Tosca is een 10-jarige merrie met als afstamming Orm (v. Hamlet) x Lancet. Sinds augustus vorig jaar is ze bij mij onder het zadel om door te rijden voor de verkoop. We zijn begonnen met 2x in de L2 te starten, met ruim 200 punten als resultaat. Toen hebben we in november 1x M1 gestart en zijn daarna door gaan trainen naar (hopelijk) de Z. In maart was de volgende wedstrijd en ze was inderdaad klaar voor de Z1. Dit zijn we dan ook gestart met een winstpunt als resultaat.
Dit was Tosca's 7e wedstrijd en ze heeft het super gedaan, in de individuele uitslag zijn we met 213 punten als 15e geëindigd van de 50 deelnemende combinaties! Ze heeft natuurlijk nog weinig wedstrijdervaring, maar met veel rust en geduld komt alles goed. Daar liggen dus ook Tosca's 'probleempjes': ze is snel gespannen en dat is terug te zien in de staponderdelen, terwijl alle andere onderdelen juist heel goed gaan. Ondanks de spanning in een eenvoudige wissel hadden we toch een 8 voor de stap.
Hier het originele bericht:
Gisteren heeft Laila (lail @ bokt) met Tosca meegedaan aan de Zuid holland cup op het chio terrein. Was voor Tos de 6e (of 7e?) wedstrijd en was dus erg benieuwd hoe ze zou reageren op zo'n groot vreemd terrein. Nou, super braaf dus
Ze liep ook nog is hartstikke netjes en het proefje wat ze moesten rijden werd dan ook beloond met 213 punten 
inrijden:
appuyement

knappe kop tussendoor (even peesjes afdoen voor de wedstrijd)

en dan de proef zelf:

keertwending

richting uitgestrekte stap

spanning in de eenvoudige wissel die de mist in ging

en na de proef even lekker uitstappen in het bos

Voor de liefhebber staat deze merrie overigens te koop. zie: [EA-TK-PP] 10 jarige Z dresuur merrie
Foto's waren btw bijna allemaal nogal overbelicht dus heb ze snel even bewerkt, is niet allemaal even netjes maar je ziet nu iets beter haar benen
. het is wel zo dat alle foto's eigenlijk genomen zijn op het moment van inzet van een appuyement, in een appuyement zelf, in een eenvoudige wissel of in de inzet naar een kleine volte. misschien dat het daardoor komt? ik probeer altijd zo stil mogelijk te zitten met mn hakken zoveel mogelijk uitgedrukt. omdat ik redelijk lange benen heb kan het best zijn ik mijn been optrek op het moment dat ik een hulp geef omdat ik anders het paard niet 'raak' op de manier die nodig is... ik ga erop letten!
), maar dat is nog geen excuus om mn knieën op te trekken, alhoewel t wel sneller gebeurd wanneer ik een hulp geef. de stap blijft lastig, ben er nu achter dat ik naar de uitgestrekte stap mn teugels maar 'los moet gooien' en Tosca in dr sop gaar moet laten koken
zolang de druk bij haar eraf is, is ze meer geneigd om haar neus naar voren te doen ipv naar beneden, anders blijft ze zich zo opkroppen. voor mn gevoel deed ik dat ook heel erg, maar ik zag op de film die gemaakt is dat dat dus niet zo was...