Hoe rij je goed los?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Hoe rij je goed los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:16

Of meer: Hoe rijden júllie los?
Goed losrijden is natuurlijk afhankelijk van je paard, van je doel en van je niveau. Maar ik ben erg benieuwd hoe de bokkers hun paarden losrijden en dan heb ik het vooral op losrijden voor een dressuurtraining op basisniveau (B- tot Z).

Shoot! :)

anoushka

Re: Hoe rij je goed los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:20

wij rijden los, met het paard lang en diep, eerst een tijd stappen, vaak doen we dan al wat zij gangen, scouderbinnewarts, travers... dan begin ik met draaven, met het paard nog steeds lang en diep, en dan veel overgangen, zowel in de draf zelf als naar stap, en uiteindelijk naar halt, en meer zijgangen ,dan beginnen we met de galop met veel overgangen, geduurende hele tijd doen we aan poll flexies. Als het opwarmen gedaan is, stap ik even en ga dan weer verder in de draf, en begin hem dan langzaamhand op te pakken. Geduurende het los rijden heeft mijn paard minstens drie keer dat ik hem even laat rusten in stap met een lange teugel om darnaa weer verder te gaan met iets anders.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:21

Ik rijd lang en laag los, en ga ook voltes sluiten en veel slangenvoltes rijden. Ook rijd ik veel overgangen zodat hij goed aan het been is. Maar alles met lange teugel.

Na 20 minuutjes pak ik hem pas op en is hij heerlijk los.
Voordeel van deze manier van losrijden is dat je je paard nooit teveel in zijn mondje zit of wat dan ook, je paard ontspant uit zichzelf. :)

kleinvosje

Gewoon niet veel anders als je in de dagelijkse training rijdt. Ik probeer wel wat meer op ontspanning te rijden, omdat die van mij een stresskip is. Dingen die fout gaan kun je op concours toch nooit meer helemaal goed krijgen, dus daar ga ik niet extra op oefenen of zo.

Shanelle

Ik stap eerst lange stukken met een lange teugel, dan ga ik na een poos wat meer figuren rijden met de losse teugel en als we daar goed los in zijn, neem ik mijn teugels langzaam aan en begint het echte werk. Ik begin echter nooit meteen veel voltes oid te rijden.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:23

Ik zal zelf beginnen.
Mijn paard is in stap het minst fijn te rijden. Daarom laat ik hem eerst één rondje aan de lange teugel, met zijn hoofd waar hij wil, even een klein beetje opwarmen, dan laat ik hem een rondje halsstrekken en ga ik draven.
Eerst in draf zo laag mogelijk instellen en op die manier wat voltes rijden. Na 3 of 4 grote voltes ga ik weer stappen op de volte en rij hem dan met extreme binnen- en contrastelling een paar voltes beide kanten op, gevolgd door een paar voltes in draf, ook met die binnen- en contrastelling.
Laatste stukje is een rondje in galop linksom en rechtsom, weer goed over de rug laten galopperen, dus neusje zo laag mogelijk.

Op die manier zijn zijn rugspieren mooi los en heb ik hem van te voren even 'gecheckt' op het overal loslaten, door het laag en wat hoger instellen. Van de voltes met extreme stelling wordt hij lekker los, veel stelling en buiging en natuurlijk ook zijn achterbeen die flink actief moet zijn om het lijf te blijven dragen.

Hier ben ik ongeveer 8-10 minuutjes mee bezig, dan zijn we beide warm/los en stel ik hem wat hoger in, pakken we de middengangen erbij, zijgangen oefenen en tussendoor laat ik hem nog even goed inbuigen op de voltes.

Dus. :D Wie volgt? Ik ben benieuwd naar hoe men losrijdt en vooral waarom op die manier!

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:24

op het moment rijd ik in een groot(200 bij 35m) land, ik stap eerst 2 rondjes, dan een lange zijde draf, dan weer een rondje stappen, van hand verandere, en een zijde draf. (alles met los teugeltje)dan de teugels wat meer oppakken en wat voltes rijden. en een mega slangevolte over het hele land(ongeveer 20 bogen) en dan weer even stappen met lange teugel. en dan begin ik echt met rijden

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:24

kleinvosje schreef:
Gewoon niet veel anders als je in de dagelijkse training rijdt. Ik probeer wel wat meer op ontspanning te rijden, omdat die van mij een stresskip is. Dingen die fout gaan kun je op concours toch nooit meer helemaal goed krijgen, dus daar ga ik niet extra op oefenen of zo.

