Aandacht overal behalve bij de ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janaa_

Aandacht overal behalve bij de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 15:37

Hoihoi,
vandaag ging ik sinne weer eens rijden. Sinne staat bij iemand anders thuis waar nog 2 paarden staan, waaronder 1 shet. We gingen altijd samen rijden, sinne en de merrie dan, maar de merrie heeft nu een knie blessure. DA is geweest en we mogen stilaan met de merrie gaan wandelen. Dus vandaag ging ik sinne rijden en de staleigenaar nam de merrie mee wandelen. De merrie heeft +/- 3 weken stil gestaan en dan reed sinne heel fijn. En vandaag had sinne er helemaal geen zin in. Hij had de aandacht alleen maar bij de merrie, als ik een bocht nam richting de merrie dan gooide hij zich door de bocht en wilde zo snel mogelijk naar de merrie. Ik kreeg vandaag dus helemaal niet mijn stelling, hetgeen wat ik vraagde was slordig omdat hij naar de merrie toe wijkte, dus bv een volte van 20 meter, eerste begin goed en dan richting de merrie maakt hij de bocht zo groot als hij kan en zo dicht mogelijk naar de merrie toe, en als ik dan van de merrie wegdraai gooid hij zich weer door de bocht en krijg ik bijna een ovaal - rechthoekige volte :? Hij heeft zijn aandacht altijd bij de merrie, en hierdoor reageert hij niet al te goed op mijn benen.

Wat ik doe voor de aandacht te krijgen:
-overgangen rijden
-wanneer hij de aandacht verlies geef ik extra been of een tikje met de zweep
- op een rustige toon "opletten" zeggen

Heeft iemand hier tips voor? Want dit is helemaal niet fijn om te rijden, maar wil toch in de toekomst samen kunnen rijden met de merrie wanneer ze terug bereden mag worden.

Britt

Re: Aandacht overal behalve bij de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:42

Zoveel mogelijk afleiden en bezig houden.
Nooit meer dan een lange zijde rechtdoor rijden (zou je eigenlijk al nooit moeten doen), veel overgangen/schijnovergangen etc.
Zelf rustig blijven en zo je paard ook rustig krijgen.

janaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 15:47

BrittKitt schreef:
Nooit meer dan een lange zijde rechtdoor rijden (zou je eigenlijk al nooit moeten doen), veel overgangen/schijnovergangen etc.

wat zijn schijnovergangen als ik mag vragen?
en bedankt.

magic16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:20

misschien ook nog als ze zo kijkerig is,
zo dat moment even een stukje met stelling rijden,
en ook idd overgangen,
of even een keer een kleine volte,
succes, ik hoop dat het lukt :)

Debbieee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:17

Mijn paard heeft het zelfde probleem. Elke keer als ik met hem en een ander paard reed en ik reed aan de andere kant dan het andere paard wou ze erheen. Je voelt meestal wel als ze het willen gaan doen, ze worden strak, pakken het bit vast en zijn tegen je been. Als ik voel dat mijn paard het wil doen, laat ik haar halthouden, wachten tot ze ontspant en weer wegrijden. Elke keer als ik voel dat ze het weer wil gaan doen, steeds weer laten halthouden. Ook doen ze het vaak omdat ze dan tegen het been zijn. Dus idd veel schijnovergangen en tempowisselingen rijden

Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:19

Aan het werk houden, je paard voorspelt al wat hij moet doen en heeft zo alle tijd om iets voor te bereiden. Rijden dus, niet erop zitten en niets doen ;)
Keihard aan het werk zetten.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:22

Steeds op het moment vóórdat hij dit doet een volte rijden of in ieder geval afwenden, tempo controleren, in dit geval langzamer gaan en daarna weer verder met waar je mee bezig was. Probeer hem voor te zijn en actief aan het werk te zetten totdat je voelt dat hij weer bij jou is. Succes!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:49

janaa_ schreef:
BrittKitt schreef:

en bedankt.

Als je een schijn overgang maakt van draf naar stap,
doe je hem dus net niet. Je doet wel de zelfde hulpen, dus je maakt
je lang en gaat zwaar door zitten en sluit je hand een beetje maar je houd
wel je been er aan, en als je dan bijna stapt ga je weer voorwaards ;)

janaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:10

loveidefix schreef:
janaa_ schreef:
en bedankt.

Als je een schijn overgang maakt van draf naar stap,
doe je hem dus net niet. Je doet wel de zelfde hulpen, dus je maakt
je lang en gaat zwaar door zitten en sluit je hand een beetje maar je houd
wel je been er aan, en als je dan bijna stapt ga je weer voorwaards ;)

oke bedankt, zal het morgen eens proberen en laat je dan weten hoe het is gegaan ;)

janaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:14

Janine1990 schreef:
Aan het werk houden, je paard voorspelt al wat hij moet doen en heeft zo alle tijd om iets voor te bereiden. Rijden dus, niet erop zitten en niets doen ;)
Keihard aan het werk zetten.

oke, dat gaat nog harder werken worden dan nu :P

Maaik007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:20

Ja inderdaad, bezig houden is het belangrijkst. :D
Zodra je merkt dat je pony de aandacht ergens anders heeft dan bij jou dan ga je 'iets anders' doen.
Dus je maakt een volte, draait meteen door in een volte de andere kant om, laat hem stappen, stilstaan, weg draven, blijft stelling vragen e.d.
Houd hem zo druk bezig dat hij niet eens de tijd heeft om op z'n vriendje aan de andere kant van de bak te letten ;)
Heeft bij mij ook gewerkt! *D Succes!

janaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 21:56

Maaik007 schreef:
Ja inderdaad, bezig houden is het belangrijkst. :D
Zodra je merkt dat je pony de aandacht ergens anders heeft dan bij jou dan ga je 'iets anders' doen.
Dus je maakt een volte, draait meteen door in een volte de andere kant om, laat hem stappen, stilstaan, weg draven, blijft stelling vragen e.d.
Houd hem zo druk bezig dat hij niet eens de tijd heeft om op z'n vriendje aan de andere kant van de bak te letten ;)
Heeft bij mij ook gewerkt! *D Succes!

oke dankje :)