Springweekend Groningen - parcoursje met Bram

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Springweekend Groningen - parcoursje met Bram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 12:01

Afgelopen weekend zijn we met een groep studentenruiters in Groningen, bij Jan Dolfing, geweest. We was een springweekend georganiseerd waarbij zaterdag een springles gereden werd en zondag, na nog een korte les, tweemaal een parcours gesprongen mocht worden.

Het paard waarop ik ingedeeld was is Bram. Ik heb vorig jaar één keer een parcoursje gesprongen met Bram en ik was verliefd. Ik vind het zo'n onwijs cool paard... We hebben echter geen ervaring, niveau, hoe je het ook wilt noemen, samen. Onderstaande filmpjes waren de 3e keer dat ik Bram reed, dus +- 2 uur rij-ervaring. :D

Bram is een tank van een paard en hij springt graag. Hij wil af en toe zijn pootjes laten hangen, maar je merkt wel aan hem dat ie het leuk vindt. Grootste probleem is dat hij sterk is, hoewel ik er niet heel veel problemen mee heb. Bram kan in elk geval zeker een B-parcours springen en ik denk nog wel een stuk hoger ook.

Vroeger heb ik in de training met mijn eigen paard op M-niveau gereden, officieel B. Dat is echter 10 jaar geleden en ik heb jaren niet gesprongen. Ik spring sinds een jaar weer wat hier en daar, maar niet echt fanatiek.

Genoeg gepraat, de filmpjes.

Op mijn kont zitten blijft een probleem... Ik zie dat ik echt behoorlijk de neiging heb om in verlichte zit te blijven staan. :o En ik ben vrij streng in mijn hand af en toe...
Ik was Bram na het lijntje van 3 (7, 8a en 8b) kwijt en de bocht naar 9 was even heel lastig, vooral toen Bram hindernis 2 zag. :):) Dus dat was even omtrekken... :o En daarna uiteraard een balk, eigen schuld.

Ik vind dat je hier toch wel al een verbetering ziet tov het eerste filmpje. En ook dat ik teveel de neiging heb om voor de sprong al in verlichte zit te gaan zitten - zie hindernis 10. :+

Ik zou heel graag feedback krijgen. Ik heb al zolang geen springles meer gehad en helaas is het op de manege waar ik rij ook niet echt mogelijk. Dus... Wat kan beter, hoe ga ik dat doen, ect. :)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:04

2e parcours gaat al stuk vloeiender dan 1e parcours :) Paar tips: probeer de galop te herstellen, dat is voor het oog mooier en dan hou je meer balans. Daarnaast lijkt het alsof je soms iets te graag mee wilt springen (mee naar voren gaat, geef je zelf ook al aan zie ik net), vooral als je eens dicht komt, is het beter goed diep te blijven zitten. Succes!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:04

ziet er goed uit..

Bram is echt heel cool.. Ik heb een tijdje mijn privelessen op hem gereden toen mijn eigen merrie kreupel was...

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:13

Denk aan je handen dat je die laag houdt na een sprong, zou heb je meer controle ;) voor de rest leuk paard!

Fleury

Re: Springweekend Groningen - parcoursje met Bram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:48

Grote Bram kan zeker sterk worden dus je hebt hem heel netjes rustig gereden! 2e parcoursje gaat heel netjes! 1e iets rommeliger. Misschien dat je de volgende keer kunt proberen je beugels wat korter te doen. Het lijkt alsof je moeite hebt je hakken uit te drukken en je steekt je benen een beetje naar voren. Als je je beugels wat korter doet kun je denk ik beter je hak uitdrukken en wat druk nemen op je stijgbeugel.
Maar zoals ook in t eerste filmpje gezegd wordt, het gaat allemaal steeds beter!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:01

Jan Dolfing zit in Drente ;)
Ik ben benieuwd naar je filmpjes. De betreffende site is hier geblokt ;( Ga thuis meteen kijken!
Weet je dat ik jou nog nooit op een paard heb gezien :o

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:05

Haha wat vet! Echt gaaf dat je na al die jaren toch nog even een parcourtje gaat springen! Mijn respect hoor;)

Nog wel wat opmerkingen (If I may so): In het eerste filmpje zit je niet bepaald ontspannen, erg stijf, niet ontspannen in de hand, tenen wijzen naar buiten, je zit niet goed in het zadel, en de galop is niet altijd even regelmatig.

Het 2e filmpje ziet er al een stuk beter uit!

Veel plezier nog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:00

Excuus, ik heb Groningen in m'n kop omdat 't maar een km of 15 tot daar is. :+ :o

Probleem met mijn beugels was dat ik er al een slag in had zitten. Buiten dat kan ik 'm niet sturen met nog kortere pootjes, ik had met deze beugels al behoorlijk wat moeite om 'm rond te krijgen... Ik heb wel overwogen ze korter te maken overigens. Mss toch eens proberen, de volgende keer.

