Overgangen terug: Enorm lastig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijmanJarig

Overgangen terug: Enorm lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 18:52

Hallo allemaal. :)
Sindskort gaat het eigenlijk heel goed met mij en Marene. Galop zit er nu netjes in, passen worden ruim en ze is eigenlijk ontzettend snel bespierd gereden. Ook nageeflijkheid zit er goed in. Ik begin altijd met een ontspannen draf/galop aan een lange teugel en pak dan na 10 minuten haar op. Dit gaat prima, alleen de overgangen willen nog steeds niet lukken. We hikken zeg maar steeds nèt tegen het goede aan, of juist nèt niet.

Verruimen was in het begin een ramp (en nog steeds lastig). Nu ik wat consequenter ben geworden (geen reactie is tikje met de zweep) gaat dit wel redelijk goed. Goed genoeg in ieder geval. Nu moeten we natuurlijk nog kilometers maken aangezien ik pas 4 maanden écht aan het werk ben.

Maar nu komt het probleem: Verzamelen. Ik probeer veel overgangen te rijden maar steeds als ik een versnelling lager moet, dus van galop naar draf, of verruimde draf naar arbeidsdraf, dan ben ik zowat een hele zijde bezig. Ik probeer mijn teugels met rust te laten maar ze reageert absoluut niet op mijn zit. Dus steeds moet ik toch weer een soort ophouding geven. Maar nee, ook dit helpt niet.

Het is niet dat ze doordenderd, helemaal niet (het is een luie flikker :z ), maar ze reageert niet op mijn zit. Mijn instructrice zegt steeds dat het temaken heeft met kilometers maken, maar het duurt nu eigenlijk toch wel erg lang. Na 4 maanden trainen moet er toch vooruitgang in zitten?

Ik vraag nu of jullie hier misschien ervaring mee hebben en hoe jullie dit eventueel oplossen/opgelosd hebben. Ik wil na de zomer graag een startkaart aanvragen omdat ze er verder wel helemaal klaar voor is, en ik eigenlijk ook wel verwacht dat het terugrijden beter gaat. Sowieso hoeft het in de B nog niet perfect te zijn voor mij. :)

Alvast bedankt!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:39

Het is inderdaad wel een onderdeel wat met kilometers maken goed moet komen. In mijn ogen mag je af en toe best eens streng tegen je pony zijn. Eerst op zit terug, geen reactie ophouding, nog geen reactie ergens tegen op rijden of eens een eer echt op de rem.

Dat is vaak 2 of 3 x en dan reageren ze vaak al beter op je zit (evt met ophouding)

Ik oefen heel erg veel op overgangen, ook met de paarden die verder/hoger opgeleid zijn. Door heel erg veel overgangen te rijden worden ze alert, maar ook rustig en ontspannen.

Ik begin het zelfde als jou, lekker lange teugel stappen en iets lange teugel in draf. (kan met mijn paarden echt geen helemaal lange teugel)
Daarna ga ik weer stappen en pak ze iets op en draaf heeeel rustig aan, aller belangrijkste is controle en vooral tempocontrole. Na ongeveer een kwart rijbaan, ga ik weer stappen en daarna weer aandraven. Steeds het zelfde. Als ze losser zijn, maak ik bij élke letter een overgang. Bijvoorbeeld bij de A aandraven, bij de F stappen, bij de B aandraven, bij de M stappen, etc, etc... Daarna wissel je af en zet je je paard ook eens stil. Meestal galoppeer ik dan rond, lekker grote voltes of de gehele rijbaan. Lekker ontspannen en rond, daarna pak ik in de overgangen ook de galop bij. Wissel heel erg veel af: stap->galop->draf->halt->stap->draf->stap->galop->stap. bijvoorbeeld.

Edit: Als je paard vooruit wil, ga je júíst dan een overgang terug rijden en natuurlijk andersom. Je paard moet leren wachten op jou hulpen en dan ook elke seconde bij jou zijn.

Heel erg veel doen en consequent mee bezig zijn, voor mij is dit het losrijden en alert op de hulpen maken. Als ze los zijn pak ik de wat oudere en paarden die wat verder zijn op en ga verder met zijgangen, de jonge paarden zijn meestal klaar hierna.

Voor jezelf letters uit kiezen en je daar ook heel strikt aan houden en streng voor je paard én jezelf zijn. :)

AmberHeijmanJarig

Re: Overgangen terug: Enorm lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:20

Heel erg bedankt voor de tip. Hier kan ik zeker wat mee! :)
Morgen heb ik les en dan moet ik zelf eerst losrijden dus dan ga ik hiermee aan de slag. :j

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 07:45

Gisteren weer gereden (les) en het ging super. Alleen kreeg ik steeds van mijn instructrice te horen dat doordat ze in het begin zo'n doordrammer was (en dus echt niet een overgang terug wilde maken), ik nu een te harde hand heb en teveel met mijn handen doe. Ik moet hier mee oefenen voor volgende week.

Maar ik snap niet echt hoe ik dit op moet lossen. Want op alleen mijn zit komt ze niet terug. Nou ik mag wel wat hand gebruiken maar het is nog teveel. Ik kan het zelf alleen niet voelen want ik heb dus niet door dat ik dit doe.

Tips?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:12

Gebruik idd eens even de fence, de omheining, de bakrand om te stoppen en daarbij overduidelijk ook je zit gebruiken.
Lukt het na een paar keer al wel dan dan ga je het vragen met nog steeds de bakrand in het zicht maar net iets vroeger (dus al voor je aan die bakrand bent) , lukt het daar na een tijdje ook, dan ga je dit oefenen wanneer je de bakrand net gepasseerd bent tijdens een volte, dus de bakrand zit nog een beetje in het geheugen van het paard, en zo steeds uitbreiden.
Een overgang terugrijden is eigenlijk een beetje een stop die je niet echt uitvoerd.

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 20:22

Bedankt voor de tip aeolusnr1,

Vandaag weer gereden en het ging wel goed. Terug nog steeds een probleem maar door extreem HOOO te roepen ging het uiteindelijk wel iets beter. Ik heb ook de bakrand 2x gebruikt en dat werkte toch niet echt bij mijn paardje. Ze zocht dit eigenlijk als een soort van uitweg om daar niet meer langs te kunnen. Ik denk dat ik het toch maar met mijn stem probeer en dit afbouw.

Allemaal bedankt! Van mij mag er een slotje op.