Paard steekt tong naar voren toe uit mond...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Paard steekt tong naar voren toe uit mond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 08:06

De laatste tijd gooit mijn paard steeds vaker zijn tong uit zijn mond, niet ernstig, maar het komt er wel uit :(:)

Nu ben ik eerst nagegaan wat doe ik met mijn hand, volgens mijn instructrisches en meerdere vriendinnen rijd ik vriendelijk, en naar mijn idee reageerd mijn paard ook niet echt op mijn hand, want zodra ik er niet op zit, en hij neem het bit aan om bijv. op te zadelen begint hij ook gelijk te kwijlen en zodra er ook maar iets druk op de teugel komt bijv. om hem mee te nemen steekt hij ook gelijk zijn tong naar voren eruit... De tandarts is ong 3 maanden terug geweest, toen had hij wat haakjes, maar niks geks, deze zijn keurig weggevijld.

Afbeelding

Ik heb mijn paard vanaf het begin dat ik hem heb, inmiddels dik 2 jaar, altijd op hetzelfde bit gehad, en hij liep/loopt daar nog altijd geweldig op, ik merk ook niet dat hij zijn tong eruit gooit, hij wordt niet strak, wordt niet scheef, hij doet het heel even en hup dan verdwijnt die tong weer... Het rare vind ik, zijn tong komt er de laatste tijd ineens uit, terwijl de aanleuning alleen maar beter en beter wordt...

Ik denk dus eigenlijk dat mijn paard gewoon een te klein mondje heeft of juist teveel tong voor dit bit, hij heeft nu een dubbelgebroken K&K Aurigan bit in van 18/ 19 mm dik als ik mij niet vergis...

Kan het zijn dat mijn idee van te groot bit te kleine mond klopt? en zo ja, wat is dan een goed bit om hem eens te laten proberen (ik snap dat dit moeilijk te zeggen is zo vanaf een plaatje, maar mijn paard is groot en zoveel gangbare bitten zijn er helaas niet in zijn maat bij ons op stal)? Nogmaals mijn paard loopt hartstikke fijn :) Tis ook gewoon een fijn paard, al zeg ik het zelf, maar als hij de ruimte niet mocht hebben voor dit bit, dan wil ik hem graag een ander bit geven...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Paard steekt tong naar voren toe uit mond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:41

Ik kan me herinneren dat je in een vorig topic om raad vroeg m.b.t. (lichamelijke) problemen van je paard, zijn die al opgelost, of heb je een idee waar die vandaan komen? Zou dit probleem anders niet gelinkt kunnen zijn met die scheefheid?

Mijn paard heeft ook een dikke tong en dus weinig ruimte in zijn mond, maar bij hem zie je bij een te dik bit alleen stukjes roze tong tussen zijn lippen uit komen, hij krijgt zijn lippen dus niet goed op elkaar. Met een dunner Mylerbitje heeft hij zijn mond altijd netjes dicht en is er niks aan de hand. Elk paard geeft het misschien anders aan als hij echt geen ruimte heeft voor een dik bit, maar ik vind het bij jou in zoverre opvallend dat je altijd op hetzelfde bit gereden hebt en nu pas problemen ondervindt. En dat je ook nog die scheefheidsproblemen hebt...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 08:45

Daar is naar gekeken, paard is los, er ligt een ander zadel op, dat heeft mijn paard veel meer ontwikkeld, dit zadel is even tijdelijk, hopelijk krijgt hij vrijdag echt weer een eigen zadel.

Tevens had ik het idee dat mijn paard zijn afvalstoffen wat langzaam kwijt raakte, ik heb hem nu een tijdje een extra likblok gegeven, zodat hij meer drinkt, en dit lijkt goed aan te slaan, paard voelt weer helemaal als de oude :)

Mijn paard is niet echt scheef meer. tuurlijk is hij wel scheef, daarvoor proberen we steeds verder te gaan met rechtrichten, maar het wordt steeds minder en minder :) ik merk gewoon dat hij gigantisch vooruit gaat :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:54

Kijk dat is mooi! Het zou ook een fase kunnen zijn, een soort ''dipje' in je rijden, en dat-ie daar met vorozichtige training vanzelf weer overheen groeit. Aan de andere kant is het wel een duidelijk teken natuurlijk, maar grote vraag is dan een teken waarvan?! Dus wel goed dat je jezelf afvraagt wat er aan de hand is.

Zoals ik al zei heeft mijn paard ook weinig ruimte, en wij hebben goede ervaringen met de Myler MB04, tongboogje voor extra ruimte voor de tong, onafhankelijke inwerking door het rolletje en anatomisch gevormd. En natuurlijk een dunner mondstuk.
Afbeelding

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:21

Mssn ligt het bitje wel okej maar moet je gewoon een tonglepel gebruiken. Je hebt metalen en rubberen.

Er is ook een paarden tandarts die heel veel van de ligging van het bit en hoofdstel weet, die kna je precies vertellen of het okej ligt enzo.