TessJS, ik wil juist onwijs graag weer meer gaan springen. Dat is echt mijn ding en ik baal er van dat ik het jarenlang niet heb (kunnen) doen en dat ik er nu nog steeds niet echt de mogelijkheid toe heb. Ik had ook heel graag een meter gesprongen ipv deze 60 cm. :)

marije1987, wat bedoel je precies met de galop herstellen? :)

Hetgeen TessJS verder over filmpje 2 zegt kan ik me helemaal in vinden. Dat ik niet ontspannen zit kan kloppen, ik voelde me echt heel beroerd zondag. Goed misselijk, steken in mijn maagstreek en met een blaasontsteking... Waarom ik het 2e filmpje beter zit, geen idee. Veel beter voelde ik me toen niet bij mijn weten. :+

Handen laag en blijven zitten, check! :D Ik zie dat ik ook een paar keer bekant zijn oren vastpak voor de sprong. := En die tenen, dat is al een eeuwenoud probleem... :o

Mss toch maar weer eens op een andere manege hier in de buurt gaan informeren voor een privéspringlesje of zo... Ik heb echt heerlijk gereden. :) En ik wil weer de hoogte in... Volgende zomer ga ik mijn eigen peerd inrijden en daar wil ik ook zeker wat sprongetjes mee gaan maken. :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:19

Galop herstellen betekent dat je het paard in de goede galop laat galopperen.

Verder leuke filmpjes om te zien, het is net een SO zo ;).

Persoonlijk zou ik zeggen, ga eerst aan de dressuur werken. Het paard valt uit elkaar, waardoor een goede afstand rijden niet makkelijk wordt. Op 60cm kom je er dan echt nog wel, maar op hoogte kom je dan in de problemen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:42

Sylvia schreef:
Excuus, ik heb Groningen in m'n kop omdat 't maar een km of 15 tot daar is. :+ :o

Het is je vergeven. Het is ook lastig dat Groningen over het algemeen daar hun SO's houden.
U kunt zich mijn man voorstellen toen ik zei "we gaan naar SO Groningen" om hem vervolgens naar Vries te sturen :+

In het eerste filmpje lijkt het wel of je je onderbeen afsteekt (ik weet het, die kwabjes zitten bij mij ook gruwelijk in de weg). Verder heb ik er eerlijk gezegd weinig verstand van :+

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:40

Altijd leuk ja, dat Vries bij de vereniging van Groningen :D

Ik vind het er lekker rustig uitzien voor Brammetje :) Ik weet hoe sterk hij kan zijn en je hebt hem dus lekker bij je gehouden zonder op de handrem te staan. Puntjes geef je deels zelf al, beugels toch eigenlijk wat korter, en doordat jij vrij vroeg al (en wisselend qua aantal passen vantevoren) in je beugels gaat staan mis je je zithulpen en gaat hij twijfelen wanneer hij af moet zetten (echt plaatsen van een paard is sowieso lastig bij zo'n happening :) Maar nu twijfelt hij ook aan zichzelf lijkt het wel). Inderdaad dus wat meer gericht bezig gaan met wanneer je in de verlichte zit gaat. En de galop corrigeren maakt het allemaal ook wat makkelijker en vloeiender, je ziet duidelijk verschil tussen wel en niet vanuit de goede galop springen. Ik vind het er iig lang niet verkeerd uitzien zo :D

Wat me trouwens wel opvalt is dat je echt een duidelijke vooruitgang ziet sinds je weer wat bent gaan springen op SO's, de routine lijkt er echt meer in terug te komen +:)+ Balen dat je niet meer kunt springen op het moment buiten dat!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 19:50

Helder. :) Ik heb idd niet veel aandacht geschonken aan het in de goede galop landen, zaterdag wel ff geprobeerd in de springles, maar ik had al moeite zat om Tank Bram bij elkaar en bij mij te houden. :+ Zaterdag was ie sowieso erg hangerig met z'n pootjes, wilde niet zo...

Paard voor de hindernis plaatsen - qua passen tellen - heb ik altijd heel lastig gevonden, dat was toendertijd bij mijn eigen paard ook constant aandachtspunt. Net toen dat een beetje routine begon te worden werd ie helaas verkocht.

Die vooruitgang merk ik idd ook wel. Vorig jaar Enschede staat me nog helder voor ogen, na dik 2 jaar echt hélemaal niks meer te hebben gesprongen. :')

Overigens ga ik er veel meer aan rijden al naar gelang het lastiger wordt. Ik weet van mezelf dat ik geen zak uitvoer op de rug van een paard dat braaf zijn parcoursje loopt. Vroegâh kon ik met die van mezelf echt geen 60 cm-rondje wegspringen, ik deed gewoon niks. :o Terwijl een L of M parcours juist prima liep. 't is nu deels onbekend paard, deels weinig recente springervaring en deels mezelf (oa het niet lekker zijn).

Ik heb die filmpjes inmiddels al verschillende keren bekeken sinds ik ze heb gekregen (thanks Fleur!) en ik heb eigenlijk wel definitief besloten eens te zoeken naar een plek waar ik springlessen kan volgen...

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:44

tijdens het springen moet je je teugels korter nemen zodat je netjes met je paard mee kan gaan in zijn beweging en dus tijdnes de sprong geen waslijntjes krijgt. Als je een hindernis wilt springen berijd het paard daar dan goed op voor dus niet rechtdoor rijden waar een hindernis staat en dan omgooien maar vraag stelling zodat hij al weet dat hij niet op die hindernis recht voor hem af moet gaan. zo zal je minder snel een miscommunicatie krijgen

Veel succes !