Tosca @ Zuid Holland Cup (Z1)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lail

Tosca @ Zuid Holland Cup (Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 11:57

Bij deze plaats ik dit topic even omdat de eigenaar van het paard blijkbaar geen topic mag openen met mij als ruiter.

Tosca is een 10-jarige merrie met als afstamming Orm (v. Hamlet) x Lancet. Sinds augustus vorig jaar is ze bij mij onder het zadel om door te rijden voor de verkoop. We zijn begonnen met 2x in de L2 te starten, met ruim 200 punten als resultaat. Toen hebben we in november 1x M1 gestart en zijn daarna door gaan trainen naar (hopelijk) de Z. In maart was de volgende wedstrijd en ze was inderdaad klaar voor de Z1. Dit zijn we dan ook gestart met een winstpunt als resultaat.
Dit was Tosca's 7e wedstrijd en ze heeft het super gedaan, in de individuele uitslag zijn we met 213 punten als 15e geëindigd van de 50 deelnemende combinaties! Ze heeft natuurlijk nog weinig wedstrijdervaring, maar met veel rust en geduld komt alles goed. Daar liggen dus ook Tosca's 'probleempjes': ze is snel gespannen en dat is terug te zien in de staponderdelen, terwijl alle andere onderdelen juist heel goed gaan. Ondanks de spanning in een eenvoudige wissel hadden we toch een 8 voor de stap.

Hier het originele bericht:

Gisteren heeft Laila (lail @ bokt) met Tosca meegedaan aan de Zuid holland cup op het chio terrein. Was voor Tos de 6e (of 7e?) wedstrijd en was dus erg benieuwd hoe ze zou reageren op zo'n groot vreemd terrein. Nou, super braaf dus :D Ze liep ook nog is hartstikke netjes en het proefje wat ze moesten rijden werd dan ook beloond met 213 punten :)

inrijden:
appuyement
Afbeelding

knappe kop tussendoor (even peesjes afdoen voor de wedstrijd)
Afbeelding

en dan de proef zelf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
keertwending
Afbeelding
richting uitgestrekte stap
Afbeelding
spanning in de eenvoudige wissel die de mist in ging
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en na de proef even lekker uitstappen in het bos :)
Afbeelding

Voor de liefhebber staat deze merrie overigens te koop. zie: [EA-TK-PP] 10 jarige Z dresuur merrie

Foto's waren btw bijna allemaal nogal overbelicht dus heb ze snel even bewerkt, is niet allemaal even netjes maar je ziet nu iets beter haar benen ;)

sharon_quiz

Re: Tosca @ Zuid Holland Cup (Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:03

Leuk paard hoor. En gefeliciteerd met je punten. Je steekt op een aantal foto's je benen erg af of misschien drijf je elke pas, maar het zou mooier zijn als je je benen aan het paard houdt. Ook lijkt het of je je knieën optrekt op sommige foto's. Mooie galop heeft het paard!

lail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:44

sharon_quiz schreef:
Leuk paard hoor. En gefeliciteerd met je punten. Je steekt op een aantal foto's je benen erg af of misschien drijf je elke pas, maar het zou mooier zijn als je je benen aan het paard houdt. Ook lijkt het of je je knieën optrekt op sommige foto's. Mooie galop heeft het paard!

ik drijf zeker niet elke pas, dat is nutteloos, gaan ze echt niet harder van lopen :o . het is wel zo dat alle foto's eigenlijk genomen zijn op het moment van inzet van een appuyement, in een appuyement zelf, in een eenvoudige wissel of in de inzet naar een kleine volte. misschien dat het daardoor komt? ik probeer altijd zo stil mogelijk te zitten met mn hakken zoveel mogelijk uitgedrukt. omdat ik redelijk lange benen heb kan het best zijn ik mijn been optrek op het moment dat ik een hulp geef omdat ik anders het paard niet 'raak' op de manier die nodig is... ik ga erop letten! ;)

Truuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:33

gaaf paard!
benen lang houden!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:44

Wat een mooie foto's!

Paard is erg gevoelig dus denk niet dat elke pas drijven nodig is... Het zijn de momenten meer... Ik heb ook het idee dat jij best lang bent?

De foto's zien er goed uit, ook aangezien je net in een oefening zit steeds. Alleen in de (uitgestrekte) stap zou ze haar hals nog wat meer mogen laten vallen, beneden schofthoogte.

