Balans voor beweging..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Balans voor beweging..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:07

Ik las een stukje over Nelly Abbenes, door een link op BoktNieuwsBrief.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wie de methode van Nelly Abbenes kent?

Nelly Abbenes gaat ervan uit, dat voordat een paard in beweging gezet wordt onder de ruiter, het paard al in balans moet zijn.
Ze gaat er ook vanuit dat na verloop van tijd, de hulpen (bijna) helemaal weggelaten (kunnen) worden.

Wel een enorme tegenstelling met de klassieke (moderne) dressuur.

Wie kent deze methode en wat vind je ervan?

mickydo

Re: Balans voor beweging..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:04

Ik heb nog nooit van haar gehoord, maar het in balans zijn stukje trekt mij wel heel erg aan.
Vergelijk het met een kind die eerst met zijwieltjes moet leren fietsen om zijn balans te vinden om het zonder te kunnen.
Of de hulpen ook helemaal weg gelaten zouden kunnen worden , geen idee.
Ik hou dit topic even in de gaten

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:11

Het leren op hele kleine hulpen (of zo goed als niets) te reageren, begrijpen paarden binnen een uur. Of wel : een paard zadelmak maken, 10 keer 10 min rijden en paard begrijpt voorwaarts, halt, zijwaarts en nageeflijkheid. Nooit meer problemen met een paard, behalve de rijtechnische.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 23:09

gaellehtc schreef:
Het leren op hele kleine hulpen (of zo goed als niets) te reageren, begrijpen paarden binnen een uur. Of wel : een paard zadelmak maken, 10 keer 10 min rijden en paard begrijpt voorwaarts, halt, zijwaarts en nageeflijkheid. Nooit meer problemen met een paard, behalve de rijtechnische.

Da's een duidelijke verklaring ;)

Hoe los je het dan op, de balans voor beweging?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 01:27

Voor zover ik me de uitleg nog kan herinneren:

In de moderne dressuur wordt eerst vlot voorwaarts gereden (stuwen=vaste aanleuning) en van daaruit wordt gewerkt aan herstel van de balans (verzameling/draagkracht=lichte aanleuning).
In de franse methode (zoals van Nelly Abbenes) wordt eerst gewerkt aan de balans, en er wordt pas meer tempo gevraagd op het moment dat het paard daarin zijn balans kan houden.

„descente de main et de jambes“ is het gene wat er bedoelt wordt met het weglaten van de hulpen. Het paard moet zo in balans zijn dat het ook in hoge verzameling zonder ondersteuning van de ruiter door kan gaan met hetgeen er gevraagd werd. Anja Beran uit duitsland werkt ook volgens deze methode.
Op haar site http://www.anjaberan.de zie je gelijk op de 1e pagina een foto waarin dat getoond wordt.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 02:13

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:47

modie schreef:
gaellehtc schreef:

Da's een duidelijke verklaring ;)

Hoe los je het dan op, de balans voor beweging?

Paarden lopen hier bijna dagelijks in een groep (2 - 8) op de helling. Achter elkaar aan heuvel op en heuvel af. Dit zorgt voor spierontwikkeling, reactievermogen, coordinatie, balans en voorkomt rugproblemen. Daarnaast gaan we regelmatig naar buiten. We hebben vele dijken hier metgrasstroken inclusief tractorsporen erachter. Hoog gras, boomwortels, geulen, gevogelte en struiken. Weer oefenen op ongelijk terrein. Goed voor de balans van paard en ruiter. Als slagroom op het toetje: dijk op, dijk af. Paarden vinden het schitterend. Dus zodra paarden zadelmak zijn, gaan we zo gauw mogelijk naar buiten of op de helling.
Doordat de paarden veel gezien hebben en sterk geworden zijn door de niet vlakke ondergrond, dragen zij de ruiter veel makkelijker, blijven meer ontspannen en zijn de dressuuroefeningen niet zo moeilijk meer.

