Ze was afgelopen week hengstig en dan is zo alles behalve aan het been, rug bol maken, juist terug komen op been of in plaats van er voor wijken, komt ze naar het been toe. Dat deed ze gister heel erg, vandaag eigenlijk helemaal niet! Dus was heel tevreden over haar.
We zijn natuurlijk nog niet aan de warmte gewend en dat merkte je ook best goed aan het paardje. Ze was super ontspannen, vlot op been en goed aan de hulpen.
Reageerde eigenlijk elke keer goed, maar de impuls behouden was af en toe toch lastig. Ze mag dus wat meer onder treden met haar achterbeen, voorhand mag wat meer omhoog komen. Oprichting vind ik op dit moment meer dan voldoende.Over Verle:
Verle heet officieel Verle N en is een 8-jarige KWPN merrie van de hengst OOSeven.
Ze heeft veeeeel op start problemen gehad met zadelmak maken en inrijden. Ze heeft nog lang gebokt/gesteigerd en allerlei rare fratsen uitgehaald. De laatste paar maanden is het eigenlijk niet meer voorgekomen.
Laatste tijd had ze wel iets nieuws onder de knie gekregen, namelijk doen als of ze iets KEI eng vind. Daardoor kon ze m dus weg peren.
Waar we nu voornamelijk mee bezig zijn:
- (Los)stappen, is voor ons nu een enorm belangrijk punt. We zijn bezig haar wat te verzamelen en dus ook in stap, helaas heeft dit een probleem mee gegeven; een lateraal stappend paard en dat is nu wat we juist niet willen. Ik heb haar in het verzamelen in stap teveel vast gehouden en moet nu dus extreem rustig en ontspannen stappen en mag haar absoluut niet vasthouden! Als dit met los stappen goed gaat, gaat het eigenlijk de rest van de tijd ook goed! De verzameling in stap hebben we dus even een paar stappen terug gezet.
- Verzamelen; voornamelijk continue (schijn)overgangen maken en schakelen, ze pakt het heel erg goed op. Alleen in het terug nemen heeft ze nog moeite. Moet zorgen dat ze dan ook wat ronder blijft.
- Achterwaarts, ze gaat te veel zitten en dus sleept ze haar achterbenen mee in plaats van optillen en wegzetten.
- Controle, haar hele lijf onder controle hebben en houden. Dit gaat met stukken goed, soms ook nog helemaal niet.
- Korter/ronder in haar hals houden, ze maakt zich graag erg lang.
Waar ik op moet letten:
- Meer gaan zitten op mijn kont (vooral galop), die is immers groot genoeg om op te zitten.

- Tenen naar binnen.
- In zijgangen, vooral galop appuyementen en volte verkleinen richting werkpirouette, terug zitten in plaats van naar voren. Hier alleen nog veel moeite mee, want ze galoppeert best groot.

Nou de foto's! Owja, het zijn stills uit een filmpje, dus niet de beste kwaliteit! Sorry hier voor.
Het is alleen van de laatste 5/10min. Geen losrijden of iets dergelijks dus.

1. De diagonaal op stappen.

2. Wegrijden naar middendraf op de diagonaal.

3. Vanuit contra galop midden galop op de diagonaal. Zitten op die dikke kont.

4. Terug nemen na de midden galop.

5. Galop.

6. Galop appuyement, ze moet hier ronder in haar hals blijven. Hebben we beide moeite mee, ik met zitten en zij met sprong houden.

7. Draven.

8. Draf eind van de diagonaal.

9. Weg rijden naar midden draf.
Kom maar op met de tips en commentaar!
Ik was in ieder geval heel erg tevreden over haar lopen vandaag! Ook vond ik de beelden er wel fijn uit zien.