Cerona Tetti, weer @ work... Vooruitgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maradhja

Cerona Tetti, weer @ work... Vooruitgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:17

Hoi!

Ik dacht ik plaats maar weer eens wat foto's van mij en Cerona, zodat ik maar weer wat kan leren van de kritiek.
Deze foto's zijn overigens al weer van ong. 3 weken geleden.

Iets over Cerona,
Cerona is een pittige tante, ze wil heel erg graag voorwaarts en voor je werken.
Ik ben super trots op haar, en op het moment proberen we elkaars vertrouwen te winnen.
Wat al erg goed gaat. Op stal is Cerona echt een schat! Maar onder het zadel kan ze nog wel eens een eigen willetje hebben.

Op het moment hebben we iedere week een halfuurtje les (een half uur want dat is lang genoeg)
Cerona is nu sinds half april zadelmak en zijn we haar aan het rijden.
Op het moment ben ik bezig met nageeflijkheid (vind ze best moeilijk) en een goede stap, drag, galop aannemen.
Omdat ik me ervan bewust ben, dat wanneer ik nageeflijkheid geef, dat een paard het dan pas terug neemt, zijn we hiermee hard aan het werk.

Soms wil mijn linker hand nog niet wat ik wil :( maar ook daar ben ik flink mee bezig!
Want ik wil haar het liefst op 2 teugels rijden. Soms is het niet zo makkelijk, vandaar dat we iedere week lessen.

Nu hoop ik iniedergeval nog wat van jullie kritiek te kunnen leren,
want immers ben je pas een goede ruiter wanneer je je eigen fouten in wilt zien en niet die van je paard.

* Ik moet proberen mijn handen open te houden en ze niet te sluiten.
* soms wat rechter zitten
* En aan die linker hand denken :(
* En ik moet proberen geen geld te zoeken.

Dus brand erop los, maar wees wel lief en netjes :) want we doen super hard ons best!

Lekker los rijden hebben we al wat gedaan, en van tevoren gelongeerd.
Hier zijn we aan het stappen, wij proberen een goede voorwaartse stap aan te nemen. waarbij ik Cerona aanleuning moet vragen en geven.
Foto 1
Afbeelding

Dan de draf, die bosjes zijn heel erg eng :Y) Vooral als de buurman een vijver aan het graven is, maar opzich bleef ze er goed onder.
Foto 2
Afbeelding

Ik denk dat dit net op het moment van een ophouding is geweest, maar verder dacht ik dat het er nog niet zoverkeerd uit zag.
Foto 3
Afbeelding

Foto 4
Afbeelding

Foto 5
Afbeelding

Oohjaa.. natuurlijk hopen we weer wat van jullie te leren! :)

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:40

Leuk paard! Ze is vrij groot of niet?
Het rijden vind ik er eigenlijk wel netjes uit zien. Je ziet natuurlijk dat ze nog jong is en dat ze nog kracht mist,
maar dat komt allemaal vanzelf wel. Goed dat je met haar lest, zo begin je direct goed :)

Het naar voren kruipen geef je inderdaad zelf al aan. Jammer, want je hebt zo'n mooi paard, je mag er best wat trotser op zitten! :D
Bij mij helpt het als ik mezelf dwing om naar voren te kijken ipv naar beneden. Je moet dan wel rechtop zitten ;)

A_J

Re: Cerona Tetti, weer @ work... Vooruitgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:44

Mooi paard en oogt lekker groot!
Het rijden vind ik er netjes en rustig uit zien :j
Goed dat je lesneemt, misschien een keer een zitles nemen? Zelf heb ik dat altijd heel positief ervaren!

off-topic: Rijd je in een woonwijk? :+

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:46

Hey, jaa ze is vrij groot, momenteel 1,68 en is 3 jaar oud dus dat groeit nog wel :)
Mijn zit is normaal gesproken goed, heb ik altijd complimenten op gekregen, maar heb 2 jaar met een momenteel bijna 21 jarig paard gereden en had daar een vaste zit op, mijn BP zit me enorm in de weg en daarom kruip ik naar voren, erg lastig maar toch maar voor de veiligheid gekozen! Dus ik weet dat mijn zit wel weer goed komt, maar moet er op het moment gewoon wat meer aan denken dan normaal, want het ging normaal gesproken op de automatische piloot
Maar ik merk nu heel goed dat dat met een 3 jarige absoluut niet het geval is:P
Maar dat wist ik van tevoren wel

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:47

Waarom ben je bezig met nagevelijk rijden? als je lekker gaat schakelen en gewoon een correcte verbinding/weerstand biedende hand hebt, komt de rest, ze mag op deze foto's veel meer zakken vanuit haar schoft, dit lukt alleen als de motor actief is en je dus eerst de voorkant alleen maar "ondersteunt"!

