Protest tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milena9

Protest tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 18:09

Hallo,

Ik heb sinds februari een merrie van 5 jaar gekocht.
Ze is hartstikke lief, en tijdens het rijden wil ze ook wel werken.
De laatste tijd protesteert ze steeds meer, ze maakt zich via haar mond
erg sterk en wil er het liefst in galop vandoor gaan.
Ik snap niet waar dit vandaan komt!

Volgende week komt de tandarts, ik hoop dat dit de oorzaak is maar dit is nog niet zeker..

Ze blijkt ook erg pittig te zijn, bij het opstijgen loopt ze nog steeds aan en wil zodra
ik erop zit direct in draf. Bij longeren springt ze meteen in galop.
Ze is ook niet moe te krijgen ook al is ze helemaal nat van het zweet ze blijft pittig.

Misschien iemand een advies?

Wiwabalia

Re: Protest tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:11

Heb je een proefrit op haar gemaakt toen je haar kocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:12

Zadel laten nakijken ? Klinkt als vluchten op pijn.

Anoniem

Of paard even na laten lopen door ostheopaat, want ja klinkt als pijn.

Sim

Laat, behalve de tanden, ook de rug nakijken. Klinkt alsof het paard vlucht zodra er belasting op de rug komt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:14

Ze doet het ook bij het longeren.

Milena9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 19:39

Bedankt voor jullie berichten.

Ik heb het zadel nieuw gekocht en lag perfect dus dit zal het probleem niet zijn.

Toen ik haar kocht heb ik 2x een proefrit gemaakt, ze was rustig. Misschien dat ze haar wat toe hadden gedient maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.. achteraf!

Er zat wel een recent klinischrapport bij en dit was allemaal oke.

Een meid bij 'ons' op stal heeft er gisteren op gereden nadat ik erg heb moeten stoeien met mijn merrie. Zij is een meer ervaren ruiter en heeft haar de laatste 5 minuten redelijk rustig gekregen. Het blijft moeilijk een oorzaak zoeken :(

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:40

Hmmmmm. Loopt ze dagelijks buiten of staat ze binnen? Kan ze haar energie kwijt?

Milena9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 19:45

Ze staat dagelijks van 8 tot 6 buiten, ik laat haar vervolgens ook bijna elke dag lopen door haar los te laten in de bak, te longeren of te rijden..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:46

Moeilijk, dan toch laten nakijken door een dierenarts, kan verder niet veel verzinnen. Of ze is gewoon echt heel vervelend en niet het paard dat je had verwacht, maar daar gaan we niet vanuit..

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:48

Was bij de mijne ook het geval als ik buitenreed, kwam er pas na lange tijd achter dat ik waarschijnlijk gewoon mijn spanning op hem overbracht via de teugel. Nu rijd ik altijd weg met een lang teugeltje en sindsdien totaal geen problemen meer(met zijn gebit was trouwens niks aan de hand)
Pas als hij ontspannen is en lekker loopt dan pak ik de teugels erbij om hem aan het werk te zetten.

Is opstappen als ze vast staat een optie? Dan leert ze op netjes te wachten tot jij het teken geeft dat ze mag gaan lopen.

Milena9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 19:54

Ik zal de tandarts eens afwachten mocht dit de oorzaak niet zijn kan ik de dierenarts eens laten kijken. Ze lijkt verder wel echt gezond te zijn.

Misschien dat ik haar, als blijkt dat ze gezond is, in traning wil doen. Weet iemand van jullie misschien een site of iets dergelijks waar ik een trainer kan vinden in de Regio Helmond/Eindhoven?

-------------

In princiepe wil ik niet opstappen tot zij stil staat, na drie maanden blijft ze toch aanlopen. Als iemand haar vasthoud protesteert ze.
Ook heb ik elke week les dus ik weet de punten waar ik op moet letten. Het probleem is waarschijnlijk ook omdat ik weinig ervaring heb. Ik heb 10 jaar geleden gereden en zat vast geplakt aan het zadel, echter valt het tegen na zo'n lange tijd!
Ik kan alleen moeilijk aan mijzelf werken als ik zoveel op haar moet letten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:24

