Bon Charmeur @training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_jumping

Bon Charmeur @training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 20:11

hallo,
ik heb Chammie nu 2maanden en rij hem nu ongeveer 3weken zonder slofteugel

passpoortje

Bon Charmeur
3maandjes ohz
12juni 4
ruin
v.calypso

eerst ging het zo
dat was de eerste keer zonder slof
Afbeelding

en nu gaat het zo
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dat was het dan we zijn er noch lang niet en alle tips zijn welkom

xx

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:21

eigenlijk zie ik hier een paard dat heel erg gespannen loopt :)
voor wat meer ruimte geven en vwnw rijden

N_jumping

Re: Bon Charmeur @training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 20:23

dankje voor je reacie
daar zijn we nu ook heel erg mee bezig

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:24

ik vind ook dat je paardje veel te gespannen loopt goed werken aan de ontspanning

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:28

N_jumping schreef:
dankje voor je reacie
daar zijn we nu ook heel erg mee bezig

oke mooi maar op deze foto's en filmpjes dan toevallig niet??

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:28

leuk paard !!!
veel overgangen en schijnovergangen rijden, laat zelf de teugels eens wat losser, zit heel veel spanning, hij moet echt meer over zn rug lopen en lekker zakken met zn hoofd hals houding.
Suces

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:29

Ik vind dat je een mooi paard hebt :)

Maar, ik vind je helaas niet zo goed bezig (sorry, k heb helemaal niet de bedoeling om negatief te zijn, maar aangezien je dit op HAW plaatst lijkt het me eerlijk dat ik dan ook mijn mening geef).
Op het eerste filmpje loopt je paardje niet helemaal correct en ik vermoed dat hij daar dus teugelkreupel is.
Op het tweede filmpje zie ik een paardje met z'n hoofdje in de krul, maar zonder enig gebruik van het lichaam. Hij loopt enorm gespannen, slungelig, niet door de rug... :n Sorry dit kan ik niet goed vinden.

Begin rustig met het voorwaardsneerwaards rijden zodat hij zijn rug goed leert gebruiken.
Pas daarna kan je aan oprichten denken.
Hij is nog jong, je wilt hem vast zo lang mogelijk bij jou, leer hem dan goed zijn lijf te gebruiken!

Het komt vast wel goed. Maar misschien moet je ook aan andere begeleiding denken?
Veel succes, laat je niet ontmoedigen maar doe wel je ogen open!

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:31

Allereerst: Leuk paardje heb je :) Jullie zijn een leuke combinatie.

Ik zie alleen eerlijk gezegd niet echt veel verschil met "voor de slof periode" en "na de slof periode".
Ik vind dat je paard erg hoog en "opgekropt" loopt van voor en zoals al gezegd werd wat gespannen overkomt.
Probeer hem wat meer ruimte te geven, wat lager instellen zeg maar en meer van achter naar voren rijden.. Niet te kort en teveel "plukken" aan de voorkant.
Probeer alleen wel eerst aan de ontspanning en tempo controle te werken.
Succes :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:33

Idd, lekker laag & rond gaan rijden :)
Is goed voor zijn rugspieren en nekspieren :)
Als je dat lekker gaat trainen dan gaat hij over een tijdje makkelijker zijn achterhand eronder zetten ;)

Wel een mooi paard heb je :j.
Veel succes :D

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 20:33

het eerste filmpje doet hi jzo met zijn hoofd door een verkeerd zadel we hebbe nnu een nadere

ik heb goede begeleiding deze foto's zijn van 2 weken gelden morgne rij ik weer ne hoop ik foto's te kunnen maken

maar heel erg bedankt voor de tips ik ga er zeker op letten

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:35

Niet te veel willen ineens ook hé ;)
Hij gaat het vast prima doen, ik wed dat jullie er over een maand of 6 totaal anders uit zien.
Gewoon erg goed naar beneden toe gaan rijden en als ie dan lekker genoeg spiertjes heeft komt de oprichting heus wel vanzelf!

nel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:36

Ik vind je paard er vrij gespannen uitzien. ik zou hem iets meer ruimte geven van voren dat hij leert op eigen benen te lopen en van daaruit lengte in zijn hals maakt en zelf contact gaat zoeken met je hand.
Probeer daarbij d.m.v. bewust lichtrijden hem in 1 tempo te rijden zodat hij ook leert dat hij op je zit en niet door je teugels een rustig tempo aan moet houden.

Krijg je ook les?

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 20:38

ja ik heb 3 a 4 keer in de week les ik moet wel zeggen dat ik de laatste week buitenritten met hem ben gaan doen en hij wel meer ontspant

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:40

mooi paard!
Let op je handen....ze zijn erg onrustig en naar mijn idee vrij hard.
Maar als ik het filmpje bekijk met de andere ruiters besteedt je instructeur daar niet veel aandacht aan....

