Bonita @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Bonita @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:24

Vandaag zijn er foto's gemaakt van het rijden op Bonita. Het ging een lange tijd erg slecht, ze ging onwijs hard en was heel sterk. Je kunt wel eerdere topics bekijken om daar een idee van te krijgen. Nu heb ik ongeveer 2 maanden een nieuwe instructrice, en ik merkte gelijk al een hele verbetering. Het probleem is dat Bonita balans zoekt en daardoor harder gaat omdat ze dan steun krijgt van mij omdat ik haar in wil houden. Nu heb ik geleerd om als ze harder gaat, mijn buitenhand als rem te gebruiken en niet vast te zetten. Ze reageert er goed op en het gaat al stukken beter! We zijn nu nog simpel bezig met stap en draf, en voltes in draf. Volgende week gaan we beginnen met galop. We breiden het steeds uit. Mijn houding is nog niet zoals het moet, maar omdat ik steeds bezig moet met het tempo is dat nogal lastig en ik moet nu op een hele andere manier rijden als dat ik gewend ben al die jaren. Mijn instructrice zegt dat we eerst bezig gaan met Bonita, en als het beter gaat gaan we ook met mijn houding aan de slag.

Hier de foto's en filmpjes:

1. Halthouden
Afbeelding

2. Sta moment
Afbeelding

3. Drafje

4. Nog een drafje

5. Lief paard...
Afbeelding

loismalibu

Re: Bonita @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:42

leuk beestje <3
zoals je zelf al zegt kom het wel goed met de houding, !
veel suc6 ! :D

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:44

Ziet er niet verkeerd uit, vind jullie een leuke combi :)
Maar je rijd in draf wel telkens op het verkeerde been :Y)

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:59

Ziet er goed uit, maar een klein puntje waar ik zelf ook moeite mee heb:

je moet je handen ietsje hoger boven de manenkam houden, dit is fijner voor je paard omdat je hem dan minder in de mond zit.

Veel suc6! :P

groetjes!

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:20

ponytjuh76 schreef:
Ziet er goed uit, maar een klein puntje waar ik zelf ook moeite mee heb:

je moet je handen ietsje hoger boven de manenkam houden, dit is fijner voor je paard omdat je hem dan minder in de mond zit.

Veel suc6! :P

groetjes!

ja klopt, mijn instructrice zegt het ook steeds maar als je alleen rijdt is het lastig er steeds aan te denken...

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:21

angelaatjuh schreef:
Ziet er niet verkeerd uit, vind jullie een leuke combi :)
Maar je rijd in draf wel telkens op het verkeerde been :Y)

ja daar let ik nu niet meer zoveel op, omdat ik vooral bezig ben met het tempo

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:22

mag ik vragen vanwaar de pessoa? of lees ik daar overheen ? :+ verder vind ik het er nog aardig onrustig uitzien, maar wil graag weten vanwaar pessoa bit

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:25

Ja net zoals Marian0557, waarom een pessoa? want op eigenlijk alle foto's en in het filmpje staat hij nogal ver naar achter! wat betekent dat hij best wel streng inwerkt. Ook in het filmpje ziet het er nogal erg onrustig uit.
Enne, op de grond ligt echt geen geld hoor ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:26

Ik vind het om eerlijk te zijn niet zo'n prettig beeld geven.
Je zet je handen idd teveel vast, zeker icm dat hele scherpe bitje, vind ik het erg onvriendelijk.

Als pony echt zo sterk is, zou ik ook eens mond en rug goed na laten kijken en wat meer longeerwerk doen.
Een scherp bit erin knallen is niet de oplossing.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:26

Mag ik vragen waarom je zo'n scherp bit in hebt? Daarbij heb je (op de filmpjes duidelijk te zien) je handen erg laag en strak, waardoor dit bit nog scherper inwerkt. Ik begrijp uit je beginstukje dat ze heel vlug en sterk was, wellicht is dat de reden. Ik denk echter niet dat je dit op deze manier moet oplossen. Op deze manier is ze straks ook 'dood' in de mond en kun je straks helemaal niets meer... Wat gebeurt er als je juist je teugels wat langer laat? Vaak gaan paarden nl. rennen en sterk worden, juist om onder die druk vandaan te komen ;)

Verder vind ik het trouwens een heel leuk paardje, leuke kleur! :j

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:28

wat lijken jou handen super streng!! en ik vind het ook geen fijn beeld.
je paard heeft wel een heerlijk kleurtje

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:32

ik heb in september een springclinic gehad van Lammert Haanstra, die mij een pessoa bit aangeraden heeft omdat ze zo door je heen loopt. ik heb het idee dat ze er niet erg last van heeft aangezien ze niet heel snel reageert. Natuurlijk heb ik liever ook een gewoon bit en ik hoop met de lessen er aan te kunnen werken om binnenkort weer over te stappen naar het gewone bit. Het ziet er inderdaad nog niet heel ontspannen uit maar voor mij voelt het wel zo omdat ik weet hoe het eerst was. Longeren doe ik heel veel en ook met hulp van mijn instructrice, met rug en mond is niks aan de hand. Ze is gewoon verkeerd gereden en vandaar haar gedrag. Dit zijn we er dus nu uit aan het halen.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:38

maar heeft hij dit ook geadviseerd voor het dressuur?
want voor het springen snap ik het best, daar zie je ze veel.