Had een groen paard met blessure. Heeft ruim 2 jaar alleen maar los beweging gehad. Stapte op en het paard liep perfect over 4 benen onder me door. Nu zijn we 2 maanden verder, we schakelen veel in tempo en ik heb inmiddels hele mooie verruimde gangen . Het zweefmoment in de gewone beweging is ook veel groter geworden. Dik 2 jaar geleden liep het op de voorhand te stampen. Dus zonder te rijden balansverbetering gekregen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:41

Hetgeen Mevrouw Abenes, bschrijft lijkt zeer sterk op hetgeen Baucher leert in zijn Tweede Methode, of J.C. Racinet beschrijft in zijn boeken.
Maar ook Ernest van Loon paste dit idee toe; waarbij het verschil tussen Baucher en Racinet, in vergelijking met van Loon, daarin ligt dat van Loon een lager ingestelde hals wenste, met een geopend kaak-en-nek-gewricht. Maar ook hij wilde de impuls maar heel voorzichtig versterken, om vooral te voorkomen dat het paard (letterlijk en figuurlijk) 'overdreven' zou worden, zich zou gaan spannen en daardoor de opgelegde houding en balans daarin zou verliezen.
Maar Ook Klaus Balkenhol, een ruiter die echt alleen in Duitsland gevormd is (sprak in 1998-1999 geen enkel woord over de grens), en naar men zegt autodidact is, hanteerde een aanpak die toch veel weg heeft van die benadering, vandaar die uitspraaak onder mijn berichten. Heel veel belonen en zeer voorzichtig zijn met het drijven.
Dat behoeft wel een extra opmerking: Hij, Balkenhol, wilt wel dat de paarden zeer scherp aan de beenhulpen staan. Daarvoor wilt hij ook wel een harde klap uitdelen met de vlakke kuit, MAAR dan is de hand ver naar voren zodat het paard weg kan, niet in de mond gestoord wordt en het gevraagde voorwaarts ongehinderd uit voeren kan (waarbij het dier al tijdens de sprong naar voren beloond wordt). Maar de drijvende hulpen in samenwerking met de hand zijn uiterst subtiel.
Het is de rijstijl die mij het meeste aanspreekt (even de aanpak van Balkenhol weggelaten, ik geloof dat ik dat zelfs niet meer kan met mijn stijve knoken). Waarmee ik niet bedoel dat een andere aanpak niet goed zou zijn.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:48

Handig behoeft de ruiter alleen maar paardtezitten in plaats van paardrijden, ruiter zit en paard doet al het werk.

Dit begrijp ik niet modie, u beweert toch dat een paard zijn kaak en hals niet los behoeft te laten?
Nelly Abbenes legt uit hoe je dat kunt trainen: "Soepele buiging kun je bereiken door werk aan de hand waarin je hem leert inbuigen en zijn kaak en hals loslaten.
Het paard leert in de eerste plaats op lichte aanvraag van de ruiter zijn kaak los te laten, hiermee maak je de weg vrij voor een zachte, duidelijke communicatie.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 23-05-10 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:48

Ik had over uw antwoord heen gelezen, Refagrenie. Maar inderdaad, is dat volgens mij de correcte uitleg.
Ik vind het prettig te lezen dat er nog anderen zijn die van deze manier van rijden op de hoogte zijn. Dan hoeft men het nog niet persé zelf ook toe te passen.
Ik voelde mij wel eens wat 'Alleen op de Wereld', met mijn manier van rijden.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:08