Lekker veel schakelen en bochtjes rijden met een lichte verbinding dan komt de rest ook wel :)

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:49

A_J schreef:
Mooi paard en oogt lekker groot!
Het rijden vind ik er netjes en rustig uit zien :j
Goed dat je lesneemt, misschien een keer een zitles nemen? Zelf heb ik dat altijd heel positief ervaren!

off-topic: Rijd je in een woonwijk? :+

Jaa en er midden in! :D Recht naast een motorzaak, friettent, bij de C1000 en langs een rondrijdende winkelwagen :P haha
Aan de achterkant zijn altijd blaffende honden, trampoline springgende kinderen (die ookn og wel eens over de schutting komen gekeken haha)
En de buren hebben nog 1 pony (2 maanden geleden hadden ze er nog 2.) maar ze kunnen elkaar mooi zien wanneer ze buiten staan dus dan staan ze niet alleen.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:52

__PSM__ schreef:
Waarom ben je bezig met nagevelijk rijden? als je lekker gaat schakelen en gewoon een correcte verbinding/weerstand biedende hand hebt, komt de rest, ze mag op deze foto's veel meer zakken vanuit haar schoft, dit lukt alleen als de motor actief is en je dus eerst de voorkant alleen maar "ondersteunt"!

Lekker veel schakelen en bochtjes rijden met een lichte verbinding dan komt de rest ook wel :)

Omdat wanneer ik een verbinding, en weerstand aan haar biedt, ze alleen maar omhoog gaat en gaat schudden met haar hoofd. Ze ervaart dit als zeer vervelend.
Dus proberen we er nu samen uit te komen, en wanneer ik vraag en geef is er niks aan de hand.
Verder heeft ze nog geen last van haar tanden, dus daar ligt het ook nog niet aan.
We hebben samen met mijn instructeur de beste oplossing gezocht, en dat is deze.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:57

Oke, ik zou juist zeggen, lekker gaan schakelen als ze weerstand bied ;) dan komt het achterbeen eronder, dan komt die voorkant vanzelf wel :)

Heel veel succes met het rijden :) tis een machtig leuke merrie :D

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:00

__PSM__ schreef:
Oke, ik zou juist zeggen, lekker gaan schakelen als ze weerstand bied ;) dan komt het achterbeen eronder, dan komt die voorkant vanzelf wel :)

Heel veel succes met het rijden :) tis een machtig leuke merrie :D

Ja en het stomme is, dat klinkt ook erg logisch!
En dat heb ik ook geprobeert, maar we lagen dan constant met elkaar in gevecht, en dat is ook niet de bedoeling.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:01

Dan geef jij waarschijnlijk zelf meer druk dan wat je paard aan kan, soms duurt het even voor ze het principe snappen...

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:02

Hmm.. ik zal het er vrijdag eens met mijn instructeur over hebben :) tnx

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 09:56

verder niemand kritiek of een op of aanmerking?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:56

Ja, sorry, mijn commentaar is; gooi je paard nog een jaar op de wei.
Om al zo nageeflijk en rond proberen te rijden bij een jong paard wat nog helemaal niet zo ver is, is niet verstandig.
Ze kan nu nog niet behandeld worden als een paard van minimaal 5, ze daar nog helemaal niet sterk genoeg voor en zit midden in de groei.
Vandaar dat ze ook zoveel protest geeft als je aan haar hoofd zit, je probeerd haar te dwingen rond te lopen, dat moet je nooit doen.
Hier een tabel voor je waarop je kunt zien hoeveel je paard nog moet ontwikkelen.
Afbeelding