Tjaaaa dit is duidelijk meer dan één probleem wat opgelost moet geraken he.
Als we nu al bij het begin beginnen het stil blijven staan bij het opstijgen, dan zeg je we zijn al maanden bezig en ze staat nog niet stil. Wel dan ga ik er van uit dat je verkeerd bezig bent, ik denk dat je paard zal blijven stilstaan al na één training, je moet het je paard alleen heel eerlijk vragen en net op het juiste moment ook belonen, vasthouden en trekken geeft vaak net het tegengestelde effect.
Je kan een strijd met het paard nooit winnen, tracht afspraken te maken, een soort van samenwerken zeg maar.
En zo moet je elk onderdeel op zich met de glimlach en veel geduld aanpakken.
Train niet alles tegelijkertijd, doe dit in stukjes, train op één ding en vraag niet alles door elkaar, als je dit eerlijk en consequent doet herken je je paard na enkele weken niet meer terug.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:31

Je hebt dus het keuringsrapport van de verkopende partij voor lief genomen? Deed ze ook zo met het proefrijden? Ik heb een buisje bloed laten trekken om evt. sedatie uit te sluiten wanneer dit nodig bleek.

Als je zelf niet zo'n handige ervaren ruiter bent, waarom koop je dan zo'n jong ding? Mijn jonge paard bleek uiteindelijk ook groener dan verwacht. Ik heb hem toen een aantal weken laten doorrijden door één van mijn instructeurs bij hem op stal.

Je moet dan wel eerst medische oorzaken uitsluiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:35

Het hoeft niet altijd iets lichamelijks te zijn, natuurlijk is het super als je eerst het lichaam nakijkt maar bedenk ook dat je gewoon een pittige tante kunt hebben ;) Zelf geef je aan dat je niet genoeg ervaring hebt en dan kan een jonge merrie zich best van haar dominante kant laten zien. Het is goed dat je zelf al eraan denkt haar in training te zetten, persoonlijk denk ik ook dat dat het beste is als ze lichamelijk helemaal 100% is. Je kan het zelf thuis oplossen maar het is wel fijn om daar iemand bij te hebben die echt de ervaring en kennis heeft om dit aan te kunnen pakken. Sommige stallen waar je je paard in training kunt zetten staan er ook voor open om samen met het baasje de problemen aan te pakken, dus ik zou zeker een stal zoeken die dit zou willen doen samen met jou. Op deze manier leer je zelf een hoop bij en kan je zelf ook ingrijpen wanneer ze even een terugvalletje heeft bijvoorbeeld :) Ook zou ik een stal zoeken waar geduld en rust voorop staat, met een harde aanpak kom je vaak niet verder, integendeel zelfs. Wees blij met minder als het op paarden aankomt, ze proberen het echt wel voor je alleen snappen ze soms nog niet wat goed en fout is. Helaas ben ik niet bekend met stallen in de omgeving die jij zoekt, maar hoop dat je iets geschikts vind!

angellelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:40

Misschien is een sportmassage iets voor jouw paard. Met sportmassages worden zeer goede resultaten geboekt. Zeker het proberen waard.
Succes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:28

Klinkt alsof je dingen van het paard vraagt, waar je zelf nog niet genoeg ervaring voor hebt om correct uit te voeren.

Ik zou eens beginnen met grondwerken met je eigen paard en ondertussen lessen op een iets ervarener paard. Dan kun jij oefenen terwijl je ondertussen aan je band met je paard werkt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:58

Sassol: Ik neem aan dat een paard gewoon netjes rond proberen te rijden, echt niet te veel gevraagd is voor dit paard. Ze rijd het dier echt heel erg netjes, rustig en vriendelijk. Daar is niets mis mee, ze trekt, schopt en plukt absoluut niet aan het paard en zit haar ook niet in de weg.

Verder vermoed ik niet dat ze iets lichamelijks mankeert, het zadel ligt goed en haar tanden worden nagekeken. Verder doet ze het aan de longe ook, zonder iets er op of om.

aeolusnr1: Je hebt makkelijk praten, verkeerd bezig. Zij staat echt niet na één training stil, we hebben haar zover gekregen dat ze op een gegeven moment even stil staat als we op stappen. Echter 10 minuten later of de volgende keer, begint ze gewoon weer opnieuw. Verder heb ik echt wel de ervaring met (vooral jonge) paarden en weet dus ook zeker dat dit niet in één keer opgelost is.

