Soms een overschot aan energie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Soms een overschot aan energie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 16:17

Hoi, ik heb aan 8jarige Anglo-arabier (ruin) die soms met veel te veel energie zit.
Meestal is hij traag en moetk hem echt vooruit houden voor dat k een goed werktempo vindt, en als k hem aan de longe zet of vrij laat lopen dan loopt hij gewoon niet dan staat hij er gewoon te staan en moet ik hem echt aan het werk zetten met men stem en een longeerzweep.
Nu af en toe (echt 1 keer op de maand ofzo) dan is hij absoluut niet te houden, niet echt stout, maar gewoon van zodra je hem beetje beenhulpen geeft crosst hij er vandoor. Je kunt hem dan wel gemakkelijk terug stilzetten, maar van zodra je dan hem terug laat aandraven of aanspringen is hij terug weg, ik heb hem zo 1 keer laten galloperen en dan is hij 3 kwartier blijven doorgaan, en dan viel hij van zichzelf stil en dan heb ik hem terug gecontroleerd in galop gezet en is hij nog een kwartier doorgegaan. Maar ik heb zelf niet zo'n heel goeie rug dus dat hou ik niet vol, de keer daarna dat hij het kreeg, ben ik afgestapt en heb ik hem aan de longe gezet en dan was hij terug belachelijk traag, dan moestk echt moeite doen om hem vooruit te houden. Nu weten jullie een andere oplossing dan afstappen en aan de longe zetten?

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:35

ik denk dat je hulp moet vragen aan iemand die veel van pony's weet.
mischien moet je hem voor het rijden losgooien in de bak.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 18:09

fente schreef:
ik denk dat je hulp moet vragen aan iemand die veel van pony's weet.
mischien moet je hem voor het rijden losgooien in de bak.

Ten eerste is het geen pony, en als ik hem losgooi in de bak dan rolt hij alleen maar en loopt hij voor de rest niks. En ik pak elke week met hem les, maar deze kuren heeft hij nog nooit gehad als mijn lesgeefster erbij is, dus dan kan ze me ni zo goed helpen.

xJess

Re: Soms een overschot aan energie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:14

Misschien probeert hij je wel uit, of is het iets lichamelijks.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:45

Die van mij kan dit soms ook hebben. Hij is een ruin met 90% engels volbloed en 10% arabier.
Ik heb niet het idee dat hij uittest, maar meer dat het een soort "gekke-5-minuten" is zoals katten dit wel eens hebben.
Het duurt alleen bij paarden kennelijk langer dan 5 minuten en op zo'n dag ga ik dan maar niet rijden.

Ik kan het niet koppelen aan voer of omstandigheden.
Geen idee waar dit door komt.

Helaas heb ik dus geen oplossing voor je anders dan wat je al doet.
Mocht iemand die weten, ben ik erg geinteresseerd :)

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:16

Ik weet er ook niet echt iets op, maar inderdaad wat Azmodania zegt, dat ene dagje kan je 'm dan rust geven.
Misschien is het niet de handigste manier, maar anders zou ik het ook niet weten.
Misschien kan je wel een keer iemand anders op z'n gekke dag erop laten rijden bijv. je instructrice/teur.
Dan kan je misschien zelf kijken en zien waar het aan ligt?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 19:22

Fjordpower schreef:
Ik weet er ook niet echt iets op, maar inderdaad wat Azmodania zegt, dat ene dagje kan je 'm dan rust geven.
Misschien is het niet de handigste manier, maar anders zou ik het ook niet weten.
Misschien kan je wel een keer iemand anders op z'n gekke dag erop laten rijden bijv. je instructrice/teur.
Dan kan je misschien zelf kijken en zien waar het aan ligt?

Het probleem is dat mijn instructrice van redelijk ver moet komen en dus niet zomaar ineens eventjes met hem kan komen rijden. En hem rust geven dat gaat niet, hij moet elke dag bewegen, omdat hij op stal staat.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:33

Seltje schreef:
En hem rust geven dat gaat niet, hij moet elke dag bewegen, omdat hij op stal staat.

Als hij echt moet lopen, kan je misschien maar laten razen en dan zelf in verlichte zit meeliften voorzover je rug het toelaat?
Eventueel met behulp van beugelriem om zijn hals als steun voor jezelf.

