Aan de teugel leren rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meliszy

Aan de teugel leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 23:46

Hee Hoi iedereen!

Op het moment beleer ik een paard, een nakomeling van Manno en ik zou hem graag aan de teugel leren rijden!
Heeft iemand nuttige tips voor me hoe ik dit het beste kan doen? Ik wil liever geen hulpteugel gebruiken!
Ik heb al jarenlange rijervaring maar dit paard lijkt er maar gewoon niks van te snappen haha.

Groetjes Melissa

Anoniem

Re: Aan de teugel leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:48

Dat hoeft een paard niet te leren, het is de ruiter die netjes moet rijden ;)
Als je de zoekfunctie gebruikt kom je heel veel artikelen over dit onderwerp tegen.

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:53

hoeft een paard inderdaad niet te leren, het is een reactie op jou. wanneer je paard zich ontspannen voelt en jullie elkaar aanvoelen zal het vanzelf komen.

hier een topic erover:

[RT-D] De juiste nageeflijkheid....

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 00:03

Ik zit nog niet lang op bokt dus ik weet niet waar de zoekfunctie zit. maar ik zal eens kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 00:07

rechtsbovenin, zoeken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 00:16

Aan de teugel is geen kunstje. Ieder paard heeft het in zich. Het is aan de ruiter om het uit het paard te rijden. Er is een hoop onbegrip, onkunde en onwetendheid rond nageeflijkheid.

Bij nageeflijkheid komen geen kneepjes, geen gezaag, geen vaste handen kijken. Komt dat er wel bij kijken is het simpelweg in de krul trekken.

Nageeflijkheid duid op een ontspannen paard met actieve achterhand, die door het aanspannen van de buikspieren de rugspieren gebruikt waardoor de achterhand onder de massa gezet kan worden. Kortom het paard loopt op eigen benen en de ruiter wordt door de rugspieren ipv de ruggegraad gedragen. Komt hier nog een stabiele en flexiebele ruiterhand en een nette zit van de ruiter bij kijken zal het paard zakken met hoofd en hals en licht in de mond worden.

Gebrek aan nageeflijkheid kan verschillende redenen hebben. Slecht passend tuig, pijn aan mond of rug etc, een ruiter met een harde hand die vastgezet wordt. Een ruiter die het paard onvoldoende begeleid of zelfs tegenwerkt met het gewicht. En zo kan je nog wel even doorgaan. De nageeflijkheid van een paard verschilt van paard tot paard, de 1 is goed nageeflijk. En anderen zullen eerst genoeg kracht en balans moeten ontwikkelen om op eigen benen te kunnen lopen. Je kunt nageeflijkheid niet forceren, doe je dit wel zal het paard het hoofd krullen maar het lichaam verder niet gebruiken. Omdat hij niet genoeg kracht heeft het achterbeen onder de massa te plaatsen en/of ontbreekt het hem nog aan balans. Soms ligt het ook aan de ruiter, en zal het nooit kwaad kunnen je rijstijl regelmatig onder de loep te laten nemen door een instructeur/trice.

Hopelijk ga je nog lekker veel lezen en leren over nageeflijkheid, zorgt voor goede begeleiding en dan zal het uiteindelijk vanzelf allemaal duidelijk worden.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 00:21

Dankjulliewel voor de tips!
Vooral aan dat topic heb ik heel veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 07:50

Als je niet eens weet hoe nageeflijkheid werkt. Is het dan wel zo verstandig om een paard te beleren? :+

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 16:41

Doe alsjeblieft niet net of je me kent ;)

Ik heb meer paarden beleerd dan alleen deze waar ik nu mee bezig ben, en heb ze stuk voor stuk nageeflijk gekregen hoor, zelfs de onmogelijkste paarden.

