traag voor het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

traag voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:21

Hoi,
Bij ons op de manege staat een pony, dat een super pony is. Kan super netjes lopen. Alleen hij is reageert echt bijna niet op je been. En als hij niet reageert een tikje achter je kuit geven. Maar dan luistert hij 2 passen en dan valt hij weer terug.
Maar ik kan toch niet blijven tikken en aansporren. Dan ben ik aan het eind van de les helemaal kapot.
Hoe kan je dat nou oplossen, veel overgangen rijden zei mijn instructrice, maar daar werd hij nog niet echt voorwaarts van.
De pony loopt jammer genoeg wel veel beginnerslesjes, juist omdat hij lekker kan sjokken :+
Maar als je hem echt gaat rijden kan hij zo leuk lopen, alleen hij reageert zo slecht op het been...

Kim14

Re: traag voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:25

Streng zijn!

Been is reageren, zo niet? Tik achter je kuit. Sukkelt ze daarna weer in? Weer een tik. Niet blijven drijven als het geen zin heeft, dan liever 1 x een tik. Wedden dat die pony dat na een paar x door heeft?

Ook overgangen maken als van stap naar draf, of van halt naar draf enzo. En meteen bijtikken als ze niet reageren.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:29

Meer dan wat je instructrice zegt kun je niet doen. Simpelweg omdat het een manegepony is en hij dus nooit consequent kan worden gereden. Jij rijdt waarschijnlijk ook maar een keer per week? Dus met al je goeie bedoelingen kun je dan weinig uitrichten. Als jij hem aan het eind van de les lekker voor elkaar hebt, loopt hij even later weer met een beginner rond...Manegeponies ontwikkelen nu eenmaal de voor hen meest efficiënte manier van lopen: niet meer doen dan nodig is. En logisch ook, met elke keer een andere ruiter op je rug...Gewoon lekker je lesjes blijven rijden, maar echt oplossen kun je dit probleem niet ben ik bang...

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:15

Als hij niet reageert op je been, een tik geven. De hele tijd proberen. Als hij daarna ook op je been reageert, hem goed belonen. Aaien op de hals, lieve woordjes, je kent het denk ik wel. Maar wel weer streng zijn als hij dat niet doet!!
En overgangen rijden help denk ik ook wel. Van stap naar draf enzo. Als hij dat goed doet, weer belonen!
Succes met hem!

craanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:11

Helaas als de pony in de lessen meedraait met beginners erop dan wordt het niks.
Je moet consequent elke dag trainen en oefenen om iets te bereiken.
idd dan de bovenvermelde oefeningen handhaven. suc6

Ruby87

Re: traag voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:32

Ik denk ook dat het weinig zin heeft als er steeds iemand anders opzit. Wel gewoon consequent en vooral duidelijk zijn in je hulpen.

carolas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:33

sorry vind dit onzin als er beginners oprijden dat het meteen niks wordt.
als je idd gewoon de overgangen blijft rijden en conseqent blijft lukt dat best

craanen schreef:
Helaas als de pony in de lessen meedraait met beginners erop dan wordt het niks.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:36

carolas19 schreef:
sorry vind dit onzin als er beginners oprijden dat het meteen niks wordt.
als je idd gewoon de overgangen blijft rijden en conseqent blijft lukt dat best

craanen schreef:

Misschien in die les wel ja....En misschien de volgende les ook wel weer...Maar structureel iets verbeteren kan nou eenmaal niet aan een manegepony, ténzij er aleen (ver)gevorderden op rijden die onder bekwame begeleiding staan. Anders is het water naar de zee dragen...