Ik bedoel niet losrijden voor wedstrijd, maar losrijden voor dressuurtraining, zoals in de OP staat. :P
Ben het met je eens dat ik op wedstrijd niet anders rijd dan thuis, maar hóé rijd je dan thuis? :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:26

Ik stap eerst lang met een losse teugel zodat het gewrichtsvloeistof opgewarmt is, daarna begin ik pas aan de echte warming up.

Daarbij probeer ik hem wat lager te rijden, op beide kanten in stap en draf enkele rondjes.

Daarna rij ik op allebei de kanten een rondje galop en dan pak ik hem echt op.

Moet eerlijk zeggen dat ik 1 rondje stappen+ eventjes halsstrekken wel erg weinig vind voor je begint met draven maar misschien ligt dat aan mij
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 24-05-10 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiavida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:34

ik stap eerst los met de snuit op knie hoogte, ongeveer een kwartier. beetje in buigen. dan in draf hetzelfde snuit op knie hoogte, en weer in buigen. dat ze wel haar rug gaat gebruiken en door de rug gaat lopen, mijn wil nog wel is zijn rug vast houden, dus mijne zal het zeker wel nodig hebben om eerst laag in te stellen, en dan rustig op pakken!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:48

Simpel, paard los maken, alert maken op de hulpen. Allemaal doormiddel van veel (heeeeeel erg veel) overgangen rijden, halt, stap, draf en galop. Ook veel schakelen en schijnovergangen.

Verder is het aller aller belangrijkste controle controle en nog eens controle, vooral tempo controle.

Ow en niet te vergeten de eerste 10 minuten met lange teugel los stappen en met iets lange teugel draven.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:15

Interessant om te lezen hoe anderen losrijden. Moet zeggen dat ik er wel een paar bruikbare manieren tussen zie staan, die ik wellicht ook eens ga proberen. :)

Ik moet zelf altijd een kwartiertje stappen tot ik bij de bak ben, dus mijn pony is dan al lekker los. In de bak vraag ik haar dan ook meteen lekker lang en laag, zodat ze over de rug gaat lopen. Zo stap ik een poosje totdat ze relaxed aanvoelt (mijn pony is nogal een druktemaker) en dan ga ik op deze zelfde manier draven. Natuurlijk rijd ik ook de nodige overgangen, voltes en slangenvoltes tijdens het stappen en draven. Dit doe ik zo'n tien minuutjes en dan pak ik haar wat meer op voor 'het echte werk'.

Galop neem ik eigenlijk nooit mee tijdens het inrijden, omdat ze er ontzettend hyper van wordt en meteen de rust waar ik naartoe werk, verdwenen is. Het is wel mijn doel om tijdens het losrijden te kunnen galopperen, maar voorlopig doe ik het nog even zonder.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:21

ik doe altijd zeker eerst 10 minuten lekker stappen
neem gelijk wel wat oefeningetjes mee zoals schouder binnenwaarts en een pasje wijken en overgangen naar het halthouden en weer weg
ga dan draven en als ik dan voel dat hij erg stijf is laat ik hem lekker aangalopperen
door die galop wordt die van mij lekker los in zijn lijf
steeds terug naar de stap en weer aangalopperen
zo zet hij die motor achter lekker aan het werk en wordt fijn aan het been
als ik daarna gaat draven voelt hij super en kan ik hem oppakken

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:25

Ik stap een rondje aan de lange teugel, meestal zo'n vijf minuten.
Daarna maak ik mijn teugels wat korter, zodat ik contact heb en mijn paard lang en laag gaat ontspannen. In stap doe ik niet te veel aan het tempo, hoogstens af en toe even middenstap wegstappen en dan weer rustig opvangen.

Na een paar rondjes links en rechtsom begin ik met grote volte's rijden. Hierbij vraag ik rustig wat stelling en afhankelijk van hoe los mijn paard is begin ik na een paar volte's gewone stelling en buiging met een paar volte's contrastelling.

Als hij lekker los laat op allebei de kanten draaf ik aan en ook daarbij probeer ik hem zoveel mogelijk met de neus eruit en over de rug te rijden.
Dan volgen meestal de overgangen, lekker voorwaarts in middendraf en weer rustig terug rijden naar het arbeidstempo. Ook rijd ik dan schijnovergangen naar stap en ook gewone overgangen naar stap om hem alert te maken/te controleren hoe alert hij is op het been.
In draf rijd ik ook weer volte's en probeer dan al wat te wisselen in hoofd hals houding, wat ronder, wat meer de neus eruit, wat dieper of juist minder diep. Net hoe mijn paard die dag aanvoelt.
Als laatste doen we een stukje galop, ook lang en laag en dan gaan we even stappen om daarna aan het "echte" werk te beginnen.

