort en zelden niet zo erg, tenslotte hogere belasting van relatief korte duur is nog steeds niet beslist een overbelasting als je het totaalbeeld bekijkt. Maar je beperkt aanzienlijk hoe lang/vaak je kunt rijden.
Het zadel is er in eerste instantie voor het paard, niet voor de ruiter.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:59

Je moet je gewoon ontspannen, dan lukt het! Geloof me, ik ging voor het eerst zonder zadel (en ik rij nog niet eens zo lang) een buitenrit maken. Ik had hiervoor in het weiland al geoefend, maar met draf spande ik mijzelf telkens aan waardoor ik mezelf ook omhoog 'kneep'. Daardoor vloog ik er telkens af in de bocht etc. Met die buitenrit ontspande ik me. Kon opeens gewoon gaan racen, bleef deze keer echt geweldig zitten al zeg ik het zelf! Ben geen een keer uit balans geraakt :o.. Let dan ook vooral op je bovenbenen, die moet je echt niet aanspannen. Denk al heelmaal niet dat je gaat vallen ofzo; daardoor val je juist sneller :P, je focust je er dan teveel op. en wat betreft Kuggur zegt... Tsja, een zadel is ook gemaakt zodat de ruiter beter kan blijven zitten. Anders waren die beugels toch ook onnodig :o ?

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:01

Kuggur schreef:

Oh en naast dit, de zit helpt je wel. Geloof me, als je zonder zadel hel goed kan blijven zitten ben je een betere ruiter dan als je MET zadel beter kan blijven zitten. Weetje hoe lastig het is om te blijven zitten zonder zo'n hulpmiddel, genaamd een zadel?

Jeetje...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:22

Soraya85 schreef:

Kan best zijn dat de rug van je paard te breed is en je heupgewrichten dan niet genoeg bewegingsmogelijkheid hebben om netjes om je paard heen te gaan zitten. Dan kan je niet ontspannen zitten, simpelweg omdat je lichaam in ontspannen houding de vorm van de rug niet kan volgen.

Hoe lastig het ook kan zijn om een goed zadel te vinden, een zadel is niet voor niets als eerste een adapter tussen de rug van het paard en de billen van de ruiter.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:24

Suzz14 schreef:
Kuggur schreef:

Oh en naast dit, de zit helpt je wel. Geloof me, als je zonder zadel hel goed kan blijven zitten ben je een betere ruiter dan als je MET zadel beter kan blijven zitten. Weetje hoe lastig het is om te blijven zitten zonder zo'n hulpmiddel, genaamd een zadel?

Jeetje...

En je leert er van beter zitten met zadel.
Ik zat vroeger altijd als een zak slappe aardappelen.
Toen heb ik een tijd zadelloos gereden en nu is mijn zit goed.