Zoals jullie dus merken ken ik paard en ruiter. ;)
Heb haar een paar keer gereden en krijg haar na verloop van tijd wel wat rustiger, maar ze protesteert bij mij ook flink. Zeker de eerste stappen die ze moet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:45

Heb je de rug al na laten kijken? Want ik ben het met aeolusnr1 eens, na 3 maanden tijd moet je het paard toch wel kunnen leren om stil te staan bij het opstappen.
Stap je op van de grond of met een opstapje? Als je het van een opstapje doet is het wat vriendelijker voor de rug van het paard, en zeker bij jonge paarden kan dit schelen met weglopen bij het opstappen. Ook vanaf het opstapje poetsen ed zodat het niet alleen gebruikt wordt bij het opstappen.

Denk eigenlijk dat het paard niet zozeer pittig is, maar eerder gestresst. Een paard wat namelijk al helemaal nat is van het zweet zou geen behoefte meer moeten hebben om te rennen, een gestresst paard blijft wel hangen in die modus.

Ik zou dus de rug even na laten kijken, of het zadel nog goed past en als dat allemaal oké is helemaal overnieuw beginnen.

Als een paard aan de longeerlijn al niet luistert en rond blijft rennen zou ik er al helemaal niet opstappen. Eerst luisteren vanaf de grond, dan pas erop.

Ga eens aan de gang met grondwerk, wijken voor druk en reactie op kleine signalen. Dit zal ook de band tussen jou en je paard versterken en zal zij zich misschien ook wat veiliger voelen en minder gestresst.

Overigens, je hebt het paard pas 3 maanden, het kan 6 maanden duren voor een paard volledig hersteld is van een verhuizing, hou er dus rekening mee dat dit ook een oorzaak kan zijn en dat je misschien toch te snel bent gegaan ook al vraag je nog niet zoveel.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:02

Mischien hoort het gewoon bij een 5 jarige. Die horen ook wat pittig te zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:42

Nee zoiets hoort nooit ! niet bij een 5jarige - niet bij een 10jarige - en ook niet bij een oudje.
Al van bij het zadelmak maken is dit eigenlijk één van de dingen die een paard als eerste moet leren, het gewoon braaf blijven stilstaan.

ponylove1995 schreef:
Mischien hoort het gewoon bij een 5 jarige. Die horen ook wat pittig te zijn.

Milena9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:54

Quir schreef:
Sassol: Ik neem aan dat een paard gewoon netjes rond proberen te rijden, echt niet te veel gevraagd is voor dit paard. Ze rijd het dier echt heel erg netjes, rustig en vriendelijk. Daar is niets mis mee, ze trekt, schopt en plukt absoluut niet aan het paard en zit haar ook niet in de weg.

Verder vermoed ik niet dat ze iets lichamelijks mankeert, het zadel ligt goed en haar tanden worden nagekeken. Verder doet ze het aan de longe ook, zonder iets er op of om.

aeolusnr1: Je hebt makkelijk praten, verkeerd bezig. Zij staat echt niet na één training stil, we hebben haar zover gekregen dat ze op een gegeven moment even stil staat als we op stappen. Echter 10 minuten later of de volgende keer, begint ze gewoon weer opnieuw. Verder heb ik echt wel de ervaring met (vooral jonge) paarden en weet dus ook zeker dat dit niet in één keer opgelost is.

Zoals jullie dus merken ken ik paard en ruiter. ;)
Heb haar een paar keer gereden en krijg haar na verloop van tijd wel wat rustiger, maar ze protesteert bij mij ook flink. Zeker de eerste stappen die ze moet.

Hii Alice :D :P

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:09

kan het zijn dat het paard nog niet helemaal gewend/ vertrouwd is? ik heb sinds januari 2paarden gekregen en deze reageerden in het begin aan de longe ook niet op mijn stem. ze renden er niet vandoor tijdens het rijden, maar wel als ik ging longeren galopperen en niet terug naar draf of stap. deze paarden zijn wel wat ouder. als ik ze nu longeer reageren ze gelijk. misschien moet de combinatie nog wat vertrouwen in elkaar krijgen, maar vooral veel praten en belonen voor goed gedrag. ga ook eens terug naar grondwerk in de bak. het ene paard vertrouwt sneller als het andere en vaak zie je dat na een tijd pas hun echte karakter weer na boven komt. in ieder geval succes