Tijdens de training loopt mijn paard op de volte naar buiten, en kan ik hem niet remmen. Hij loopt onder mij vandaan! Wie weet hoe ik dit kan oplossen?
Het klinkt alsof hij over zijn buitenschouder wegvalt. Jezelf even goed controleren wat je met je binnenteugel doet. Probeer je teveel stelling/buiging te krijgen met je binnenteugel? Want dan is dat nl een logische reactie van je paard. Mocht het dit zijn: Je buitenhand laag en tegen de hals aanhouden (schouder begrenzen), op je binnenhand geen druk zetten, alleen een klein beetje stelling vragen. Met je binnenbeen op of net achter de singel druk geven cq drijven, zodat je in je paard zijn lichaam ronding vraagt. Als je paard nu over de buitenschouder wegvalt wat meer begrenzen met je buitenteugel. Zwaait je paard met zijn billen naar buiten, dan je buitenbeen wat meer naar achteren leggen.
Een goede oefening is ook om een klein beetje buitenstelling op de volte te vragen.
Andere oefening is een kwart volte rijden, en vervolgens rechtuit gaan. Vervolgens halve volte rijden en vervolgens recht uit gaan.
Succes ermee!
aeolusnr1
Geplaatst: 28-05-10 21:47
zet eens een kegel in de piste en rij je volte rond die kegel. open je binnenteugel een beetje, dus laat je paardje een beetje naar binnen kijken, het paard heeft door die kegel een meer duidelijk doel, en de ruiter heeft ook een referentiepunt om zijn cirkel zo goed mogelijk rond die kegel te houden. Hou je buitenteugel een beetje tegen de hals aann binnenteugel naar binnen dus van de hals weg. richt je eigen schouders ook mee in de buiging, doe alsof je ogen op je borst staan en kijk dus mee in die richting.
abeltje_xx
Geplaatst: 28-05-10 21:48
als ie naar buiten valt, dan zou ik een ophouding met mijn buitenteugel geven om hem even wakker te maken "hey, let op, dit mag niet" daarna met de buitenteugel begrenzen en ook met buitenbeen iets achter de singel begrenzen. met de buitenteugel vang je hem ook het meeste op als ik onder je vandaan loopt. wat je ook kan proberen is om met buitenteugel en buitenbeen de volte te verkleinen. dan kan hij niet zo hard wegrennen, op zo'n kleine volte.
EllekeV
Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-10 21:48
Bedankt voor de tip! Nu het onder mij weg lopen nog want wanneer ik dat onder controle heb zal dat naar buiten vallen ook beter te controleren zijn.
EllekeV
Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-10 21:51
Die ophoudigen maak ik wel maar hij blijft rennen. Wanneer ik hem op de hoefslag laat lopen doet hij dit helemaal niet.
klinkt als een doodnormaal geval van een scheef paard (naar buiten vallen) wat zijn balans kwijt is (onder je uit rennen)...mijn tip: neem les in het rechtrichten...www.paardenbegrijpen.nl elk paard is van nature scheef, net als de mens rechtshandig of linkshandig is is het paard links- of rechtsgebogen... het normale zwaarte punt van een paard ligt voor 3/5 op de voorhand en 2/5 op de achterhand...zet daarbovenop een ruiter (die meer op de voorhand zit omdat daar het zadel ligt) en je paard is uit balans en versnelt om in balans te blijven...zelfde principe als een mens met iets zwaars loopt te sjouwen en zijn/haar balans kwijt raakt, dan ga je ook harder lopen om je balans terug te vinden en om de zware last niet te laten vallen...
Zal idd te maken hebben met scheefheid van je paard, dus rechtrichten. Onze merrie had hetzelfde probleem (over de schouder wegvallen en dan loperig worden), momenteel is ze nagenoeg recht en gaan ook die voltes vele malen beter.
Heb ik ook gehad, na het rechtrichten is het helemaal over, Wat ik moest doen is op de volte en dan met stelling naar buiten rijden even wennen maar dat werkt best snel!