Problemen door ongeluk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Belleza

Problemen door ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 20:16

Ik heb ongeveer een jaar geleden een ongeluk gehad met mijn paard, we waren buiten aan het rijden en om naar de stal terug te gaan moeten we over een houten bruggetje met aan 1 kant een leuning, er is geen andere weg (nou ja, wel een andere weg, maar daar zitten net zulke houten bruggetjes). Dus we liepen daar rustig overheen, vliegt er een reiger onder vandaan, mijn paard schrok zich dood (ik ook) en voor ik het wist lagen we samen in de sloot. Ik weet niet meer precies hoe het gegaan is, maar ik kwam eerst boven en vervolgens trapte mijn paard me weer onder water. Voor mijn gevoel heb ik een lange tijd onder water gelegen, onder mijn trappende paard, maar het schijnt maar een paar seconden geweest te zijn. In elk geval kon ik er weer uit klimmen en het is eigenlijk een wonder dat ik alleen maar onder de blauwe plekken zat en een lichte hersenschudding had. Maargoed, toen zat mn paard nog vast in de sloot (de oevers waren te steil en ze was helemaal vastgezogen in de modder) met nogal wat moeite heeft de brandweer haar eruit gekregen, maar ik was zo bang dat ze het niet zou overleven. Ik moet er ook niet aan denken wat er was gebeurt als ik niet meer onder mijn paard uit had kunnen komen...

Maar nu het probleem: Ik ben 2 dagen na het ongeluk weer op mijn paard gestapt en hoewel ik dat eerst heel eng vond gaat het nu weer gewoon goed. Het probleem is dat ik sindsdien niet meer buiten durf te rijden en als ik er alleen al aan denk dat ik weer over zo'n bruggetje moet (op of naast mijn paard, dat maakt niet uit) ben ik gelijk weer helemaal strak gespannen van de stress. Ik kan mezelf er niet toe zetten, ook niet tot het buitenrijden. Mijn zus rijdt nog wel buiten met mijn paard en mijn paard is dus ook niet bang voor de bruggetjes. Ik mis het buiten rijden en wandelen heel erg en ik wil het ontzettend graag weer proberen, maar als ik er alleen al aan denk, krijg ik gelijk de beelden van het ongeluk weer in mijn hoofd en kan ik me er echt niet meer toe zetten.

Daarbij zijn er nog meer problemen gekomen, ik ben nu veel sneller bang van mijn eigen paard, niet als ik erop zit, maar als ik ernaast loop wel. Vroeger kon ik haar ook makkelijk vangen uit de wei, maar nu niet meer, omdat ze gewoon weet dat ik toch wel aan de kant ga als ze op me af komt lopen met haar oren in haar nek. (mijn zus en de verzorgster kunnen haar overigens makkelijk vangen).

Dus de korte conclusie is eigenlijk dat ik zoveel angst heb ontwikkeld voor het buitenrijden en mijn paard zelf dat ik er niet meer van kan genieten. Ik zou graag horen of jullie hier oplossingen voor hebben.

kleinvosje

Re: Problemen door ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:32

Het klinkt heel eenvoudig, maar het beste is toch het gewoon te gaan doen! Ik heb hetzelfde gehad, niet met een bruggetje of zo, maar met stroomdraadjes. daar heb ik nu een fobie voor, is niet fijn als er draadjes langs de bak en in het land zijn. Ik ben het gewoon gaan doen, eerst met een ander erbij, die me kon helpen, later toch alleen.

sammy jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:35

ja inderdaad gewoon doen zoals kleinvosje al zegt "
en ik weet het is makkelijker gezegd dan gedaan maar gewoon doen probeer je verstand op nul tezetten en neem iemand met je mee die je gedachten ergens anders houdt

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:38

Jeetje, wat een eng ongeluk zeg. Je hebt zeker mazzel gehad en het is vanzelfsprekend dat je de schrik goed te pakken hebt.

In het tweede deel van je post zeg je dat het rijden nu weer goedgaat, ondanks dat je het eerst wel eng vond.
In het deel daarna vertel je echter dat er meer problemen zijn ontstaan, in de omgang met je paardje buiten het rijden om.
Als ik voor mezelf mag spreken: ik vindt de band en het vertrouwen naar beide kanten op de grond het eerste waar je start. Pas als dat helemaal goed zit, klim ik op een paard.
Zou het een idee zijn om eerst te werken aan de omgang met je paardje en het vertrouwen tussen jullie als je er niet op zit?
Als dat bij huis goedgaat zou je met haar aan de hand over de bruggetjes kunnen wandelen. Misschien dat het jou vertrouwen sterkt als je ziet dat ze er niet bang voor is.
Kun je je zus of haar verzorgster niet meenemen voor wat extra steun? Zij kunnen dan naast je lopen als jij op je paard zit.

