Leorah en Wainonia @ basis dressuurtraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Leorah en Wainonia @ basis dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 11:56

Enige weken geleden heb ik op dit forum een training gepost, toen waren we net begonnen na een lange stop voor mij (dik 2 jaar). Wainonia is al wel enkele jaren geleden zadelmak gemaakt maar ze heeft eigenlijk nog maar heel weinig gedaan en is nu pas sinds 2 1/2 maand goed in training. Ik heb in mijn vorige topic uitgebreid het hele verhaal opgeschreven, maar daar kon ik nu niet in verder omdat er een aantal weken niet in was gereageerd, vandaar een nieuw topic met een update van hoe het nu gaat. Ik ben blij om te kunnen zeggen dat mijn angst steeds minder wordt en dat wainonia opeens met veel meer plezier loopt nu we een ander zadel hebben die niet naar voren kruipt. Mocht je de voorgeschiedenis willen lezen, dan kun je die vinden onder de titel "Leorah @ een nieuw begin" in dit forum.

Nu naar de training. Ik had haar even lekker opgetut, omdat ze het nog niet gewend is om gevlochten te worden en aangezien we over 4 weken met haar naar de keuring gaan, is enige oefening natuurlijk altijd goed :)

Eerste keer oefenen voor de keuring, aan de hand op de harde bodem lopen:
Afbeelding

Hierna (iets te snel) gezadeld om te gaan rijden. Het zadel ligt iets te ver naar voren zag ik op de foto's :o .

we zitten:
Afbeelding

rustig losdraven:
Afbeelding

foto's draf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

stap:
Afbeelding
Afbeelding

galop:
Afbeelding
Afbeelding

klaar:
Afbeelding
Afbeelding

Eigen commentaar:
* ik moet denken om mijn houding. Tijdens de eerste weken had ik de neiging om te ver voorover te gaan zitten, maar nu zie ik dat ik te ver achterover zit op sommige foto's.
* handen soms meer bij elkaar en dragend houden
* vooruit kijken
* tenen meer naar voren draaien

overig commentaar:
* neus er iets meer uitrijden

Carlijnx

Re: Leorah en Wainonia @ basis dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:23

ten eerste mooi paardje :)

je hebt je commentaar idd al gegeven, je handen meer bij elkaar en bij de eerste foto's had je je handen naar beneden gedrukt. Hou ze op 1 plek! Bij sommige foto's heb je je punten van je tenen heel erg naar buiten, probeer ze een beetje naar binnen te houden :=

leuk beest! :)

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:25

Leuke foto's. :D Sluit me volledig aan bij je eigen commentaar. Met name de neus er meer uit rijden. op foto 12 en 13 (volgens mij) is duidelijk te zien dat hij deze te ver achter de loodlijn heeft.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:29

het ziet er goed uit hoor. Het paard loopt lekker ontspannen.
commentaar is al gegeven. Veel plezier ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:30

Enige commentaar dat ik wil geven is dat je zadel erg klein lijkt en op 1 van de foto's lijk je heel erg op de achterkant te zitten. Voor het overige heb je het zelf al gezegd. Leuk paard!

nel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:16

Leuk paard! Wat is de afstamming?

Soms lijk je ver naar achter te zitten en misschien je handen iets meer naar voor houden zodat de neus er iets meer uit komt.
Verder ziet het er goed uit!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:18

ikkeweer schreef:
Enige commentaar dat ik wil geven is dat je zadel erg klein lijkt en op 1 van de foto's lijk je heel erg op de achterkant te zitten. Voor het overige heb je het zelf al gezegd. Leuk paard!

Ik ga hier helemaal mee mee. Leuk paard en vind het er zo slecht nog niet uit zien na 2 jaar. ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:22

Ik vind ook het zadel ernstig te klein voor jou, maar ook voor je paard. Dit kan nooit lekker zijn voor haar rug...

witjepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:39

Mooi paard, mooie aftekeningen.

Het zadel is al gezegd, maardat is zeker het grootste aandachtspunt!

Verder liever iets meer van achter naar voren rijden met het neusje er wat uit ( overgangen)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 16:42

Dank jullie voor de reacties. Haar afstamming is Oliver (v. Voltaire) x Wolfgang(v. Spartaan) met aan moeders moeders zijde Sinaeda (oud groninger bloed).

Wat het zadel betreft.. Dat hij te klein is voor haar rug ben ik het eigenlijk zelf niet zo mee eens. Het is een 17,5 inch zadel en het paard heeft een hele korte rug. Ik weet dat ik zelf een 18 inch moet hebben eigenlijk, maar ik heb er een aantal 18 inches op gehad en deze zijn juist te groot voor het paard (in de lengte ivm haar rug). Ik weet dat dit zadel voor mijn big but aardig aan de kleine kant is, maar ik heb op zich voldoende ruimte er in en zit niet super opgesloten. Dit is het eerste zadel van de zoveel die we al gehad hebben, die niet naar voren schuift en die qua kussens, schoudervrijheid en de rest haar precies past.

Wainonia heeft een ronde, korte rug, heel weinig schoft en praktisch geen singelgroeve en ik merk juist dat ze er veel beter mee loopt dan alle vorige, vooral in overgangen naar een snellere gang doet ze dat nu met alle plezier, terwijl ze met voorgaande zadels boos reageerde op het been in de overgangen, omdat die haar belemmerden in de beweging.