Kadankovitch schreef:
Hetgeen Mevrouw Abenes, bschrijft lijkt zeer sterk op hetgeen Baucher leert in zijn Tweede Methode, of J.C. Racinet beschrijft in zijn boeken.
Maar ook Ernest van Loon paste dit idee toe; waarbij het verschil tussen Baucher en Racinet, in vergelijking met van Loon, daarin ligt dat van Loon een lager ingestelde hals wenste, met een geopend kaak-en-nek-gewricht. Maar ook hij wilde de impuls maar heel voorzichtig versterken, om vooral te voorkomen dat het paard (letterlijk en figuurlijk) 'overdreven' zou worden, zich zou gaan spannen en daardoor de opgelegde houding en balans daarin zou verliezen.
Maar Ook Klaus Balkenhol, een ruiter die echt alleen in Duitsland gevormd is (sprak in 1998-1999 geen enkel woord over de grens), en naar men zegt autodidact is, hanteerde een aanpak die toch veel weg heeft van die benadering, vandaar die uitspraaak onder mijn berichten. Heel veel belonen en zeer voorzichtig zijn met het drijven.
Dat behoeft wel een extra opmerking: Hij, Balkenhol, wilt wel dat de paarden zeer scherp aan de beenhulpen staan. Daarvoor wilt hij ook wel een harde klap uitdelen met de vlakke kuit, MAAR dan is de hand ver naar voren zodat het paard weg kan, niet in de mond gestoord wordt en het gevraagde voorwaarts ongehinderd uit voeren kan (waarbij het dier al tijdens de sprong naar voren beloond wordt). Maar de drijvende hulpen in samenwerking met de hand zijn uiterst subtiel.
Het is de rijstijl die mij het meeste aanspreekt (even de aanpak van Balkenhol weggelaten, ik geloof dat ik dat zelfs niet meer kan met mijn stijve knoken). Waarmee ik niet bedoel dat een andere aanpak niet goed zou zijn.

Zo rijd ik al jaren.... Wil nooit meer anders. Het is een rijstijl die helemaal bij mij past en blijkbaar bij vele paarden ook getuige de resultaten....

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:09

Ik vind het eigenlijk meer dan logisch dat je paard in balans moet zijn voordat je erop gaat zitten.
Daarom ben ik ook eerst aan de lange lijnen bezig geweest met mijn paard voordat ik op dr ging zitten en ben nog steeds met de lange lijnen bezig. Vind dat erg belangrijk.
Zijn nu sinds een paar weken bezig met rijden en vooral heel veel stapwerk. Tot nu toe nog maar 1 keer gedraafd en alleen korte stukjes op de lange zijde. Zodra zij dr balans even verliest (of ik) dan neem ik dr gelijk terug en beginnen we overnieuw.
Ik vind dat zó belangrijk! Kan mijn paard wel gaan pushen om door te lopen op zo'n moment, maar waarom?
Vanaf het eerste moment stopt ze ook gelijk wanneer ik uit balans raak. (We rijden boomloos vanaf t eerste moment.)
Het gaat niet alleen om het wel of niet in balans zijn, maar het vertrouwen te hebben in elkaar en het moet voor ons beide goed aanvoelen. Is dat niet het geval, dan moeten we daar gelijk wat aan doen.
Feit is nu wel dat ik nu al een paardje heb die constant met koppie lekker naar beneden loopt te proesten en vanuit die ontspannenheid kunnen we verder bouwen.
Het duurt even, maar ik ben er van overtuigd dat ik op deze wijze een krachtig paard onder me heb lopen die over een paar maand nog even gevoelig op mijn hulpen reageert als nu.
Alles is samenspel :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:01

Kan professor wel begrijpen, omdat militair en politie onderschat worden. En er dan van alles van gemaakt wordt, een gedegen opleiding, theorie en praktijk bezit. Is heel wat anders dan iemand na kunnen doen?

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:15

LiVetime schreef:
Ik vind het eigenlijk meer dan logisch dat je paard in balans moet zijn voordat je erop gaat zitten.
Daarom ben ik ook eerst aan de lange lijnen bezig geweest met mijn paard voordat ik op dr ging zitten en ben nog steeds met de lange lijnen bezig. Vind dat erg belangrijk.
Zijn nu sinds een paar weken bezig met rijden en vooral heel veel stapwerk. Tot nu toe nog maar 1 keer gedraafd en alleen korte stukjes op de lange zijde. Zodra zij dr balans even verliest (of ik) dan neem ik dr gelijk terug en beginnen we overnieuw.
Ik vind dat zó belangrijk! Kan mijn paard wel gaan pushen om door te lopen op zo'n moment, maar waarom?
Vanaf het eerste moment stopt ze ook gelijk wanneer ik uit balans raak. (We rijden boomloos vanaf t eerste moment.)
Het gaat niet alleen om het wel of niet in balans zijn, maar het vertrouwen te hebben in elkaar en het moet voor ons beide goed aanvoelen. Is dat niet het geval, dan moeten we daar gelijk wat aan doen.
Feit is nu wel dat ik nu al een paardje heb die constant met koppie lekker naar beneden loopt te proesten en vanuit die ontspannenheid kunnen we verder bouwen.
Het duurt even, maar ik ben er van overtuigd dat ik op deze wijze een krachtig paard onder me heb lopen die over een paar maand nog even gevoelig op mijn hulpen reageert als nu.
Alles is samenspel :)