Ik vroeg alleen om tips, niet om arrogantie of conclusies van derden.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:49

Jarenlang rijervaring en vragen om een paard aan de teugel leren lopen? uhum
Neem een goede instructeur dat als eerste
veel voorwaarts rijden veel overgangen schijn overgangen, voltes slangenvoltes en vooral niet aan de teugels trekken.
kortom ik raad je cht aan om goede instruktie te volgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:53

Meliszy schreef:
Doe alsjeblieft niet net of je me kent ;)

Ik heb meer paarden beleerd dan alleen deze waar ik nu mee bezig ben, en heb ze stuk voor stuk nageeflijk gekregen hoor, zelfs de onmogelijkste paarden.

Ik vroeg alleen om tips, niet om arrogantie of conclusies van derden.

Dan vraag ik me af hoe je dat gedaan hebt, want ik gok zomaar dat dat niet op een hele goede manier is gebeurd.
Het nageven komt vanzelf als reactie op jou. Dus een ontspannen paard, en dat kan dus níet met hulpteugels, zagen of wat je ook allemaal deed dan...

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 16:55

Ik vraag me af, of je kunt lezen?

CONCLUSIES TREKKEN IS ALTIJD MAKKELIJK... ;)

Ik heb inderdaad jarenlange rijervaring, maar ik vind het leuk om voor mijn plezier en voor het plezier van mijn paard te rijden. Wedstrijden zijn bijvoorbeeld niks voor mij.
Ik ben er nu een paar jaar tussen uit geweest, en ik wou gewoon meerdere inzichten horen over het ''aan teugel rijden''. SO PLEASE, Shut up ;)

En aan bizzybijtje:
Ik heb een hekel aan zagen, dus dit heb ik nooit gedaan;)
Hulpteugels heb ik nog nooit gebruikt.
Dit paard is gewoon wat moeilijker, en ik ben er nog maar net mee bezig

EN NOGMAALS, IK VROEG ALLEEN MAAR OM TIPS, NIET OM VEROORDELINGEN

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:56

Als je het allemaal zo goed weet, waarom vraag je het dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:57

Meliszy schreef:
Ik vraag me af, of je kunt lezen?

CONCLUSIES TREKKEN IS ALTIJD MAKKELIJK... ;)

Ik heb inderdaad jarenlange rijervaring, maar ik vind het leuk om voor mijn plezier en voor het plezier van mijn paard te rijden. Wedstrijden zijn bijvoorbeeld niks voor mij.
Ik ben er nu een paar jaar tussen uit geweest, en ik wou gewoon meerdere inzichten horen over het ''aan teugel rijden''. SO PLEASE, Shut up ;)

En aan bizzybijtje:
Ik heb een hekel aan zagen, dus dit heb ik nooit gedaan;)
Hulpteugels heb ik nog nooit gebruikt.
Dit paard is gewoon wat moeilijker, en ik ben er nog maar net mee bezig

EN NOGMAALS, IK VROEG ALLEEN MAAR OM TIPS, NIET OM VEROORDELINGEN

Nou, de tip: Les nemen en geen paarden inrijden als je aan de teugel als een doel op zich ziet :)

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 16:59

Oh mijn god, jullie snappen er echt niks van hea? (hahaha)
Ik les nemen? Ik denk dat jullie beter Nederlandse les kunnen nemen, zodat jullie kunnen leren lezen.

Ik vraag iets om nogmaals MEERDERE INZICHTEN erin te krijgen;)

10 mensen weten altijd meer dan 1. Misschien is er net even iets wat ik niet weet wat het makkelijker maakt om mijn paard te laten ontspannen en daar gaat mij het om.

Maargoed ik ben jullie totaal geen verklaring schuldig en ik ben dan ook erg blij dat ik zelf wel beter weet;)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:00

Hoo weer een heethoofd dat om advies vraagt en de waarheid niet wil aanhoren...

Neem gewoon lekker les, dan komt het helemaal goed :D
Succes ermee!

Captain

oOoKellyoOo

Meliszy schreef:
Hoi!

