Zonder bit rijden wel veilig en geschikt voor basisdressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vea

Zonder bit rijden wel veilig en geschikt voor basisdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:14

Hoi iedereen,

Mijn paard gaat nogal in protest met het bit en ik zou eens willen proberen zonder bit te rijden, wie weet gaat die dan minder in
protest. Nu is mijn vraag of zonder bit wel veilig is? Als een paard bijvoorbeeld schrikt en wegloopt, is het dan wel veilig? (Ik ga namelijk veel wandelen)
En kan je zonder bit ook basisdressuur rijden? (stelling,aan de teugel lopen, beetje wijken,...)

Enige tips zijn ook welkom!

PS

aeolusnr1

Re: Zonder bit rijden wel veilig en geschikt voor basisdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:48

Dit is een heel gevoelig punt het bitloos tegen het rijden met bit.
Maar idd ieder paard zou je eigenlijk kunnen opleren om zonder bit basisdressuur te rijden, maar het kan zelfs nog veel moeilijker hoor, zelfs hogeschool dressuur is echt wel mogelijk zonder bit.
Maar als je nu al problemen hebt met een bit dan is het zeker niet de oplossing om te denken dat het allemaal wel in orde komt zonder bit, zo makkelijk is het nu ook weer niet.
Ik zou zeggen eerst opleren met bit en uiteraard ook nageeflijk, dan pas overschakelen op bitloos.
En al het voorgaande , al de figuren, de nageeflijkheid, het buigen, de stelling, alles moet met dezelfde nauwkeurigheid ook zonder bit gereden kunnen worden, dus zeg nooit , jaaaa maar ik rij nu zonder bit, dus mijn paardje kan dit niet, neee dan ben je dus verkeerd bezig, de eisen moeten net even hoog blijven.
Niemand heeft je ook gezegt dat paardrijden makkelijk is hé, tis best heel moeilijk hoor.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:52

Volgens mij zijn hier al heel veel topics over, met de zoekfunctie kun je een hoop vinden denk ik!

Je kunt zeggen dat je met bitloos meer aangewezen bent op je zit en houding om je hulpen over te brengen, maar aan de andere kant zou dat ook zo moeten zijn met bit.
Over de veiligheid verschillen de meningen, denk ook echt dat het aan paard en vooral de ruiter ligt. Het idee 'onveilig' zit vaak tussen je oren.
Met mijn eigen paardje rijd ik voornamelijk bitloos, hoewel hij nu leert ook met bit te rijden (in het kader van veelzijdige opvoeding van je paard). Als het aankomt op veiligheid ga ik met hem liever bitloos dan met bit op pad ;)

Er zijn veel verschillende bitloze optomingen te krijgen (sidepull, bloem of glucksrad, kaakgekruist, kingekruist) en het verschilt echt per paard wat ze prettig vinden en waar ze goed op reageren.
'Basisdressuur' kan absoluut zonder bit, al moet je er rekening mee houden dat niet alle bitloze optomingen geschikt zijn om met continue contact te rijden.

Om een keer uit te proberen kun je heel simpel je teugels (of twee halstertouwen) aan je stalhalster maken en kijken hoe je paard daarop reageert.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:59

ik tik nu een hele reply, maar het is allereerst natuurlijk belangrijk om te kijken waarom je paard tegen het bit in protest gaat.
Wat doet ze precies als ze protesteert en hoe reageer jij daarop?
Is ze nog jong en kent ze het bit misschien nog niet zo goed? Heeft ze misschien last van haar tanden (haken, wisselen?) of haar rug?
Als het een lichamelijk probleem is, of iets dat jij (onbewust) als ruiter doet, zal bitloos je probleem natuurlijk niet oplossen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:10

Het is even veilig als met bit, maar veel(bijna alle) paarden gaan erin hangen en drukken hun rug weg zodat ze minder hard hoeven te werken (en daarom stoppen ze met protesteren). Daarom is het voor dressuur niet zo'n succes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 06:13

Vea

Re: Zonder bit rijden wel veilig en geschikt voor basisdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 07:01

Hoi iedereen, bedankt voor jullie reacties.

ik ga eerst in ieder geval vandaag de dierenarts bellen voor een volledig onderzoek want ik ben er niet zo gerust in. Een paardentandarts is al geweest...Hij schud namelijk heel hard met zijn hoofd...Ik hoop dat het niets erg medisch is en dit dan toch op te lossen valt zonder bit (of misschien zachter bit?)

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:54

amillia schreef:
Het is even veilig als met bit, maar veel(bijna alle) paarden gaan erin hangen en drukken hun rug weg zodat ze minder hard hoeven te werken (en daarom stoppen ze met protesteren). Daarom is het voor dressuur niet zo'n succes.

Mijn pony doet dat niet hoor, maar die heeft haar hoofd altijd al hoog. De meeste paarden die ik ken, en die ook wel eens bitloos worden gereden, doen dat allemaal niet. Ik vind het eigelijk ook niet onveilig ofzo. Als je er zo meer controle over hebt, kan je er zeker mee door gaan! Je kan het beste gewoon eentje gaan knopen of met halster (vind ik zelf niet zo fijn). Gewoon ff googlen!