Als dit jouw manier van trainen is en jullie zijn er beide gelukkig mee, moet je NOOIT meer anders doen.
Heel veel plezier samen toegewenst

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:41

FaberSmid schreef:
Kan professor wel begrijpen, omdat militair en politie onderschat worden. En er dan van alles van gemaakt wordt, een gedegen opleiding, theorie en praktijk bezit. Is heel wat anders dan iemand na kunnen doen?

Ik onderschat geen enkele opleiding en in dit hele topic is er niemand die dat schrijft. Wanneer u en de professor weten dat het een gedegen opleiding is waarom dan overdreven reageren op iets wat er niet eens staat? Bovendien is het vast niet het idee geweest van de TS om via dit topic persoonlijke vetes verder uit te vechten. We zijn toch allemaal volwassen? Ik zou zeggen wees wijs.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:54

Hoe komt u er bij dat ik persoonlijke vetes kom uitvechten, bezit helemaal geen vetes tegen wie dan ook?
Mijn reacties was op het geen professor schreef die dat weer op Kadankovitch zijn reactie geschreven had?
Het geen over autodidact ging? Een autodidact is iemand die zijn kennis door zelfstudie heeft verkregen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:03

Heeft u dan geen enkele kennis via zelfstudie verkregen? Volgens het motto aldoende leert men? Door schade en schande wordt men wijs?
Of is alles als hapklare brok aangeleverd, en is u op die manier elke vorm van zelfontwikkeling ontnomen?

Ik ga nu ff lekker buiten studeren met mijn paard. :D
:wave:

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:54

Refagreni ik heb mijn kennis van theorie en praktijk verkregen door het geen anderen en paarden mij geleerd hebben en opleidingen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:54

In mijn reaktie Modie als Topicstarter ben ik iets onvolledig geweest: In mijn antwoord maakte ik wellicht de indruk dat ik altijd zo werk. Dat is niet geheel juist. Mijn voorkeur gaat uit naar die aanpak, maar ik heb (sinds kort niet meer) een paard dat zich duidelijk 'verloren' voelt indien hij in het begin van het werk niet duidelijk voorwaartsneerwaarts gereden wordt met een taaie elastische verbinding. Zonder die begeleiding, maakt hij geen verbinding tussen achterhand en voorhand. Echter naar verloop van het 'trainingsuur' (dat geen uur hoeft te zijn), kan ik hem steeds meer 'alleen' laten. Waarvoor die mooie uitdrukking bestaat: "Vrijheid op erenwoord".
Samenvattend is het voor mij dus zo, dat ik de 'Franse' aanpak prefereer, maar uiteindelijk pragmatisch tracht te zijn in de benadering van het individuele paard. Voor mij is elk paard een individue, en probeer ik uit te zoeken waar het 't best op reageert. "het best" wordt dan niet bepaald door de meest spectaculaire beweging, maar door; ontspanning en begrip bij hetgeen ik vraag, ruggebruik, en later bij verdere vordering een steeds intensievere, energiekere uitvoering van hetgeen ik vraag.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:10

Refagreni schreef:
Voor zover ik me de uitleg nog kan herinneren:

In de moderne dressuur wordt eerst vlot voorwaarts gereden (stuwen=vaste aanleuning) en van daaruit wordt gewerkt aan herstel van de balans (verzameling/draagkracht=lichte aanleuning).
In de franse methode (zoals van Nelly Abbenes) wordt eerst gewerkt aan de balans, en er wordt pas meer tempo gevraagd op het moment dat het paard daarin zijn balans kan houden.