Tosca ziet eruit alsof ze in haar element is, super! Ik ben jaloers dat je dit paard nu onder je kont hebt :P

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:42

Wauwie!! :~
Ziet er super netjes uit!
Alvast veel succes voor het Z2! :)

Heb eigenlijk helemaal geen commentaar maar omdat het HAW is...
Zorg ervoor dat haar oren het hoogste punt blijven. ;)

Tatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:25

ziet er goed uit, mooie foto's ook!

lail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 22:18

tnx voor de complimenten :D ik ben niet zo vreselijk lang maar heb wel redelijk lange benen (vooral te zien aan de laatste foto >;) ), maar dat is nog geen excuus om mn knieën op te trekken, alhoewel t wel sneller gebeurd wanneer ik een hulp geef. de stap blijft lastig, ben er nu achter dat ik naar de uitgestrekte stap mn teugels maar 'los moet gooien' en Tosca in dr sop gaar moet laten koken O:) zolang de druk bij haar eraf is, is ze meer geneigd om haar neus naar voren te doen ipv naar beneden, anders blijft ze zich zo opkroppen. voor mn gevoel deed ik dat ook heel erg, maar ik zag op de film die gemaakt is dat dat dus niet zo was...
Orlinapaard, de wissels moeten nog even bevestigd worden en dan gaan we het Z2 onveilig maken, of het Z2 gaat ons onveilig maken :D een gigantische bok tijdens elke wissel wordt denk ik niet erg op prijs gesteld ;)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:46

mooie combinatie zijn jullie!
Ik wil je ook complimenteren voor het zeer vriendelijke stanggebruik (wat ik vanaf deze foto's kan zien) ik zie het niet vaak dat de stang-teugel losser hangt dan de trens-teugel of gewoon mooi gelijk.
Verder heb ik het idee dat je een gaatje te kort zit met je beugels.. voor het beeld zou het iig mooier zijn (vind ik) om een gaatje langer te zitten. En probeer op je kont te blijven zitten :D Dus niet voorover kukkelen.

Verder vind ik alleen dat je een heel mooi paard heb en succes verder in de Z :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:03

Eindelijk eens iemand die de juiste hulpen geeft, goed zit en de goeie beenhouding heeft bij de apyementen! +:)+
Het ziet er netjes uit hoor, je weet zelf wel wat er wat minder ging.
Das een voordeel met een paard wat al wat meer weet, als je iets fout doet krijg je het gelijk op je broodje! :D
Alleen effe zitten blijven met aanspringen hoor!

lail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 17:17

BBMarin, ik heb mijn beugels een gaatje korter gedaan toen ik met haar begon, omdat mn benen anders zo onder haar buik uitstaken. vind ik geen mooi gezicht en het is ook niet makkelijk rijden, en zwanenhalssporen vind ik zo onhandig... dus het klopt dat mn beugels een gaatje langer kunnen ;) verder rijd ik haar thuis altijd op een trens, als ik al met s&t rijd heb ik een boog in de stangteugel, ik heb m toch niet nodig, maar het staat wel chique :D in de proef neem ik m iets strakker (zodat er geen bocht meer in hangt) anders krijg ik daar opmerkingen over op t protocol.

MirandaFuego, vorig jaar september had Tosca nog nooit een wedstrijdring gezien en kwam ze niet verder dan een pasje wijken en een beetje schouderbinnenwaarts, dus mij op mn kop geven als ik iets verkeerd doe doet ze niet, zou idd wel handig zijn ;) wel gaat ze heel snel spannen als ik dat ook doe, dat is wel erg vervelend, maar word je toch goed op je plek gezet.
dat aanspringen was vanuit een vreselijke wissel, ze sprong tot 3x toe verkeerd aan en bleef maar zeuren, dus toen heb ik dr maar in travers gezet in de hoop dat ze t dan wel zou doen, daarna moest ik gelijk een volte 8m in, dus ik zat gewoon veel te veel te duwen, daardoor viel ik denk ook voorover ;)

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:17

Hee laila!
Leuk dat je toch met S&T bent gestart! Jullie hebben het super gedaan!
Maar ja wat wil je met een top paard & een top ruiter!
En tsjah wat betreft HAW:(heb eigenlijk niets om aan te merken, ben zelf namelijk nog lang niet zo ver) Misschien iets meer lachen? haha

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:49

Dat ziet er top uit voor een 6e x in 't Z.
Netjes hoor, en die spanning gaat er vanzelf wel af als ze vaker mee gaat.
Enige puntje, let wel op dat je recht blijft zitten in je eenvoudige wissel. Verder nog erg veel succes in 't Z!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:55

Gefeliciteert meid!

lail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:25

l0esjj schreef:
Dat ziet er top uit voor een 6e x in 't Z.
Netjes hoor, en die spanning gaat er vanzelf wel af als ze vaker mee gaat.
Enige puntje, let wel op dat je recht blijft zitten in je eenvoudige wissel. Verder nog erg veel succes in 't Z!

was pas de 4e x in t Z, 7e x in dr leven dat ze op wedstrijd was ;)

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:50

Zo dan is het helemaal top!!

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:17

wat een mooi paard. Die Zuidholland cup was bij ons op de manege :D ik heb nog wel gekeken.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:32

Leuk paard. Ruiter valt een beetje naar voren op foto 4. Maar waarschijnlijk is dat maar een moment opname :P.