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 20:44

ja ik ben vrij hard met me handen daar meot ik indd heel erg op letten
nee de instructeurs leten niet op alles ik probeer nu elke week een priveles te krijgen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:45

Wat een spanning...
Laat hem zakken, lekker lang&laag. Geef hem ruimte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:47

N_jumping schreef:
ja ik ben vrij hard met me handen daar meot ik indd heel erg op letten
nee de instructeurs leten niet op alles ik probeer nu elke week een priveles te krijgen

probeer je handen stil te houden en naar voren te doen....dan kom je een heel eind!
Succes!....ik vind je paard en jij wel een mooie combinatie!

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:51

Laat hem eerst maar leren op z'n eigen benen te lopen en ga hem lekker spelenderwijs dingen leren. Ik zie hier een erg gespannen paard ben het eens met Pion, laat hem zakken lekker lang en laag.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:54

een super paardje, en een prachtige combi!

Helaas zie ik geen ontspannen paard.
Zoals mensen boven mij al zeggen, er is veel spanning.

Op het eerste filmpje loopt je paard niet zuiver, kreupelt met zijn hoofd mee. Het zgn teugelkreupel...
Jammer dat je je paard blijkbaar met slof hebt gereden. Een paard wat nog maar zo kort onder het zadel is, hoort naar mijn mening niet met slof gereden te worden. Hier is het paard niet ervaren genoeg ( al vind ik een slof zowieso een drama, maar das een ander vehaal).
Als ik jou was, zou ik weer helemaal bij stap 1 beginnen, dus alsof het nog een niet beleerd paard is. Losse teugels, en naar ontspanning toe rijden ipv trekken met je teugels.
Probeer eens kortere periodes te rijden, weet niet hoe lang je rijdt? Een paard wat nog maar zo kort onder het zadel is hoeft eigenlijk max 15-20 min te werken. De rest lekker stappen, en niet langer dan 30 in totaal.

Verder loopt hij veel te ver achter de loodlijn, en ben je echt te hard in je hand. Ik zie hierdoor veel verzet in zijn lijf, en hij zet zijn rug vast. Hierdoor kun je niet van je paard verwachten dat hij zich ontspant. Eerst zal jij moeten leren om hem de vrijheid in zijn mond te geven, en te leren wat nagevelijk rijden is. Nageven rijdt je van achteruit, waardoor hij meer op zijn achterbenen komt, en voor loslaat. Dit is geen nageven...

Je paard ziet er verder nog erg jong uit, ik zou erg rustig aan doen met hem. De kans dat je je beestje kapot rijdt als je zo door gaat is erg aanwezig naar mijn idee.

Mocht je meer tips willen, er zijn een hoop boeken te koop waar je veel interessante dingen kunt lezen over het opleiden van jonge paarden.

Sorry voor het lange verhaal... Hoop dat je wat hebt aan mijn tips!

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 20:58

ik heb er zeker wat aan bedankt

even voor de duidelijkheid ik heb zelf neit de keuze gemaakt van de slof ik heb hem van mijn instructeur gekocht en hij is met slof beleerd waarom weet ik ook niet maar ik heb zo snel mogelijk de slof er af gehaald

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:00

ik weet dat er mensen zijn die denken dat het de manier is om jonge paarden op te leiden. Goed dat je hem snel eraf gehaald hebt!
Een slof vraagt verzameling vanaf de voorkant, iets wat een jong, onbeleerd paard helemaal niet kan doordat het evenwicht, spierkracht mist, en vaak nog niet rechtgestelt kan worden. Daarom ben ik er zo op tegen ;)

Succes!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:00

Hij is erg onrustig in de aanleuning, mede door jouw hand. Je neemt je handen elke keer mee omhoog tijdens het lichtrijden waardoor hij een rukje in zijn mond krijgt en je de aanleuning kwijt bent. Probeer eerst aan een individuele zit en hand te werken, en daarna aan het werk met het wat lager instellen en vooral de ontspanning.

nel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:09

Ik zou inderdaad kijken of je goede prive les kunt krijgen. Wel goed dat je de slof er af hebt gehaald! Succes met hem!

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:17

dus als ik het goed begrijp moet ik zachter worden in mijn handen en hem meer ruimte naar voor geven en hem dan bijdrijven waardoor hij zelf aanleuning gaat zoeken?

nel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:30

Ja helemaal goed! Hij mag meer lengte krijgen in zijn hals en ook nog verder omlaag maar dit moet voortkomen uit ontspanning en een actief achterbeen, waarbij hij natuurlijk niet te hard mag lopen en dat lang en laag mag je natuurlijk niet met je hand afdwingen.
Hoop dat het een beetje duidelijk is voor je!