„descente de main et de jambes“ is het gene wat er bedoelt wordt met het weglaten van de hulpen. Het paard moet zo in balans zijn dat het ook in hoge verzameling zonder ondersteuning van de ruiter door kan gaan met hetgeen er gevraagd werd. Anja Beran uit duitsland werkt ook volgens deze methode.
Op haar site http://www.anjaberan.de zie je gelijk op de 1e pagina een foto waarin dat getoond wordt.

De foto van Anja Beran spreekt mij zeer aan :j

En inderdaad het stukje: balans door verzameling/beweging door verzameling spreekt mij aan.

Het enige dat mij iets minder aanspreekt (hoe kan het ook anders :+ ) is het loswerken van kaak/nek-gebied.
Ik snap nog steeds niet, waarom een paard/pony zijn kaak/nek gaat vasthouden :o
Ik merk als ik op mijn paarden rijdt, daar totaal niets van :+
Ook in de wei/paddock valt mij echt niet op, dat ze hun kaak/nek vasthouden :+
Maar dat zal ik dan waarschijnlijk ook nooit snappen :o

De rest van de methode (mits goed uitgevoerd) spreekt mij wel aan.
Vooral dat stukje over het "langzame" tempo :D en zo min mogelijk hulpen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:16

Kadankovitch schreef:
In mijn reaktie Modie als Topicstarter ben ik iets onvolledig geweest: In mijn antwoord maakte ik wellicht de indruk dat ik altijd zo werk. Dat is niet geheel juist. Mijn voorkeur gaat uit naar die aanpak, maar ik heb (sinds kort niet meer) een paard dat zich duidelijk 'verloren' voelt indien hij in het begin van het werk niet duidelijk voorwaartsneerwaarts gereden wordt met een taaie elastische verbinding. Zonder die begeleiding, maakt hij geen verbinding tussen achterhand en voorhand. Echter naar verloop van het 'trainingsuur' (dat geen uur hoeft te zijn), kan ik hem steeds meer 'alleen' laten. Waarvoor die mooie uitdrukking bestaat: "Vrijheid op erenwoord".
Samenvattend is het voor mij dus zo, dat ik de 'Franse' aanpak prefereer, maar uiteindelijk pragmatisch tracht te zijn in de benadering van het individuele paard. Voor mij is elk paard een individue, en probeer ik uit te zoeken waar het 't best op reageert. "het best" wordt dan niet bepaald door de meest spectaculaire beweging, maar door; ontspanning en begrip bij hetgeen ik vraag, ruggebruik, en later bij verdere vordering een steeds intensievere, energiekere uitvoering van hetgeen ik vraag.

Kadankovitch, als ik begin met mijn training, gebruik ik ook "voorwaarts-neerwaarts"
Dit even tussen aanhalingstekens, wat het is voorwaarts in een rustig tempo, zodat voorwaarts niet verward gaat worden met "over het tempo" of een hoog tempo.
Ik wil wel dat mijn paarden "voorwaarts" zijn, zodra ik dit vraag. Dit vind ik eigenlijk het belangrijkste (inderdaad)
Mijn verbinding hierin, Kadankovitch, is heel, heel licht. Dit (waarschijnlijk) doordat ik het paard "vraag" om naar de teugel toe te strekken en aan te nemen.
Dit dus eigenlijk andersom, als wat men meestal hoort en leest.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:41

Uw standpunt en aanpak is mij duidelijk.
Maar wat heeft U precies bewogen om de vraag te stellen i.v.m. Nelle Abenes? Ik neem dat U al eerder bekend was met die benadering?
Waar kan ik dat artikel vinden?
Ik heb slechts van haar gehoord door PaardenTango, tot een persoonlijke ontmoeting is het nog niet gekomen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 20:53

Kadankovitch schreef:
Uw standpunt en aanpak is mij duidelijk.
Maar wat heeft U precies bewogen om de vraag te stellen i.v.m. Nelle Abenes? Ik heb slechts van haar gehoord door PaardenTango, tot een persoonlijke onmoeting is het nooit gekomen.