Bovenstaand is hoe het ongeveer gaat, het hangt er natuurlijk per dag erg vanaf hoe ik losrijd. Als mijn paard meer voorwaarts is focus ik op het terugrijden en bij me blijven, houdt hij een dag een beetje vast dan ga ik dat eerst oplossen en ga zo maar door.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:27

anoushka schreef:
wij rijden los, met het paard lang en diep, eerst een tijd stappen, vaak doen we dan al wat zij gangen, scouderbinnewarts, travers... dan begin ik met draaven, met het paard nog steeds lang en diep, en dan veel overgangen, zowel in de draf zelf als naar stap, en uiteindelijk naar halt, en meer zijgangen ,dan beginnen we met de galop met veel overgangen, geduurende hele tijd doen we aan poll flexies.

Wat is dit? Wat is het nut ervan?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:24

Ik begin met lang teugeltje stappen, lekker een beetje wandelen, na 2 a 3 rondjes doen we hetzelfde in draf. In zijn/haar tempo. Zelfde in galop. Dan terug naar stap en rustig oppakken, een beetje stretchen (stelling en buiging li en re, makkelijke keertwendingen) en dan in zijn makkelijkste gang loswerken (tempowisselingen, veel van hand veranderen, slangevoltes, voltes, stukjes wijken of Schoudervoor): zijn makkelijkste gang is draf. Mijn merrie galloppeerd liever, dan doe ik dat na de warming-up eerst. Dat is meestal mijn losrijden, maar het ligt echt aan het paard, de dag, wat we de dagen ervoor of erna doen etc

Daarna pak ik ze vaak nog even in oprichting een minuut of 5 en neem dan eventueel nog wat mee als SB of appuyementen. Maar dat is vaak maar 1 keer per week maximaal. Wil het leuk houden. Als ik daar niet aan werk dan vooral aan de volgzaamheid van MIJN hand en ZIJN/HAAR mond. Controleren of ik wel veer en of hij/zij wel durft te veren (volgens, ontspannen, loslaten maar contact houden) en het vergemakkelijken van de wissels (niet eens in oprichting)

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:22

Juangi schreef:
anoushka schreef:
wij rijden los, met het paard lang en diep, eerst een tijd stappen, vaak doen we dan al wat zij gangen, scouderbinnewarts, travers... dan begin ik met draaven, met het paard nog steeds lang en diep, en dan veel overgangen, zowel in de draf zelf als naar stap, en uiteindelijk naar halt, en meer zijgangen ,dan beginnen we met de galop met veel overgangen, geduurende hele tijd doen we aan poll flexies.

Wat is dit? Wat is het nut ervan?

dit is het flexiebel(of hoe je dat schrijft) maaken van het stukk achter de ooren het gaat erom dat allen dat stuk, (dus het hoofd van het paard) allen kantelt, en recht blijft, als een paard vast zit en je vraagt het kantelt hij zijn hoofd , in het engels heet dat dee poll weet de nederlandse naam erniet voor, als mijn paard daar vast zit( en dat geld voor veel paarden) dan raakt hij helemaal vast, ook in de rug.
als je het nog niet helemaal begrijpt zal ik het anders probeeren uiteleggen

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:32

Ik heb een driejarige pony 'dus' mijn hele training bestaat bijna uit losrijden (behalve als ik les heb). Ik rijd volgens de Antoine de Bodt, ik begin met een redelijk lang teugeltje (met wel contact), slingeren, op de binnenhoefslag rechte stukken rechtuit, op de volte stelling om het lichaam los te maken. Als dit allemaal goed gaat dan draaf ik pas aan en herhaal ik hier alles ook weer wat ik in stap gedaan heb. In de les gaan we daarna echt aan het werk zeg maar, als ik zelf rijd dan is ie klaar als ie in draf goed actief van zichzelf blijft en ontspannen blijft (soms met een galopje erbij).

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:10

anoushka schreef:
dit is het flexiebel(of hoe je dat schrijft) maaken van het stukk achter de ooren het gaat erom dat allen dat stuk, (dus het hoofd van het paard) allen kantelt, en recht blijft, als een paard vast zit en je vraagt het kantelt hij zijn hoofd , in het engels heet dat dee poll weet de nederlandse naam erniet voor, als mijn paard daar vast zit( en dat geld voor veel paarden) dan raakt hij helemaal vast, ook in de rug.