Hier een nieuwe foto van mijn Udenz (OmbalaZ x Manno)
Udenz staat ook op mijn profielfoto trouwens

http://img375.imageshack.us/img375/2517 ... 55smwo.jpg

Even een qoute uit je andere berichten gehaald,
zeg nou eerlijk wat vind je er zelf van.
of een paard nu stil staat of aan het werk is, maak hier niks uit in beide gevallen ziet dit niet leuk uit, open mond hoofdstel verkeerd, maar vooral die mond , weet je die van mij deed dat ook en waarom, door spanning,
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 03-06-10 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: geen foto's quoten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:01

Meliszy schreef:
Oh mijn god, jullie snappen er echt niks van hea? (hahaha)
Ik les nemen? Ik denk dat jullie beter Nederlandse les kunnen nemen, zodat jullie kunnen leren lezen.

Ik vraag iets om nogmaals MEERDERE INZICHTEN erin te krijgen;)

10 mensen weten altijd meer dan 1. Misschien is er net even iets wat ik niet weet wat het makkelijker maakt om mijn paard te laten ontspannen en daar gaat mij het om.

Maargoed ik ben jullie totaal geen verklaring schuldig en ik ben dan ook erg blij dat ik zelf wel beter weet;)

Maar wat wil je nou nog horen :+ ?

Er is toch gezegd dat je gewoon naar de ontspanning toe moet werken en dan komt het vanzelf.
Maar in mijn ogen moet je dat toch écht weten als je paarden in gaat rijden.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:03

oOoKellyoOo schreef:
Meliszy schreef:
Hoi!

Hier een nieuwe foto van mijn Udenz (OmbalaZ x Manno)
Udenz staat ook op mijn profielfoto trouwens

Afbeelding

of een paard nu stil staat of aan het werk is, maak hier niks uit in beide gevallen ziet dit niet leuk uit, open mond hoofdstel verkeerd, maar vooral die mond , weet je die van mij deed dat ook en waarom, door spanning,

Op deze foto kan ik wel een tip geven.
Je hebt hier een gesloten hand, daarmee bedoel ik dat ze plat liggen waardoor je minder goed kan 'communiceren' met het paard (kon even geen beter woord vinden) Dus handen recht op en niet met constante druk rijden!

Captain

oOoKellyoOo schreef:
of een paard nu stil staat of aan het [***] is, maak hier niks uit in beide gevallen ziet dit niet leuk uit, open mond hoofdstel verkeerd, maar vooral die mond , weet je die van mij deed dat ook en waarom, door spanning,

Dit vind ik dan wel een hele overhaaste conclusie.. Enne, waar zie jij dat het hoofdstel verkeerd zit?

Fenna_s

Eerst het paard goed rechtrichten, dan buitenteugel er gewoon aan houden, binnenhand ontspannen, af en toe heel licht vragen met de binnenhand, binnenbeen er goed aan houden tot ze begrijpen wat je bedoelt. Zo heb ik het geleerd. Maar als het paard echt lekker loopt dan zal hij op een gegeven moment je teugels wel gaan opzoeken en word hij vanzelf nageeflijk. Vooral in het begin moet je nog niet te veel willen, want het paard heeft nog moeite met zijn balans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:04

Hannah_Menno schreef:
oOoKellyoOo schreef:

Dit vind ik dan wel een hele overhaaste conclusie.. Enne, waar zie jij dat het hoofdstel verkeerd zit?

Neusriem zit inderdaad wel erg laag, maar dat terzijde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:08

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:08

Don't bother...

Dit is het laatste wat ik hier over zeg:

Ik weet hoe ik alles bedoeld heb, en waarom ik dit topic gestart heb.
Mensen die mij wel begrijpen, tips zijn altijd welkom... Je kunt van iedereen leren. Net als ik net al zei: 10 mensen weten altijd meer dan 1.

Dus wanneer er weer normale berichten komen, zal ik deze in dank afnemen en hierop reageren.

Ps. neusriem zit inderdaad te laag, er moet nog een gaatje bij in, ik had hier net een nieuw hoofdstel en dit was de 2e keer dat ik er mee reed;)