Zoals ik in de openings-post al vertelde, had ik via de nieuwsbrief een link gezien naar haar website.

En de site ook gelezen.
Het intrigeert me gewoon, te lezen over andere werkwijzen. En toch een stukje herkenning hierin te lezen.
Persoonlijk heb ik haar ook nog nooit ontmoet, maar dat belet mij niet om meer te willen weten over haar werkwijze.
Racinet heb ik ook nog nooit ontmoet (en dat gaat natuulijk ook niet meer ;( ) en wel het één en ander gelezen over hem.
Anja Beran heb ik ook nog nooit ontmoet, maar wel een DVD over haar gekocht.

Juist andere werkwijzen trekken ook mijn aandacht. Uitgeleerd en uitgereden raakt men wat kennis betreft eigenlijk nooit.

Zo zijn er meer "grootmeesters" (of in ieder geval begaafde paardenmensen) die ik ooit (liefst komende winter) aan het werk wil zien.
Pedro de Almeida om te beginnen. Hopelijk gaan zijn lessen nog steeds door. En dat is niet zover voor mij.
Mijn volgend weekend vrij, hoop ik dan dat dit samenvalt.

Even offtopic: jammer dat uw paard weg is en u niet meer kunt genieten van hem. Heeft u nog uw andere paard? Als ik me goed herinner heeft/had u er twee?
Maar gezondheid gaat boven alles.
Sterkte.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:31

Nimble heb ik nog wel, maar moet eigenlijk ook weg. Mijn behandeling (drie ingrepen) gaat waarschijnlijk met revalidatie minstens een jaar kosten. Het is twijfelachtig of ik daarna nog kan rijden. Immers; het ene wordt gerepareerd, maar de ziekte gaat bij de rest van de gewrichten door. Nu wordt ik door rijden fit gehouden, dan moet ik me heel lang rustig houden. Of ik het daarna nog kan opbrengen opnieuw te starten? Masogisme is geen hobby van mij
Nimble een jaar stil laten staan is geen optie, iemand anders laten rijden , ook niet; hij is eenkennig, na een jaar is hij zeker aan de andere ruiter gewend. Ik zoek een passende ruiter, dan gaat hij onder de waarde weg. Daarna wordt het een paar weken janken; Ik ben een erg sentimentele kwast en hij is erg lief. Op Paard en Tango staan onder topic "Even voorstellen" "Introductie Kadankovitch" nieuwe foto's van hem. Op die foto's klikken en ze worden groter. Op deze site is mij dat nog niet gelukt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:37

Kadankovitch schreef:
Nimble heb ik nog wel, maar moet eigenlijk ook weg. Mijn behandeling (drie ingrepen) gaat waarschijnlijk met revalidatie minstens een jaar kosten. Het is twijfelachtig of ik daarna nog kan rijden. Immers; het ene wordt gerepareerd, maar de ziekte gaat bij de rest van de gewrichten door. Nu wordt ik door rijden fit gehouden, dan moet ik me heel lang rustig houden. Of ik het daarna nog kan opbrengen opnieuw te starten? Masogisme is geen hobby van mij
Nimble een jaar stil laten staan is geen optie, iemand anders laten rijden , ook niet; hij is eenkennig, na een jaar is hij zeker aan de andere ruiter gewend. Ik zoek een passende ruiter, dan gaat hij onder de waarde weg. Daarna wordt het een paar weken janken; Ik ben een erg sentimentele kwast en hij is erg lief. Op Paard en Tango staan onder topic "Even voorstellen" "Introductie Kadankovitch" nieuwe foto's van hem. Op die foto's klikken en ze worden groter. Op deze site is mij dat nog niet gelukt.

Echt enorm sneu en jammer. Heb er eigenlijk niet de juiste woorden voor (en goede woorden zijn er eigenlijk niet)

Hoop dat de oplossing vanzelf komt, met en voor uw paard.

Echt veel sterkte de komende tijd en veel "wijsheid" bij het zoeken naar een oplossing voor Nimble.

Nogmaals sterkte.