Dan loopt hij in ieder geval al is het niet dressuurmatig zo natuurlijk.

Ruby87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:34

Ik zou hem dan toch even longeren. En de keuze is niet aan hem om ddan wel of niet te lopen, jij hebt het voor het zeggen!
Een andere optie geef je zelf ook aan door hem te laten lopen en als hij dan uitgerend is hem door laten lopen, maar dat moet je zelf natuurlijk wel vol kunnen houden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:27

Dan zou ik verhuizen naar een andere stal waar hij lekker naar buiten kan, dat komt alles vast ten goede :)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:33

Haha @ PSM, dat kan inderdaad helpen!

Nu staat mijne hele dagen in de wei, en die doet precies hetzelfde _O- Is ook jammer dat je het van te voren niet weet. Met opzadelen zo'n slome doedel, en dan onder het zadel opeens flink vw. Ach ja. Zolang het niet gemeen is...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:59

Ik ga ervan uit dat het probleem echt niet bij het paard zit, maar dat het zoals bijna altijd zo is , het probleem zal bij de ruiter zitten. Je voelt je een dagje net ietsje anders en net daardoor reageert je paard natuurlijk ook daarop.
En uiteraard is een paard stallen in een mooie stal niet echt een goeie oplossing voor het paard, stel jezelf voor dat je zelf echt elke dag doorbrengt in het toilet, en ze laten je er dan ook elke dag even een uurtje uit om even wat rond te kunnen lopen.
is toch iets om even over na te kunnen denken hé.

Noortje_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:02

Even losgooien in de bak, of eerst longeren met hulpteugels.
het is een Arabier, en dat blijft ie ook he.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 16:37

aeolusnr1 schreef:
Ik ga ervan uit dat het probleem echt niet bij het paard zit, maar dat het zoals bijna altijd zo is , het probleem zal bij de ruiter zitten. Je voelt je een dagje net ietsje anders en net daardoor reageert je paard natuurlijk ook daarop.
En uiteraard is een paard stallen in een mooie stal niet echt een goeie oplossing voor het paard, stel jezelf voor dat je zelf echt elke dag doorbrengt in het toilet, en ze laten je er dan ook elke dag even een uurtje uit om even wat rond te kunnen lopen.
is toch iets om even over na te kunnen denken hé.

Hij wordt elke dag 2 uur op de wei gezet, maar daar loopt hij niets, dat is kop naar beneden en gras eten. maar hij moet gewoon dagelijks gereden of gelongeerd worden voor zijn conditie te behouden.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 16:41

__PSM__ schreef:
Dan zou ik verhuizen naar een andere stal waar hij lekker naar buiten kan, dat komt alles vast ten goede :)

Hij komt ook elke dag 2 uur op de wei, maar daar loopt hij juist niets, dat is kop naar beneden en gras eten. Van zichzelf loopt hij gwn nooit, als de andere paarden op de wei wat aant spelen zijn, dan eet hij gewoon rustig op zijn dooie gemakje verder (hij is wel echt verslaafd aan eten en hij krijgt er niet te weinig van).

wendyy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:57

Een instructrice dichter bij zoeken ? Die je vaker kan helpen ?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:16

wendyy1988 schreef:
Een instructrice dichter bij zoeken ? Die je vaker kan helpen ?

Daar zoek ik al lang achter, maar hier in de buurt zijn er maar weinig paardenmensen die niet gewoon wat rondhoppen. Want ik ben heel kieskeurig op mijn lesgevers, ze moeten echt goed zijn.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 14:19

Edit: vandaag had hij het terug, maar omdat ik een zwaar weekend had gehad en me niet zo goed voel, ging ik zoizo alleen maar longeren, dus ik pak hem aan de longe in de buitenbak. Wat krijg ik daar, 1 vreugdebokje en dan een paard dat vertrekt in volle spurt (ik had hem nog wel vast aan de longe, dus echt weg was hij niet) en hij 3 kwartier blijven doorrazen op links, dan hebk hem op rechts gezet en dan nog een halfuur volle niet gecontroleerde cross. Nu viel het mij vandaag op dat hij tussendoor enorm veel struikelt, dus zal ik er maar eens iemand bijhalen om naar zijn rug en benen te laten kijken. Want zo keihard crossen, struikel en dan terug verder gaan kan niet gezond zijn.