In dit geval ben ik niet zo van de 'gewoon doen-aanpak'. Paard voelt in zo'n geval je spanning toch, kan daardoor zenuwachtig raken en met bruggetjes met maar 1 leuning lijkt me dat niet ideaal.

Heel veel succes!

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 19:15

Ik zou het graag gewoon willen doen, maar ik kan het niet, ik ben er echt te bang voor en zoals raya00 al zegt, mijn paard voelt het echt precies aan als ik gespannen ben en dan schrikt zij ook veel sneller van alles. Grondwerk is misschien wel een goed idee, dat ga ik proberen, enig idee hoe ik daar mee zou kunnen beginnen?

Bedankt voor jullie reacties in elk geval!

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:07

Waarom ga je dan niet mee als je zusje het doet, ook met wandelen. laat je zusje met hem wandelen en loop zelf alleen maar mee..

Dan na een tijdje zelf wandelen met je zusje ernaast.
Dan kan je na een tijdje misschien zelf erop met je zusje ernaast.

Grondwerk vind ik ook een goeie, kan nooit kwaad ;)

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:44

mischien kan je een keer met twee paarden naar buiten samen met je zus ofzo en je kan eerst ook op een ander paard naar buiten eerst gewoon stappen en mischien draf als je dit steeds vaker doet wordt het vanzelf makelijker.
maar ik begrijp je wel hoor!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:53

Denk je dat je het met een ander paard wel zou durven? Misschien dat een ander paard je weer het vertrouwen terug kan geven en je het dan later met je eigen paard ook weer durft.

Zelf heb ik met mijn pony ook een naar ongeluk gehad met een vrachtwagen. Heeft ook even geduurd voor ik weer zonder angst naar buiten ging, maar mijn bijrijdpaard heeft me daar toch overheen geholpen.

Succes en ik hoop voor je dat het je plezier in het buiten rijden ook weer terug kunt krijgen!

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:28

Belleza schreef:
Ik zou het graag gewoon willen doen, maar ik kan het niet, ik ben er echt te bang voor en zoals raya00 al zegt, mijn paard voelt het echt precies aan als ik gespannen ben en dan schrikt zij ook veel sneller van alles. Grondwerk is misschien wel een goed idee, dat ga ik proberen, enig idee hoe ik daar mee zou kunnen beginnen?

Het fijnste is hier heel rustig mee te beginnen.
Als de omgang in de wei al eng is, kun je met een stoeltje en leesboek (geen eten meenemen) in de wei gaan zitten.
Of eerst naast de wei om omverlopen te voorkomen.

Kan even duren, maar ze is ongetwijfeld nieuwsgierig naar je en zal komen snuffelen.

Als jullie beiden relaxed kunnen lezen/grazen in elkaars gezelschap, kun je daar (of op stal, als het daar vertrouwd is) verder gaan.
Rustig naderen, niks forceren. Let op je eigen gevoel en wees geduldig.
Beetje kriebelen en kroelen, kijken of dat op een ontspannen manier gaat.

Als dat goed voelt, kun je, beginnend op de vertrouwde plek, haar gaan leiden.
Naar gelang hoe dat gaat kun je weer verder opbouwen.

Ik vind het dapper hoe je de hele ervaring te boven bent gekomen, en ik weet zeker dat je weer van de omgang met je paard kan gaan genieten.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:21

Zoals Azomodania al zegt: ik vind het ook echt dapper van je hoe je hiermee omgaat! Je probeert je angst te overwinnen, en naar de rest valt echt weer toe te werken. Applausje voor jezelf dus!

Hoe gaat het nu?

Heb je al eerder wat qua grondwerk gedaan? Misschien kan een aantal lessen daarin je helpen, als je er nog geen ervaring mee hebt.
Er zijn heel veel boeken die handig kunnen zijn, '101 horsemanship oefeningen' vind ik zelf bijvoorbeeld een heel leuk en duidelijk boek waar je direct mee aan de slag kunt en wat echt in stappen opgebouwd is.
Als iets je niet 'natuurlijk aan komt waaien' (wat heel logisch kan zijn) kan het heel goed dat je aan boeken niet genoeg hebt. Een instructeur of iemand die je direct kan observeren en tips kan geven is altijd waardevol, maar boeken kunnen altijd een extra ondersteuning geven.

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:26

Ik ben nu ruim een week bezig met grondwerk, de helft van de tijd die ik bij mn paard ben rijd ik, de andere helft doen we grondwerk en het gaat super! Ik ben nog lang niet klaar om naar buiten te gaan, maar er zit nu in elk geval weer vooruitgang in. Ik kan dr inmiddels ook weer gewoon uit de wei halen en ik vind het weer een stuk leuker om dingen met haar te doen.

Dus hartstikke bedankt voor de tips allemaal! en ik laat het nog wel even weten als we naar buiten gaan :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:25

Heel goed meid, ga zo door, en het hoeft niet snel te gaan, als het maar gaat!