maar dressuur niet, immers mag je er niet eens mee starten. Goed gaan longeren voor het rijden, zelfs met bijzet, los heeft geen zin. Daarna lekker rijden, zul je (vaak) zien dat ze stuk minder snel onder je vandaan lopen

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:42

Daar heeft hij niks over gezegt, mijn instructrice is dressuurinstructrice en heeft er geen problemen mee, wel moet ik de hulpen steeds kleiner gaan maken en langzamerhand weer overgaan op een gewoon bit. Longeren doe ik ook met bijzet op advies van instructrice ik deed het eerst los.
Ik snap jullie reactie wel, als ik het zo zou zien bij iemand anders zou ik zo ook reageren, maar omdat ik weet hoe het eerst was en het voelt nu echt meer ontspannen en het is moeilijk om mijzelf helemaal te ontspannen omdat ik dat niet gewend ben, maar ik werk er hard aan en voel wel dat er al veel verandering in zit maar als je het zo ziet, ziet het er niet zo uit, dat snap ik. Hopelijk volgende keer betere foto's..

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:44

blijven werken, en als het voor je eigen gevoel al beter gaat, komt de rest ook wel.
Binnenkort gewoon weer lekker gaan trainen op trensje en dan voldoende lessen.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:47

ja ik rij bijna elke dag en merk elke keer weer verandering

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:50

Volgens mij zit er helemaal geen kinriem aan? Dan heeft de pessoa weinig nut natuurlijk.
Volgens mij zit het gewoon achter je oren dat je een scherper bit nodig hebt, vind haar gerace namelijk ontzettend meevallen en de manier waarop je het behandeld klinkt niet slecht. Dus ga haar gewoon op de grote ring rijden, je hebt niks te verliezen.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:54

ZusJacobs schreef:
Volgens mij zit er helemaal geen kinriem aan? Dan heeft de pessoa weinig nut natuurlijk.
Volgens mij zit het gewoon achter je oren dat je een scherper bit nodig hebt, vind haar gerace namelijk ontzettend meevallen en de manier waarop je het behandeld klinkt niet slecht. Dus ga haar gewoon op de grote ring rijden, je hebt niks te verliezen.

Het zit helemaal niet achter mijn oren, ik heb het niet gedaan omdat ik het wilde maar omdat ik dat aangeraden kreeg. Natuurlijk rij ik liever niet met een scherp bit maar het was echt nodig omdat ze echt de leiding over nam en het eerder was een paard met ruiter dan ruiter met paard. De reden dat haar gerace nu meevalt is omdat ik nu al een tijdje les heb, eerder was het heel anders.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:54

Ik vind het er ook niet erg onstpannen uitzien.. Je aanleuning is erg onrustig.
Probeer zelf iets meer achterover te gaan zitten, waardoor je haar iets beter bij je kan houden, aangezien ze nu onder je uit rent. En je handen iets hoger, dichter bij elkaar, je zet ze nu namelijk vast ;)

Wel fijn dat je verbetering merkt, en veel succes met trainen, het komt wel goed ;)

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:55

bouierenaat schreef:
Ik vind het er ook niet erg onstpannen uitzien.. Je aanleuning is erg onrustig.
Probeer zelf iets meer achterover te gaan zitten, waardoor je haar iets beter bij je kan houden, aangezien ze nu onder je uit rent. En je handen iets hoger, dichter bij elkaar, je zet ze nu namelijk vast ;)

Wel fijn dat je verbetering merkt, en veel succes met trainen, het komt wel goed ;)

dankje voor je tips!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:59

Zit er nou een kinketting aan of niet?

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 18:00

ZusJacobs schreef:
Zit er nou een kinketting aan of niet?

nee

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:05

Dan is het echt heel leuk dat je dacht dat het een scherper bit was maar dat heeft niks uitgemaakt, zonder kinriempje komt er geen hefboom effect wat je juist wilt met een pessoa. ;)
Dus het zit wél achter je oren..

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:07

ZusJacobs, dit vind ik echt hele grote onzin, zie jij maar eens een pessoa bit te vinden MET kinkettinkje. Dat is eigelijk alleen voor liverpool(men)bitten en dressuurstangen. Pessoa bitten zijn altijd zonder kinriempje

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:10

Marian0557 schreef:
ZusJacobs, dit vind ik echt hele grote onzin, zie jij maar eens een pessoa bit te vinden MET kinkettinkje. Dat is eigelijk alleen voor liverpool(men)bitten en dressuurstangen. Pessoa bitten zijn altijd zonder kinriempje

Het enige wat je nu doet is de bakstukken naar voren schuiven.. En ik zie genoeg pessoa's met kinketting :+ Heb er zelf ook mee gereden, bij het crossen. En zonder werkt het echt als een gewoon bit..