Al met al zit er maar 1 ding op, gewoon flink hard door diëten zodat ik weer gewoon in mn 17,5 inch pas, net als voor mijn zwangerschap ;).

Heel verhaal is het geworden, maar het is wel zo handig om deze uitleg er even bij te geven denk ik :).

Met de rest van wat er is gezegd gaan we verder aan de slag.

magic16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:01

leuk paard,
eigenlijk weet je al het commentaar al,
want je eigen zit,
maar dat zeg je zelf al,
veel succes bij de keuring en het rijden :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:01

dank je :).. wat vinden jullie trouwens, zou ze te dik zijn voor de keuring? Ze heeft een beetje de neiging naar wat overgewicht (net als haar baasje helaas) en ziet er nu voor haar doen heel prima uit, maar voor een keuring misschien nog iets te zwaar?

Ik zal een volgende keer ook eens een rij-filmpje erbij plaatsen om een wat beter totaalbeeld te kunnen geven van het rijden. Op wat voor niveau schatten jullie haar nu zo van de foto's? Mocht ik haar willen starten, dan moeten we in de L1 beginnen. Ik zou graag in de nazomer willen beginnen met een wedstrijdje in de buurt met haar.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:42

je zou je zadel en hoe jij erop/erin zit én hoe het paard eronder beweegt eens kunnen laten beoordelen door een prof. Ik heb laatst een zadelmaker op visite gehad en die heeft me heel bruikbare tips gegeven.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:24

Pas op dat je hem niet scheef trekt! je rijd volgensmij bijna op alle foto's op de rechterhand en met je rechterhand trek je ook veel meer dan met je linker! Ik heb dit ook gehad en het rijd heerlijk maar het is zooo lastig om je dat weer af te leren! verder ziet het er heel mooi en ontspannen uit! je hebt een leuk paardje

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:05

Gisteren hebben we voor het eerst even een proefje gereden in de training. Er zaten wel allerlei dingetjes in die we nog niet eerder hadden gedaan (achterwaarts, wenden in galop, middengalop) dus ik vond eigenlijk dat ze het heel netjes deed. Het wijken zat helaas even een stukje contactverlies in, dit gaat normaal beter. Ze was al vrij moe toen ik begon en daardoor was de aanleuning iets minder stabiel. Toch ben ik niet ontevreden en weten we nu weer waar we aan moeten werken:

http://www.youtube.com/watch?v=7YYs9_jC0M4

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:37

Ik heb je rit even bekeken, maar zou niet blij zijn als ik je nu in de ring zou krijgen. Er is nog veel werk te verzetten voordat het winstpuntwaardig is. Het zou kunnen dat e.e.a. veroorzaakt wordt doordat je in een best zware bak rijdt, maar daar kun je op wedstrijd ook mee geconfronteerd worden. Wat ik alleen niet snap is dat je een proefje gaat oefenen terwijl je een heleboel oefeningen nog niet gedaan hebt. Welk niveau rij je nu?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:43

Ik reed absoluut geen proef om winstpuntwaardig te zijn hoor. Zoals ik zei was dit de eerste keer dat we een proefje gereden hebben.. tja en waarom rij je thuis proefjes? Om te kijken waar je staat, waar je aan moet werken, om figuren en oefeningen in redelijk tempo achter elkaar aan te trainen. Ik heb jaren geen wedstrijden gereden en wist daarom ook niet precies wat er tegenwoordig in de proeven zit. Mijn stalamazone had haar boekje meegenomen en dus heb ik daar gebruik van gemaakt door eens een proefje te rijden. Zodoende dus.

Onze bak kan soms zwaar zijn, maar dat vind ik absoluut geen probleem, daar hebben al mijn paarden altijd prima in gelopen.

We zijn nu een 2 maanden aan het trainen samen. Een b-proefje zou ze makkelijk kunnen, maar we gaan pas beginnen in het L2 dus daar oefenen we naartoe thuis.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:48

Tuurlijk oefen ik thuis ook proefjes, maar dan alleen als ik al zeker weet dat ik alle oefeningen een keer of tig geoefend heb. En waarom ga je gelijk in de L2 starten, ik zou zeggen, begin een paar keer in de B, dan een paar keer L1. Zo kan je paard ook wennen aan het wedstrijd rijden. Als je zelf al hoger bent geweest, mag je versneld promoveren, en kun je ook zo de L2 in...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:53

ik mag geen B meer rijden.. en ik rij haar thuis bewust door totdat ik in de proeven kan doorzitten, persoonlijke overweging zeg maar. Ik vind het juist een goede graadmeter, zo'n proef, omdat je nu tegen dingen aan loopt waar je dus aan mag gaan werken.

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:53

Eigen commentaar heb je zelf al gegeven :)
Ziet er verder goed uit! Leuk beestje ook!

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:57

Tja... de meeste dingen heb je inderdaad zelf al aangegeven.
Je benen iets meer aan haar buik houden, je handen wat naar boven en wat meer bij elkaar (vooral op de eerste paar foto's viel me dat op, daarna werd het beter)
Bovendien vraag ik me af... waar is je cap???

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:59

die had ik met de foto's niet op klopt.. in het filmpje wel. Ik rij meestal zonder met haar. Dank je voor de handen-tip, zal er om denken. Hoe bedoel je benen aan haar buik houden?