Dit ken ik ook niet, klinkt logisch. Maar hoe pas je dit in de praktijk toe? Op welke manier maak je dat los? Welke hulpen gebruik je?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:12

Eerst even een rondje stappen met lange teugel (tenzij mijn paard erg heet/kijkerig is, dan sla ik dat over).
Laag&rond instellen, 8-jes stappen, slangenvoltes, halshouding afwisselen, halthouden.
Paar keer overgang naar draf maken.
Voltes (vergroten, verkleinen), 8-jes, slangenvoltes, tempowisselingen/schijnovergangen, halshouding afswisselen, halthouden en weer wegrijden (via stap of draf).
Aan de lange teugel rondje stappen (tenzij ze erg heet/kijkerig is) dan hou ik haar laag&rond.
Daarna beginnen met 'oppakken'.
Oppakken lijkt in dit stadium van africhting (groen/B) nog behoorlijk op het losrijden.
Het enige verschil is dat ik haar kleine stukjes iets hoger instel, pasje opzij & de galop erbij pak (ook niet altijd overigens).

Galop sla ik met losrijden over. Paard is nog groen. Bij een verder doorgetraind paard pak ik vaak wel een stukje galop mee.

Galop: voltes (vergroten, verkleinen), tempowisselingen/schijnovergangen.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:18

Eefske schreef:
anoushka schreef:

Dit ken ik ook niet, klinkt logisch. Maar hoe pas je dit in de praktijk toe? Op welke manier maak je dat los? Welke hulpen gebruik je?

Als ik hem bijvorbeel naar links wil hebben(zonder dat de nek dubbel gaat) dan gebruik ik mijn linker been bij de sinkel, zachtjes drukjes geven, en tegelijketijd de linker hand iets omhoog, als het paard stijf is zal hij zijn hoofd kantelen, als hij het goed doet, kan je aan zijn nek zien, als je van links naar rechts verandert,of andersom dan zie je een soort knik en dan gaat de boven kant van de nek iets die kant op, beetje lastig uit te leggen, ziet er komish uit. hoop dat jullie het begrijpen, voor mij is het nogall iets gewoons, en het komt vooral laater als je met apuyement begint ereg van pas

edit: je maakt het los door veel veranderingen te doen, van links naar rechts, niet zaagen, echt alleen je hand iets hooger houden, en ook niet trekken. ook op letten, als je voelt dat je binneteugel strakker is, betekend dat dat het paard op die schouder zit, raad dan aan veel wijken voor de been van de schouder af en meestal is de poll aan die kant ook stijfer

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:30

Eefske schreef:
anoushka schreef:

Ik ben ook benieuwd naar specifieke oefeningen hiervoor!

Mijn merrie is erg sensibel en zet zich 'vast' in de spieren.
Ze is laatst bij een osteopaat geweest en zat inderdaad vast achter haar oren (en daardoor ook rug).
Toen de osteopaat het stukje achter haar oren gemasseerd/gekraakt had was het gevoelige stuk in haar rug ook weg.
De osteopaat vertelde dat je het vastzitten achter de oren kunt vergelijken met een soort hoofdpijn.
Ontspanning tijdens het rijden is heel belangrijk om het paard zo los mogelijk te houden.
Maar inderdaad. Wat zijn de specifieke oefeningen om het stuk achter de oren losser te maken?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:37

@ anoushka

Aaaah zo! :D
Dat klinkt bekend in de oren!
Hoofd recht voor de hals houden. Buiging in het hele lichaam.
Als 'hulp' zou je daarbij je hand ook iets naar binnen kunnen houden..

8-jes of slangenvoltes zijn daarbij een fijn figuur.
Veel wisseling in de buiging.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 27-05-10 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:42

maar het gaan niet om het buigen van de hele lichaam, je moet het ook op rechte stukken kunnen doen, zonder dat ze langzaamer gaan loopen of sneler, ook goed op de kontjes letten want de stijfe kant willen ze nog wel eens aan de druk ontkoomen.
en heel veel vraagen links, even recht, dan rechts, dan weer recht, zodat ze soepeler worden,

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:45

Ja ook op rechte stukken is het toepasbaar maar de oefening zorgt ervoor dat het hele lichaam los&soepel wordt. Dat bij een figuur het hele lijf achter het hoofd aanswingt.
Buiging door het hele lichaam :)