Ik weet alleen niet meer hoe ze heet :?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:24

Een tonglepel is nou precies géén oplossing voor dit probleem. Dat heet nou symptoombestrijding. Paard kan dan fysiek onmogelijk de tong over het bit brengen, maar de reden waaróm het paard de tong naar buiten steekt is er nog steeds. Niet echt diervriendelijk dus. TS heeft zo te zien een vriendelijke hand, maar zo'n probleem kan zoveel oorzaken hebben. TS heeft al enkele uitgesloten, maar het blijft lastig natuurlijk.

@TS: Heb je al een ander bit geprobeerd? Of iets anders gevonden?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:25

Een tonglepel is meer voor het over het bit gooien van de tong. Niet doen dus!!
Ben je misschien de laatste tijd met zwaardere/andere oefeningen begonnen??

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:36

Wie zegt er hier dat er geen sprake is van de tong over het bit gooien? Dat kan toch ook het geval zijn?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:42

Aerdenhout, de laatste tijd komt mijn paard wel steeds meer aan elkaar, enzo, dus in dat opzicht, ja er zijn zwaardere oefeningen...

Albert, er is geen sprake van de tong over het bit gooien...

Ik heb eerst nog even een tijdje aangekeken of het niet echt aan mijn hand lag, maar dat ligt het echt niet... Tenminste in de ogen van mijn instructrisches (2) en meekijkende mensen

Nu heb ik er net een smsje uit naar mijn instructrische om morgen voor de les eerst eens samen te kijken of een ander bitje misschien de oplossing is...

Mijn vraag is alleen, wat voor bitje zou iets zijn, op het bovenstaande mylerbitje na!
Laatst bijgewerkt door __PSM__ op 31-05-10 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:51

Probeer dan eerst maar eens iets dunners dan wat je nu hebt. Enkel gebroken heeft niet mijn voorkeur, maar zou je als probeerbit wel kunnen doen. Maar ik zou denken aan een ongebroken of dubbelgebroken dun bitje. Kijken hoe hij hierop reageert; geeft dat verbetering, dan ligt het waarschijnlijk toch aan de dikte. Nu je er nog op tijd bij bent, kan het zijn dat je met een uurtje les al verschil ziet, maar een nieuw bit heeft toch vaak een gewenningsperiode. Heeft je instructrice nog een optie?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:53

Die hebben een handelsstal, dus daar liggen tig bitten :) Ik heb haar gevraagd om even met mij mee te denken, en morgen gaan we samen even kijken :) zelf dacht ik ook aan een ongebroken bitje wat iets dunner is dan wat hij nu heeft, liefst met heel iets een tongboogje dacht ik?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:53

Ik denk dat ik dat bit ook wel voor een tijdje mag uitproberen :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:56

Tongboog betekent wel meer druk op de mondhoeken en lagen, dus dat moet je paard nét fijn vinden. Maar het klinkt als een goede optie, en je merkt vanzelf of het dan beter gaat. Hou ons op de hoogte! :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 16:02

Nou ja, we proberen het gewoon even, hopelijk vinden we snel een oplossing, wnat als het gewenning wordt is dat zonde natuurlijk...

Ik hoor graag nog meer opties om te proberen, of misschien opties die beter zijn volgens bepaalde beredeneringen...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:14

Wat Aerdenhout zegt zou er best eens toe kunnen bijdragen dat je paard dit doet: omdat hij het moeilijk vindt, zoekt hij een uitweg van de druk van de oefeningen. Tong uitsteken is toch een vorm van staken...Misschien wordt het minder naar mate hij meer went aan de oefeningen, het is een groot paard toch? Dan heeft hij er waarschijnlijk moeite mee om bij elkaar te lopen, dan moet hij zijn lichaam 'opvouwen' en dat vinden grote paarden vaak lastig. Maar het zou ook zomaar een gewoonte kunnen worden, en dat moet je wel voor zijn!

Misschien niet een directe oplossing, maar meer een toevoeging: maar paard heeft erg veel baat bij de behandelingen van Happy Athlete, massages dmv de Jack Maegher methode. Daar wordt die van mij erg los en soepel van, misschien kan het voor die van jou ook helpen?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:09

Ik heb al een fysio erbij :) Dat vind hij heerlijk :D en het zorgt dat ik mooi weet dat hij geen last heeft van zijn spiertjes :)

Hij is inderdaad 180, dus het is best wel moeilijk voor hem, maar ik moet zeggen, het wordt beter en beter :) Ik heb nu ook weer wedstrijdfoto's zonder puntje tong eruit :) Dus het komt vast allemaal weer goed :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:15

Een vriendin van mij reed op aanraden van de VA haar paard op een dun onderleg trensje. Haar merrie had ook erg weinig ruimte in haar mond en een best dikke tong. de merrie gooide ook de tong er aan de voorkant uit... terwijl ze verder prima liep en 100% in orde was. ruiter heeft een goede onafhankelijke zit en een zachte hand.
Met haar instructrice en VA zijn ze toen op een onderleg trensje uitgekomen en de merrie loopt er prima op.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:15

O kijk da's mooi :j Dan zal het toch misschien gewoon het 'wennen' aan iets nieuws zijn....en dan komt het idd vanzelf! Rustig aan, zeker met zo'n grote, maar je lijkt me een fijne ruiter, dus zo lang je zuinig bent op je peerd komt het vast goed :D

Onderlegtrens is qua dikte misschien idd een optie :j